Gå til innhold

Peder kjøs

Kartoffel

Anbefalte innlegg

JennieB skrev (13 minutter siden):

Ja. Helt utrolig. Da holdt de ikke lenger på med skriveprosjektet sitt. Da var de igjen pasient/psykolog. 

Blir overrasket av at han trår  over den samme grensen gjentatte ganger . Blir veldig spennende å se hva dette ender med . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HerKommerMummi skrev (Akkurat nå):

Kommer det flere episoder nå? Eller var denne fjerde, den siste?

Står at det var 4. av totalt 4 episoder. Så trolig den siste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (1 time siden):

Enig , pluss sendte enda en erotisk novelle ( uoppfordret ).  for en fjott  🤨

Saken til PK minner mer og mer om saken til FS.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er åpenbart  en sak for Helsetilsynet, men den podcasten og ikke minst skrekkfilm-musikken (iblandet folketoner) er helt useriøst. Kunne sagt mye mer om hvordan jeg mener eks-pasienten nok en gang blir utlevert/ utleverer seg selv, men tror jeg lar det være. Får bare håpe det ikke blir en PFU-klage etter hvert.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (12 timer siden):

Dette er åpenbart  en sak for Helsetilsynet, men den podcasten og ikke minst skrekkfilm-musikken (iblandet folketoner) er helt useriøst. Kunne sagt mye mer om hvordan jeg mener eks-pasienten nok en gang blir utlevert/ utleverer seg selv, men tror jeg lar det være. Får bare håpe det ikke blir en PFU-klage etter hvert.

Få høre hva du mener? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (13 timer siden):

Helt enig i at det er en balansegang. Det som er "positivt" med podcasten er jo at hun tar eierskap til historien sin, og får fortelle den uten Peder. Hun har fortalt mye offentlig tidligere, men da har Peder vært involvert. Nå får hun fortelle uten at han er i kulissene, og hun står på en måte mer på egne ben, og jeg tror det kan være med å gi en slags oppreisning. 

Hele opplegget med Peder kjøs vitner om utrolig dårlig rolleforståelse. Jeg har lenge tenkt at disse programmene hans virker litt på kanten ift regelverk for helsepersonell, men når de forteller om hvor lite kontroll og betraktninger som har vært i forkant blir jeg sjokkert.  Det er utrolig useriøst ,og viser at han har veldig lite innsikt.  

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kopierer mitt svar fra Ingeborg Senneset hit, all den tid det er like aktuelt, kanskje mer, i tråden om Peder Kjøs:

"Dette du tar opp her håper jeg Helsetilsynet slår hardt ned på, for det er tydelig - når vi ser på hvordan både Finn Skårderud og nå også Peder Kjøs har kunnet holde på som de har gjort i årevis.

Du skriver at det PK gjør når han reiser rundt med IS og lager show på skoler er uetisk og ikke direkte brudd på helsepersonelloven. Jeg mener at det er direkte brudd på lovverket Peder Kjøs er pliktig å forholde seg til som autorisert psykolog når han bruker sin tittel for å tjene penger.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64

§ 1 sier at loven "skal bidra til sikkerhet for pasienter og kvalitet i helse- og omsorgstjenesten". Men den sier også at loven skal bidra til "tillit til helsepersonell og helse- og omsorgstjenesten".

§ 2 sier at loven gjelder "helsepersonell og virksomheter som yter helsehjelp i riket".

Det er lett å tenke at dette da kun gjelder for autorisert helsepersonell som har pasienter i behandling. Og det er vel slik det som regel også har blitt tolket til nå. Måten kjendispsykiater Finn Skårderud og kjendispsykolog har valgt å bruke sin tittel på og linke dette til personer de har hatt i behandling, eller som de vet er veldig syke (og det de bidrar med trigger personenes sykdom i større grad), det mener jeg blir brudd på både paragraf 1 og 2 av loven.

Både Finn Skårderud og Peder Kjøs har vært med på å svekke tilliten til helsepersonell, og de har gjort det pga. egen kjendiskåthet og for å tjene penger på sårbare personer.

Ser man på § 3, som jeg mener er minst like viktig, for den definerer hva "helsehjelp" (som er brukt i § 2) er iflg. loven.

§ 3: "Med helsehjelp menes enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål og som utføres av helsepersonell."

Her åpnes det med andre ord også for at enhver handling som ikke har vært forebyggende vil være brudd på loven.

§ 57 i samme lov omhandler hva som kan gjøre at man fratas sin autorisasjon, og aktuelt når det gjelder PK er bl.a.:

"... vesentlig mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, vesentlige pliktbrudd etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, eller på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen."

Og: "innehaveren (av autorisasjonen) for fremtiden kan utgjøre en alvorlig fare for pasientsikkerheten eller alvorlig svekke tilliten til helsepersonell eller helse- og omsorgstjenesten." (parentes lagt til av meg)

Ser man hvordan Peder Kjøs har jobbet over ganske mange år nå, 9-10 år, med å blande pasientbehandler med egenprofilering og egen kjendisstatus i media, bl.a. med Nrk-programmet Hos Peder som hadde første episode i 2016. Jeg antar at filmingen skjedde før dette, enten tidligere 2016 eller til og med kanskje i 2015.

