NiceOrNothing Skrevet 23. februar #181 Del Skrevet 23. februar JennieB skrev (11 timer siden): Det er jeg enig i. Leste og at han gikk tilbake til å være psykologen hennes etter bokprosjektet. Det høres bare så rart ut. Hvorfor forstod han ikke at hun trengte en psykolog der de ikke hadde steget ut av terapirelasjonen? Det å gå tilbake i terapi rotet relasjonen deres enda mer til. Hun trengte hjelp. Hun trengte ikke hans fascinasjon eller være del av hans prosjekt. Enig . Enhvers behandlers fremste tanke burde være å kunne hjelpe , kurere , behandle , gjøre bedre . Om hun var spennende , interessant whatever burde ikke være kompliment som eksisterte i terapirommet . Jeg ønsker /tror jeg kan hjelpe deg burde være hans ENESTE fokus . Å det fikk jeg ikke med meg ble nevnt med ett eneste ord . Det verste av alt var responsen hans på hennes suicidale tanker pr Mail . Veldig spent på utfallet av dette varselet . 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JennieB Skrevet 23. februar #182 Del Skrevet 23. februar NiceOrNothing skrev (22 minutter siden): Enig . Enhvers behandlers fremste tanke burde være å kunne hjelpe , kurere , behandle , gjøre bedre . Om hun var spennende , interessant whatever burde ikke være kompliment som eksisterte i terapirommet . Jeg ønsker /tror jeg kan hjelpe deg burde være hans ENESTE fokus . Å det fikk jeg ikke med meg ble nevnt med ett eneste ord . Det verste av alt var responsen hans på hennes suicidale tanker pr Mail . Veldig spent på utfallet av dette varselet . Ja. Det virker som fokuset hans har vært mye på seg selv. Fra det som stod i tv2 artikkelen virker det som han møtte henne til terapi etter bokprosjektet for å reparere relasjonen deres. Hvorfor ikke involvere en annen psykolog som kunne være hennes behandler og at han kunne være med på noen timer for å avslutte relasjonen og reparere det pasienten hadde behov for? Da kunne pasienten fortsatt i terapi hos den andre psykologen og jobbet videre med sine ting. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 23. februar #183 Del Skrevet 23. februar JennieB skrev (Akkurat nå): Ja. Det virker som fokuset hans har vært mye på seg selv. Fra det som stod i tv2 artikkelen virker det som han møtte henne til terapi etter bokprosjektet for å reparere relasjonen deres. Hvorfor ikke involvere en annen psykolog som kunne være hennes behandler og at han kunne være med på noen timer for å avslutte relasjonen og reparere det pasienten hadde behov for? Da kunne pasienten fortsatt i terapi hos den andre psykologen og jobbet videre med sine ting. Enig . En psykologs fremste styrke burde være å kunne evaluere seg selv . Hjelper dette min pasient ( venn) , gjør jeg noe rett/ feil , er det noe bedring / endring hos min pasient ( venn) . På lik linje med andre jobber burde man bli evaluert evnt evaluere seg selv . Om man gjør en bra jobb, egner seg i jobben , funker metodene mine, får pasient (venn) resultater / bedring av behandlingen .Han virker til å ha null selvrefleksjon . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 23. februar #184 Del Skrevet 23. februar Han kan umulig hatt en veileder. Det burde han, ikke minst når han jobber alene i privat praksis. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Asalea Skrevet 23. februar #185 Del Skrevet 23. februar Jeg tror psykologer, eller i hvert fall psykologspesialister som er offentlige, jevnlig må gå på kurs for å beholde autorisasjonen. Vet ikke hva som gjelder for privatpraktiserende psykologer. Men kanskje det går mot at psykologer skal evalueres av fagkyndige med jevne mellomrom som et forebyggende tiltak? Det blir det nok ikke satt av penger til. Et problem var også at Kjøs ikke hadde skrevet ordentlig journal om Tiril, som også var stengt for innsyn. Og vi vet ikke om andre har klaget på Kjøs. Han har innrømmet at han har gjort feil i denne saken. https://www.aftenposten.no/norge/i/lwmXLe/psykolog-peder-kjoes-granskes-av-statens-helsetilsyn-etter-varsel Kritikken fra Statsforvalteren retter seg mot rollesammenblanding, innholdet i meldinger til en pasient og manglende journalføring. --- Journalen skal ha vært mangelfull og ikke i tråd med helsepersonellovens krav, mener Statsforvalteren. Ifølge Statsforvalteren skal psykologen ha brukt et tekstbehandlingsprogram og lagret journalen med passordbeskyttelse. Dette tilfredsstiller ikke kravene til et elektronisk pasientjournalsystem, ifølge Statsforvalteren. