AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Hei! Går for tiden på voksenopplæring og tar fagene etter 23/5 regelen. Vi har nå undervisning i norsk skriftlig, men skal også ha sidemål og norsk muntlig. Noen her som vet hva norsk muntlig går ut på? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg et veldig god skriftlig, har fått veldig bra karakterer frem til nå. Men jeg er ikke like god når det kommer til å snakke fremfor større grupper. Er det presentasjoner å lignende som vil komme senere? Alltså at man må stå og snakke fremfor hele klassen? Håper noen vet svaret, er nok noe annerledes opplegg på vgs for ungdommer enn på voksenopplæring for voksne. Anonymkode: 09e9e...c9d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Hei. Gjorde dette for noen år siden. Primært så er det er deltakelse i timen og framføring ja. Her går det dessverre litt på trynefaktor og hvilken lærer du har. Jeg sliter veldig med og ta ordet i store forsamlinger, og blir ofte stresset og mumler ved fremføring. Jeg tok en samtale med læreren min. Jeg var heldig. « det er ofte ikke de som snakker mest som har mest fornuftig og si» svarte hun. Hun tok hensyn, og dro meg fram ved og stille meg spørsmål og lot meg vente til jeg ble trygg på framføring . i engelsk muntlig derimot hadde jeg en lærer hvor der var om og gjøre og snakke høyest og å løpe opp til tavlen for og skrive svar 🤦♀️ Hun var svært lite forståelsesfull. Ga meg 3, noe føltes litt feil da jeg har bodd 4 år i usa og er rimelig stødig. Klagde og fikk ta opp muntlig eksamen og fikk fikset det. Så det er jo en mulighet, du kan få vurdering av andre enn læreren din om du er uheldig. Forhåpentligvis er du heldig , så prøv og snakk om det. Lykke til . Anonymkode: 23f48...da5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 Muntlig handler 90% om pensumet. Skriftlig er lett, du skal bare skrive korrekt og strukturert, uten særlig regler man gjerne har i høyere utdanning. Muntlig handler om å være forberedt på alt pensum, da det er det muntlig eksamen går ut på, alt fra bjørnstjerne bjørnson til etos, patos, logos osv. Anonymkode: 25237...125
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 I muntlig bør du har god kontroll på Norsk litteraturhistorie, samt alt av språklige virkemidler og hva som kjennetegner de ulike periodene osv. jeg trakk barokken og måtte tolke en salme av alle ting, fikk helt hetta men gikk bra. Måtte bare greie ut om de språklige virkemidlene jeg så i salmen og fortelle om barokken som epoke generelt. Så fikk jeg spørsmål om norsk litteraturhistorie etter 1800- tallet! Jeg er introvert og hater «all eyes on me» men det gikk greit. Bare gå inn i ett modus, man er på jobb elle noe sånt. Være profesjonell. Lykke til:-) Anonymkode: cccd8...2b2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I muntlig bør du har god kontroll på Norsk litteraturhistorie, samt alt av språklige virkemidler og hva som kjennetegner de ulike periodene osv. jeg trakk barokken og måtte tolke en salme av alle ting, fikk helt hetta men gikk bra. Måtte bare greie ut om de språklige virkemidlene jeg så i salmen og fortelle om barokken som epoke generelt. Så fikk jeg spørsmål om norsk litteraturhistorie etter 1800- tallet! Jeg er introvert og hater «all eyes on me» men det gikk greit. Bare gå inn i ett modus, man er på jobb elle noe sånt. Være profesjonell. Lykke til:-) Anonymkode: cccd8...2b2 Jeg tok opp norsk som privatist og hadde privatist eksamen i kommunen jeg bor i. Er usikker på om det er lettere på voksenopplæring, mye mulig det. Anonymkode: cccd8...2b2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I muntlig bør du har god kontroll på Norsk litteraturhistorie, samt alt av språklige virkemidler og hva som kjennetegner de ulike periodene osv. jeg trakk barokken og måtte tolke en salme av alle ting, fikk helt hetta men gikk bra. Måtte bare greie ut om de språklige virkemidlene jeg så i salmen og fortelle om barokken som epoke generelt. Så fikk jeg spørsmål om norsk litteraturhistorie etter 1800- tallet! Jeg er introvert og hater «all eyes on me» men det gikk greit. Bare gå inn i ett modus, man er på jobb elle noe sånt. Være profesjonell. Lykke til:-) Anonymkode: cccd8...2b2 Måtte du gjøre det fremfor hele klasserommet eller kun fagsamtale mellom deg å lærer? Anonymkode: 09e9e...c9d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Muntlig handler 90% om pensumet. Skriftlig er lett, du skal bare skrive korrekt og strukturert, uten særlig regler man gjerne har i høyere utdanning. Muntlig handler om å være forberedt på alt pensum, da det er det muntlig eksamen går ut på, alt fra bjørnstjerne bjørnson til etos, patos, logos osv. Anonymkode: 25237...125 Okei Men er det presentasjoner fremfor hele klassen det er snakk om da, eller kun fremfor lærere? Anonymkode: 09e9e...c9d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Måtte du gjøre det fremfor hele klasserommet eller kun fagsamtale mellom deg å lærer? Anonymkode: 09e9e...c9d Det er en fagsamtale mellom deg og en sensor(som du aldri har møtt før) også sitter det gjerne en til sensor ved siden av og noterer. De to skal sammen bestemme hvilke karakter jeg skulle få. Anonymkode: cccd8...2b2
volvo91 Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en fagsamtale mellom deg og en sensor(som du aldri har møtt før) også sitter det gjerne en til sensor ved siden av og noterer. De to skal sammen bestemme hvilke karakter jeg skulle få. Anonymkode: cccd8...2b2 Sånt klarer jeg faktiskt Er verre om man må stå fremfor hele klassen på 20+ personer å holde presentasjon om noe. Var det noe sånt for deg? Endret 12. oktober 2022 av volvo91
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en fagsamtale mellom deg og en sensor(som du aldri har møtt før) også sitter det gjerne en til sensor ved siden av og noterer. De to skal sammen bestemme hvilke karakter jeg skulle få. Anonymkode: cccd8...2b2 Ok, takk for svar. Men ingen presentasjoner foran hele klassen? Anonymkode: 09e9e...c9d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ok, takk for svar. Men ingen presentasjoner foran hele klassen? Anonymkode: 09e9e...c9d Jeg tok stud.komp under 23/5 med digital undervisning, pre-Covid. Hos oss var det veldig lavterskel, ikke lav terskel altså 😅 eneste jeg mener å huske av muntlig spesielt var litt rundt særoppgaven. Eksamen var en ca 10 minutters presentasjon om emnet du trekker hvor du bruker eksempler fra pensum. Et tips hvis mulig er å ikke bruke de mest åpenbare eksemplene, men hvis du kan, heller argumentere for eksempler som for eksempel faller i brytningspunktet mellom epoker. Men gå for det du føler deg trygg med, og ikke overtenk presentasjonen. Skriv deg et manus, øv på å lese det opp hjemme med timer. Eller fremfør det for noen du er komfortabel med. Jeg tror jeg leste høyt gjennom manus ca 20 ganger før eksamen. Etter presentasjon var det en fagsamtale med sensor primært. Husk også at hverken lærer eller sensor er ute etter å ta deg på noe. Skikkelige lærere vil være støttespillere for å få deg til yte best mulig og få høyst mulig karakter. Anonymkode: 0bdca...799
auroraponni Skrevet 13. oktober 2022 #12 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg skal ta opp norsk som privatist, bare skriftlig da. Kom over denne og syntes den oppsummerte det meste bra :) https://sonans.no/eksamenshjelpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå