Gå til innhold

Gir knekkebrød kreft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Akrylamid er kreftfremkallende og knekkebrød har mye akrylamid. Så ja, knekkebrød er kreftfremkallende.

https://www.fhi.no/ml/miljo/miljogifter/fakta/fakta-om-akrylamid/

 

Anonymkode: 83974...124

Ikke alle knekkebrød har mye akrymlid. Vanlig havreknekkebrød inneholder svært litr. Rug-knekkebrød svært mye, samme med brød som er på rug.

Anonymkode: 53ade...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Listen over akrymlid i knekkebrød. Som dere ser så er Sesam og Rug veldig ille. Vanlig husman er trygt, selv ris inneholder mer.

KNEKKEBRØD OG HARDE TYNNBRØD
Hvete (Wasa)    under 30  
Husman (Wasa)    50 +-25 
Havre (Wasa)    60 +-30 
Rågi (Wasa)    86 +-43 
Runda Björn    129 +-26 
Sport (Wasa)    214 +-43 
Flatbrød (Wasa)   307 +-61 
Sesam (Ryvita)   1194 +-239 
Rug (Ryvita)   1874
Endret av Svennis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (11 timer siden):

Du kan ikke uttrykke deg på en så unyansert måte. Jeg blir en potte sur know-it-al på forumet, som alltid stenger tråder med fakta. Har du lest referansene? Akrylamid er et stoff som finnes i knekkebrød, brød, kaffe og stekte poteter. Det vi vet i dag, og som har vært kjent i 10 år (om du leser studiene) Er at mus og rotter utvikler lettere kreft om de eksponeres for Akrylamid. Det er også en fare for at det kan overføres til muse- og rottefostere,. Dette bekymrer forskere. De gir derfor råd om å ikke steke poteter for hardt og ikke ha et unormalt høyt forbruk av kaffe, kvekkebrød, brød og friterte poteter. Om overskriften din er unyansert, eller lat vet jeg ikke, men heldigvis er du ikke døden nær om du spiste et knekkebrød til lunsj. Eller brød, stekte poteter eller kaffe.  Helsemyndighetenes råd er foreløpig, spis brød, kaffe knekkebrød og stekte poteter med omhu, og ha et variert kosthold. Grunnen til det er at det ikke har blitt utført relevante studier på mennesker enda. Hva er grunnen til at jeg må gjøre hjemmeleksen din?

Brød, knekkebrød, kaffe og poteter er vanlige matvarer som jeg spiser så mye jeg vil av, ikke «med omhu». Herregud for et hysteri! Vi skal alle dø uansett!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-stina skrev (På 13.10.2022 den 17.06):

Brød, knekkebrød, kaffe og poteter er vanlige matvarer som jeg spiser så mye jeg vil av, ikke «med omhu». Herregud for et hysteri! Vi skal alle dø uansett!

Med omhu mener jeg: Vi bør spise knekkebrød som alt annet vi spiser:  man bør ikke ha en diett som består av 21 kopper kaffe og 32 knekkebrød, med en porsjon stekte poteter om dagen, men spise variert. De aller fleste spiser allerede innenfor denne normen, og trenger ikke bekymre seg. Det er mye større sjanse for at du dør i en trafikkulykke enn av å spise knekkebrød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva som var tullete med å si at melk også gir kreft da.. Det er jo nylig vært store oppslag. Jo mer melk du drikker jo mer sannsynlig er det at man får kreft. Prostata og bryst. Herregud. 

Anonymkode: fa656...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.10.2022 den 15.26):

Nå vet ikke jeg hva som var tullete med å si at melk også gir kreft da.. Det er jo nylig vært store oppslag. Jo mer melk du drikker jo mer sannsynlig er det at man får kreft. Prostata og bryst. Herregud. 

Anonymkode: fa656...767

"Store oppslag" er ofte bare aviser som overdriver og misforstår studier. Studier ser jo ikke ut til å bekrefte påstanden din.

Effects of Milk and Milk Products Consumption on Cancer: A Review

Sitat

Milk and dairy products may have both beneficial and adverse effects with regard to the risk of different cancers. The evidence indicating healthful effects of milk and milk product consumption on prevention of cancers is considerably greater than those representing harmful impacts. In fact, there is certainly no evidence that milk consumption might increase death from any condition.

Anonymkode: 664f1...42f

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...