Malama Skrevet 1. desember 2005 #21 Skrevet 1. desember 2005 Ethvert telefonnummer som er oppgitt i signatur på jobbmail anser jeg som akseptabelt å ringe i arbeidstiden om jobbspørsmål. Jeg prøver kontortelefonen først, men har de oppgitt mobilnummer antar jeg det betyr at de ikke alltid er på kontoret men likevel er på jobb, og da kan nås der. Selvsagt, i situasjoner som tuji forteller om, det er jo helt absurd, selvsagt sier man "beklager, da må jeg ringe noen andre" om amn for som svar at "Jeg jobber ikke der lenger", insisterer da ikke på å prate jobb med noen som kommer fra fødestua.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #22 Skrevet 1. desember 2005 At et mobilnummer står oppført i mailer, kan være en del av company policy (standard signatur), det er ikke alltid frivillig fra arbeidstakers side. Jeg synes det er greit å være litt tilbakeholden med å ringe folk på mobilen, og etter kl 16 er det fy! ← Jeg vil tro de færreste arbeidtakere "tvinges" til å oppgi et i hovedsak privat mobilnummer som standard signatur. Da ville jeg i hvert fall hatt to atskilte mobiler/numre - en "jobbprivatmobil" som jeg slo av utenom arbeidstid, og en privatprivatmobil som arbeidsgiver ikke hadde noe med.
Gjest Melk Skrevet 1. desember 2005 #23 Skrevet 1. desember 2005 Om folk opplyser mobiltelefonnummeret i en jobbmail, må de regne med at folk ringer.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #24 Skrevet 1. desember 2005 Det er jo litt risikabelt å ringe på mobil, da. Tenk hvis folk er på ferie eller er syke? Da har de jo ingen plikt til å sjekke mobilsvareren sin, så det kan hende at de ikke får beskjedene før mange uker senere.
Gjest jobb-privat Skrevet 1. desember 2005 #25 Skrevet 1. desember 2005 Oppgir man mobilnummeret sitt i en jobbrelatert mail, må man faktisk regne med å bli ringt på mobiltelefonen! Vil man ikke bli kontaktet på mobil, får man bare oppgi kontortelefonen. I en del jobber er man jo nesten bare tilgjengelig på mobil, og det er ikke nødvendigvis så lett for andre å vite. ← Her er jeg helt enig. Og ofte blir mobilen også dekket av arbeidsgiver, skal man da ikke være tilgjengelig på telefoner som arbeidsgiver dekker? For jeg regner som selvfølgelig at man ikke oppgir sitt private mobilnummer i mailer o.l. i jobbsammenheng.
tommeline Skrevet 1. desember 2005 #26 Skrevet 1. desember 2005 Det er jo litt risikabelt å ringe på mobil, da. Tenk hvis folk er på ferie eller er syke? Da har de jo ingen plikt til å sjekke mobilsvareren sin, så det kan hende at de ikke får beskjedene før mange uker senere. ← Hvis man har mobil man bruker i jobben er det jo ikke verre enn at man har mobilsvar som sier man er på ferie og at man kan ringe sentralbord på nr xxx.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #27 Skrevet 1. desember 2005 Her er jeg helt enig. Og ofte blir mobilen også dekket av arbeidsgiver, skal man da ikke være tilgjengelig på telefoner som arbeidsgiver dekker? For jeg regner som selvfølgelig at man ikke oppgir sitt private mobilnummer i mailer o.l. i jobbsammenheng. ← Man har da ikke plikt til å være tilgjengelig for jobben når man ikke er på jobb?
