Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sorry folkens, men det er altså fullt tillatt å beordre noen til jobb i hvilket som helst yrke så lenge noe som skjer er veldig kritisk og andre ikke kan steppe inn. 

Mulig det, men det er ikke arbeidstakers ansvar å være tilgjengelig for arbeidsgiver i fritiden/ferie! 

Så det er alltid avhengig av at arbeidstager har gjort seg tilgjengelig ;) 

Anonymkode: 8df99...a09

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kan jeg kreve en ny feriedag ? 

Anonymkode: 12e84...127

Ja

Anonymkode: d14ee...d37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og gjør du det for ofte, så får du sparken etter hvert. 

Sorry folkens, men det er altså fullt tillatt å beordre noen til jobb i hvilket som helst yrke så lenge noe som skjer er veldig kritisk og andre ikke kan steppe inn. 

Anonymkode: 9fd68...6e8

Jeg gjør det heletiden, bryr meg ikke om jeg får sparken. Fritiden er det jeg som bestemmer over.

Anonymkode: cbc00...44a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Silisium skrev (18 timer siden):

Arbeidsgiver kan ikke beordre deg på jobb i ferien din, det er lovstridig. Unntaket er dersom det

* har oppstått en uforutsett hendelse

* hendelsen har skapt vesentlige driftsutfordringre

* det er ikke mulig å skaffe stedfortreder

+  at du evt. jobber i samfunnskritiske yrker.

Anonymkode: c0e9d...8c8

Skrevet

Jeg svarer ikke når  de ringer fra jobb når jeg har fri. Det vet alle mine kollegaer. De ringer derfor fra sin private mobil hvis det gjelder noe utenom ekstravakter. 

Anonymkode: 672eb...ef1

• Hjerte 1
Skrevet

Og gjør du det for ofte, så får du sparken etter hvert. 

Men er man forpliktet til å være tilgjengelig på telefon når man har fri? 

Anonymkode: d12d4...42c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men er man forpliktet til å være tilgjengelig på telefon når man har fri? 

Anonymkode: d12d4...42c

Nei, derfor jeg slår den av. Få dere egen jobbtlf! Aldri gi private nr til arbeidsgiver.

Anonymkode: cbc00...44a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2022 den 7.27):

Jeg er sykepleier og vi får ingenting ekstra når vi blir beordret. 
Blir du beordret inn på jobb i ferien din skal du ha feriedag tilgode, arbeidsgiver skal også dekke reiseutgifter (om du mø booke om fly og sånne ting). Blir du beordret i en helg, men ikke ferie, er det ingenting ekstra. Hvert fall hos oss. Dette er i overensstemmelse med hovedtariff avtalen. 

Anonymkode: e66cb...8de

Jeg er hjelpepleier,  og har også blitt beordret på jobb. Du vil få overtidsbetalt. Du vil nok også få tilbake feriedager.

Anonymkode: 200f9...76b

• Liker 1
Skrevet

Å beordre på jobb skal være siste utvei, en god leder hadde jobbet vakten selv fremfor å beordre. 

Anonymkode: 27419...7ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2022 den 19.51):

Kan jeg kreve en ny feriedag ? 

Anonymkode: 12e84...127

Nei. Søndag trekkes det ikke ferie for.

Skrevet

Er det ikke også noe med at arbeidsgiver i sånne tilfeller må betale for kostnader hvis folk må reise hjem/avbryte ferier? Tenker da hvis de er bortreist og ikke i sin egen stue.

Anonymkode: 99763...048

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Å beordre på jobb skal være siste utvei, en god leder hadde jobbet vakten selv fremfor å beordre. 

Du aner jo ikke om lederen allerede er satt opp på vakt, eller om det er lederen som ikke kan jobbe. Forøvrig, en god leder tar alltid i et ekstra tak, men en god leder bør ikke jobbe doble vakter 7 dager i uken selv ved feks sykefravær da det bare vil førs til utbredt og syk leder. 

Anonymkode: fa88b...c62

• Liker 3
Skrevet

De fleste som kommenterer her.. jeg er veldig glad dere ikke er mine kollegaer. For et trist arbeidsmiljø det må være hos dere . 

Anonymkode: fa88b...c62

• Liker 4
Skrevet

Er det ikke også noe med at arbeidsgiver i sånne tilfeller må betale for kostnader hvis folk må reise hjem/avbryte ferier? Tenker da hvis de er bortreist og ikke i sin egen stue.

Har man en jobb som krever vakt/tilstedeværelse, så må du oppholde deg i nærheten av hjemmet. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har man en jobb som krever vakt/tilstedeværelse, så må du oppholde deg i nærheten av hjemmet. 

Ikke hele tiden, vel? Finnes det virkelig jobber der man ikke kan ta ferie i det hele tatt uten å være tilgjengelig på kort varsel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke hele tiden, vel? Finnes det virkelig jobber der man ikke kan ta ferie i det hele tatt uten å være tilgjengelig på kort varsel?

Nei, i dagens arbeidsliv må man være tilgjengelig for jobb. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, i dagens arbeidsliv må man være tilgjengelig for jobb. 

Hva slags jobber dreier dette seg om? Hørte såvidt snakk om forbud mot å reise for helsepersonell under pandemien, men er vel ikke sånn i en normalsituasjon? Alle jeg kjenner reiser i hvert fall på ferie, enten de er leger eller brannmenn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke sikkert det handler om å ta en vakt på et sykehjem eller lignende.

I min jobb må man av og til, på kort varsel, reise avgårde minst to stykker. Enkelte ganger flere. Vi har derfor alltid to i beredskap, men noen ganger må flere beordres.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2022 den 14.13):

+  at du evt. jobber i samfunnskritiske yrker.

Anonymkode: c0e9d...8c8

Nei, det gjelder i utgangspunktet alle typer jobber, men det er mer vanlig i noen yrker.

Anonymkode: 71443...df9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...