AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #1 Skrevet 10. oktober 2022 Gutten min skal bli med en kompis på hyttetur i 4 dager. De skal på en park med zipline. Det koster jo litt. Bør jeg vippse foreldrene for mat og aktiviteter? Eller bare for aktiviteter? Bør jeg spørre? De har det bra økonomisk, så ikke sikkert at de vil ha penger. Men mat er dyrt no og gutten er i vekst og spiser mye 😜 Anonymkode: 92bd5...701 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #2 Skrevet 10. oktober 2022 Ja det bør du. Snakk med foreldrene og spør hvor de skal på zipline og vipps prisen pluss ekstra for mat. Ikke spør de om du skal vippse, bare gjør det Anonymkode: 95e80...875 16 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #3 Skrevet 10. oktober 2022 Ville sendt de mld å hørt hva aktivitetene koster da du ønsker å vippse for dette samt litt kost og losj for gutten😊 Anonymkode: 77d73...2e5 11
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #4 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gutten min skal bli med en kompis på hyttetur i 4 dager. De skal på en park med zipline. Det koster jo litt. Bør jeg vippse foreldrene for mat og aktiviteter? Eller bare for aktiviteter? Bør jeg spørre? De har det bra økonomisk, så ikke sikkert at de vil ha penger. Men mat er dyrt no og gutten er i vekst og spiser mye 😜 Anonymkode: 92bd5...701 Du bør spørre hvor mye penger gutten bør ha med seg. Og åpne en dialog om betaling for hans andel av forefallende for turen. Jeg ville ikke rett ut ha tilbudt meg å betale for mat. Det er ikke innenfor normal høflig adferd. Man betaler bare for mat dersom det er et uttalt spleiselag, eller verten er i en markant annen økonomisk situasjon enn en selv (slik en alltid betaler for mat om en er voksen og besøker en student). Gutten bør også ha lommepenger til godteri etc, og han må innprentes at han gjør sitt forefallende husarbeid, som å ta av sengetøy og legge det til vask før han drar hjem. Send også med han nok tøy, og gi han beskjed om at det er hans ansvar å tørke det om det blir vått, pluss hans ansvar å tørke av skittent tøy ute. Uoppdragne barn er mer til burde enn ikke-betalende barn. Anonymkode: cc695...fcc 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #5 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg vipser alltid. Det skulle bare mangle tenker jeg når barnet er så heldig å få bli med på tur 😊 Anonymkode: 9b3b7...876 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #6 Skrevet 10. oktober 2022 Selvfølgelig vips ser du over. Og så kan du snakke med de andre foreldrene og høre hvor mye de har tenkt å vips. Så ser du hva du gjør Anonymkode: 0cede...413
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #7 Skrevet 10. oktober 2022 La meg gjette du tenker, de har penger så da slipper du å betale for ungen din? nei.. du betaler for ditt eget barn Anonymkode: 12152...898 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #8 Skrevet 10. oktober 2022 Ville spurt hva prisen for parken er og vippset den summen + 200 kr Anonymkode: 8c74f...f73 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #9 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg spurte med de sa at jeg trenger ikke det. Men vil vippse uansett. Er 500 kr nok? Det dekker inngang på parken og litt mat. Og han får med seg lommepenger Anonymkode: 92bd5...701
Daria Skrevet 10. oktober 2022 #10 Skrevet 10. oktober 2022 Når du har spurt og fått beskjed om at det ikke trengs, ville jeg respektert det. Noen synes faktisk det er hyggelig å kunne spandere på andre. Jeg synes det er påtrengende og masete med folk som insisterer på å bidra, enten det er med penger, mat eller andre ting, når jeg eksplisitt har sagt at det ikke er nødvendig. 19 1
