Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/GM37G4/inflasjonshopp-oeker-risiko-for-ny-dobbel-renteheving?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Før Norges Bank skynder seg å øke renten enda mer, burde alle med makt i dette landet spørre seg selv:

Hvorfor stiger prisene?

Det er på grunn av økte produksjons- og transportsutgifter.

Dyrere strøm og dyrere drivstoff som hovedårsak.

Løsningen er ikke å heve renten enda mer. Det er 100% feil medisin og løser ingenting.

Økt rente kommer bare til å føre til mindre kjøpekraft, flere konkurser, større arbeidsledighet og en ond spiral nedover.

Nå må politikerne på banen og få strømprisene og drivstoffprisene kraftig ned til vanlig nivå.

Så ser de hvordan på en mirakuløs vis kommer prisene til å følge etter og falle. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Det er vel på grunn av at det har blitt dyrere å produsere mat, siden strøm og drivstoff, også har økt i pris. 

Skrevet

Politikken som har knekjørt samfunnet vårt i alle år.

Spesielt for det svakeste, som har lite fra før. Sliter enda mer.

En skandale, politikere er mer opptatt av å pleie alt utenfor Norge. De vet ikke hvordan det er å leve trangt økonomisk i Norge. De hadde hatt godt ev et år på AAP hele gjengen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Athena Catalina skrev (Akkurat nå):

Det er vel på grunn av at det har blitt dyrere å produsere mat, siden strøm og drivstoff, også har økt i pris. 

Tror du en stortingspolitiker forstår det... 😅

• Liker 2
Skrevet
Lenelarsen skrev (3 minutter siden):

Politikken som har knekjørt samfunnet vårt i alle år.

Spesielt for det svakeste, som har lite fra før. Sliter enda mer.

En skandale, politikere er mer opptatt av å pleie alt utenfor Norge. De vet ikke hvordan det er å leve trangt økonomisk i Norge. De hadde hatt godt ev et år på AAP hele gjengen.

Alle år? Støreregimet er mer brutalt enn noe annet regime i manns minne, og de brutale strømprisene som nå også følges opp med en mitt  i trynet fra Norges bank er jo av ganske ny dato.

• Liker 5
Skrevet

Det blir en veldig, veldig tøff vinter for veldig mange.

Men stortingspolitikere flest og spesielt de i regjeringen lever på en annen planet og har ingen kobling til vanlig folk sin realitet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Lenelarsen skrev (4 minutter siden):

Jeg tror de forstår. Noen spiller nok dumme, men de forstår at dette er brutalt samtidig som det gir masse deilige milliarder i statskassa.

• Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Alle år? Støreregimet er mer brutalt enn noe annet regime i manns minne, og de brutale strømprisene som nå også følges opp med en mitt  i trynet fra Norges bank er jo av ganske ny dato.

Dette.

Støre er absolutt den verste statsministeren Norge har hatt på veldig mange år. Vedum like bak som hans høyre hånd.

Skjønner godt at flere og flere savner Erna. Jeg begynner å gjøre det også ... 

• Liker 5
Skrevet
Drizzt skrev (12 minutter siden):

Dette.

Støre er absolutt den verste statsministeren Norge har hatt på veldig mange år. Vedum like bak som hans høyre hånd.

Skjønner godt at flere og flere savner Erna. Jeg begynner å gjøre det også ... 

Jeg savner Tryggve Bratteli.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
I Grosny skrev (1 time siden):

Jeg savner Tryggve Bratteli.

Levde du mens han var statsminister?

• Liker 1
Skrevet
Lenelarsen skrev (7 minutter siden):

Levde du mens han var statsminister?

Ja, men da var jeg liten. Det politiske miljøet var annerledes den gangen. Ingen politikere drømte om karriere i EU. Det var fokus på at de med lav inntekt skulle beskattes mildere. Før 1970 var det enda bedre, før momsen kom. En momsavgift som nå er historisk høyest og som f.eks. kommer på toppen av gigantiske strømregninger. For et par  år siden var vel strømregninga på rundt 30 øre kwh, men nå er momsen alene langt dyrere enn hele strømregninga var.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
I Grosny skrev (9 minutter siden):

Ja, men da var jeg liten. Det politiske miljøet var annerledes den gangen. Ingen politikere drømte om karriere i EU. Det var fokus på at de med lav inntekt skulle beskattes mildere. Før 1970 var det enda bedre, før momsen kom. En momsavgift som nå er historisk høyest og som f.eks. kommer på toppen av gigantiske strømregninger. For et par  år siden var vel strømregninga på rundt 30 øre kwh, men nå er momsen alene langt dyrere enn hele strømregninga var.

Det er mye som er forandret med tiden ja, 

Er jo det globale som er problemet, man er styrt av det som er utenfor Norge. SÅ har vi politikere som ikke har evne til å gjøre noe med ting, en stortingspolitiker er som regel bare en talsmann/kvinne. Får ikke gjort noe.

• Liker 2
Skrevet
Lenelarsen skrev (48 minutter siden):

Er jo det globale som er problemet, man er styrt av det som er utenfor Norge. SÅ har vi politikere som ikke har evne til å gjøre noe med ting, en stortingspolitiker er som regel bare en talsmann/kvinne. Får ikke gjort noe.

Vi har svake politikere, som lar seg fjernstyre fra utlandet :(

• Liker 3
Skrevet
I Grosny skrev (1 time siden):

Samtidig satt de politikerne og røyka på TV og diskuterte om farge-TV var farlig.

• Hjerte 1
Skrevet
Lenelarsen skrev (46 minutter siden):

Det var norske politikkere som la opp til det. Nordmenn sa Nei til EU, resultat var EØS som i praksis er medlemskap men uten stemmerett. Vi blir bit for bit knyttet tettere sammen med EU og når det går galt blir vi med i dragsuget.

Norge forsyner EU med sårt trengt gass, samtidig er vi skurken fordi vi er "krigsprofitører". Skulle visst gitt bort gassen gratis.

Jeg føler med lavinntektsfamilier i Norge, det er noe galt når foreldre må velge mellom mat eller varme.

• Liker 2
Skrevet
I Grosny skrev (4 minutter siden):

Vi har svake politikere, som lar seg fjernstyre fra utlandet :(

Ja, dessverre. Men jeg tror at dette er noe vi ikke får gjort noe med. Løpet er kjørt for selvstendigheten, hjelper ikke om du stemmer høyre heller.

Men nordmenn kommer nok til å stemme høyre igjen, som de har gjort før. Uten at det vil løse noe særlig for oss.

Strømkrisen kunne staten fint løst med å innført fastpris på 50øre ut til alle kunder, opprette kun 1 selskap norge som selger strøm. Fjern alle de andre. Så måtte staten selv løst det økonomiske utover dette selv, støtteordninger og pakker er bare surr.

Jeg selv ser på samfunnet vårt som avviklet, på vei til avgrunnen på sikt. Der alt skal bli et, derfor valgte jeg å gå ned til 50% stilling. Ser ikke noe poeng i å delta i noe som fungerer så dårlig. Se bare på helsevesenet, kun sparing økonomisk. Ikke opprusting. Farlig å bli alvorlig syk i Norge. Eldreomsorgen også, der ha jeg jobbet selv tidligere. En skandale.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/10/18/gjores-mer-enn-fem-ganger-flere-pet-undersokelser-i-danmark/

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Syns det er rart at forbrukerøkonomen er overrasket over at prisene har steget såpass. Som nevnt tidligere her så har produksjonskostnadene økt. Hva skjer da? Jo utsalgsprisen må også nødvendigvis økes. Sluttkunden må så klart betale dette. 

Skrevet
Daraya skrev (3 minutter siden):

Det var norske politikkere som la opp til det. Nordmenn sa Nei til EU, resultat var EØS som i praksis er medlemskap men uten stemmerett. Vi blir bit for bit knyttet tettere sammen med EU og når det går galt blir vi med i dragsuget.

Norge forsyner EU med sårt trengt gass, samtidig er vi skurken fordi vi er "krigsprofitører". Skulle visst gitt bort gassen gratis.

Jeg føler med lavinntektsfamilier i Norge, det er noe galt når foreldre må velge mellom mat eller varme.

Ja, vi må ut av EØS. Men det skjer aldri.

Norge skulle gått over til en ny modell, man må endre ting om noe skal bli bedre. Som direkte demokrati, der folket har mer styring. https://snl.no/direkte_demokrati

Er alltid det svakeste det går utover i Norge, som har lite fra før. Som er helt knekjørt økonomisk, helt utrolig at man godtar dette i Norge. Mens staten kan strø rundt seg med 50-100milliarder i året til andre land, å tjene sitt eget land klarer de ikke.

En skandale. Fremtiden er mørk for oss.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Rosa blomst skrev (Akkurat nå):

Syns det er rart at forbrukerøkonomen er overrasket over at prisene har steget såpass. Som nevnt tidligere her så har produksjonskostnadene økt. Hva skjer da? Jo utsalgsprisen må også nødvendigvis økes. Sluttkunden må så klart betale dette. 

Det mest merkelig er at de skrives opp og ned om at VI må spare. Det blir trange tider.

Mens staten fint kan løse dette. Patetisk.

Endret av Lenelarsen
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Lenelarsen skrev (6 timer siden):

Stortingspolitikere behøver ikke å forstå det. Vi er ikke et teknokrati. Og å forstå dette, er ikke politikernes jobb, det har vi fagmiljøer for.

Jeg er en av de som er kritisk både til rentehevingene og statsbudsjettets rammer. Men vi kan både regne med og forvente at det finnes fagøkonomer som er kritiske og er bedre artikulerte i fagområdet enn meg. ( Jeg har en finansøkonom på min side, men det er han som er mest notorisk til å ta feil, så det er jo en trøst.)

Det bekymrer meg at Statsbudsjettet baserer seg på tall som allerede fremstår utdaterte, og at Norges bank styrer aktivt mot resesjon, men generelt sett vet jeg at sånt har faglige årsaker med løsninger.

I 99 % er «det alle vet» feil, eller sterkt misvisende. Hvis det viser seg at jeg hadde rett, kommer jeg til å gotte meg litt fordi jeg ikke er så dum som jeg tror, men det er ingen grunn til å gi meg jobben som sentralbank rådgiver.

Det store problemene med statsbudsjettet er ikke rammene, det er vinklingen. Og det handler ikke primært om inflasjon, renter eller energi.

Dette er heller ikke noe som skjer på grunn av globalisme: dette er hva som skjer uten globalisme. Vi har de siste par årene sett en begynnelse av innskrenkning i de grunnleggende globalistiske mekanismene, og økonomien tilpasser seg konsekvensene. Vi går inn i en tid der globalisme har dårligere kår, og det kommer til å koste. Men det er ikke så uforståelig når maktpolitikk er tilbake på programmet.

Endret av Druid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...