Gå til innhold

Er det ekstra kvalitetsstempel over bøker som havner på bibliotek?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En  norsk forfatter har skrevet noen bra bøker ( bra terningkast) men som jeg ikke får lånt på biblioteket. Bøkene finnes ikke på biblioteket.  Har det om det kommer inn på biblioteket noe å si i forhold til kvalitet? 

Hva kan være (gode) grunner til at bøker bare kan kjøpes i bokhandel? Vil ikke forfatteren tjene mer hvis Deichman tar det inn?

Anonymkode: 74cc8...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller fleste bibliotek kjøper inn bøker i tillegg til det som kommet via Kulturfondet.

Hvor stort budsjettet til de enkelte kommunene er og hva de prioriterer å kjøpe inn vil kunne variere.

(Også kjenner jeg at jeg er veldig nysgjerrig på hvilke bøker og hvilken norsk forfatter det er snakk om).

Anonymkode: 2855f...033

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. At en roman er funnet verdig innkjøpsordningen er et kvalitetsstempel. Det er ikke det eneste som borger for kvalitet, men det er definitivt et signal.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (9 timer siden):

Ja. At en roman er funnet verdig innkjøpsordningen er et kvalitetsstempel. Det er ikke det eneste som borger for kvalitet, men det er definitivt et signal.

Hvilke grunner kan en forfatter ha for å ikke ønske at bøkene kommer på bibliotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De aller fleste bibliotek kjøper inn bøker i tillegg til det som kommet via Kulturfondet.

Hvor stort budsjettet til de enkelte kommunene er og hva de prioriterer å kjøpe inn vil kunne variere.

(Også kjenner jeg at jeg er veldig nysgjerrig på hvilke bøker og hvilken norsk forfatter det er snakk om).

https://forlagshusetivestfold.no/paradis-froydis-lilledalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PanteneProVVV

Mesteparten av krim er som kiosklitteratur å regne. Skal selvfølgelig tas inn noe av dette på biblioteket, men ikke bli skuffet hvis du ikke finner alt. Krim er sannsynligvis den enkleste sjangeren for litteraturkritikere å trille terning til også, her går det i femmere og seksere uansett om boka tilsynelatende er skrevet i halvfylla av en person som bare fyrer på en halv sylinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvilke grunner kan en forfatter ha for å ikke ønske at bøkene kommer på bibliotek?

Mer salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En  norsk forfatter har skrevet noen bra bøker ( bra terningkast) men som jeg ikke får lånt på biblioteket. Bøkene finnes ikke på biblioteket.  Har det om det kommer inn på biblioteket noe å si i forhold til kvalitet? 

Hva kan være (gode) grunner til at bøker bare kan kjøpes i bokhandel? Vil ikke forfatteren tjene mer hvis Deichman tar det inn?

Det har ingenting å si ift kvalitet. Jeg har jobbet i bibliotek. Det verste rælet kom fra Norsk kulturfond. Gratis for oss - men vi var forplikta til å beholde det i fem år. Typisk sånne diktsamlinger med tre ord på hver side. Ingen låner sånt. 

Anonymkode: 76c35...707

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (11 minutter siden):

Mer salg?

Kan  være, men å gi ut på bibliotek betyr også salg. 

Ved å ikke gi ut på bibliotek risikerer forfatter også mindre publisitet ved at ingen tør å betale for boka uten å ha bladd i den først. Det er sjelden jeg kjøper bøker, det pleier å være nok å velge mellom på biblioteket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PanteneProVVV
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har ingenting å si ift kvalitet. Jeg har jobbet i bibliotek. Det verste rælet kom fra Norsk kulturfond. Gratis for oss - men vi var forplikta til å beholde det i fem år. Typisk sånne diktsamlinger med tre ord på hver side. Ingen låner sånt. 

Anonymkode: 76c35...707

Da er det vel like så greit at bibliotekene går samme veien som bokhandlene har gjort da? Bøker har blitt er kommersielt produkt hvor bestselgere, for det meste krim og kokebøker selges i hopetall på evig salg.

Biblioteket er snart det eneste stedet som med sin kulturelle forpliktelse sikrer breddelitteratur. De som jobber på bibliotek har et samfunnsansvar ved å sette seg inn i og formidle alle typer litteratur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk 😊Det kommer såpass mye krim at det kan hende at Deichman har valgt denne bort fordi bibliotekene gjerne ikke kan kjøpe alt.  Jeg ser derimot at mitt bibliotek har denne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du logger inn på bibliotekets hjemmeside under "min side" eller noe sånn, er det ofte noe som kalles innkjøpsforslag. Regner med at Deichmanske har dette også. Her kan du foreslå bøker du ønsker at biblioteket kjøper inn.

Anonymkode: 11c53...b2e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også være at forlaget ikke har meldt opp boken til innkjøpsordningen da det er en gambling for forlaget. Blir boken nullet får de ikke kompensasjon for bøkene de må levere bibliotekene

Anonymkode: 5ffb3...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i min erfaring gikk det ofte fort en måned eller to før utgivelser kom på KF. Disse sendes ikke ut kontinuerlig, men en gang i måneden. Så kommer det an på hvor raske forlaget er med å sende bøkene for distribusjon også. Og med mindre det er en høyaktuell og nasjonalt populær forfatter, eller en lokal helt, så er det mindre sjanse for at biblioteket bruker innkjøpsbudsjett på et ekstra eksemplar som vil samle støv.

Anonymkode: 5ffb3...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...