Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde lovet meg selv at jeg ikke skulle starte nytt emne her inne på en stund. Greier ikke dy meg likevel. Leser at mennesker trenger kredittlån, forbrukslån. Tenker, da lever du over evne. Nå har jeg vært så heldig at jeg har fått boliglån. Har eid bolig siden 90 tallet. Bankene var ikke så streng dengang som de er i dag. Samtidig, har jobbet mye, vært igjennom omskolering, hatt lav inntekt, men alltid betalt huslånet. Det var billigere for meg å eie enn å leie. Ser at damer i dag betaler til samboer, husleie. Synes dette er en skam. Jeg har blitt kritisert gjennom år, alene dame, eier hus. Ingen kritiserer en mann. 

Helt ærlig, hadde jeg hatt kredittkort hadde økonomien min tippet over. Heldig, har hatt boliglån, ikke annet. Det nyter jeg godt av i dag. Jeg bruker ikke mere enn det jeg har i inntekt. Pluss og minus. Inntekt og utgifter. Kan ikke dere andre damer, unge voksne, ta tak i egen økonomi? Dere trenger ikke være avhengig av en annen person, mann eller dame. Skap deres egen økonomiske trygghet. 

Til sammenligning, har en tanteunge, hun studerer i 5 år på samme sted. Isteden for å leie så har hun kjøpt. Og leier ut et soverom. Det er vinn vinn. Hun slipper å være alene til enhver tid, samtidig deler de på boutgiftene. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok.

Anonymkode: 0cf41...967

• Liker 12
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Litt usikker på hva du egentlig vil med denne tråden.

Men jeg er dame og slett ikke blank på økonomi og det er heller ikke de fleste damer jeg kjenner. Både jeg og flere av mine venninner har økonomiutdannelse.

Skrevet

Gratulerer. Visste forsåvidt ikke at damer ikke eier egen bolig og at de få som tydeligvis gjør det blir kristisert i årevis i tillegg. Kanskje jeg er mandig av meg, aldri hørt noe kritikk gitt😅

Anonymkode: b9aec...147

• Liker 8
Skrevet

Jeg bare lufter tanker. Leser at folk ønsker forbrukslån og kredittkort. Samtidig betaler de ikke for egen bolig. Vet at det er vanskelig i dag å få boliglån. Men man må starte med å spare. 

• Liker 2
Skrevet
Helene skrev (Akkurat nå):

Jeg bare lufter tanker. Leser at folk ønsker forbrukslån og kredittkort. Samtidig betaler de ikke for egen bolig. Vet at det er vanskelig i dag å få boliglån. Men man må starte med å spare. 

Hva har damer med det å gjøre?

Hvorfor blir du kristisert i årevis for å eie et hus alene? Har eid stort hus og stor eiendom alene de siste sju årene og aldri opplevd kritikk, hva i alle dager går den kritikken ut på? 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har damer med det å gjøre?

Hvorfor blir du kristisert i årevis for å eie et hus alene? Har eid stort hus og stor eiendom alene de siste sju årene og aldri opplevd kritikk, hva i alle dager går den kritikken ut på? 

Jeg tror Helene har vært et troll her inne veldig lenge. 

Anonymkode: b5ff3...62f

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

De færreste unge har foreldre som stiller med penger eller som kausjonister ved kjøp av bolig mens de studerer. 

Selv måtte jeg jobbet 100% ved siden av studier i fast stilling for å få lån til bolig. 

Min venninne fikk derimot lån uten jobb på aap pga foreldrene. 

Jeg vil ikke si at sistnevnte betyr at hun har god oversikt og økonomisk sans, tvert imot. 

Anonymkode: 78592...776

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da må hun isåfall uppe gamet, dette var tamt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er anonym som vanlig. Jeg har vært her i over 20 år. 

• Liker 2
Skrevet

Ok, jeg skal ta det til etterrretning.

Anonymkode: 1e426...8ec

Skrevet
Helene skrev (5 minutter siden):

Du er anonym som vanlig. Jeg har vært her i over 20 år. 

Ja du ble medlem 1 januar 1970 ser jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja du ble medlem 1 januar 1970 ser jeg.

Det ble jeg også, selv om jeg er født i -78. De som har vært her lenge vet hvorfor det står sånn.

Forøvrig tenker jeg at spørsmålet er merkelig. Det er jaggu ikke bare damer som har forbrukslån og kredittkort og lever over evne altså. Jeg har heller aldri hørt kritikk mot damer som eier egen bolig. 

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, Helene said:

Helt ærlig, hadde jeg hatt kredittkort hadde økonomien min tippet over. Heldig, har hatt boliglån, ikke annet. Det nyter jeg godt av i dag. Jeg bruker ikke mere enn det jeg har i inntekt. Pluss og minus. Inntekt og utgifter. Kan ikke dere andre damer, unge voksne, ta tak i egen økonomi?

Hvilke andre damer er det du snakker til/om?  At du ikke kan ha kredittkort uten at økonomien "tipper over" tyder jo på at du ikke er spesielt flink med penger selv. Vi er mange som takler dette helt fint. 

Anonymkode: a2cf5...534

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilke andre damer er det du snakker til/om?  At du ikke kan ha kredittkort uten at økonomien "tipper over" tyder jo på at du ikke er spesielt flink med penger selv. Vi er mange som takler dette helt fint. 

Du har ikke levd under fattigdomsgrensen.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke helt hva du vil frem til.

Du sier at det er kjipt at noen må ha diverse lån, samtidig som du sier at du aldri ville klart ha kontroll over ett kredittkort.

Og du synes det er en skal at kvinner betaler husleie, så om du og typen hadde 30k i lønn hver, du eide, faste kostnader for bolig var 15k. "Jeg bruker halve lønna mi på bolig, du skal ikke betale noe, gå ut å ta en øl, og sett 15k på sparekonto!"

Anonymkode: 2c765...b84

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Helene said:

Du har ikke levd under fattigdomsgrensen.

Hva i all verden vet du om det? 

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg liker ikke kritikk av andres valg. De kan ha sine grunner til å velge som de gjør. 

Skrevet

Alle jeg kjenner (venninner, kvinnelige slektninger) eier 50/50 i boligen. 
Det gjelder hos oss også. Jeg styrer med økonomien.

Anonymkode: 4ecb2...e75

Skrevet

Du misforstår. Jeg har aldri gått ut for å ta en øl. Jeg kunne heller ikke spare. Alt gikk til bolig, og mat på bordet. I dag, helt annen situasjon. Dengang, luksus var frukt. Lørdagsgodteri til ungen. Luksus. I dag sparer jeg. Har økonomi til det. Før, det var et helvete å få hverdagen til å gå rundt. Når dette er sagt, vi sultet aldri. Betalte boliglån, og høster bonusen i dag. Jeg betaler studielånet til min datter, og har råd til det. 

Når du er fattig så er du fattig. Jeg har ikke glemt hvor jeg kommer fra, nyter den lille, kan kjøpe det pålegget jeg vil ha. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...