Druid Skrevet 11. oktober 2022 #21 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Virker som de fleste nordmenn er besatt av julebord. Er det pga de kan drikke alkohol, helst gratis? Jeg har aldri opplevd julebord som noe sosialt, kun et sted der alt handler om å drikke alkohol. Der folk kan oppføre seg som de vil. Så er alt som vanlig igjen på jobben etterpå. Anonymkode: 7da80...b37 Julebord i Norge har litt samme funksjon som karneval i latinske land. Man kan til og med si den har en tilsvarende religiøs rot, bare her i Blotet. All fest handler om å knytte folk sammen, og bruken av rusmiddel handler om å senke dømmekraften og din selvkontroll til et nivå der noen kan bli kjent med deg istedet for den personen du fremstår som. Maskene i karneval har lignende funksjon i form å gi deg muligheten til å uttrykke deg og utagere anonymt. Så hele poenget er helt riktig å få folk til å oppføre seg som de vil i en liten stund, så de kan fungere innen de strenge normene ett ordinært arbeidsliv krever. Se på det som en ventilmekanisme for menneskelighet. Utfordringene er at slik verden utvikler seg, får vi færre og færre av disse ventilfunksjonene og mennesker får mindre og mindre område å være seg selv. Hvilket er en av utfordringene vi må se på i forhold til psykisk helse. Et julebord i dag er en mye mer bedriftsstringent arrangement nå enn før, fordi arbeidsgiver som organisasjon i mye større grad tillegges ansvar for hva ansatte gjør i fest situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 11. oktober 2022 #22 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Å dra med kollegaer hjem for julebord hørtes ekstremt ut. En kollega er jo ikke noe man omgås noe særlig på fritiden. Jeg vil hevde at man ikke egentlig har et godt arbeidsmiljø før man har et personlig forhold til kollegaene. Jeg har faktisk brukt det som en slags sensor for om arbeidsmiljøet utvikler seg positivt eller negativt : klarer vi opprettholde sosiale relasjoner på arbeidsplassen på tross av churn og akutt vekst. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. oktober 2022 #23 Del Skrevet 11. oktober 2022 Jeg jobber tydeligvis på feil sted, våre julebord er aldri fyllefest. Nesten tvert i mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #24 Del Skrevet 11. oktober 2022 Jeg er sjeldent på julebord, fordi jeg syns det er koseligere å gjøre andre ting i førjulstiden. Men mange av kollegaene mine syns det er veldig koselig, og det blir vel mer som en tradisjon. Ser mange skriver at det handler om gratis drikke eller mulighet til å ligge med en kollega. Jeg jobber på en kommunal arbeidsplass, og både mat og drikke må betales selv. Stort sett bare kvinner på arbeidsplassen, og opp igjennom årene jeg har jobbet der, så er det kun kanskje ett par kollegaer som muligens har rotet litt med hverandre på fest. Anonymkode: 7cb42...acf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #25 Del Skrevet 11. oktober 2022 nordmenn elsker å gå mest mulig på rølpe-fylla... mange som gjør dette nærmest hver eneste helg også. Både fredag kveld, og lørdag kveld.... Anonymkode: 7f187...6a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #26 Del Skrevet 11. oktober 2022 For å få seg et heidundrandes fyllekalas, og sex seinere. Med mindre du har sovna under et bord. Anonymkode: f686b...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #27 Del Skrevet 11. oktober 2022 Vi får sponset maten. Alkoholen må vi betale selv. Vi er ca 30 stk og noen blir jo litt beruset utover kvelden men aldri slik at de blir ekle eller ufine. Synes julebord er koslig jeg. Da legger vi jobb til sides, folk pynter seg og vi spiser god mat og prater og ler. Anonymkode: e583a...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #28 Del Skrevet 11. oktober 2022 Hvorfor er nordmenn besatt av julebord? For nordmenn er besatt av alkohol. Vi så hvor hysteriske folk ble når vi monoponene i Oslo stengte en ukes tid under korona situasjonen, og folk reiste utenbys (mot anbefalingene) og sto timevis i lange køer, alkohol er livet!!!! 🤪🤪🤪 På julebord er det blitt sosialt akseptabelt at godt voksne mennesker drikker seg dritfulle og ligger rundt med kollegaer, og finne tilbake til «ungdomstiden». Anonymkode: 2562c...2e4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 11. oktober 2022 #29 Del Skrevet 11. oktober 2022 MarianneE skrev (2 timer siden): Kan fortelle om julebord vi har på jobb; Vi er hjemme hos en av oss (i år som i fjor blir det hos meg), vi har blitt enige om mat (pinnekjøtt i år), drikke og kjøper snacks. Vi har hatt karaoke, vi har spilt brettspillet Politisk Ukorrekt, spillet The Dude, vi har hatt drikkeleker, vi ler så mye at vi er støle i magen dagen etter. Vi har det veldig gøy. Kanskje litt fordi vi bare er 6 ansatte? Vi sponses med 500 kr pr ansatt forresten. Vi setter sosialt, god mat og latter høyt denne kvelden. AnonymBruker skrev (1 time siden): Å dra med kollegaer hjem for julebord hørtes ekstremt ut. En kollega er jo ikke noe man omgås noe særlig på fritiden. Anonymkode: 7da80...b37 For en nitrist holdning. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #30 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å dra med kollegaer hjem for julebord hørtes ekstremt ut. En kollega er jo ikke noe man omgås noe særlig på fritiden. Anonymkode: 7da80...b37 Ekstremt? Å spise middag og spille spill sammen? For all del, la oss alle sitte hver for oss hjemme, mislike hverandre og ikke gjøre et forsøk på å gjøre noe hyggelig. Anonymkode: 76830...9d0 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #31 Del Skrevet 11. oktober 2022 Druid skrev (2 timer siden): Jeg vil hevde at man ikke egentlig har et godt arbeidsmiljø før man har et personlig forhold til kollegaene. Jeg har faktisk brukt det som en slags sensor for om arbeidsmiljøet utvikler seg positivt eller negativt : klarer vi opprettholde sosiale relasjoner på arbeidsplassen på tross av churn og akutt vekst. Når du gjør jobben personlig kan den bli veldig komplisert. MarianneE skrev (1 time siden): For en nitrist holdning. Nei, det synes jeg ikke. Anonymkode: 7da80...b37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #32 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ekstremt? Å spise middag og spille spill sammen? For all del, la oss alle sitte hver for oss hjemme, mislike hverandre og ikke gjøre et forsøk på å gjøre noe hyggelig. Anonymkode: 76830...9d0 Du skal jo ikke trenge å omgås en kollega på fritiden. Anonymkode: 7da80...b37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 11. oktober 2022 #33 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du skal jo ikke trenge å omgås en kollega på fritiden. Anonymkode: 7da80...b37 Ok, men da kan du fortsette med din nitriste holdning, og så fortsetter jeg med å planlegge julebordet, planlegge goodiebag til jentene og glede meg over det jeg vet blir en koselig kveld. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #34 Del Skrevet 11. oktober 2022 MarianneE skrev (3 minutter siden): Ok, men da kan du fortsette med din nitriste holdning, og så fortsetter jeg med å planlegge julebordet, planlegge goodiebag til jentene og glede meg over det jeg vet blir en koselig kveld. Hvorfor har jeg en nitrist holdning? Jeg kan jo tenke det samme om ditt liv da. Anonymkode: 7da80...b37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #35 Del Skrevet 11. oktober 2022 Nei, for all del. Ikke gå på julebord, ikke omgås din kollegaer på fritiden. Anonymkode: 9ac0d...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 11. oktober 2022 #36 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Når du gjør jobben personlig kan den bli veldig komplisert. Det ER et tveegget sverd, og jeg har sett når det blir unødig komplisert. Men det er noe om at tillit og respekt knytter folk sammen, så hvis disse to tingene flyter i organisasjonen, ser vi fort at personlige relasjoner flyter med. Hvis ingen ønsker å forholde seg til hverandre utenfor jobb, er det et tegn på at personkjemien kanskje ikke er ideell, og kanskje også at arbeidsplassen er på vei til å bli uinspirerende og belastende for de ansatte. Og da får du ikke ut det beste av folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 11. oktober 2022 #37 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi nordmenn er et undertrykt folkeslag. Hele året har vi dårlig tilgang til dyr alkohol. I julen har politikerne lagt til rette skattemessig, at vi skal få slippe oss løs med billig/gratis drikke. Da blir det litt Aya Napa over det. Hadde vi hatt normale priser, og normal tilgang til alkohol i butikkene hele året, ville vi også oppført oss som normale mennesker. Anonymkode: ff245...0be Det der er det mest fornuftige jeg har lest i dag. Støtter opp med det, vi må slippe litt opp på teite regler i det landet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #38 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Når du gjør jobben personlig kan den bli veldig komplisert. Nei, det synes jeg ikke. Anonymkode: 7da80...b37 Dette er en holdning jeg kun har hørt om på KG, men nå skjønner jeg hvorfor Oslo-folk ikke kan flytte på seg pga jobb. For mange oppvokst utenfor ring 3 er det helt vanlig å flytte for å få jobb, og da er det gjerne kollegaer man først blir kjent med og gjennom dem blir kjent med andre. Heldigvis flyttet jeg til et sted der kollegaene ikke hadde hørt om denne "regelen" slik at jeg raskt fikk venner som gjør at jeg trives godt her. Anonymkode: c1d88...bbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 11. oktober 2022 #39 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, for all del. Ikke gå på julebord, ikke omgås din kollegaer på fritiden. Anonymkode: 9ac0d...e6e Og pass på å ikke ha det gøy! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #40 Del Skrevet 11. oktober 2022 MarianneE skrev (19 minutter siden): Og pass på å ikke ha det gøy! Hvorfor kan man ikke ha det gøy? Anonymkode: 7da80...b37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå