Gå til innhold

Betablokker mot skjelving og rødming?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har sosial angst. Skjelving og rødming er et veldig stort hinder for meg. Bare noen stiller meg et enkelt spørsmål så blir jeg rød og varm. Vært sånn i mange år og jeg har isolert meg selv mer og mer.. 

Noen som vet om betablokker fungerer mot dette? 

Anonymkode: 36c0f...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Jeg har sosial angst. Skjelving og rødming er et veldig stort hinder for meg. Bare noen stiller meg et enkelt spørsmål så blir jeg rød og varm. Vært sånn i mange år og jeg har isolert meg selv mer og mer.. 

Noen som vet om betablokker fungerer mot dette? 

Anonymkode: 36c0f...325

Ellers så tar jeg gjerne imot andre tips og råd som kan hjelpe på problemet 😄 

TS

Anonymkode: 36c0f...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BB senker frekvensen på hjerteslagene og dermed også blodtrykk. Du kan bli litt kald i ekstremitetene ellers ikke effektive mot rødme og skjelvinger 

Anonymkode: 3d5a2...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

BB senker frekvensen på hjerteslagene og dermed også blodtrykk. Du kan bli litt kald i ekstremitetene ellers ikke effektive mot rødme og skjelvinger 

Anonymkode: 3d5a2...2e7

Sikker på at det ikke er effektivt mot rødming? 😮 

Anonymkode: 36c0f...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sikker på at det ikke er effektivt mot rødming? 😮 

Anonymkode: 36c0f...325

Ikke meg du siterer, men det har ikke hjulpet meg.

Anonymkode: 6de86...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sikker på at det ikke er effektivt mot rødming? 😮 

Anonymkode: 36c0f...325

Rødme kommer av utvidede blodkar, ikke sant? Ved høytblodtrykk er det større motstand i karene, og mindre ved lavt blodtrykk, så jeg vil ut i fra virkningsmekanismen si nei. 

Anonymkode: 3d5a2...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Rødme kommer av utvidede blodkar, ikke sant? Ved høytblodtrykk er det større motstand i karene, og mindre ved lavt blodtrykk, så jeg vil ut i fra virkningsmekanismen si nei. 

Anonymkode: 3d5a2...2e7

Kan godt tenkes du har rett! Har hørt flere ganger at jeg bør prøve betablokker mot rødmingen min. Uff, skulle ønske jeg kunne bli kvitt eller behandlet problemet :(

TS

Anonymkode: 36c0f...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan godt tenkes du har rett! Har hørt flere ganger at jeg bør prøve betablokker mot rødmingen min. Uff, skulle ønske jeg kunne bli kvitt eller behandlet problemet :(

TS

Anonymkode: 36c0f...325

Tror nok heller det kan være en bivirkning av BB, altså rødme

Anonymkode: 3d5a2...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer på meg, men jeg har Essensiel Tremor og skjelver ikke pga. nervøsitet. 

Anonymkode: 7ab83...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper absolutt mot skjelving. Derfor musikere som skal på scenen og spille gitar og får skjelvinger og fryktelig nervøsitet tar det.

Hjalp meg også ett par ganger da jeg tok de da jeg hadde et panikkanfall.

Rødmingen forsvinner når du får slappet mer av, noe du vil bli å gjøre.

Men hadde ikke villet tatt de hver dag. Påvirker jo hjertet og blodtrykket.

Kan anbefale ashwagandha mot nervøsitet og sosial angst. Funker fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går fast på betablokker mot essensiell tremor. Jeg begynte først å skjelve på tommel på den ene hånden, så ble det hele hånden og med tiden den andre hånden, og tiden gikk og jeg begynte å skjelve i hode som gikk frem og tilbake.

jeg fikk sosial angst pga dette, for jeg begynte å skjelve når jeg skulle vise noe på telefonen.

 

Det ble verre når jeg var nervøs, da skjelv jeg enda mer og hjertet dunket slik at jeg fikk vondt.

betablokker har reddet meg ekstremt masse, nå skjelver jeg ikke og merker ikke noe bivirkninger.

Jeg merker hvis jeg har glemt å ta dem, da føles det ubehagelig.

Jeg vil anbefale sterkt at du forsøker betablokker, for det er så trygt å ta det, det er ikke noe store greier.

 

Det eneste jeg er usikker på er om jeg hadde fått bedre utbytte av treningen hvis jeg ikke gikk på dem. Feks så løp jeg 5 km på 26:00 minutter, hadde jeg løpt den på 24 om jeg ikke hadde tatt betablokker? Det vet jeg ikke, skulle gjerne ha visst det, for jeg tenker alltid «Løp jeg egentlig fortere?» hvis du skjønner… Men jeg merker liksom ikke noe bivirkninger da, jeg har god kondis.

 

Anonymkode: af773...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.10.2022 den 0.43):

Det fungerer på meg, men jeg har Essensiel Tremor og skjelver ikke pga. nervøsitet. 

Anonymkode: 7ab83...1a2

Det har jeg og. Har fått skrevet ut bb nå. Jeg skjelver på hendene. Hvilke fikk du? Hjelper det?  Bivirkninger? Opplys meg🙏😅🥰

Anonymkode: 44444...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt bb mot skjelving i 20 år. Funker som bare det:)

Anonymkode: 8ac54...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2022 den 0.17):

Ellers så tar jeg gjerne imot andre tips og råd som kan hjelpe på problemet 😄 

TS

Anonymkode: 36c0f...325

Joda, betablokker tar høy puls og ytre skjelving (ikke den indre). Så det virker det😄 Jeg har aldri rødmet i mitt liv så vet ikke om BB fungerer på det. 

Anonymkode: de741...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har tatt bb mot skjelving i 20 år. Funker som bare det:)

Anonymkode: 8ac54...e8e

Hvilke type og styrke? Bivirkninger?

Anonymkode: 44444...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp mot tremor, men ble lat, la på meg og ble deprimert på en høy nok dose... var kjempetungt gå opp en bakke. 

Går på SSRI og det hjelper litt mot angst 

Anonymkode: 141e0...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd betablokker mot rødming. Hjalp ikke på selve rød ingen sånn egentlig, men hjalp likevel på sett og vis. Fordi man slappet mer av, ble ikke så nervøs og fikk høy puls når noen f. Eks stilte meg spørsmål. Man blir litt roligere og ikke så stresset innvendig. Og da rødmet jeg heller ikke så lett. Verdt å prøve, ikke så dyrt og ganske ufarlig. Man kan slutte brått på det om man ikke trives med de. 

Anonymkode: 7c219...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg har brukt betablokker mot rødming i 17 år. Nå er jeg 45 og det er hals, bryst og ører som blir rød. Ekstrem rødme på hals er det som plager meg mest. Min bruk er sporadisk/ved behov. Høyhalset genser redder alltid dagen, men det er ganske formell bekledning i min jobb så jeg kan ikke gå med det hver dag, og i sommerhalvåret passer det heller ikke.

Min erfaring er at effekten er god, men ikke perfekt. Gjentatt eksponering hjelper, jeg har for eksempel undervist hver dag uten problemer (etterhvert) uten bruk av betablokker. Men min erfaring er at når det ikke er daglig så er det ikke nok eksponering. I en kontorjobb med ukentlige møter og presentasjoner er det likevel ofte situasjoner hvor f.eks hele halsen blir knallrød selv etter 15 år i jobben.  

Har alltid hørt at man vokser det av seg, at folk ikke legger merke til det, at jeg ikke skal bry meg om at jeg rødmer, at eksponeringstrening hjelper etc etc. Jeg vokste det hvertfall aldri av meg. Eksponering hjelper hvis jobben blir en rutine. Folk legger merke til det, men om det gjør noe avhenger av situasjon. I arbeidslivet er det dessverre ofte slik at måten et budskap blir formidlet på er vel så viktig som selve budskapet. Man kan bli dømt som mindre selvsikker og mindre overbevisende. Å ikke tenke på det er lett å si - men ikke alltid lett i praksis. 

Bivirkninger jeg har hatt er kalde fingre/tær, kan påvirke sinnstemning negativt, blir fortere sliten. Liker å trene løping etter puls, og betablokker er trolig ikke optimalt i den sammenheng. 

Anonymkode: aafb7...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...