Gå til innhold

Hva er ditt telefonnummer?


Gjest tulla..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Privatnummer og jobbnummer: XX XX XX XX

Mobilnummeret mitt er "logisk" og lett å huske om man sier: XXX XXX XX, derfor blir det ofte sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i oslo,men stemmer det slik jeg beskrev om tidligere retningsnr?

Vi utenfor Oslo hadde xxx xxxxx før. jeg fortsetter å si nr vårt slik enda. For retningsnr vi hadde før som var tresiffer har vi fortsatt.

Det er nok godt mulig. Selv er jeg egentlig fra en annen kant av landet, hvor vi har tresifret retningsnummer, og når jeg sier telefonnummeret til Mamma sier jeg det: xxx xxxxx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
Ser du bor i oslo,men stemmer det slik jeg beskrev om tidligere retningsnr?

Vi utenfor Oslo hadde xxx xxxxx før. jeg fortsetter å si nr vårt slik enda. For retningsnr vi hadde før som var tresiffer har vi fortsatt.

:ler:

hallllo :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i oslo,men stemmer det slik jeg beskrev om tidligere retningsnr?

Vi utenfor Oslo hadde xxx xxxxx før. jeg fortsetter å si nr vårt slik enda. For retningsnr vi hadde før som var tresiffer har vi fortsatt.

Nei dette er ikke riktig. Jeg har bodd i Oslo hele livet, og jeg husker godt at vi hadde et seks-sifret telefonnummer da jeg var liten. Retningsnummeret til Oslo var 02. Så med retningsnummer ble nummeret vårt slik:

02-XX XX XX

Dette kan jeg si med 100% sikkerhet, siden mine foreldre har hatt samme telefonnummer og tom samme telefon i alle år (omtrent 30 år). Og på den gamle telefonen deres står nemlig fortsatt nummeret deres i 6-sifret variant (dvs bare uten 22 foran)

Ellers i landet var det 5 sifrete nummer, slik som dette:

XXX-XXXXX

Husker godt da det gikk over til 8-sifret nummer. Vi i Oslo satta bare 22 foran vårt 6 sifrete nummer. I andre deler av landet lurer jeg på om de måtte endre mer på numrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nr bortsett fra nr til bestemor (det var mamma som lærte meg det nr da jeg var ganske liten, og hun sa xxx xx xxx) sies xx xx xx xx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mobilnr: xx xx xx xx

Hjemmenr: x x x xx xx x

Jobbnr: x x x xx x xx

Om noen sier disse nr på en annen måte til meg, må jeg virkelig stoppe opp og tenke gjennom om det er rett nr.

Utrolig snålt, men sånn er nå engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt eget mobilnr: X - X - X - X - XX - XX

For å huske mobilnr memorerer jeg tallene i rytmer, og har derfor ikke en bestemt måte å si nummerene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt da det gikk over til 8-sifret nummer. Vi i Oslo satta bare 22 foran vårt 6 sifrete nummer. I andre deler av landet lurer jeg på om de måtte endre mer på numrene.

På mitt hjemsted (Buskerud) satte vi også bare to ekstra siffer foran telefonnummeret.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Tanken var at man utfra hvordan tallene er gruppert skal skjønne at det er dyrere å ringe telefonnummeret. Vanlig fasttelefon med vanlig lokaltakst skal skrives xx xx xx xx, mens alle andre (mobilnummer, servicenr, 829-nr) skaø grupperes xxx xx xxx.

Mobilnumre (eller numre som begynner på 4, 9 og 8 (?)) skal alltid skrives slik; xxx xx xxx.

Endelig noen som er enig med meg!!

Ser du bor i oslo,men stemmer det slik jeg beskrev om tidligere retningsnr?

Vi utenfor Oslo hadde xxx xxxxx før. jeg fortsetter å si nr vårt slik enda. For retningsnr vi hadde før som var tresiffer har vi fortsatt.

Du har nok et poeng der!

T.d. Oslo, Bergen, Tr.heim, Drammen (kanskje noen flere?) hadde 2-siffret retningsnr, da ble det: xx xx xx xx, andre hadde 3-siffret retningsnr, og da ble det: xxx xx x xx (eller xxx xx xxx). Dette henger nok igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xx xx x xx

mitt er kun xx xx xx xx

er det så FALI det a om vi sier det litt anderledes?

Bruk tiden på noe annet da, herregud,,,,,,,,,,,,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt mobil nr xx xx xx xx

jobb xx xx xx xx

sambo mob xxx x xx xx

de fleste hustelefon nr sier jeg xx xx xx xx

men til svigers er det xx xxx xxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det så FALI det a om vi sier det litt anderledes?

Bruk tiden på noe annet da, herregud,,,,,,,,,,,,,,,,

Når det er en del av hverdagen å lese / skrive / formidle tlf.nr (kanskje 100 hver dag), så HADDE det faktisk vært enklere om alla sa det på samme måte! Det hadde det også vært om man ikke behøvde å si det på flere forskjellige måter, før folk oppfattet det!

Bruk tiden til det du vil du, mens jeg bruker min... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmenummeret sier jeg xxx xx xxx.

Min egen mobil sier jeg xx xx xx xx og mannen sitt mobilnr sier jeg xxx xx xxx.

Det varierere fra nr til nr hvordan jeg sier det. Tar det slik som er lettest å huske i forhold til tallkombinasjonene. Men nå skal det sies at det er svært få telefonnr jeg har i hodet etter at mobilen kom. :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei dette er ikke riktig. Jeg har bodd i Oslo hele livet, og jeg husker godt at vi hadde et seks-sifret telefonnummer da jeg var liten. Retningsnummeret til Oslo var 02. Så med retningsnummer ble nummeret vårt slik:

02-XX XX XX

Dette kan jeg si med 100% sikkerhet, siden mine foreldre har hatt samme telefonnummer og tom samme telefon i alle år (omtrent 30 år). Og på den gamle telefonen deres står nemlig fortsatt nummeret deres i 6-sifret variant (dvs bare uten 22 foran)

Ellers i landet var det 5 sifrete nummer, slik som dette:

XXX-XXXXX

Husker godt da det gikk over til 8-sifret nummer. Vi i Oslo satta bare 22 foran vårt 6 sifrete nummer. I andre deler av landet lurer jeg på om de måtte endre mer på numrene.

Ja dere hadde 02,men vi andre hadde tresifret nr. Dere fikk 22 senere,men alikavel, så sier jeg og andre om dere xx xxx xxx

Til oss selv sier vi xxx xx xxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt eget mobilnr sier jeg som xx xx xx xx, men ikke min mor sitt feks. det blir xxx x x x x x

Hustelefonen er x x x x x x x x :ler:

Må jo lære de tallkombinasjonene som er lettes å huske. Samme hvordan man husker dem vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som er enig med meg!!

Du har nok et poeng der!

T.d. Oslo, Bergen, Tr.heim, Drammen (kanskje noen flere?) hadde 2-siffret retningsnr, da ble det: xx xx xx xx, andre hadde 3-siffret retningsnr, og da ble det: xxx xx x xx (eller xxx xx xxx). Dette henger nok igjen!

har snakket med flere om dette og alle er enig at det henger igjen fra den tiden. Den nye generasjonen sier det på rn annen måte kansje.+

Husk, de fleste komuner hadde tresifret nr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...