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tidligere-pasient-varslet-pa-kjendispsykolog-peder-kjos/17467891/ Mangelfull journalføring Statsforvalteren skriver også at Kjøs sin journalføring er mangelfull, at det mangler gjennomgående vurderinger av pasientens tilstand, behandlingsplan og evaluering av terapien. Det foreligger heller ingen epikrise. I svaret fra Kjøs, sendt i desember, sier psykologen at han nå har tatt i bruk journalsystemet Konfidens. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JennieB Skrevet 23. februar #186 Del Skrevet 23. februar Asalea skrev (54 minutter siden): Jeg tror psykologer, eller i hvert fall psykologspesialister som er offentlige, jevnlig må gå på kurs for å beholde autorisasjonen. Vet ikke hva som gjelder for privatpraktiserende psykologer. Men kanskje det går mot at psykologer skal evalueres av fagkyndige med jevne mellomrom som et forebyggende tiltak? Det blir det nok ikke satt av penger til. Et problem var også at Kjøs ikke hadde skrevet ordentlig journal om Tiril, som også var stengt for innsyn. Og vi vet ikke om andre har klaget på Kjøs. Han har innrømmet at han har gjort feil i denne saken. https://www.aftenposten.no/norge/i/lwmXLe/psykolog-peder-kjoes-granskes-av-statens-helsetilsyn-etter-varsel Kritikken fra Statsforvalteren retter seg mot rollesammenblanding, innholdet i meldinger til en pasient og manglende journalføring. --- Journalen skal ha vært mangelfull og ikke i tråd med helsepersonellovens krav, mener Statsforvalteren. Ifølge Statsforvalteren skal psykologen ha brukt et tekstbehandlingsprogram og lagret journalen med passordbeskyttelse. Dette tilfredsstiller ikke kravene til et elektronisk pasientjournalsystem, ifølge Statsforvalteren. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tidligere-pasient-varslet-pa-kjendispsykolog-peder-kjos/17467891/ Mangelfull journalføring Statsforvalteren skriver også at Kjøs sin journalføring er mangelfull, at det mangler gjennomgående vurderinger av pasientens tilstand, behandlingsplan og evaluering av terapien. Det foreligger heller ingen epikrise. I svaret fra Kjøs, sendt i desember, sier psykologen at han nå har tatt i bruk journalsystemet Konfidens. Det er vanlig å ha veiledning når man er psykolog. Det er mulig å gjøre det obligatorisk. Det er hver enkelt psykolog som da dekker kostnaden med veiledningen. Kjenner flere psykologer og psykiatere som har det som en integrert del av egen praksis. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Asalea Skrevet 23. februar #187 Del Skrevet 23. februar JennieB skrev (1 time siden): Det er vanlig å ha veiledning når man er psykolog. Det er mulig å gjøre det obligatorisk. Det er hver enkelt psykolog som da dekker kostnaden med veiledningen. Kjenner flere psykologer og psykiatere som har det som en integrert del av egen praksis. Det høres bra ut. Næringsdrivende kan jo til og med ha kontor hjemme hos seg selv, og da er de ikke i et miljø hvor det er kort vei til å rådføre seg med andre. Jeg går feks. til tannlege på et senter hvor flere tannleger jobber sammen, slik at de kan gi hverandre tilbakemelding. Tilbake til Kjøs, så har han muligheten til å diskutere problemstillinger med kona, som også er psykolog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JennieB Skrevet 23. februar #188 Del Skrevet 23. februar Asalea skrev (9 minutter siden): Tilbake til Kjøs, så har han muligheten til å diskutere problemstillinger med kona, som også er psykolog. Han har og mulighet til å få veiledning av en av de mange godkjente veilederne som finnes. Å diskutere med sin egen ektefelle for å få veiledning vil være like rotete som relasjonen i varselet. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Asalea Skrevet 23. februar #189 Del Skrevet 23. februar JennieB skrev (2 minutter siden): Han har og mulighet til å få veiledning av en av de mange godkjente veilederne som finnes. Å diskutere med sin egen ektefelle for å få veiledning vil være like rotete som relasjonen i varselet. Ja enig. Det blir ikke nøytralt. Jeg visste ikke at psykologer brukte veiledere, så da lærte jeg noe nytt. Håper det blir obligatorisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 24. februar #190 Del Skrevet 24. februar Asalea skrev (22 timer siden): Ja enig. Det blir ikke nøytralt. Jeg visste ikke at psykologer brukte veiledere, så da lærte jeg noe nytt. Håper det blir obligatorisk. Helt på siden, men i serien Couples Therapy (https://www.imdb.com/title/tt10665386/), som forøvring er en meget god serie, ser man hvordan terapeuten i serien har sesjoner med sin