Gå til innhold

Metadonkø på over et år !


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest indiangranny

Hei Dere :D

Jeg var på veit til legen i dag fordi jeg var syk og trengte medisiner.Jeg hadde pakket meg godt inn og så kulda beit ikke på meg.På vei opp grensen satt det en narkoman med et krus og tigde penger,han sa ikke noe men satt der bare.Jeg la 10 kr i kruset han så opp og skinte som en sol og sa takk.Jeg har aldri sett et menneske bli så glad for en fattig tier.Dette varmet meg bort til legen og jeg tenkte mitt i mitt stille sind.På vei ut fra legen fant jeg en 50 lapp og jeg plukket den opp.Gikk med raske skritt mot t-banen og pratet med den narkomane som satt i kroket stilling ved grensen.Jeg spurte han om han var sulten han sa ja og jeg gikk inn til bakeren og kjøpte kaffe og noen ferske rundstykker til han.

Han fikk det og spiste mens jeg så på og fortalte meg om livets harde side han sa at at han hadde sittet i over 1 år i metadonkø og han viste ikke om han levde til han kom under behandling.Jeg sa til han at du må ta vare på deg selv og gav han det resterende av 50 lappen så han kunne få seg en rein sprøyte.Han takket meg for at jeg tok tid til å prate med han og for at jeg hadde hjulpet han litt i dag.Folk flest ser på oss som møkk og de prater ikke med oss.

Han fortalte at han hette Ronny og han drømte om jobb og få bli rus fri.Det går menge Ronnyier i Oslo som trenger hjelp,hvordan kan vi som mennesker på virke politikerne så de gir penger til dette metadon prosjektet så de får hjelp.

Jeg følte meg maktesløs over å se all den ellendigheten i Norges hovedstad Oslo,byen med det store hjertet stemmer ikke etter hva jeg har sett. :(

Hilsen

indianlady :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Indianlady!

Jeg ble nesten rørt av innlegget ditt! Det var UTROLIG flott gjort! *klemmepå* :)

Jeg kjenner meg selv igjen når du skriver: " flest ser på oss som møkk og de prater ikke med oss."

Altså. Jeg ser ALDRI på personer som møkk. MEN det kan jo virke slik når man ikke en gang gir dem et blikk.

Jeg forsøker så godt jeg kan å si nei på en hyggelig måte. Forstår godt hvor ekkelt det må være å sitte på gata og tigge småpenger.

Helt ærlig, så har jeg aldri gitt narkomane penger. Jeg syns det er HELT greit at andre gjør det.

Jeg har faktisk vurdert å ha småpenger i lomma. For jeg vil ikke begynne å fekte så mye rundt meg med lommebøker. For greit nok. Det fins mange ronnyer i Oslo, men det fins mye annet der også!

Jeg syns også det er fint at de er litt mer beskjeden når de spør etter penger. Slik som du skrev. Han satt på gata med en kopp.

Jeg syns det er EKKELT når de kommer bort til meg mens jeg kjøper t-banebillett f.eks.

Jeg har faktisk opplevd (mens jeg bodde i sentrum av porsgrunn) at de kom på døra og spurte etter penger. DA syns jeg dem går litt langt. Og at de spør etter penger og du svarer nei. Også gir dem seg ikke..

MEN! Da skal vi også huske på at det er MANGE narkomane/og andre som vil ha et nytt liv. De TRENGER hjelp!

Ett år for metadonkø er lattelig! Vi er et rikt land. Vi har penger nok til å hjelpe de svake i samfunnet vårt. Dessuten har vi mangel på arbeidskraft. Få dem rusfrie og gi dem en jobb. Det er i allefall en begynnelse.

De er mennesker de også og like mye verdt som oss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en forelesning på skolen for en ukes tid siden angående dette med metadon.

Synest det var utrolig interessant - det ble bla fortalt om ei tidligere narkoman som nå via metadon nå var helt rusfri og studerte ved universitetet.

Nå skal jo det være sagt at metadon er jo og et opiat - det bare fjerner abstinensene - og lar de narkomane nærme seg et normalt liv. Dette skjer ikke over natten slik som de fleste later til å tro. Du må i alle fall regne med et halvt år før du kan begynne å se noen virkning. Og de færreste klarer å slutte med metadon...

Men helt klart - det er en skam at vi her i landet, med politikerene i spissen ikke bevilger mer penger til slike prosjekter.

Kan jo innrømme jeg og at har jeg ikke småpenger i lomma, drar jeg ikke frem lommeboka forran dem. Man vet aldri hva slags mennesker de egentlig er. Som med alle andre...... :cry:

Det som rører - er å se hvor taknemlige de faktisk er. Men, kjøper heller en kaffe eller noe enn å vite at jeg er med å sponser narkobruken..

That's me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Care, Indianlady har et godt hjerte for sine medmennesker! Jeg opplevde noe lignende i den lille småbyen jeg kommer fra. Var på vei for å kjøpe meg vintersko. Da stoppet ei ung jente i 20 åra meg, og spurte om jeg hadde noen småpenger. Er du blakk spurte jeg, ja sa hun. Jeg spurte ikke mer, jeg så at hun var i rus, og hos meg fikk hun noen kroner. Ikke vet jeg om pengene gikk til kaffe, eller til en ren sprøyte.

I forrige uke var det et program på TV2 "Rikets tilstand" om ei jente på jakt etter tabeletter som kunne gjøre henne rusfri. Men politikerne står som vanlig på sitt, og hun måtte kjøpe tabelettene på gata. Om hun ikke fant så var det dop. Helt fælt altså at de skal vente lenge. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør godt å lese, indianlady, den varmen du viste et medmenneske.

Desverre har rusomsorgen spilt fallit for lenge siden, og det blir ikke bedre av at noen fordømmer rus som noe syndig, mens andre vil behandle det som en sykdom.

Rusmisbrukere har ofte mistet noe av det viktigste i livet - nemlig troen på seg selv, og ofte er vi med på å bygge godt opp under dette bildet ved å se ned på mennesket i rennesteinen.

Takk, indianlady.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...