Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har startet på en ny jobb hvor jeg får 37.000,- før skatt, men får da utbetalt 25.000,- etter skatt med 34%. 

Er det virkelig så mye jeg må betale i skatt..? Eller har jeg gjort noe feil på skattekortet? Det var sinnsykt stor forskjell etter min mening.. 

Har noen venner som får mer enn meg, og de betaler kun 32%. Forstår ikke hva som er problemet. 

Anonymkode: 48a3c...b75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg inn opplysninger på Skatteetaten.no og få nytt skattekort, så er du sikkert på at det blir riktig. 

Anonymkode: 37162...a5e

• Liker 2
Skrevet

Finn ut hva du kan få skattefradrag for, som stort lån, barn og alt som følger med, lang reisevei til jobb osv. Det kan da være du kan få en annen celle i skattetabellen. Det kan uansett være trygt å i alle fall betale nok første året.

Anonymkode: 31e12...507

• Liker 4
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Sjekk på nytt opplysningene på skattekortet.

Når det er sagt, det er ikke slik at høyere lønn automatisk gir høyere skatteprosent. Skatteprosent påvirkes minst like mye av fradrag og kapitalinntekter som av lønn.

Skrevet

Stemmer nok det. Brutto 41 000 her og ca 27 000 utbetalt. Veldig festlig når uføre jeg kjenner har ca det samme som meg pr mnd. Ja vi skatter mye. Får alltid skattesmell også. De bør gi oss høyere lønn eller lavere skatt. 

Anonymkode: 760ed...307

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stemmer nok det. Brutto 41 000 her og ca 27 000 utbetalt. Veldig festlig når uføre jeg kjenner har ca det samme som meg pr mnd. Ja vi skatter mye. Får alltid skattesmell også. De bør gi oss høyere lønn eller lavere skatt. 

Så du får 0 tilbake på skatten?

Anonymkode: 0fbd3...d13

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har startet på en ny jobb hvor jeg får 37.000,- før skatt, men får da utbetalt 25.000,- etter skatt med 34%. 

Er det virkelig så mye jeg må betale i skatt..? Eller har jeg gjort noe feil på skattekortet? Det var sinnsykt stor forskjell etter min mening.. 

Har noen venner som får mer enn meg, og de betaler kun 32%. Forstår ikke hva som er problemet. 

34 % skatt høres helt rimelig ut.

Man kan ikke sammenligne seg med andre, de fleste har ulike fradrag. Har du passet på å legge inn alle fradrag du har?

Anonymkode: 46379...ba6

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Har du tabellkort?  Da skal hovedarbeidsgiver trekkes etter tabellen og biarbeidsgiver skal trekke den prosenten som står ved siden av. Der står det ofte 34%. Si ifra til lønningskontoret at de må hente og bruke skattekortets del 1, so er tabellkort. Din nye arbeidsgiver er jo hovedarbeidsgiveren din nå.

Tabelltrekk https://tabellkort.app.skatteetaten.no/#/

Endret av Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du får 0 tilbake på skatten?

Anonymkode: 0fbd3...d13

Får skattesmell hvert forbanna år. 

• Liker 1
Skrevet
Adobyen skrev (2 timer siden):

Har du tabellkort?  Da skal hovedarbeidsgiver trekkes etter tabellen og biarbeidsgiver skal trekke den prosenten som står ved siden av. Der står det ofte 34%. Si ifra til lønningskontoret at de må hente og bruke skattekortets del 1, so er tabellkort. Din nye arbeidsgiver er jo hovedarbeidsgiveren din nå.

Tabelltrekk https://tabellkort.app.skatteetaten.no/#/

Dette stemmer ikke hos meg. De trakk mye mer enn tabellen tilsa. Måtte ned på prosenttrekk for å ikke bli ruinert. Man skal leve av den lille lønnen man får. Eller nei, brutto på 40× er helt ok, men når 15-16 000 blir trukket i skatt og pensjon så har man lite igjen. Ikke rart rikinger flytter fra landet med formuene sine. 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette stemmer ikke hos meg. De trakk mye mer enn tabellen tilsa. Måtte ned på prosenttrekk for å ikke bli ruinert. Man skal leve av den lille lønnen man får. Eller nei, brutto på 40× er helt ok, men når 15-16 000 blir trukket i skatt og pensjon så har man lite igjen. Ikke rart rikinger flytter fra landet med formuene sine. 

Ga du beskjed til arbeidsgiver om å trekke riktig beløp etter tabell?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan mener du ellers staten skal finansiere velferdsstaten og økt sysselsetting i det offentlige? 

- Norge scorer høyest på antall ufør per 1 000 innbygger mellom 19 og 67 år

- Norge scorer høyest på antall sykemeldte per 1 000 innbygger mellom 19 og 67 år

- Norge scorer høyest på antall som går på en statlig tilskuddsordning som AAP og lignende ordninger per 1 000 innbygger mellom 19 og 67 år

- Norge har flest antall offentlige ansatte per 1 000 innbygger

- Norge gir mest i u-landsstøtte og mange andre støtter til organisasjoner per capita

- Norg er blant de landene som tar imot flest x, y og z - og gir de større økonomisk sikkerhet enn vanlig nordmann

Norge har en greie at de skal gi og gi, ingen politiker tør å ta tak i dette før landet ruineres. Først må den enkelte skattebetaler ruineres først. 

Det kommer en tid hvor alt kræsjer og går til helvete.. Men politikerne har sikret seg med ufravikelige avtaler. 

Anonymkode: 76f8b...79e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Får skattesmell hvert forbanna år. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men om du har justert ned skattetrekket i forhold til hva som trekkes, så er det ikke så veldig rart at du får baksmell. 
Hvor mye mener du de har trekt over? 
Du har i alle fall justert ned til for lavt skattetrekk. 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Skatten justeres etter ett totalt bilde. 
Så at du og venner har ulik skattetrekk kan komme av fast eiendom, formue, bankinnskudd, gjeld, renteinntekt/utgift, fratrekk for barn, kjøregodtgjørelse, fagforeningsfradrag, og alt mulig annet som endrer skattegrunnlaget. 
Men forskjellen mellom 32 og 34 % på den lønnen er 740 kr, det er ikke så sinnsykt stor forskjell. 

Skrevet

Min kollega betaler 47% skatt. Syykt. 

Anonymkode: 16b97...ed7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min kollega betaler 47% skatt. Syykt. 

Anonymkode: 16b97...ed7

Din kollega betaler feil skatt med mindre h*n har veldig høy formue eller kapitalinntekter, og i så fall er det kanskje ikke så synd på vedkommende?

Anonymkode: a9f9a...c3b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Får ca 30 tusen før skatt. Har 20 tusen etter skatt. 

Hvor mye bør en skatte?

Synes det er mye.

Anonymkode: 3cf80...127

Skrevet

Du betaler for mye skatt. 

Skatt er avhengig av hvilke fradrag du kan ha krav på, så det beste er å selv legge inn det som gjelder deg i skatteetatens kalkulator;https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/

Anonymkode: 17aea...df8

• Nyttig 1
Skrevet

Ca 7500 kr i mnd uten fradrag. Så ingen voldsom forskjell med andre ord. Men alle monner drar.

Anonymkode: 3dc24...4f1

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Hvor mye du må skatte ser du på skatteoppgjøret - det er fasiten.

Hvor høyt skattetrekk du bør ha avhenger om du er redd restskatt, om du vil bruke skattetrekk som sparing eller om du vil gå ca i balanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...