Gå til innhold

Hpv vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Dere som har vaksinert barna med hpv vaksinen i 7.klasse, tok dere den som er inkludert eller betalte dere for den dyrere? Jeg vurderer å ta den dyrere (og bedre) på barnet mitt, men vet ikke om det er noe jeg ikke har fått med meg som er viktig å vite? Den koster litt, men det er faktisk en vaksine som beskytter mot noen kreftformer så tenker det er verdt det. 

Det finnes 2 på markedet, Cervarix «GlaxoSmithKline» inj. og Gardasil 9 «MSD Vaccins» inj.

Cervarix koster 925,50 pr stk men er gratis i barnevaksinasjonsprogrammet. Den beskytter mot 2 forskjellige grupper av HPV viruset. 

Gardasil koster 1618,70 pr stk. Den beskytter mot 9 forskjellige grupper av HPV viruset, og beskytter i tille til kreft, mot kjønnsvorter. 

Jeg vurderer sterkt Gardasil da den gir beskyttelse mot flere høyrisikotyper av HPV.

Anonymkode: 7bdf5...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg 33🙈 men har akkurat fått gardasil etter at det ble oppdaget celleforandringer. Nå kan jeg ikke gjengi alt, men etter at gynekologen fortalte om forskjellene, er det ingen tvil om at min datter skal han gardasil. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer til å gå for den som beskytter best. Jeg visste om dette fra før, men er glad for innlegget ditt. Dette er det mange som ikke vet❤️

Anonymkode: 8aed9...41a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har jeg gutt men han kan jo og få kreft og bli smittet av kjønnsvorter så vi går for Gardasil.

• Liker 1
Skrevet

I alle dager... jeg er født i 97 og var dermed i det første (?) kullet som fikk HPV-vaksine gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, og da var det Gardasil vi fikk. Lurer på hvorfor de gikk over til Cervarix? Er det økonomiske hensyn inne i bildet? Betaler lett ekstra for Gardasil til sønnen min når den tid kommer 😳

Anonymkode: 91d77...d2f

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Nå har jeg gutt men han kan jo og få kreft og bli smittet av kjønnsvorter så vi går for Gardasil.

Og ikke minst så bidrar gutter til spredning av virusene, så det er avgjørende å få vaksinedekning på guttene også.

Anonymkode: 97306...22a

• Nyttig 1
Skrevet
Wilma89 skrev (1 time siden):

Nå er jeg 33🙈 men har akkurat fått gardasil etter at det ble oppdaget celleforandringer. Nå kan jeg ikke gjengi alt, men etter at gynekologen fortalte om forskjellene, er det ingen tvil om at min datter skal han gardasil. 

Er i samme situasjon som meg. Jeg tok også Gardasil som voksen for et par år siden etter celleforandring. Så er derfor jeg tenker jeg skal vaksinere barna mine (gutter) privat og ikke via helsesøster på skolen, for tror hun bare setter den billigste som er inkludert?

• Liker 1
Skrevet

Men har noen erfaring med Gardasil til barn? Kan man få helsesøster på skolen til å sette den og hente den selv på apotek eller må man ta det via fastlegen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og ikke minst så bidrar gutter til spredning av virusene, så det er avgjørende å få vaksinedekning på guttene også.

Anonymkode: 97306...22a

Og jenter kan «bare» konisere og skjære vekk det syke om det er på livmorhalsen, gutter får det gjerne steder som er verre å få vekk (bla i hals/munn/stemmebåndet eller penishode).

• Liker 2
Skrevet

Vi betalte for Gardasil til syvendeklassingen i fjor. I følge helsesykepleier var vi de eneste på et trinn med fem parallelklasser.

Anonymkode: 6cd82...583

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men har noen erfaring med Gardasil til barn? Kan man få helsesøster på skolen til å sette den og hente den selv på apotek eller må man ta det via fastlegen?

Det er opp til helsesykepleier. Vi fikk resept fra fastlegen, hentet selv og sendte med barnet på skolen - helsesykepleier satte den (etter avtale, åpenbart).

Anonymkode: 6cd82...583

• Liker 1
Skrevet

Kan man ta gardasil selvom man har tatt den andre?

Anonymkode: 80dd1...f6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I alle dager... jeg er født i 97 og var dermed i det første (?) kullet som fikk HPV-vaksine gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, og da var det Gardasil vi fikk. Lurer på hvorfor de gikk over til Cervarix? Er det økonomiske hensyn inne i bildet? Betaler lett ekstra for Gardasil til sønnen min når den tid kommer 😳

Anonymkode: 91d77...d2f

Det er fordi den andre er litt billigere ja… og beskytter mot litt færre hpv virus typer. 

Skrevet

Vi har kjøpt gardasil til våre to eldste, og yngstemann skal også få den når den tid kommer. Hentet på apoteket (skal oppbevares i kjøleskap), og fikk helsesykepleier på skolen til å sette den. Norge hadde først gardasil i programmet, men endret til en billigere vaksine. Mener jeg har lest at Sverige og Danmark har gardasil i sitt vaksineprogram. 

Anonymkode: 98872...69a

• Liker 1
Skrevet

Et kjapt google-søk viser at Cervarix gir kryssbeskyttelse også mot de HPV-variantene som ikke er i vaksinen. Slik at forskjellen er kjønnsvortene. 

Anonymkode: a553e...fe1

• Liker 2
Skrevet

Vår datter fikk Gardasil 9 nå nettopp. Fikk resept fra legen og satt den på apoteket. Hvis du leser på norsk gynekologisk forening på nett,så vil du se at de anbefaler Gardasil 9. De fleste andre land har Gardasil 9. Vi er nok litt naive her i Norge og tenker at vi alltid får den beste behandlingen vi kan få. Det er absolutt ikke alltid tilfelle.

Anonymkode: 8f3e8...c72

• Liker 2
Skrevet

Jeg stoler på helsemyndighetene om at den vaksinen som er i programmet er god nok. Selvfølgelig prøver de å få det til å virke som om Gardasil er bedre, de tjener jo penger på at folk faller for det og kjøper den! 

Anonymkode: 8c421...010

• Liker 2
Skrevet

Nå er det lenge til det blir aktuelt her, men vi kommer til å gå for Gardasil 9. 

Anonymkode: c5643...40c

• Liker 1
Skrevet

Nå er det noen år siden hun gikk i 7 klasse,men jeg kan ikke huske at vi måtte betale så mye for en vaksine. Vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet skal vel være gratis.

Hvis det er blitt slike priser, er det nok veldig mange som ikke kommer til å ta den dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...