Gå til innhold

Vond rygg etter styrketrening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 10 dager siden fikk jeg brått vondt i korsryggen. Har hatt en ukes pause fra trening i håp om at det skulle bli bedre. Har bedret seg noe, så i dag gikk jeg på trening og AU! Ryggen min er veldig vond igjen. Markløft prøvde jeg ikke en gang. Knebøy gikk greit første sett, men ved andre sett gjorde det vondt å løfte av stanga og jeg måtte bryte midt i settet. 

Vet jo at det er anbefalt å trene selv om man har vondt i ryggen, men at man skal unngå det som trigger smerte. Hvordan bør jeg legge opp øktene? Jeg gjorde step ups, det fungerte helt fint. Ellers vet jeg ikke hvilke øvelser for underkroppen jeg skal tørre å prøve?? Hip thrust tror jeg er helt uaktuelt. Kanskje knebøy med lett belastning??

Ro-øvelser var også vondt, men nedtrekk funker. Militærpress var veldig vondt, noen ideer om hva jeg kan gjøre i stedet? 

Andre som har plagdes med ryggen? Har det vært forbipasserende eller risikerer jeg at dette blir en langvarig plage?? 😬

Anonymkode: 94f14...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Motion is lotion. Det er lurt å fortsette å bevege seg og løsne opp ryggen. Søk gjerne opp øvelser på you tube for ryggsmerter. Høres ut som du har noe muskelært og musklene ryggen din trenger hjelp til å "slappe av". Det er ikke noe å bekymre seg for, men alltid kjedelig når man får en strekk. 

Anonymkode: cb8cf...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gjøre tradisjonell markløft av samme grunn. Spiller ingen rolle hvor lette vekter jeg bruker. Kan få en knekk som gjør at jeg ikke kommer ut av senga på tre dager. Hold deg unna alt som trigger smerte i et par uker, men fortsett med det som går bra. Så vil du nok etter hvert finne ut hva som trigger det og hva som bare gjorde vondt fordi du nettopp hadde fått en føling. Jeg tipper sittende roing vil gå helt fint etter hvert, men det kan hende du ikke lenger kan gjøre markløft uten å modifisere litt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sandum.PT said:

Jeg kan ikke gjøre tradisjonell markløft av samme grunn. Spiller ingen rolle hvor lette vekter jeg bruker. Kan få en knekk som gjør at jeg ikke kommer ut av senga på tre dager. Hold deg unna alt som trigger smerte i et par uker, men fortsett med det som går bra. Så vil du nok etter hvert finne ut hva som trigger det og hva som bare gjorde vondt fordi du nettopp hadde fått en føling. Jeg tipper sittende roing vil gå helt fint etter hvert, men det kan hende du ikke lenger kan gjøre markløft uten å modifisere litt 😊

😭 hvis jeg ikke kan gjøre mark igjen... 

Greier du knebøy da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

😭 hvis jeg ikke kan gjøre mark igjen... 

Greier du knebøy da? 

Nei er du gal, det kan jeg ikke ta! Men ikke på grunn av ryggen, det er på grunn av begge hoftene det. Ikke bruk meg som referansepunkt. Jeg har hoftene til ei 80 år gammel dame med osteoporose 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sandum.PT said:

Nei er du gal, det kan jeg ikke ta! Men ikke på grunn av ryggen, det er på grunn av begge hoftene det. Ikke bruk meg som referansepunkt. Jeg har hoftene til ei 80 år gammel dame med osteoporose 😉

😂 Ok 👌hoftene mine funker foreløpig, men jeg har følt meg 90 år i dag med denne ryggen. 😂 

Knebøy er min elsk-øvelse. Sliter med å få stangen ut av racken når ryggen er vond, men kanskje jeg skal gjøre frontbøy i en periode i stedet hvis det funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

😂 Ok 👌hoftene mine funker foreløpig, men jeg har følt meg 90 år i dag med denne ryggen. 😂 

Knebøy er min elsk-øvelse. Sliter med å få stangen ut av racken når ryggen er vond, men kanskje jeg skal gjøre frontbøy i en periode i stedet hvis det funker. 

Det er bedre å være litt tålmodig nå og komme sterkt tilbake, enn å stresse seg inn i et langt skadeforløp! 👍

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...