Gå til innhold

Studere i utlandet- Jus- ?andre ting?

Fremhevede innlegg

Gjest Jenta med den blanke hjernen:)
Skrevet

Hei!

Jeg starter på jussen neste måned her i Oslo. Har alltid hatt lyst til å studere i utlandet, gjerne England..men ane rikke hva!

Tenker at jeg skal ta et år i Norge(jus), og dermed ta "permisjon"(man kan ta et år fri??for å komme tilbake og fortsatt ha plass??), og ta et år i utlandet, studere noe som er ca det samme, økonomi, internasjonalrett eller noe liknende?

Hva kan man isåfall kombinere som ikke blir veldig fjernt?

Er det dyrt??Har noen forslag til HVOR man kan studere?

og hvil et år i utlandet komme jeg tilgode senere i livet når jeg skal ut i arbeid?ser arbeidsgiver på dette i det hele tatt?

Hilsen

*Hun som er helt blank når det gjelder dette*

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_heidi_*
Skrevet

det er mulig å ta andre avdeling gjennom uio i brasil. hvis det er jus du primært øsnker å studere i utlandet, er det mulig (hvis jeg har forstått det riktig) å ta tredje og fjerde avdeling andre plasser i verden. En i klassen nevnte det kort her om dagen, men hvis du leser på uios hjemmesider så tror jeg du nok finner ut av det. Hadde jeg vært deg ville jeg satset på å "bli ferdig" med de fem årene, istedenfor å blande med økonomi. Jusen i seg selv er krevende nok.

Skrevet

Nei..vil ikke studere jus i utlandet..eller ta noen avdelinger i utlandet..vil ta litt fri fra jussen og studere et annet fag som er samfunnsrelevant...ikke økonomi heller egentlig..(gikk litt fort istad)..noe som er engasjerende og kanskj eikke så vanskelig..bare for å oppleve noe, samt ikke "kaste" bort et år..

Skrevet

Isåfall, det du antakelig vil oppleve er at "samfunnsfag" (avhengig av hvilket du velger) ikke er noe mer hyggefag enn det juss er.

Internasjonale relasjoner, utenrikspolitisk analyse, internasjonal politikk...sliek statsvitenskapelige fag følger samme oppbygning og struktur i de fleste vestlige land: de har en helt egen samfunnsvitenskapelig metode, analyse, oppbygning, struktur og tankemåte. Jeg har selv studert slike fag i utlandet, samt juss, og jeg vil likestille statsvitenskap og juss i vanskelighetsgrad, dog på ulike måter.

Kanskje du kunne velge et språkfag istedet, det vil jo alltid komme godt med uansett hvilken karrierevei du velger.

Lykke til!

Skrevet

sant, kan jeg ta engelsk i england feks???noen som har gjort det??takk for råd by the way!

Skrevet

Du får hvertfall opp til et år permisjon fra UIO uten å måtte komme med så mange forklaringer. Husk på at du ikke alltid vil få støtte fra Lånekassa til studier i utlandet, så sjekk med dem først før du velger hva du vil studere (hvis du er avhengig av støtte fra dem da). Vet reglene er endret, men ikke til hva. Husk også at det anbefales at du planlegger studier i utlandet nesten et år i forveien da noe papirarbeid etc tar lang tid.

Skrevet

Hei,

Jeg har stedert sam.fag i England. Kjempe spennende og noe jeg vil annbefale. Men i England er de fleste studier (alle?) bygd opp som bachelor / master. En bachelor er jo som kjent 3 år. Det er selvsagt mulig å hoppe av etter et år. Kanskje finnes det muligheter for deg å ta et Erasmus år gjennom stedet du vil studere juss (uio?)?

Vet uansett ikke hvordan lånekassen ser på at du studerer et år juss, tar pause og så studerer et år i UK for så å hoppe av? Også begynne på juss igjen. Kanskje det ikke er noe problem i det hele tatt?!... Aner ikke..

Uansett.. sjekk UCAS sida.. www.ucas.com der kan du finne bachelor grader. Hva med Conflict Resolution ? Det kan vel være relevant til juss? Sjekk evt om studiet er Conflict Resolution på internasjonalt nivå (mellom land etc) eller mellom mennekser i dagligdagse situasjoner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...