Holly Hobbie Skrevet 5. desember 2005 #21 Skrevet 5. desember 2005 "Spesielt dårlig utdannet" bare fordi man uttaler u'en i baguetter?? uh-uh... okaaaay!? Anette ← Vel, daarlig utdannet innen fransk og norsk, hvertfall!
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #22 Skrevet 5. desember 2005 Mannen min sier "baggUett" og han er slettes ikke fra Bergen...Jeg tror han vet at de fleste mener det heter "bagett", men han sier det på pur f.
Bekkeblom Skrevet 5. desember 2005 Forfatter #23 Skrevet 5. desember 2005 Øhh, det gjør vi ikke! Hvor har du kommet på det tullet fra?? Jesus! ← Hva med å vise fram den verdensberømt sjølironien, bergenser? Åh, stemmer, det er jo ikke dét dere er kjent for hilsen innflytta østlending som ELSKER Bergen og bergensere ...
Gjest gjest1 Skrevet 5. desember 2005 #24 Skrevet 5. desember 2005 Øhh, det gjør vi ikke! Hvor har du kommet på det tullet fra?? Jesus! ← Har du ikke vært på foppballpuben?? Der sier de både prann og foppball.
Gjest Gjesta Skrevet 5. desember 2005 #25 Skrevet 5. desember 2005 Har du ikke vært på foppballpuben?? Der sier de både prann og foppball. ← Det heter ikke foppball det heter foppall! *også bergenser, om enn utvandret"
Gjest gjest1 Skrevet 6. desember 2005 #26 Skrevet 6. desember 2005 Har du ikke vært på foppballpuben?? Der sier de både prann og foppball. ← Jeg har nok vært der noen par ganger ja, men vi sier fortsatt fotballpuben....
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #27 Skrevet 6. desember 2005 Vel, daarlig utdannet innen fransk og norsk, hvertfall! ← Eller folk bare uttaler ordene slik som det er skrevet. En annen ting er at snakking går i arv, så det har ingenting med dårlig utdannelse innenfor fransk og norsk å gjøre. Hvis trådstarter skal begynne å diskutere hvordan ordet "baguette" blir uttalt kan vi like gjerne dra inn andre ord som for eksempel service som blir uttalt sørvis osv... Makan til diskusjon! Vel, la oss kalle baguette for langbrød så slipper vi å være så negative til bergensere!
Gjest TomKrus Skrevet 6. desember 2005 #28 Skrevet 6. desember 2005 Dette er ihvertfall noen av "klassikerne" enkelte franskmenn som bor i Norge morer seg med. ← Jeg regner med at disse franskmennene prater flytende norsk.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #29 Skrevet 6. desember 2005 Jeg regner med at disse franskmennene prater flytende norsk. ← Eller mangler de utdannelse de også?
Gjest piaf Skrevet 6. desember 2005 #30 Skrevet 6. desember 2005 (endret) ... Endret 6. september 2007 av Eurydike
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #31 Skrevet 6. desember 2005 Vi er jo nordmenn som bor i Norge Har du tenkt over hvordan feks Jarlsberg uttales av en amrikaner?
Gjest piaf Skrevet 6. desember 2005 #32 Skrevet 6. desember 2005 (endret) ... Endret 6. september 2007 av Eurydike
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #33 Skrevet 6. desember 2005 Men kan folk lære seg at det heter inFLUensa og ikke inFULensa!!Gjelder også folk innen helsevesenet! Hilsen Saklig
Bekkeblom Skrevet 6. desember 2005 Forfatter #34 Skrevet 6. desember 2005 Hvis trådstarter skal begynne å diskutere hvordan ordet "baguette" blir uttalt kan vi like gjerne dra inn andre ord som for eksempel service som blir uttalt sørvis osv... Makan til diskusjon! ← Start din egen diskusjon, du Det jeg prøvde å si var at i Oslo er alle veldig høyt utdanna og veit selvfølgelig at baguette utales uten u, mens bergenseren er dumme og arvelig belastet alle som en med et manglende u-gen ... Med andre ord bergenserne og alle som ikke veit at det uttales uten u, er totalt latterlige
Pimbila Skrevet 6. desember 2005 #35 Skrevet 6. desember 2005 Tror de fleste sier baguetter her og jeg, og da er vi en smule lenger nord enn Bergen. ← Vi kommer fra samme by, men jeg sier bagett
Gjest gjest1 Skrevet 6. desember 2005 #36 Skrevet 6. desember 2005 Jeg er ihvertfall ikke fra Bergen, og jeg sier bagUett... Må vi uttale ordene likt som de opprinnelig uttales da?
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #37 Skrevet 6. desember 2005 Fra Bokmålsordboka til Norsk Språkråd: entrecôte m1 (utt angtrekåt>t el. -kå>t; fr, av entre 'mellom' og côte 'ribbein') oksekotelett, ytrefilet e-
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #38 Skrevet 7. desember 2005 sier hverken baguett eller bagett - men baggis og er nesten bergenser...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå