AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Ok, så jeg lurer på en ting, eller flere ting 😅 Når jeg merker endringer nedentil (som svie, vondt, ubehag, litt kløe, en annerledes kvise etc) så ofte kan jeg bli ganske redd det er alvorlig, og at jeg får hjertebank og begynner nesten å gråte fordi jeg blir redd. Jeg googler ganske ofte på hva jeg opplever og hva det kan være. Jeg er generelt dårlig på å gå til legen da jeg virkelig hater det, men kan gjerne ha 1001 spørsmål når jeg først kommer meg til legen. Legevakt legen spurte om jeg hadde helseangst, fordi jeg stilte en del spørsmål; men er ikke dette normalt? Er det ikke normalt å bli litt engstelig når man merker endringer i kroppen, å stille spørsmål til lege når man er der eller å google symptomene/ubehag man har i kroppen? Det er for all del ikke sånn at jeg er redd for kreft f.eks men jeg sliter med kviser nedentil i perioder og hatt en del hodepine/migreneanfall etc. Hadde jeg derimot vært redd for kreft eller annen alvorlig sykdom hadde jeg jo oppsøkt lege med en gang, men kvisene går jo over av seg selv etter noen dager/1-2uker max osv 🤷🏼♀️ Og why the fuck snakkes det så lite om hva man kan oppleve nedentil som jente/kvinne? Føles som den eneste som sliter med kviser nedentil men det er vel egt ganske normalt? 🙈 Beklager alle spørsmålene 🤭 Anonymkode: 82555...6af
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Det er vel ikke helt vanlig å bli redd det er alvorlig, få hjertebank, nesten gråte og google mye hvis man merker en endring nedentil av den typen du nevner. En vanlig reaksjon på endringer nedentil som enten vedvarer eller er veldig plagsomt vil være å bestille en time hos fastlegen. Man behøver ikke google før timen, det er helt unødvendig. Legen har kunnskap og ansvar for å finne ut hva problemet er. Hvis man skal søke informasjon på nettet selv så bør det være fort gjort og gjøres på gode kilder (for eksempel nhi.no, maks 5 minutter, en gang). Det høres nok mer ut som helseangst, ja. Men helseangst betyr ikke at du er hysterisk eller må skjerpe deg, det er en ekte sykdom og det finnes behandling å få for det. Anonymkode: 4fd2d...f4a 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vel ikke helt vanlig å bli redd det er alvorlig, få hjertebank, nesten gråte og google mye hvis man merker en endring nedentil av den typen du nevner. En vanlig reaksjon på endringer nedentil som enten vedvarer eller er veldig plagsomt vil være å bestille en time hos fastlegen. Man behøver ikke google før timen, det er helt unødvendig. Legen har kunnskap og ansvar for å finne ut hva problemet er. Hvis man skal søke informasjon på nettet selv så bør det være fort gjort og gjøres på gode kilder (for eksempel nhi.no, maks 5 minutter, en gang). Det høres nok mer ut som helseangst, ja. Men helseangst betyr ikke at du er hysterisk eller må skjerpe deg, det er en ekte sykdom og det finnes behandling å få for det. Anonymkode: 4fd2d...f4a Ja jeg kan jo nesten google meg ihjel og ender ofte opp på sider som nhi etc og også denne siden 🤭 Greien er jo at jeg ikke er våken om natten for dette, ei heller får angstanfall er jo bare hvis jeg er veldig usikker i sånn typ 5-10 min at jeg får hjertebank. Roer meg ofte fort ned liksom. Skjønner heller ikke hvilke hjelp jeg skulle fått, da dette ikke går direkte utover livskvaliteten min eller sånn? Anonymkode: 82555...6af
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Nei, hvis du ikke synes det er noe problem å ha helseangst så kan du vel bare fortsette å ha det, da. Anonymkode: 4fd2d...f4a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 Legevakt for kviser nedentil? Da tenker jeg det ikke er så rart du kan få et slikt spørsmål 🙂 Bestill time hos fastlegen i stedet. Så får du hjelp både med kvisene og en evnt helseangst. Lykke til 🥰 Anonymkode: c517a...c00 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har helseangst, og etter min erfaring så blir ikke dette noe bedre. Kanskje du googler kviser nedentil nå, men lar du helseangsten få utvikle seg mer så kommer du til å google ALT som skjer med kroppen etterhvert. Jeg har det fint når kroppen fungerer som den skal, men jo eldre jeg blir, jo mer vondter får du. Lurt å søke hjelp før det tar av. Hilsen ei som har hatt helseangst i 20 år Anonymkode: 1fdbb...168
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Legevakt for kviser nedentil? Da tenker jeg det ikke er så rart du kan få et slikt spørsmål 🙂 Bestill time hos fastlegen i stedet. Så får du hjelp både med kvisene og en evnt helseangst. Lykke til 🥰 Anonymkode: c517a...c00 Nei, det var ikke legevakt for kviser nedentil. Jeg ringte legevakten fordi da jeg tisset så sved det ganske mye. Sist jeg hadde svie da jeg tisset hadde jeg uvi. Da var jeg 16år og trodde jeg var gravid og turte ikke si noe til mamma eller bonusfaren min om det før det hadde gått 4-5 dager, da var jeg skamdårlig. Klarte ikke stå oppreist og måtte krype. Måtte tisse nesten hele tiden. Var helt jævlig, hadde også feber og magesmerter og paracet etc hjalp ikke. Så nei, jeg ringte ikke legevakt for kviser. Hva jeg har skrevet og sagt til legen er at jeg sliter med kviser nedentil. Men nei, jeg går ikke til legen for det, fordi det går alltid over etter 1-2 uker. Jeg skulle dog ventet til over helgen, da hadde jeg visst at det ikke var uvi fordi det ikke gjorde vondt senere på kvelden. Men jeg er ikke synsk og ville ikke ta den sjansen. Jeg vet også at kviser gjør vondt, og ser også om dette er kviser eller ikke/om det oppfører seg som kviser pleier. Jeg har hatt kviser ofte men aldri at det har gjort vondt å tisse, så her ville jeg være føre var. Jeg fikk antibiotika for 3 dager, men den har jeg ikke sett noen grunn for å ta, rett og slett fordi jeg ikke vil bruke antibiotika uten grunn. Anonymkode: 82555...6af 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har helseangst, og etter min erfaring så blir ikke dette noe bedre. Kanskje du googler kviser nedentil nå, men lar du helseangsten få utvikle seg mer så kommer du til å google ALT som skjer med kroppen etterhvert. Jeg har det fint når kroppen fungerer som den skal, men jo eldre jeg blir, jo mer vondter får du. Lurt å søke hjelp før det tar av. Hilsen ei som har hatt helseangst i 20 år Anonymkode: 1fdbb...168 Hmm, ja jeg kan forstå jeg har helseangst for mitt underliv 🤭 Men det er jo ikke sånn at jeg stresser 24/7 over det, men kun når jeg merker/føler smerte/ubehag og evt får kviser. Etter hvert nå har jeg blitt litt vant med det å få kviser der nede; det har kanskje gjort at jeg stresser mer over hva som skjer der nede enn jeg gjør ellers, for jeg har ikke noe helseangst når det kommer til andre ting/områder på kroppen/mtp helsen 😅 Anonymkode: 82555...6af
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 Du kan forsøke å slutte å barbere deg, dersom det er det som lager kviser for deg Anonymkode: 153ed...13e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #10 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan forsøke å slutte å barbere deg, dersom det er det som lager kviser for deg Anonymkode: 153ed...13e Jeg får ikke så mye kviser oppå, mer innenfor leppene og rundt skjedeåpningen, altså der man har en del talgkjertler 😅 Anonymkode: 82555...6af
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #11 Skrevet 11. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg får ikke så mye kviser oppå, mer innenfor leppene og rundt skjedeåpningen, altså der man har en del talgkjertler 😅 Anonymkode: 82555...6af Jeg også, om jeg barberer for mye Anonymkode: 153ed...13e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #12 Skrevet 11. oktober 2022 Hei 👋🏻 Jeg har helseangst 😅 Kan fortelle min erfaring, også er jeg nysgjerrig på om du opplever det samme, om ikke så gjerne forklar 😊 Jeg blir redd for de minste ting og var også redd for å dra til legen. Og det er egentlig den grunnen for å være redd for å dra til legen jeg vil prate om! Jeg følte at jeg maste, at jeg var til bry, at jeg var teit, om legekontoret ville syntes jeg var rar som var min frykt. Fordi jeg har helseangst så stilte jeg jo 1001 dumme spørsmål til legen og følte meg dum… men nå har vi en mer felles forståelse for at jeg faktisk har helseangst. Og det er ikke noe galt med det, ubehaget man føler er jo en ekte ubehagelig følelse! Og det kan slite en ut å gå rundt med slike bekymringer. Det er ikke sunt. En lege (en god en hvertfall) skal ha forståelse for alle psykiske plager også, ikke bare fysiske. Selv om det fysiske noen ganger er reelle plager/smerter også! Derfor er det viktig å dra til legen. Før følte jeg at jeg bare var mas og turte ikke oppsøke lege da det FAKTISK var noe galt med meg fysisk, for jeg tenkte de bare skulle tenke jeg var gal uansett. Den gangen hadde jeg en veldig ille blindtarm betennelse som endte med akutt innleggelse på sykehus. Så nå, har legen og jeg en felles forståelse på at jeg møter opp med mine 1001 spørsmål og plager skrevet ned på en lapp, og legen og jeg går igjennom det og jeg får beskjed om hva som er verdt å bekymre seg for og ikke. Det hjelper mye!! Er det bare noe jeg har angst for, så prater vi også om det eller jeg får bekreftelse på at det ikke er farlig. For da er det jo psykisk, og leger hjelper til med psykiske plager også. Etter å ha denne tryggheten har helseangsten min blitt bedre. Møter fortsatt opp med frykt for noen rare blåmerker osv, men jeg får den støtten jeg trenger 😜 Så hva er din grunn til lege frykten? Er det den samme som min, eller er det en annen grunn? Uansett, du tenger ikke stå i denne angsten alene, uansett om det er noe psykisk eller fysisk galt ❤️ Anonymkode: 11240...0b6 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #13 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har helseangst men ikke så sterk som din , min er så å si borte. Pleier å si til legen at jeg har helseangst å at jeg garantert synes det er værre en det er så de skal ta det med en klype salt 😊 det har hjelpet mye å bare si det som det er. Er sjenerelt lite hos legen pga helse men skadet meg mye i sommer så fikk øvd på angsten da å oppdaget at det tvert i mot vet jeg har angst å derfor ikke tar meg selv og min kropp seriøst så holdt på å ende på sykehus pga jeg trodde jeg bare hadde helseangst flere ganger med alvorlig brannskade og senere alvorlig betennelse. Har også vært mye syk den siste mnden trodde det bare var meg som var teit men hadde lavt blodtrykk og allergisk reaksjon med mistanke om astma. Så uansett helseangst burde man ikke være redd får å kontakte lege pga man kan tro man bare har angst når man er syk. Men tro på legen når du er der eller prøv en annen lege 😊 Anonymkode: d360e...673
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #14 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg også, om jeg barberer for mye Anonymkode: 153ed...13e Wut, går det an? 🙈 Jeg barberer meg ikke kjempe mye/ofte men bruker gjerne en sånn krem fra Veet (tror jeg den heter) som man skal ha på i 5min ish. Også var det en periode jeg følte jeg fikk kviser etter jeg brukte «womanizer» vibratoren (sånn typ 1 dag etter bruken) men mannen min mente det bare var tilfeldig. Har brukt den en del ganger nå da, uten å ha fått kviser nå nylig så nå aner jeg ikke 😅 Men wow, da lærte jeg noe nytt, tusen takk 🙉 Anonymkode: 82555...6af
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #15 Skrevet 11. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Wut, går det an? 🙈 Jeg barberer meg ikke kjempe mye/ofte men bruker gjerne en sånn krem fra Veet (tror jeg den heter) som man skal ha på i 5min ish. Også var det en periode jeg følte jeg fikk kviser etter jeg brukte «womanizer» vibratoren (sånn typ 1 dag etter bruken) men mannen min mente det bare var tilfeldig. Har brukt den en del ganger nå da, uten å ha fått kviser nå nylig så nå aner jeg ikke 😅 Men wow, da lærte jeg noe nytt, tusen takk 🙉 Anonymkode: 82555...6af Jeg har ganske sensitiv hud da, det må sies. Nå bruker jeg bare en sånn barbermaskin som lar det være noen millimeter igjen, aldri mer kniv på min hud 😅 (Men womanizeren min ble utslitt og jeg måtte kjøpe ny, har aldri fått kviser av den) Anonymkode: 153ed...13e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #16 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Wut, går det an? 🙈 Jeg barberer meg ikke kjempe mye/ofte men bruker gjerne en sånn krem fra Veet (tror jeg den heter) som man skal ha på i 5min ish. Også var det en periode jeg følte jeg fikk kviser etter jeg brukte «womanizer» vibratoren (sånn typ 1 dag etter bruken) men mannen min mente det bare var tilfeldig. Har brukt den en del ganger nå da, uten å ha fått kviser nå nylig så nå aner jeg ikke 😅 Men wow, da lærte jeg noe nytt, tusen takk 🙉 Anonymkode: 82555...6af Troor ikke den veet kremen skal brukes nedentil 😅 hvertfall ikke for nære åpningen der nede. Jeg prøvde den kremen på dun barten i ansiktet og fikk en kraftig allergisk reaksjon (😂) og fant ut da at den kremen ikke skal brukes på sensitive områder Men kremer, barbering og såpe kan også irritere. Undertøy til og med 🤦🏼♀️ Og man kan være allergisk mot glidemiddel! Hvor ofte barberer du (om du føler det komfortabel å svare på det😅) Anonymkode: 11240...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #17 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hei 👋🏻 Jeg har helseangst 😅 Kan fortelle min erfaring, også er jeg nysgjerrig på om du opplever det samme, om ikke så gjerne forklar 😊 Jeg blir redd for de minste ting og var også redd for å dra til legen. Og det er egentlig den grunnen for å være redd for å dra til legen jeg vil prate om! Jeg følte at jeg maste, at jeg var til bry, at jeg var teit, om legekontoret ville syntes jeg var rar som var min frykt. Fordi jeg har helseangst så stilte jeg jo 1001 dumme spørsmål til legen og følte meg dum… men nå har vi en mer felles forståelse for at jeg faktisk har helseangst. Og det er ikke noe galt med det, ubehaget man føler er jo en ekte ubehagelig følelse! Og det kan slite en ut å gå rundt med slike bekymringer. Det er ikke sunt. En lege (en god en hvertfall) skal ha forståelse for alle psykiske plager også, ikke bare fysiske. Selv om det fysiske noen ganger er reelle plager/smerter også! Derfor er det viktig å dra til legen. Før følte jeg at jeg bare var mas og turte ikke oppsøke lege da det FAKTISK var noe galt med meg fysisk, for jeg tenkte de bare skulle tenke jeg var gal uansett. Den gangen hadde jeg en veldig ille blindtarm betennelse som endte med akutt innleggelse på sykehus. Så nå, har legen og jeg en felles forståelse på at jeg møter opp med mine 1001 spørsmål og plager skrevet ned på en lapp, og legen og jeg går igjennom det og jeg får beskjed om hva som er verdt å bekymre seg for og ikke. Det hjelper mye!! Er det bare noe jeg har angst for, så prater vi også om det eller jeg får bekreftelse på at det ikke er farlig. For da er det jo psykisk, og leger hjelper til med psykiske plager også. Etter å ha denne tryggheten har helseangsten min blitt bedre. Møter fortsatt opp med frykt for noen rare blåmerker osv, men jeg får den støtten jeg trenger 😜 Så hva er din grunn til lege frykten? Er det den samme som min, eller er det en annen grunn? Uansett, du tenger ikke stå i denne angsten alene, uansett om det er noe psykisk eller fysisk galt ❤️ Anonymkode: 11240...0b6 Jeg har store deler av mitt liv gått til både lege og psykolog, da jeg sliter psykisk fra før med generalisert angstlidelse og tilbakevendende depresjoner, men har de siste årene vært ganske stabil og sluttet hos psykolog i 2017. Da ble jeg også ufør 100%. Hvorfor jeg blir nervøs og hater å gå til legen aner jeg faktisk ikke. Det kan vel kanskje tenkes at jeg er redd det ukjente, at jeg har lav smerteterskel også. Jeg synes det er veeeeldig ubehagelig å ha sånn GU - har vært sjekket av lege 3 ganger og en gynekolog 1 gang. Alle gangene har jeg fått vite at det er helt normalt der nede, de ser ingenting unormalt. Jeg tok også livmorhalsprøve for litt over 1år siden (traume delux da jeg synes det hele var kjempe ubehagelig - jeg klarte IKKE å slappe av i det hele tatt og hele kroppen låste seg/anspente seg under hele undersøkelsen og da celleprøven ble tatt) og den prøven var normal, ingen spesielle funn. Det er bare denne ene gangen med legen på legevakten at han sa det var normalt der nede men at det kunne se ut som jeg hadde noe som kunne ligne på herpesutbrudd.. Altså det tviler jeg sterkt på at jeg har nå, da jeg ikke har smerter/svie der nede. Jeg tror rett og slett jeg kan tenke meg psyk og ubehag der nede - men siden jeg også er trang og får vondt ved penetrering tror jeg at jeg skal spørre legen om henvisning til en gynekolog, siden jeg sliter sånn jeg gjør i perioder med kviser. For det er jo det som jeg sliter en del med; kviser og av og til byller der nede 🙈 Tusen takk for at du delte din historie - vet ikke om det er helt det samme, men her var nå litt med meg 🫶🏻 Anonymkode: 82555...6af 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #18 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har helseangst men ikke så sterk som din , min er så å si borte. Pleier å si til legen at jeg har helseangst å at jeg garantert synes det er værre en det er så de skal ta det med en klype salt 😊 det har hjelpet mye å bare si det som det er. Er sjenerelt lite hos legen pga helse men skadet meg mye i sommer så fikk øvd på angsten da å oppdaget at det tvert i mot vet jeg har angst å derfor ikke tar meg selv og min kropp seriøst så holdt på å ende på sykehus pga jeg trodde jeg bare hadde helseangst flere ganger med alvorlig brannskade og senere alvorlig betennelse. Har også vært mye syk den siste mnden trodde det bare var meg som var teit men hadde lavt blodtrykk og allergisk reaksjon med mistanke om astma. Så uansett helseangst burde man ikke være redd får å kontakte lege pga man kan tro man bare har angst når man er syk. Men tro på legen når du er der eller prøv en annen lege 😊 Anonymkode: d360e...673 Jeg pleier å gå til legen om jeg føler meg/er veldig dårlig. Som da jeg hadde svie når jeg tisset - jeg tenkte det kunne være begynnende uvi men nå ser det ut til at det kanskje var ingenting likevel og føler legen gjorde meg mer usikker enn nødvendig, for å være helt ærlig, ved å si at jeg hadde noe som lignet et herpesutbrudd 🤷🏼♀️😩🫣 Jeg ville vel hatt mye mer vondt og ubehag da enn svie ved tissing…. Anonymkode: 82555...6af
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #19 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har ganske sensitiv hud da, det må sies. Nå bruker jeg bare en sånn barbermaskin som lar det være noen millimeter igjen, aldri mer kniv på min hud 😅 (Men womanizeren min ble utslitt og jeg måtte kjøpe ny, har aldri fått kviser av den) Anonymkode: 153ed...13e Ja, har også sensitiv hud egt, så mye mulig jeg har fått pgr av barberhøvelen. Da jeg rengjorde den womanizeren så brukte jeg en sånn spray «joy» eller hva den heter, kan det ha vært den jeg har reagert på? For etter jeg bare skylte/vasket med vann etter bruk så har jeg altså ikke fått kviser. Tenkte også om den vibrasjonen kunne utløse noe kanskje? Anonymkode: 82555...6af
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #20 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Troor ikke den veet kremen skal brukes nedentil 😅 hvertfall ikke for nære åpningen der nede. Jeg prøvde den kremen på dun barten i ansiktet og fikk en kraftig allergisk reaksjon (😂) og fant ut da at den kremen ikke skal brukes på sensitive områder Men kremer, barbering og såpe kan også irritere. Undertøy til og med 🤦🏼♀️ Og man kan være allergisk mot glidemiddel! Hvor ofte barberer du (om du føler det komfortabel å svare på det😅) Anonymkode: 11240...0b6 HAHAHAHA HEERRREEEE 😂😂😂🙈🙉 Jeg ser og leser jo nå at det ikke står noe for underlivet og leser at det ikke er anbefalt å bruke den der nei 😂😂 Oouufff, mannen bruker den der nede skjønner du, uten noe problem og da tenkte jeg ikke mer over det 🫣🤭🤭 Meeen herreeeeeguuuud, da er det kanskje det som er problemet da 🤷🏼♀️🙈 Har du da noen gode kremer evt for hårfjerning? 🙈😂🙏🏻 Jeg hater egt å shave, for det er så stress og tar så lang tid, så kan faktisk gå en del uker mellom hver gang 🤭 Jeg bruker også dr.greve for sensitiv hud og som er tilregnet der nede når jeg dusjer, i tillegg til at jeg sjeldent eller aldri tar hverken vann eller såpe innenfor de ytre leppene 🙏🏻 Anonymkode: 82555...6af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå