Gå til innhold

Baguetter vs. baggetter

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Bergen sier de baguetter når de mener baggetter. Det høres helt rart ut, første gangen jeg hørte det trodde jeg det var en som hadde feillest uttalen, men det er nesten konsekvent.

Snodige folk, disse vestlendingene :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Ikke alle nordmenn uttales utenlandske ord som på orginalspråket. Sånn er det med mange ord. Kan høres rart ut for oss som uttaler de annerledes, men hvem er det egentlig som uttaler alle ord korrekt i forhold til hvordan de uttales orginalt?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Hva er forskjellen da?  :sjenert:

U-en skal ikke uttales.

Skrevet
U-en skal ikke uttales.

Å! Det visste jeg jo.. Trodde trådstarter mente at en bagett, og en baguett var to forskjellige ting jeg.. Vel, da er det oppklart i hvertfall..

Skrevet
I Bergen sier de baguetter når de mener baggetter. Det høres helt rart ut, første gangen jeg hørte det trodde jeg det var en som hadde feillest uttalen, men det er nesten konsekvent.

Snodige folk, disse vestlendingene  :sjarmor:

*fnys-fnys & atter FNYS!!* Hva er såååå galt med å si baguuuuetter da??...

*svæææært indignert Bergenser*

:ler::ler:

Skrevet

Her jeg bor er jeg vel den eneste som sier "bagett", så det er nok ikke typisk for bergensere.

Skrevet (endret)

...

Endret av Eurydike
Skrevet

Ja, dette har jeg ogsaa merket i Bergen. Trodde bare den som sa det var spesielt daarlig utdannet, jeg da! :ler:

Gjest Tristessa
Skrevet

Djis, er født av bergenske foreldre, oppvokst i Stavanger og bor nå i Bergen, og for meg heter det

- Bagett uuuuuten U!

- Entrecote med t på slutten

- Bearnaise med s på slutten

Vil ikke si at det er noe spesielt bergensk over å feiluttale ord.

Skrevet
Vil ikke si at det er noe spesielt bergensk over å feiluttale ord.

Nei, slett ikke - det er også mitt poeng. :)

Skrevet
Ja, dette har jeg ogsaa merket i Bergen. Trodde bare den som sa det var spesielt daarlig utdannet, jeg da!  :ler:

"Spesielt dårlig utdannet" bare fordi man uttaler u'en i baguetter?? :overrasket: uh-uh... okaaaay!?

Anette ;)

Skrevet

Tror de fleste sier baguetter her og jeg, og da er vi en smule lenger nord enn Bergen.

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg tror vel egentlig disse rare uttalelsene som avviker fra opprinnelig uttale har mer å gjøre med sviktende språkkunnskaper enn geografi å gjøre. :roll:

For øvrig enig med Piaf, kjenner bare at jeg ikke synes det er så greit å bli satt i bås på grunn av at jeg bor i en bestemt by. Det er jo som å si at alle nordmenn elsker å gå på ski eller tilsvarende generaliseringer, men det er jo en helt annet diskusjon. ;)

Skrevet

Dette er langt fra det rareste med bergenserne..... ;)

De sier også heia brann (uttales prann)

Skrevet

Det er ikke bare et bergensfenomen nei... Hører det hele tiden i Oslo.

Men det er et typisk norsk fenomen. Vi låner ord uten å modifisere dem til det norske språket :forvirret: Eventuelt, så fornorsker vi ordene etter at låneordene er innarbeidet i språket. Skal det være en sjampanje noen?

Ser forøvrig at språkrådet har "bagett" inne i ordlistene (og ikke baguett). Vi får se hvor lenge det tar før matprodusentene får med seg det.. Inntill da er det ikke så rart at mange uttaler det feil, det er tross alt ikke så mange som kan fransk i dette landet.

Skrevet
Dette er langt fra det rareste med bergenserne..... ;)

De sier også heia brann (uttales prann)

Øhh, det gjør vi ikke! :frustrert:

Hvor har du kommet på det tullet fra?? Jesus! :overrasket:

Skrevet

Urk, svært så mye negativt folk har å si om oss fra Bergen! :frustrert: Teitinger!! :sur:

Jeg sier dessuten ikke bagUett, men bagett....og jeg er fra Bergen.... :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...