Gjest gjest1 Skrevet 1. desember 2005 #28 Skrevet 1. desember 2005 Jeg synes det er en uting å ringe folk på mobilen, og jeg hater når kunder gjør det med meg. Jeg kan ikke hjelpe dem når jeg ikke er på kontoret, fordi jeg trenger pc'n tilgjengelig. Hvis de ikke får tak i meg (fordi jeg er ute fra kontoret eller sitter i en annen telefon), er det bedre at de sender meg en mail med spørsmålene sine, så ringer/mailer jeg når jeg er tilbake på kontoret. Jeg jobber fleksitid med kjernetid fra 10-14, og har faktisk krav på å få være i fred når jeg ikke er på jobb. Jeg har dessuten krav på min lunsjpause som alle andre. Det er ikke alltid "bare" å si at "jeg har dessverre fri nå, men jeg ringer deg når jeg er på jobb", for kunder kan bli fornærmet og føle at de ikke er første prioritet. For kolleger stiller saken seg annerledes, har ingen problemer med at kolleger ringer meg på mobil. Jeg føler meg rett og slett litt forfulgt av at folk ringer når som helst, hvor som helst. De ringer også selv om de kanskje har fått beskjed på jobb om at jeg er på ferie eller er syk! Min mobil er MIN mobil, og min egen tid er MIN egen tid! Kunder kan ringe meg på mobil i krisesituasjoner - men ikke ellers!! ← Men da oppgir du antakelig ikke mobilnummeret ditt i korrespondanse heller da? Det er jo det som er problemet til trådstarter - mobilnummeret er oppgitt som en måte å kontakte saksbehandler på, og da får man tåle at det blir gjort også.
sixx Skrevet 1. desember 2005 #29 Skrevet 1. desember 2005 (endret) Jeg ringer mobil hvis den jeg skal nå selv har sagt det er greit....eller at sentralbordet på eget intiativ har sagt det er ok....aldri ellers. ............ Ops...over til trådstarters spørsmål: Nei, du var ikke teit. Hvis hun selv vil styre hvem som skal ringe henne på mobil....så blir det feil å ha mobilnr. tilgjengelig for andre. Endret 1. desember 2005 av sixx
Gjest gjest1 Skrevet 1. desember 2005 #30 Skrevet 1. desember 2005 I min forrige jobb hadde jeg mobiltelefon som endel av sentralbordet - det nummeret var også oppgitt i mailsignaturen min. Denne telefonen lot jeg ligge på jobb når jeg gikk hjem. Mitt eget private nummer er det kun venner og personlig bekjente som har. Ikke kunder og andre jobbkontakter. Verre behøver det ikke være. I min neste jobb kommer det samme til å skje. Jeg har en mobil som er jobbmobil, og min egen private som er min private. Kommer aldri til å bli noe problem. Der vil jeg også være en del av en vaktordning, som gjør at telefoner utenom arbeidstid blir automatisk koblet over til min jobbmobil i de periodene hvor det er jeg som har vakt. Dette er krisetelefoner fra kunder som kanskje sitter med en pumpelekkasje i nordsjøen eller noe sånt. Vi har 24-timers service, og da må det være sånn.
Gjest Gjesta Skrevet 1. desember 2005 #31 Skrevet 1. desember 2005 Ethvert telefonnummer som er oppgitt i signatur på jobbmail anser jeg som akseptabelt å ringe i arbeidstiden om jobbspørsmål. Jeg prøver kontortelefonen først, men har de oppgitt mobilnummer antar jeg det betyr at de ikke alltid er på kontoret men likevel er på jobb, og da kan nås der. Selvsagt, i situasjoner som tuji forteller om, det er jo helt absurd, selvsagt sier man "beklager, da må jeg ringe noen andre" om amn for som svar at "Jeg jobber ikke der lenger", insisterer da ikke på å prate jobb med noen som kommer fra fødestua. ← På min arbeidsplass er det minst like vanlig å ringe til mobil som fasttelefon, fordi jeg ofte snakker med folk som er lite inne på kontoret. Om man har oppgitt mobilnummeret på mail regner jeg med at mobilen er dekket av arbeidsplassen og dermed til for å brukes. Om man så har fri får man evt. ha en egen mobil på fritiden og slå av jobbtelefonen. Det er ingen menneskerett å bruke mobil dekket av arbeidsplassen når man skal ha fri.
Gjest gjest nr.? Skrevet 2. desember 2005 #32 Skrevet 2. desember 2005 Man har da ikke plikt til å være tilgjengelig for jobben når man ikke er på jobb? ← Nei, selvfølgelig ikke. Men da sørger du for å ha en PRIVAT mobil som du bruker utenfor jobbtid, og lager en talebeskjed på jobbmobilen om at du har ferie eller er fraværende fra da til da og at i mellomtiden kan firmaet du jobber i kontaktes. Hvis du ikke ønsker at kunder skal kontakte deg på jobbmobilen når du er på jobb og du faktisk har oppgitt mobilnr. via mail el. så bør du ikke oppgi mobilnr. ditt i hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #33 Skrevet 2. desember 2005 Hvis hun oppgir mobil tlf. og det ikke står privat tlf. Må hun forstå at hun kan bli oppringt på den i normalarbeidstiden, hvis hun ikke forstår det, er det hennes problem.Hhvorfor ellers opplyser hun mobil nummeret sitt? At hun virket irritert er typisk for en del offentlig ansatte, spesielt Biltilsynet, ligningsvesen, folkeregister og trygdeetaten.
Ugla Skrevet 3. desember 2005 #34 Skrevet 3. desember 2005 Man har da ikke plikt til å være tilgjengelig for jobben når man ikke er på jobb? ← Kommer helt an på hvilken jobb man har det! Når noen ringer mitt arb.sted og spør etter meg (i jobbsammenheng), skal de oppgi min (private) mobil. Det eneste er når jeg har gått av nattevakt, da skal de forsøke å "styre unna" til jeg har fått sovet noen timer. Men kollegaene mine kan ringe meg når som helst, 24 timer i døgnet, 365 dager i året! Til trådstarter: Når du hadde fått oppgitt mob.nr. (og dersom det i tillegg var i "normal" arb.tid du ringte), da mener jeg det var helt OK!
Gjest Gjesta Skrevet 3. desember 2005 #35 Skrevet 3. desember 2005 Kommer helt an på hvilken jobb man har det! Når noen ringer mitt arb.sted og spør etter meg (i jobbsammenheng), skal de oppgi min (private) mobil. Det eneste er når jeg har gått av nattevakt, da skal de forsøke å "styre unna" til jeg har fått sovet noen timer. Men kollegaene mine kan ringe meg når som helst, 24 timer i døgnet, 365 dager i året! Til trådstarter: Når du hadde fått oppgitt mob.nr. (og dersom det i tillegg var i "normal" arb.tid du ringte), da mener jeg det var helt OK! ← Betyr det at du er pliktig å holde egen, privat mobil?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2005 #36 Skrevet 3. desember 2005 Jeg er enig i at om en har registrert mobilnummeret i mailen, så må en regne med at kundene kanskje ringer på det nummeret. MEN; et tilfelle jeg hørte om, som jeg mener er helt uakseptabelt, er et foreldrepar som fant frem privatnummeret til læreren til barnet sitt og ringte klokka 9 på søndagmorgen for å spørre om noe som hadde med skoledagen på torsdag! (De samme personene ringte også klokka 6 om morgenen en hverdag for å spørre hva slags klær barnet burde ha med seg på skolen den dagen!)
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2005 #37 Skrevet 3. desember 2005 Oppgir man telefonnummeret sitt i en mail, da er det som om man oppfordrer vedkommende i andre enden til å ta kontakt på denne. OM man da blir sur fordi noen faktisk ringer nummeret man selv har påført mailen man har sendt ut, ja da er det virkelig ikke den som ringer som er frekk, men den som blir sur for at noen ringer et telefonnummer en selv har gitt ut. Vil man ikke at kunder skal ringe på mobilen i arbeidstiden, da har man heller ikke telefonnummeret sitt påført i mailene man sender ut, enkelt og greit ! ← Enig, dette er jo innlysende.
Ugla Skrevet 3. desember 2005 #38 Skrevet 3. desember 2005 Betyr det at du er pliktig å holde egen, privat mobil? ← Jeg får dekket fastavg. på fast-telefonen min, men JEG har valgt at de som skal ha tak i meg heller ringer mob. Føler meg "friere" på den måten (kan jo dra på hytta på fridager, og likevel oppfylle "kravet" om å være tilgjengelig på tlf.).
Gjest Gjesta Skrevet 3. desember 2005 #39 Skrevet 3. desember 2005 Jeg får dekket fastavg. på fast-telefonen min, men JEG har valgt at de som skal ha tak i meg heller ringer mob. Føler meg "friere" på den måten (kan jo dra på hytta på fridager, og likevel oppfylle "kravet" om å være tilgjengelig på tlf.). ← Men da får du jo en kompensasjon for det i hvert fall. Og hva de pengene går til er jo opp til deg og din arbeidsplass.
Ugla Skrevet 3. desember 2005 #40 Skrevet 3. desember 2005 Men da får du jo en kompensasjon for det i hvert fall. Og hva de pengene går til er jo opp til deg og din arbeidsplass. ← Jepp... Vi er alle tilfreds med den løsningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå