Gå til innhold

Atomkrig=smertefull og langsom død?

Litterly

Anbefalte innlegg

Egvilværeanonym skrev (40 minutter siden):

Ingen som tenker at det IKKE BARE er Putin som er craycray? 😂 Vi har de i Iran, Nord Korea, Kina 🤷🏼‍♀️ De kan også finne på å angripe USA plutselig og gjøre de ute av stand til å forsvare noe som helst. 

Nei, forbered heller mentalt på at 3vk kan komme - og tro på Jesus 🥰🙏🏻

Iran og Nord-Korea har ikke mulighet til å gjøre noe særlig annet enn rett utenfor sine egne grenser.

Iran kjempet på 80-tallet en 10 år lang krig da Irak angrep dem, Iran klarte så vidt å kaste irakerne ut. Som kjent ble Irak noen år senere knust av vår allierte USA, lynkjapt.

Nord-Korea kan ødelegge mye i Sør-Korea, men det er veldig tvilsomt om de ville klare en invasjon. Sør-Korea er heller ikke med i NATO.

Kina har ingen interesse av å ha noen krig mot NATO. Det er en teoretisk mulighet for at de kan angripe Taiwan, men det er ganske usannsynlig av mange grunner. Dessuten er ikke Taiwan med i NATO så NATO har ikke noen forpliktelser der, hvorfor skal vi kjempe en krig på en øy rett utenfor Kina?

Vesten og Kina sine økonomier er tett knyttet sammen, det ville vært en enorm katastrofe for både oss og for kineserne om det ble krig. Kommer ikke til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kotirowera skrev (6 timer siden):

Iran og Nord-Korea har ikke mulighet til å gjøre noe særlig annet enn rett utenfor sine egne grenser.

Iran kjempet på 80-tallet en 10 år lang krig da Irak angrep dem, Iran klarte så vidt å kaste irakerne ut. Som kjent ble Irak noen år senere knust av vår allierte USA, lynkjapt.

Nord-Korea kan ødelegge mye i Sør-Korea, men det er veldig tvilsomt om de ville klare en invasjon. Sør-Korea er heller ikke med i NATO.

Kina har ingen interesse av å ha noen krig mot NATO. Det er en teoretisk mulighet for at de kan angripe Taiwan, men det er ganske usannsynlig av mange grunner. Dessuten er ikke Taiwan med i NATO så NATO har ikke noen forpliktelser der, hvorfor skal vi kjempe en krig på en øy rett utenfor Kina?

Vesten og Kina sine økonomier er tett knyttet sammen, det ville vært en enorm katastrofe for både oss og for kineserne om det ble krig. Kommer ikke til å skje.

Ukraina er heller ikke med i NATO, hvorfor sender vi tonnevis med våpen og hjelp til deg og risikerer eskalering av krigen? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kotirowera skrev (14 timer siden):

Hvis du er i nærheten av der en bombe eksploderer, ja. Det er ikke veldig sannsynlig at du kommer til å være.

Har du glemt Tsjernobyl i 1986 eller 1984?? Jeg opplevde det med radioaktivt kjøtt og 20-30 år senere tror jeg all kreften vi har i Norge skyldes den ulykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litterly skrev (2 timer siden):

Ukraina er heller ikke med i NATO, hvorfor sender vi tonnevis med våpen og hjelp til deg og risikerer eskalering av krigen? 

Fordi det er i vår egeninteresse å stanse russisk aggressjon og ulovlig annektering av territorium i strid med internasjonal lov og folkeretten. Av samme grunn som vi har grepet inn andre steder når diktatorer har angrepet naboland, slik som Golfkrigen på 90-tallet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Har du glemt Tsjernobyl i 1986 eller 1984?? Jeg opplevde det med radioaktivt kjøtt og 20-30 år senere tror jeg all kreften vi har i Norge skyldes den ulykken.

Ja, vet mange sier at det ikke rammet oss i Norge for eks eller at det var så lite at det ikke hadde noe å si, men mener da å huske at det var problemer med reinkjøtt blant annet fordi mose/laven de spiste hadde fått en del radioaktiv materie. Jeg vet det ble diskutert flere ganger at det var flere som ble født med "deformasjoner" eller hva man kalte det rundt 86/87, fordi vinden hadde blåst litt uheldig i mitt fylke/området? Selvsagt ikke noe alt for ille, men nyfødte som manglet fingrer og den slags. Jeg vet jo ikke om det er en 100% sammenheng, men jeg vet det ble diskutert ofte gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litterly skrev (3 timer siden):

At landene i Nato er forpliktet til å hjelpe hverandre betyr ikke at det er forbudt å hjelpe andre, vi behøver bare å bli enige om det. Under andre verdenskrig hadde vi ikke Nato, men gikk likevel sammen mot det tredje riket, og i tilsvarende i dag, hvor både humanitære og forsvarsmessige hensyn tilsammen gjør at vi velger å støtte Ukraina. At egoistiske og korttenkte privatpersoner er uenig får bare være, og jeg er veldig glad for at de ikke får bestemme dette. 

GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Jeg var barn da denne rammet, og bodde i midt-Norge, som ble hardest rammet i Norge, pga hvilken vei vinden blåste og ja det var mye bekymring, for feks rein- og sauekjøtt og vi fikk ikke plukke bær i skogen. Men nå, mer enn tredve år etter, ser vi at konsekvensene ble mye mindre enn fryktet, og selv rundt Tsjernobyl har naturen kommet seg raskere enn vi trodde. Det betyr ikke at det er ufarlig på noen som helst måte, men det sier noe om skadepotensialet i ulike scenarioer. (Dette med kreft er også en ren spekulasjon og magefølelse fra din side. Har vi mer kreft i årene etterpå, når vi tar hensyn til andre faktorer, som feks økt levealder?)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apollonia skrev (10 minutter siden):

At landene i Nato er forpliktet til å hjelpe hverandre betyr ikke at det er forbudt å hjelpe andre, vi behøver bare å bli enige om det. Under andre verdenskrig hadde vi ikke Nato, men gikk likevel sammen mot det tredje riket, og i tilsvarende i dag, hvor både humanitære og forsvarsmessige hensyn tilsammen gjør at vi velger å støtte Ukraina. At egoistiske og korttenkte privatpersoner er uenig får bare være, og jeg er veldig glad for at de ikke får bestemme dette. 

Jeg var barn da denne rammet, og bodde i midt-Norge, som ble hardest rammet i Norge, pga hvilken vei vinden blåste og ja det var mye bekymring, for feks rein- og sauekjøtt og vi fikk ikke plukke bær i skogen. Men nå, mer enn tredve år etter, ser vi at konsekvensene ble mye mindre enn fryktet, og selv rundt Tsjernobyl har naturen kommet seg raskere enn vi trodde. Det betyr ikke at det er ufarlig på noen som helst måte, men det sier noe om skadepotensialet i ulike scenarioer. (Dette med kreft er også en ren spekulasjon og magefølelse fra din side. Har vi mer kreft i årene etterpå, når vi tar hensyn til andre faktorer, som feks økt levealder?)

Jepp midt Norge her og. Men mye kreft i ettertid fikk vi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (På 13.10.2022 den 11.30):

Ja, vet mange sier at det ikke rammet oss i Norge for eks eller at det var så lite at det ikke hadde noe å si, men mener da å huske at det var problemer med reinkjøtt blant annet fordi mose/laven de spiste hadde fått en del radioaktiv materie. Jeg vet det ble diskutert flere ganger at det var flere som ble født med "deformasjoner" eller hva man kalte det rundt 86/87, fordi vinden hadde blåst litt uheldig i mitt fylke/området? Selvsagt ikke noe alt for ille, men nyfødte som manglet fingrer og den slags. Jeg vet jo ikke om det er en 100% sammenheng, men jeg vet det ble diskutert ofte gjennom årene.

Mamma gikk høygravid med meg da Tjernobyl eksploderte og ble bedt av myndighetene om å holde seg innendørs. Bortsett fra at jeg er litt kalvbeint ble jeg ganske normal haha. Kan nok ikke skylde på radioaktivt avfall for kalvbeintheten. 

Jeg tror ikke det vil bli full atomkrig, men jeg sitter nesten bare å venter på at Putin skal bruke noen i Ukraina. Da svarer nok NATO med å ta ut militære mål i Russland med "vanlige bomber", men jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at de bruker atombomber mot sivile mål.  

Jeg tror heller ikke Norge blir utsatt for militær krigføring, men sabotasje mot gassledninger og oljeplattformer kan jo åpenbart skje. Vi vil nok lide i den grad vi allerede gjør - dyrere råvarer, strøm, gass og drivstoff, samt flere arbeidsledige, konkurser og folk langt under fattigdomsgrensen. Jeg er dessverre redd for at "gullalderen" er over og at det blir vanskeligere og vanskeligere levekår i mange år fremover. Både pga Putin men også pga dårlig norsk politikk over hele linja. Når innbyggere i et av verdens rikeste land sitter hjemme å fryser mens staten håver inn penger er det jo noe som ikke fungerer som det skal. 

Endret av fotballjenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...