I den skoleturneen som Peder Kjøs og Ingeborg Senneset så har hennes sykdom stått i hovedfokus, og de har begge to brukt hennes sykdom og sine autoriserte titler for å fronte turneen. Han som psykolog, hun som sykepleier. IS har aldri praktisert som sykepleier, likevel bruker hun sin tittel for å skape troverdighet rundt sin influenser-proana, som hun forsøker å skjule bak et image om å jobbe mot anoreksi. At de begge to bruker både titler og hennes sykdom til å tjene penger, det er det ingen tvil om.

At aktører som Den kulturelle skolesekken velger å satse på en ikkepraktiserende sykepleier og proana-influenser og en kjendiskåt psykolog som begge burde fått varsellampene til å lyse hos seriøse aktører, det er urovekkende. Samme med aktører som f.eks. Høgskolen i Molde som valgte nettopp Ingeborg Senneset til å tale til avgangselevene i 2023. Dette er å renvaske det som er uforsvarlige handlinger av influenserne IS og PK, og enda verre at disse også er helsepersonell.

Mye av legitimeringen av Peder Kjøs og Ingeborg Senneset, det må norsk media ta skylden for! Ikke bare Nrk, men de fleste av norsk media har vært delaktig i dette, Nrk, tv2, Aftenposten, men også det meste av annen media, tv, radio, aviser, magasiner m.fl.

I relasjonen mellom PK og IS mener jeg Peder Kjøs hadde et særskilt ansvar for å ta hensyn til at han var delaktig i å forverre IS' sykdom, all den tid hun over år har vist at hun trigges av å være i fokus, få oppmerksomhet rundt sin sykdom m.m. Å da inngå dette samarbeidet var en handling fra PK som ikke var forebyggende, og den er definitivt med på å svekke tilliten til helsepersonell. IS er selv med på å svekke tillit til helsepersonell og burde slutte å bruke sin sykepleiertittel til hun er blitt frisk, eller aller helst frasi seg sin autorisasjon all den tid hun stadig utnytter den for egen økonomiske vinning tross at det setter andre i fare for å trigges av hennes sykdom som hun har bygget store deler av sin influenservirksomhet og "journalistarbeid" rundt.

Midt i turneen IS og PK gjennomførte i samarbeid med Den kulturelle skolesekken stilte de også opp på intervju med Tv2, hvor også deres titler og hennes sykdom er fokus: https://www.tv2.no/underholdning/god-morgen-norge/saerlig-en-ting-gjor-at-hun-unngar-rod-loper/17105890/

Alt i alt viser dette at tross at lovgivningen helsepersonell har å forholde seg til egentlig er ganske god, så følger den ikke med i tiden når det gjelder at så mange helsepersonell skaper seg alternativ inntekt med å skape seg en kjendisstatus som bygger på deres autoriserte tittel. Noen få bruker det på en god måte. Men det er er flere og flere som viser at de blir mer og mer slepphendt i hva som formidles og hvordan, står mer og mer for å inneha den eneste sannhet, uansett hvor unyanserte de legger frem ting på sine influenserkanaler som de tjener rått på sin tittel på.

Lovverket for helsepersonell trenger oppdatering for å regulere også nettbruk av tittel, og disse mange "helsepersonellkjendisene" som nå utnytter media og sosiale medier tilsynelatende ganske så ukritisk, og slik bidrar til både skadelig påvirkning og til å svekke folks tillit til helsepersonell og helsevesenet."

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vondt å høre Tiril i slutten av siste podcast-episode. Hun hørtes så alene ut. 

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører gjennom podcasten Hos Peder med Tiril igjen nå. Det er så tydelig, nå som vi kjenner historien etterpå, at hun hadde større problemer enn det å være evig singel. Det føles som Peder bommer rett og slett i tilnærmingen sin, og ikke forstår hvor komplekse problemstillingene er. Mulig det gjorde at han derfor feilvurderte hvilket samarbeid de kunne ha i bokprosjektet sitt. Jeg blir oppriktig trist når jeg hører episodene.  Tiril hadde fortjent så mye bedre enn å bli brukt som en brikke i podcasten, og ettervernet burde vært et helt annet. Det er uforståelig at Peder ikke koblet på en annen psykolog da hun gikk tilbake til terapi etter boken var utgitt. Det er en uendelig rekke med håpløse valg.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
JennieB skrev (På 16.3.2025 den 12.41):

Hører gjennom podcasten Hos Peder med Tiril igjen nå. Det er så tydelig, nå som vi kjenner historien etterpå, at hun hadde større problemer enn det å være evig singel. Det føles som Peder bommer rett og slett i tilnærmingen sin, og ikke forstår hvor komplekse problemstillingene er. Mulig det gjorde at han derfor feilvurderte hvilket samarbeid de kunne ha i bokprosjektet sitt. Jeg blir oppriktig trist når jeg hører episodene.  Tiril hadde fortjent så mye bedre enn å bli brukt som en brikke i podcasten, og ettervernet burde vært et helt annet. Det er uforståelig at Peder ikke koblet på en annen psykolog da hun gikk tilbake til terapi etter boken var utgitt. Det er en uendelig rekke med håpløse valg.

Helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...