Gå til innhold

Boliglån uten verdivurdering?

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt singel og sitter med boliglån og billån alene. Pga jobb et jeg nødt til å beholde bilen. Jeg ønsker å bake billånet på 165.000 inn i boliglået for å spare renteutgifter, men på grunn av den generelle økonomiske usikkerheten vil ikke banken låne meg mer penger. Jeg har ca 50 % boliglån på en bolig som er verdt 3,6 mill. Hvilke banker er "snillere" med å låne ut penger, og som ikke krever at du får en verdivurdering eller takst fra megler? 

Anonymkode: eda15...4a4

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621748-boligl%C3%A5n-uten-verdivurdering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet du at boligen er verdt 3,6 mill hvis du ikke har hatt verdivurdering?

Og forøvrig, verdivurdering og sikkerhet er en så sentral faktor innenfor kredittfaget at du ikke får noen bank til å låne deg penger uten dokumentert verdi på boligen. Banker driver ikke med veldedighet for å være snille, sikkerheten skal dokumenteres og vurderes i alle tilfeller hvor det gies ut lån.

Her mistenker jeg forøvrig at saken uansett gjelder manglende betjeningsevne fordi du har for lav lønn kontra hvor mye lån du har alene og øvrige utgifter slik at det ikke er rom for å låne opp mer uansett hvilken bank du går til.

Hilsen finansrådgiver ansatt i bank

Anonymkode: 3189b...54a

• Liker 2
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan vet du at boligen er verdt 3,6 mill hvis du ikke har hatt verdivurdering?

Og forøvrig, verdivurdering og sikkerhet er en så sentral faktor innenfor kredittfaget at du ikke får noen bank til å låne deg penger uten dokumentert verdi på boligen. Banker driver ikke med veldedighet for å være snille, sikkerheten skal dokumenteres og vurderes i alle tilfeller hvor det gies ut lån.

Her mistenker jeg forøvrig at saken uansett gjelder manglende betjeningsevne fordi du har for lav lønn kontra hvor mye lån du har alene og øvrige utgifter slik at det ikke er rom for å låne opp mer uansett hvilken bank du går til.

Hilsen finansrådgiver ansatt i bank

Når det er sagt, hva er grunnen til at du ikke ønsker verdivurdering osv? Kostnad? Isåfall kan du spørre banken fin om de godkjenner taksten de får i Eiendomsverdi, det gjør vi ofte, men det avhenger litt at de har nok data til å ta en sannsynlig beslutning og at de ikke ønsker vurdering i tillegg (det kan være mange grunner til at de også ønsker vurdering av megler).

• Liker 2
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Når det er sagt, hva er grunnen til at du ikke ønsker verdivurdering osv? Kostnad? Isåfall kan du spørre banken fin om de godkjenner taksten de får i Eiendomsverdi, det gjør vi ofte, men det avhenger litt at de har nok data til å ta en sannsynlig beslutning og at de ikke ønsker vurdering i tillegg (det kan være mange grunner til at de også ønsker vurdering av megler).

Det er på å grunn av kostnaden ja. 

Når jeg fikk boliglån i banken jeg har nå (bulder) trengte jeg ikke noe verdivurdring fordi de fikk opp estimert verdi i sine systemer. Det er vel ikke bare bulder som beregner verdien slik? 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har blitt singel og sitter med boliglån og billån alene. Pga jobb et jeg nødt til å beholde bilen. Jeg ønsker å bake billånet på 165.000 inn i boliglået for å spare renteutgifter, men på grunn av den generelle økonomiske usikkerheten vil ikke banken låne meg mer penger. Jeg har ca 50 % boliglån på en bolig som er verdt 3,6 mill. Hvilke banker er "snillere" med å låne ut penger, og som ikke krever at du får en verdivurdering eller takst fra megler? 

Banken vil ikke låne deg mer penger fordi du ikke har råd til det.

Selg bilen og kjøp en rimeligere.

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg fikk boliglån i banken jeg har nå (bulder) trengte jeg ikke noe verdivurdring fordi de fikk opp estimert verdi i sine systemer. Det er vel ikke bare bulder som beregner verdien slik? 

Storebrand gjør det samme. 
Vi har byttet bank to ganger, og aldri hatt verdivurdering 🤷‍♀️

Anonymkode: a49e1...3a8

• Liker 1
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo to vidt forskjellige ting å bytte bank og å bake inn et billån...

• Liker 1
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er på å grunn av kostnaden ja. 

Bulder Bank bruker verditaksten de finner og beregner på nettet. Jeg hadde ikke verdivurdering av verken taktsmann eller megler da jeg byttet boliglånet over til den banken i januar. De fant verdien på nett, antageligvis statistikk og hva tilsvarende boliger i området er solgt for den siste tiden, samt data fra skatteligningen.

Endret av Million
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi økte lånet begge ganger, den andre gangen endret vi til rammelån. 

Det er rimelig useriøst av banken, og forklarer gjeldsproblematikken i samfunnet. Bankene har vært altfor løsslupne de siste ti årene.

• Liker 2

I følge boliglånforskriften kan man låne 5 ganger egen inntekt. Jeg låner bare rett under 3 ganger egen inntekt. Jeg har dessuten ikke noe forbruksgjeld eller høy kredittramme. 

Jeg har hjulpet en slektning med å få et rammelån på en nedbetalt bolig i Sbanken. De beregnet også boligverdien uten takst, og etter en kredittvurdering så fikk vi opp hvor mye de var villig til å låne ut - og til hvilken rente (avhengig av 50% eller 70?%)

Anonymkode: e97a2...e1b

Annonse

Reign skrev (7 minutter siden):

Det er rimelig useriøst av banken, og forklarer gjeldsproblematikken i samfunnet. Bankene har vært altfor løsslupne de siste ti årene.

Nei. Bankene vet utmerket godt å beskytte sine egne interesser. De finner det de trenger av info om boligene de skal gi lån til på nettet.

I Bulder Bank får jeg månedlig oppdateringer på mobilbanken om hvor mye min bolig er verdt og hva verdiøkningen i området og tilsvarende boliger er. De har informasjonen de trenger, unntatt hvilken farge jeg har på veggene. Og det trenger de ikke for å gi boliglån.

Endret av Million
la til noe
  • Liker 3
Reign skrev (4 minutter siden):

Det har vel noe med boligverdi og total lånebelastning 💅

Den gangen vi tok opp lån var det 2,5 ganger inntekt som var regelen, så vi er GODT innafor 😉 

Million skrev (5 minutter siden):

Bulder Bank bruker verditaksten de finner og beregner på nettet. Jeg hadde ikke verdivurdering av verken taktsmann eller megler da jeg byttet boliglånet over til den banken i januar. De fant verdien på nett, antageligvis statistikk og hva tilsvarende boliger i området er solgt for den siste tiden, samt data fra skatteligningen.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Som skrevet, bankene kan benytte Eiendomsverdi til å ta verdivurdering av boligen, men det kan være grunner til at banken ønsker å få takst av megler i tillegg. Det kan være pga lav historikk i området for eksempel, eller at verdien fraviker fra tall på boligene rundt eller at verdien man får i systemet fraviker stort den ene eller andre veien i forhold til forrige kjøpesum eller at verdien TS oppgir fraviker fra tallene i Eiendomsverdi ect ect ect. Hvis man bor i et område med mange nok salg det siste året og markedet har oppført seg stabilt og verdiøkningen i systemene følger markedet generelt sett så holder det ofte, men som sagt ikke alltid. De siste årene har boligmarkedet vært jevnt og med god økning, men det er ikke tilfellet per i dag hvir vi ser på ustabilitet og nedgang og det vil derfor oftere være nødvendig å få inn ekstra takst.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I følge boliglånforskriften kan man låne 5 ganger egen inntekt. Jeg låner bare rett under 3 ganger egen inntekt. Jeg har dessuten ikke noe forbruksgjeld eller høy kredittramme. 

Feil. Boliglånsforskrifen sier ingenting om at man kan låne 5x inntekt, den sier at max belåningsgrad kan være 5x inntekt. Den viktigste faktoren vi må hensynta når vi gir boliglån er betjeningsevne. Ingen får lån på 5x inntekt hvis det stopper opp på betjeningsevne, og er man alene med vanlig inntekt så stopper dette opp veldig fort på dagens rentenivå.

Mvh finansrådgiver 

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan låne absolutt max 5x inntekt, men svært mange får ikke låne så mye. Så hvor høy inntekt du har, og forventet forbruk er avgjørende. Og det å ikke ta seg råd til en verdivurdering som koster rundt 3000,- kan også si litt om betjeningsevne...

Anonymkode: fae3e...ac7

• Liker 1

Utlånsforskriften har flere begrensninger. De mest kjente er maks belåningsgrad 85 % av boligens verdi og maks lån (totalt) 5 * inntekt. Men denne er like viktig. https://lovdata.no/forskrift/2020-12-09-2648/§5 

Du skal ha råd til å leve normalt hvis renta øker med 5 %-poeng.

Anonymkode: 4776f...97c

• Liker 1
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De fleste store banker har egne programmer som beregner en e-takst på boligen.

Anonymkode: 0c84a...983

Du bare unngikk å lese tråden før du bestemte deg for å bidra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...