Toyah Skrevet 10. oktober 2022 #11 Skrevet 10. oktober 2022 Vi vipser aldri for mat i vårt miljø, men aktiviteter er jo greit å dekke. Send dem en melding, så blir dere nok enige. Vi dekker som regel aktiviteter når vi har med oss barn. Spesielt om de inngår i familiebilletter. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #12 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Gutten min skal bli med en kompis på hyttetur i 4 dager. De skal på en park med zipline. Det koster jo litt. Bør jeg vippse foreldrene for mat og aktiviteter? Eller bare for aktiviteter? Bør jeg spørre? De har det bra økonomisk, så ikke sikkert at de vil ha penger. Men mat er dyrt no og gutten er i vekst og spiser mye 😜 Anonymkode: 92bd5...701 Nei hadde ikke gjort det, her ble foreldrene kjempe skuffet og ga pengene tilbake, de sa at de spurte, så de betaler Anonymkode: 078ac...ab7 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #13 Skrevet 10. oktober 2022 Daria skrev (26 minutter siden): Når du har spurt og fått beskjed om at det ikke trengs, ville jeg respektert det. Noen synes faktisk det er hyggelig å kunne spandere på andre. Jeg synes det er påtrengende og masete med folk som insisterer på å bidra, enten det er med penger, mat eller andre ting, når jeg eksplisitt har sagt at det ikke er nødvendig. Ja, dette. Vi har grei råd. En slik overføring på vipps betyr egentlig ingenting. Setter selvfølgelig pris på at folk spør, det er vanlig høflighet. Men får man nei, så betyr det at det går helt fint. Ville imidlertid heller ikke tatt noe betalt om det neste gang er motsaatt - men selvfølgelig hatt full forståelse for at det skjedde innenfor et annet budsjett. Er noe smålig med de som vil ha penger for 1-2 pølser og litt bensin, når du har spandert overnatting og tusenfryd. Anonymkode: dc42b...39a 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #14 Skrevet 10. oktober 2022 Ja, det syns jeg du uansett skal gjøre. Har selv god økonomi, og en kamerat av datter ble med oss på ferie i sommer og mor sendte ikke med sønnen en eneste kr. Jeg har forståelse for dårlig økonomi, men sender man med barna sine på ferie med andre så må man faktisk ta høyde for at det koster noe. Anonymkode: 331dc...a49
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #15 Skrevet 10. oktober 2022 51 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spurte med de sa at jeg trenger ikke det. Men vil vippse uansett. Er 500 kr nok? Det dekker inngang på parken og litt mat. Og han får med seg lommepenger Anonymkode: 92bd5...701 Da sender du noe godt med til å dele på turen og penger slik din sønn kan spandere en is eller brus på klatreparken. Og sørger for han hjelper med å dekke på bordet og ta oppvasken osv. Anonymkode: 7a437...294 7
Arkana Skrevet 10. oktober 2022 #16 Skrevet 10. oktober 2022 Hvis du har spurt og de har sagt det er greit ville jeg ikke vippset noe. Blant foreldrene til mine barns venner er det vanligste at den som inviterer også betaler. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #17 Skrevet 10. oktober 2022 Kanskje de synes det er rart og si ja når jeg spørr? Men at de egentlig vil at jeg skal betale. Synes dette er vanskelig Anonymkode: 92bd5...701 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #18 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje de synes det er rart og si ja når jeg spørr? Men at de egentlig vil at jeg skal betale. Synes dette er vanskelig Anonymkode: 92bd5...701 De sa nei. Da tar du utgangspunkt i det. Det er egentlig typisk kvinner, det du skriver her. Denne tanken om at andre mener noe annet enn det som blir sagt, og at man derfor må være tankelesere. Og er de blant disse som mener at andre skal være tankelesere og betalt likevel, så er de irritert på deg uansett. For da har du garantert levert barnet 30 minutter for tidlig eller for sent (for du burde forstått at de ikke mente kl 13 akkurat), og med helt feil klær, i forhold til slik de mener barna bør gå kledt i parken. Anonymkode: dc42b...39a 3
HerKommerMummi Skrevet 10. oktober 2022 #19 Skrevet 10. oktober 2022 Hadde bare vippset dem, så kan de heller vippse tilbake hvis de ikke ønsker pengene
Swoosh Skrevet 10. oktober 2022 #20 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg tenker viss jeg inviterer med ungene sine venner sender jeg melding med foreldrene ang invitasjon, om de får bli med å sånn, og om penger de event må ha for inngangsbillett ol/eller at jeg spanderer bare ta med lommepenger 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå