Gå til innhold

Samvær og syke barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skilt og begge barna bor fast hos meg. Vi har en samværsplan som følges unntatt da barna er syke.

Nå er begge forkjøla og feber. Det har vært en del siden minste begynte i bhg i August. Mer syk enn frisk for å være ærlig. 

Nå krever far at jeg skal ringe lege for å bevise at barnet er syk. Ærlig talt så er det bare dumt å oppta en plass hos lege pga noe som går i bhg for tiden. Han står på sitt og jeg står på mitt.

Er det andre som har samværsforelder som krever sånt siden samvær utgår pga sykdom? Han klager på at samværsplanen er lagd ut fra hans arbeidstider og at han ikke kan ta igjen samværene en annen dag.

Anonymkode: ae630...b4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om barnet har feber, tar du bare bilde av temperaturen og sender til han. 

Anonymkode: 13a6d...810

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om barnet har feber, tar du bare bilde av temperaturen og sender til han. 

Anonymkode: 13a6d...810

Det har jeg gjort. Ble ikke godkjent. Han skal ha legens uttalelse og jeg drar ikke barna til fastlege/legevakt for vanlig forkjølelse. 
Har til og med sendt bilde av barna, men han syns de ser friske ut. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan ikke barna dra til far selv om de er syke? Får han igjen tapt samvær senere?

Anonymkode: 672bf...6aa

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kan ikke barna dra til far selv om de er syke? Får han igjen tapt samvær senere?

Anonymkode: 672bf...6aa

Når barna har feber og skikkelig slapp så er det vel ikke forsvarlig å reise ut med de? Minste har stort sett sovet i hele dag, mener du seriøst at samværet skal gjennomføre uansett da?

Samvær kan ikke taes igjen andre dager, den er lagt opp etter hans arbeidstider. 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor kan ikke far komme å besøke barna? Det har vi gjort noen ganger. Så har far fått vært tilstedet for barnet sitt og gitt trøst og omsorg uten at barnet har måttet ta støyten med reising. Tenker at han som er voksen fint kan kjøre den biten selv, så får han i det minste sett ungene sine. 

Anonymkode: 7ba72...9c7

• Liker 31
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor kan ikke far komme å besøke barna? Det har vi gjort noen ganger. Så har far fått vært tilstedet for barnet sitt og gitt trøst og omsorg uten at barnet har måttet ta støyten med reising. Tenker at han som er voksen fint kan kjøre den biten selv, så får han i det minste sett ungene sine. 

Enig i denne! Det må vel gå an å finne en mellomløsning? Så kan han være sammen hos barna, mens du gjør andre ting i huset eller utenfor. 

Anonymkode: d4e3f...46c

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en meget god grunn for at overlevering skjer via skole/bhg eller på offentlig plass. Så nei ingen samvær sammen hverken hos meg eller han.

• Liker 3
Skrevet

Han høres ut som en fjott. Med mindre du har for vane å sabotere samvær, da forstår jeg at han mistror deg. 

Skrevet
Chroma skrev (11 timer siden):

Han høres ut som en fjott. Med mindre du har for vane å sabotere samvær, da forstår jeg at han mistror deg. 

Jeg saboterer ikke, men det har vært en del avlysninger siden minste beg i bhg i August. At han trur det er sabotasje får være opp til han. Han kan jo se på samvær som har gått sin gang hver gang ellers. Jeg ser ikke poenget med å sabotere da det går ut over meg og min jobb som jeg må bruke sykt barn meldinger på.

• Liker 2
Skrevet

Da ville jeg bare ringt legekontoret, forklart situasjonen og hørt om de kunne skrevet en sykmelding på barna. Ikke sikkert de trenger å se dem engang.

Anonymkode: 5d94d...758

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er skilt og begge barna bor fast hos meg. Vi har en samværsplan som følges unntatt da barna er syke.

Nå er begge forkjøla og feber. Det har vært en del siden minste begynte i bhg i August. Mer syk enn frisk for å være ærlig. 

Nå krever far at jeg skal ringe lege for å bevise at barnet er syk. Ærlig talt så er det bare dumt å oppta en plass hos lege pga noe som går i bhg for tiden. Han står på sitt og jeg står på mitt.

Er det andre som har samværsforelder som krever sånt siden samvær utgår pga sykdom? Han klager på at samværsplanen er lagd ut fra hans arbeidstider og at han ikke kan ta igjen samværene en annen dag.

Snakker du om at barnet er sykt når det skal ha samvær hos han?  I så fall kan det jo være at han trenger bevis for å få sykemelding/fri i forhold til sin jobb.🤷‍♂️

Anonymkode: 5be72...837

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er en meget god grunn for at overlevering skjer via skole/bhg eller på offentlig plass. Så nei ingen samvær sammen hverken hos meg eller han.

Men da må du heller ikke klage da hvis dere ikke er i stand til å tenke på barnas beste når de er syke. 
Å være steile og lite løsningsorienterte hjelper  ikke barna deres 

Anonymkode: 05ae0...b86

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Når barna har feber og skikkelig slapp så er det vel ikke forsvarlig å reise ut med de? Minste har stort sett sovet i hele dag, mener du seriøst at samværet skal gjennomføre uansett da?

Samvær kan ikke taes igjen andre dager, den er lagt opp etter hans arbeidstider. 

Her går samvær som vanlig selv om barna er syke. Det høres ut som du er litt vanskelig å samarbeide med når det gjelder samvær? 

Anonymkode: 151c4...afd

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da må du heller ikke klage da hvis dere ikke er i stand til å tenke på barnas beste når de er syke. 
Å være steile og lite løsningsorienterte hjelper  ikke barna deres 

Bare minner på at du ikke kjenner TS sin historie. For alt det vi vet er det vold som gjør at overlevering skjer som den gjør.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Ulven skrev (7 minutter siden):

Bare minner på at du ikke kjenner TS sin historie. For alt det vi vet er det vold som gjør at overlevering skjer som den gjør.

Nei, og det ingen av oss i Norges land som vet det. Vi vet kun det TS velger at vi skal få vite. 
Det var tonen i den replikken som gjorde at jeg tolket TS som tverr i det å være løsningsorientert. 
Det er sååå mange skilte foreldre som lager et helvete for barna sine kun for at de elsker å sabotere for hverandre 

• Liker 4
Skrevet

Så det er helt uforsvarlig at de reiser til far? Hvor langt unna bor han da? 

Anonymkode: 8a196...1e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, og det ingen av oss i Norges land som vet det. Vi vet kun det TS velger at vi skal få vite. 
Det var tonen i den replikken som gjorde at jeg tolket TS som tverr i det å være løsningsorientert. 
Det er sååå mange skilte foreldre som lager et helvete for barna sine kun for at de elsker å sabotere for hverandre 

Word! 👆

Anonymkode: 5be72...837

• Liker 2
Skrevet

Kan han ikke bare komme til dere og selv vurdere hvor syk ungen er da? Trenger vel ikke gjøre det noe vanskeligere enn det, han skulle kanskje uansett hente ungen.

Anonymkode: e57ec...dee

• Liker 1
Skrevet

I en ideel verden burde dette løses lett - men det er ikke alltid alt fungerer som man skulle ønske.

Med mindre barnet er veldig sjukt, på nippet til innleggelse så bør du gjennomføre samvær. Barnets far kan også yte omsorg, og barnet dør ikke av en biltur og skifte av omgivelser om det har litt "oppstartsforkjølelse". Det er på sikt barnets beste at dere klarer å samarbeide om barnet. Kanskje enda viktigere et at han ikke får seg en biltur med litt snør og feber. 

Om barnet blir sykt når det er hos han - ville du synes det var greit om han "hold igjen" barnet til han mente det var friskt noK?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...