veileder/terapeut, hvor hun søker råd om pasienter og snakker med veiledere som sine egne reaksjoner på pasientens problemer. For en utenforstående ser det helt nødvendig ut å ha en slik veileder, både som hjelper og ventil, man kan jo ikke unngå å selv bli både berørt og trigget av alle de ulike menneskene og problemstillingene man har innom kontoret sitt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happygilmore Skrevet 24. februar #191 Del Skrevet 24. februar Har begynt å høre podcasten «Hos Peder» og episodene med Tirill. Kommet til episode fem nå. Jeg vet ikke hvordan terapi skal være, men blir helt forundret over hvor lite jeg synes Kjøs bidrar. Det er liksom Tirill selv som «drar» hele terapien selv. Kanskje det er helt riktig måte å drive terapi på, men jeg synes det er så spesielt å høre på. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ibsen Skrevet 24. februar #192 Del Skrevet 24. februar lurker skrev (5 timer siden): Helt på siden, men i serien Couples Therapy (https://www.imdb.com/title/tt10665386/), som forøvring er en meget god serie, ser man hvordan terapeuten i serien har sesjoner med sin veileder/terapeut, hvor hun søker råd om pasienter og snakker med veiledere som sine egne reaksjoner på pasientens problemer. For en utenforstående ser det helt nødvendig ut å ha en slik veileder, både som hjelper og ventil, man kan jo ikke unngå å selv bli både berørt og trigget av alle de ulike menneskene og problemstillingene man har innom kontoret sitt. Hvor ser du denne serien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsvin Skrevet 24. februar #193 Del Skrevet 24. februar happygilmore skrev (59 minutter siden): Har begynt å høre podcasten «Hos Peder» og episodene med Tirill. Kommet til episode fem nå. Jeg vet ikke hvordan terapi skal være, men blir helt forundret over hvor lite jeg synes Kjøs bidrar. Det er liksom Tirill selv som «drar» hele terapien selv. Kanskje det er helt riktig måte å drive terapi på, men jeg synes det er så spesielt å høre på. Jeg har vært mye i terapi. Har hørt en del på «hos Peder» og må si at han bidrar i mye større grad til «samtalen» enn alle jeg har vært hos. De fleste sitter nærmest helt knyst og legger opp til at pasienten skal dra det hele selv for å ikke styre terapien. Det er også et psykologisk triks, hvis personen du skal snakke med er stille, snakker man ofte mer selv for å bryte stillheten. Jeg synes det var forferdelig ubehagelig og skulle ønske psykologene jeg har vært hos kunne vært mer på og stilt spørsmål og dratt samtalen.. peder ble for meg litt for mye «over kaffen» prat eller hvordan man prater med en venn, mulig han ikke ga rom til (den forferdelige) stillheten i terapirommet fordi det var podcast. Ihvertfall helt ulik tilnærming enn jeg har fått noengang i terapi.. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JennieB Skrevet 24. februar #194 Del Skrevet 24. februar marsvin skrev (18 minutter siden): Jeg har vært mye i terapi. Har hørt en del på «hos Peder» og må si at han bidrar i mye større grad til «samtalen» enn alle jeg har vært hos. De fleste sitter nærmest helt knyst og legger opp til at pasienten skal dra det hele selv for å ikke styre terapien. Det er også et psykologisk triks, hvis personen du skal snakke med er stille, snakker man ofte mer selv for å bryte stillheten. Jeg synes det var forferdelig ubehagelig og skulle ønske psykologene jeg har vært hos kunne vært mer på og stilt spørsmål og dratt samtalen.. peder ble for meg litt for mye «over kaffen» prat eller hvordan man prater med en venn, mulig han ikke ga rom til (den forferdelige) stillheten i terapirommet fordi det var podcast. Ihvertfall helt ulik tilnærming enn jeg har fått noengang i terapi.. Enig i at Peder er mer «over kaffen» prat enn terapi. Psykologer jeg har gått til har hatt helt andre tilnærminger og måter å bidra på i timene. Kanskje det handler om kompetanse siden han ikke er psykologspesialist? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsvin Skrevet 24. februar #195 Del Skrevet 24. februar JennieB skrev (22 minutter siden): Enig i at Peder er mer «over kaffen» prat enn terapi. Psykologer jeg har gått til har hatt helt andre tilnærminger og måter å bidra på i timene. Kanskje det handler om kompetanse siden han ikke er psykologspesialist? Tja, «Peder Kjøs er utdannet psykolog ved Universitetet i Oslo 1997, spesialist i klinisk voksenpsykologi 2005, doktorgrad i psykologi 2017. Har jobbet som psykolog i rusomsorg, barnevern, psykiatrisk sykehus og i privatpraksis, og som veileder og kursholder for psykologer i videreutdanning.« Jeg vet ikke om han er på radio som med andre klienter, men hans metode gir jo et litt feilaktig bilde på hvordan det er å gå til psykolog.. og det er jo synd. Mtp utdanning og erfaring er jo det han har holdt på med ift Tiril helt hårreisende spør du meg.. lurer på hvordan han hadde veiledet en annen psykolog i hans sted i denne situasjonen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 24. februar #196 Del Skrevet 24. februar Dr Melfi i Sopranos går og til en egen terapeut der hennes kjendisklient ofte er samtaleemne. Seriøst, hele saken er jo hårreisende. Jeg har hørt de fleste av Tirilepisodene og synes vel at hun sitter igjen med en del av terapien, men han har en svært kameratslig tone. Tirill: Evig singel (1:12) - Hos Peder - NRK Radio 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marguerite Skrevet 24. februar #197 Del Skrevet 24. februar marsvin skrev (1 time siden): Jeg har vært mye i terapi. Har hørt en del på «hos Peder» og må si at han bidrar i mye større grad til «samtalen» enn alle jeg har vært hos. De fleste sitter nærmest helt knyst og legger opp til at pasienten skal dra det hele selv for å ikke styre terapien. Det er også et psykologisk triks, hvis personen du skal snakke med er stille, snakker man ofte mer selv for å bryte stillheten. Jeg synes det var forferdelig ubehagelig og skulle ønske psykologene jeg har vært hos kunne vært mer på og stilt spørsmål og dratt samtalen.. peder ble for meg litt for mye «over kaffen» prat eller hvordan man prater med en venn, mulig han ikke ga rom til (den forferdelige) stillheten i terapirommet fordi det var podcast. Ihvertfall helt ulik tilnærming enn jeg har fått noengang i terapi.. Jeg er enig i det første. Jeg synes han er en aktiv terapeut som bidrar med ganske direkte innspill, og er klart deltakende med i samtalen. Jeg synes ikke det er over kaffen-prat (har bare hørt to episoder), jeg synes han er ganske god på å validere hennes opplevelser uten at det blir så åpenbart eller «stakkars deg»-følelse av det. Men han har et veldig muntlig/hverdagslig uttrykk som nok ikke passer like godt for alle og i alle settinger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JennieB Skrevet 24. februar #198 Del Skrevet 24. februar Marguerite skrev (8 minutter siden): Jeg er enig i det første. Jeg synes han er en aktiv terapeut som bidrar med ganske direkte innspill, og er klart deltakende med i samtalen. Jeg synes ikke det er over kaffen-prat (har bare hørt to episoder), jeg synes han er ganske god på å validere hennes opplevelser uten at det blir så åpenbart eller «stakkars deg»-følelse av det. Men han har et veldig muntlig/hverdagslig uttrykk som nok ikke passer like godt for alle og i alle settinger. Men hva gjør han annet enn å validere? Jeg klarer ikke se hvordan dette er god behandling. Hvordan hjelper han pasienten å gå i dybden og forstå egne mønstre? marsvin skrev (41 minutter siden): Tja, «Peder Kjøs er utdannet psykolog ved Universitetet i Oslo 1997, spesialist i klinisk voksenpsykologi 2005, doktorgrad i psykologi 2017. Har jobbet som psykolog i rusomsorg, barnevern, psykiatrisk sykehus og i privatpraksis, og som veileder og kursholder for psykologer i videreutdanning.« Jeg vet ikke om han er på radio som med andre klienter, men hans metode gir jo et litt feilaktig bilde på hvordan det er å gå til psykolog.. og det er jo synd. Mtp utdanning og erfaring er jo det han har holdt på med ift Tiril helt hårreisende spør du meg.. lurer på hvordan han hadde veiledet en annen psykolog i hans sted i denne situasjonen. Jeg var ikke klar over at han var spesialist eller hadde doktorgrad. Da blir dette enda mer uforståelig. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moon.extravaganza Skrevet 24. februar #199 Del Skrevet 24. februar Noe av varselet går vel ut på manglende behandlingsplan? Eller har jeg innbilt meg det? Noen nevnte over her at kona ikke er en nøytral fagperson i relasjonen til Kjøs, men hun kunne fremdeles minnet ham på hvilke etiske betenkeligheter han steg ut i... Sett at hun så det slik, da. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 25. februar #200 Del Skrevet 25. februar ibsen skrev (18 timer siden): Hvor ser du denne serien? Jeg har lastet den ned som torrent. Men den ligger for eksempe i VGTV: https://tv.vg.no/serier/couples-therapy?categoryId=100382 Tror kanskje den ligger i Prime også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå