Gå til innhold

Hpv vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet


Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg stoler på helsemyndighetene om at den vaksinen som er i programmet er god nok. Selvfølgelig prøver de å få det til å virke som om Gardasil er bedre, de tjener jo penger på at folk faller for det og kjøper den! 

Anonymkode: 8c421...010

Det er jo ingen som påstår at vaksinen som blir gitt ikke er bra, men at det finnes en som er bedre. Har familie og bekjente som er allmennleger, og de har gitt gardasil9 til sine barn. Jeg som ikke er utdannet innen helse, hadde aldri hørt om gardasil hvis ikke. Men det dumme er jo at den koster noe. Ikke alle familier har råd til den ekstra utgiften.

Anonymkode: 98872...69a

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sommermor skrev (3 minutter siden):

Nå er det noen år siden hun gikk i 7 klasse,men jeg kan ikke huske at vi måtte betale så mye for en vaksine. Vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet skal vel være gratis.

Hvis det er blitt slike priser, er det nok veldig mange som ikke kommer til å ta den dessverre.

 

Ja, vaksinen i programmet er gratis for foreldrene. Men det finnes en bedre vaksine som mange av oss velger å kjøpe til barna våre. 

Anonymkode: c5643...40c

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er opp til helsesykepleier. Vi fikk resept fra fastlegen, hentet selv og sendte med barnet på skolen - helsesykepleier satte den (etter avtale, åpenbart).

Anonymkode: 6cd82...583

Jeg jobber som helsesykepleier i skole, og har satt mange gardasil tidligere (syns det er fint å kunne være positiv/på tilbudssiden når foreldre har spurt!)
Det nye nå er at det er at ledelsen har gått ut og sagt at vi får ikke lov til dette lengre. Det går på lagring og oppbevaring av vaksinene som vi ikke kan "gå god for" at er gjort på riktig måte. Så det vi har fått beskjed om nå er at om de ønsker noe annet enn cervarix må de gå til apoteket eller legekontor og få satt den. 

Anonymkode: 2eccc...be1

  • Liker 1
Skrevet
Wilma89 skrev (14 timer siden):

Nå er jeg 33🙈 men har akkurat fått gardasil etter at det ble oppdaget celleforandringer. Nå kan jeg ikke gjengi alt, men etter at gynekologen fortalte om forskjellene, er det ingen tvil om at min datter skal han gardasil. 

Så rart, jeg fikk informasjon om at det ikke nytter å ta vaksinen etter man først har fått viruset og celleforandringer. 

Anonymkode: d9e30...b39

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så rart, jeg fikk informasjon om at det ikke nytter å ta vaksinen etter man først har fått viruset og celleforandringer. 

Anonymkode: d9e30...b39

Beskytter ikke mot det hpv viruset man har fått, men for de andre🙂

Anonymkode: 57fa2...7ee

Skrevet

Tar muslimske jenter slik vaksine ? eller trenger de det ikke fordi de ikke har sex før ekteskapet.

Anonymkode: ded71...885

Gjest Wilma89
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så rart, jeg fikk informasjon om at det ikke nytter å ta vaksinen etter man først har fått viruset og celleforandringer. 

Anonymkode: d9e30...b39

Som det nevnes over så beskytter det mot andre typer hpv. Gynekologen sa også at det var en boost av immunforsvaret. Om det stemmer vet jeg ikke, men likevel glad for å ha tart vaksinen.

Skrevet

Vi valgte Gardasil for sønnen vår. Betalte alt selv, litt over 4.000 kroner for 3 sprøyter, er en stund siden så mulig at man får dekket mellomlegget?

Han skal ikke være med å smitte jenter men minst like viktig var beskyttelse for kjønnsvorter.

Skrevet

Vi valgte Cervarix til våre barn, etter grundig overveielse. Det som ble avgjørende for vårt vedkommende var fordelingen av innrapporterte bivirkninger for henholdsvis Cervarix og Gardasil. 

Anonymkode: 3951f...b76

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tar muslimske jenter slik vaksine ? eller trenger de det ikke fordi de ikke har sex før ekteskapet.

Anonymkode: ded71...885

De burde jo ta den for mannen de gifter seg med kan jo ha hatt sex før og smitte. Det trenger ikke være sex. 

Anonymkode: 7bdf5...53d

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Beskytter ikke mot det hpv viruset man har fått, men for de andre🙂

Anonymkode: 57fa2...7ee

«Behandling av celleforandringer med konisering vil i de fleste tilfeller føre til at HPV-viruset som forårsaket celleforandringen forsvinner i løpet av 6-12 måneder etter behandling. »

https://www.lommelegen.no/infeksjoner/artikkel/sannheten-om-hpv/68927001

så jo man burde absolutt vaksinere seg etter konisering etter celleforandring. 

Anonymkode: 7bdf5...53d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...