AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Sønnen min har en kompis som ofte er på besøk. Har merket over lang tid at han ikke lukter så godt. Lukter tåfis og skitten hodebunn, litt sånn kroppslukt. Moren sa en dag til meg at han ikke likte å dusje og derfor dusjet 1-2 ganger i uka. Er ikke dette litt sjeldent? Min 9-åring dusjer hver dag. Anonymkode: b438d...853 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 9. oktober 2022 Det er ikke bra for huden å dusje hver dag. Huden holder seg immunologisk friskere om man dusjer/bader en gang i uka +når man er skitten. Denne overdrevne hygienen vi bedriver her i vesten er med på å drive frem epidemien av asthma og allergi Anonymkode: 8b01f...338 55 10
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 Å dusje hver dag er langt fra bra og med mindre man trener hardt så trenger man det heller ikke… går an å vaske seg med en klut Anonymkode: c47a5...303 21 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #5 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke bra for huden å dusje hver dag. Huden holder seg immunologisk friskere om man dusjer/bader en gang i uka +når man er skitten. Denne overdrevne hygienen vi bedriver her i vesten er med på å drive frem epidemien av asthma og allergi Anonymkode: 8b01f...338 Enig. Anonymkode: 6892e...de3 2
Sofakona Skrevet 9. oktober 2022 #6 Skrevet 9. oktober 2022 Min 10 åring dusjer 3 ganger i uken...han har trening 2 ganger i uken og dusjer etter det..så dusjer han 1 gang på gymmen på skolen.. Nå i høst ferien har det blitt 2 ganger 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #7 Skrevet 9. oktober 2022 Mine trenger 4 dager i uka og har gym en dag så de dusjer disse 5 dagene. Ingen trening i høstferien og lite aktivitet så kun en dusj. Dusjing bør henge sammen med aktivitetsnivå, men når man dusjer må man jo mer enn å bare stikke kroppen under vann, noe man kan mistenke kompisen gjør. Anonymkode: be3dc...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #8 Skrevet 9. oktober 2022 Hver dag er ikke bra. 2 ganger i uka er ok. Mine dusjer 3 ganger i uka. Anonymkode: 33ee0...bbe 9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #9 Skrevet 9. oktober 2022 Varierer helt etter hva vi gjør, men når de blir større er det jo viktig å lære normal hygiene sånn at hvis det ikke har vært behov for dusjing så klut vasker man de nødvendige stedene som ansikt hender føtter skritt og armhuler … Anonymkode: 14ce4...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #10 Skrevet 9. oktober 2022 Tenker 1-2 ganger i uka er ok. Tar jo på ren truse,sokker,bukse,genser hver dag uansett. Burde ikke lukte tåfis om man bytter sokker hver dag. Anonymkode: 0e26b...7ff 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #11 Skrevet 9. oktober 2022 1-2 ganger i uka er nok så lenge man ellers vasker seg med klut, og så lenge det ikke er midt i "skittensesongen" (sand og solkrem). Dette forutsetter selvfølgelig at barnet ikke fremstår som skitten og illeluktende. Når barnet lukter derimot, er det jo en indikator på at en dusj og rene klær er på tide, og skulle vært fulgt opp hjemme. Anonymkode: 853d0...9b4 9 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #12 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1-2 ganger i uka er nok så lenge man ellers vasker seg med klut, og så lenge det ikke er midt i "skittensesongen" (sand og solkrem). Dette forutsetter selvfølgelig at barnet ikke fremstår som skitten og illeluktende. Når barnet lukter derimot, er det jo en indikator på at en dusj og rene klær er på tide, og skulle vært fulgt opp hjemme. Anonymkode: 853d0...9b4 Supplerer meg selv her: husk at noen rett og slett sliter med tåfislukt. Det gjorde jeg i den alderen, og vi hadde kun råd til sko i syntetisk materiale. Tipper jeg ikke luktet Omo Color for å si det sånn... 🤭 Men skjønner jo at det er noe mer her, om det også lukter av håret osv. Anonymkode: 853d0...9b4 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #13 Skrevet 9. oktober 2022 Mine barn dusjer også stortsett en gang i uka? De er 5 igjen 7. Vi ta ekstra dusj selvfølgelig, hvis det lukter tåfis eller annet, men som regel, ikke. Har barn med eksem. Hvis barnet lukter så sterkt, tror det er pga klær og ikke pga barnet dusjer bare engang i uka. Anonymkode: 0ae96...bf7 6 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #14 Skrevet 9. oktober 2022 Stakkars barn. Husker selv at jeg ikke ble vasket ofte nok og jeg fikk heller ikke vaske klærne mine så ofte som andre. Jeg hadde det ikke bra hjemme, mye psykisk vold og trusler. Jeg var alltid redd men var tøff utad. Kanskje du på en fin måte kan snakke sammen med guttene rundt spisebordet når dere spiser middag? Ikke spør direkte, bare snakk sammen. Vet at dette ikke er det du lurte på, det er bare noe jeg tenkte på og følte for å si. Man vet aldri hva som foregår bak lukkede dører. Ofte er det de man ikke mistenker at har det vondt hjemme som har det. Håper det ikke er noen sammenheng hjemme for denne gutten, noen er jo bare mindre opptatt av ren lukt enn andre. Anonymkode: d747f...4fc 2
Blått Skrevet 9. oktober 2022 #15 Skrevet 9. oktober 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Sønnen min har en kompis som ofte er på besøk. Har merket over lang tid at han ikke lukter så godt. Lukter tåfis og skitten hodebunn, litt sånn kroppslukt. Moren sa en dag til meg at han ikke likte å dusje og derfor dusjet 1-2 ganger i uka. Er ikke dette litt sjeldent? Min 9-åring dusjer hver dag. Anonymkode: b438d...853 Nei. 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #16 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke bra for huden å dusje hver dag. Huden holder seg immunologisk friskere om man dusjer/bader en gang i uka +når man er skitten. Denne overdrevne hygienen vi bedriver her i vesten er med på å drive frem epidemien av asthma og allergi Anonymkode: 8b01f...338 Dette 👏🏼 Sønnen min på 4 dusjer 1-2 ganger i uka. Har dog aldri opplevd at det lukter vondt av han. Vasker med klut på kveldene. Selv dusjer jeg ikke mer enn 3-4 ganger i uka. Anonymkode: e7760...2b7 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #17 Skrevet 9. oktober 2022 I utgangspunktet er det ikke noe galt i å dusje en gang i uka, MEN om barnet lukter vondt er det for sjeldent. Å la barna gå skitne, med vond kroppslukt, skittent hår er omsorgssvikt i mine øyne og kan fort føre til at barnet blir mobbet og utestengt. Har han rene klær eller fremstår han uflidd i tillegg til lukten? Du kan også snakke med guttene om normal hygiene i en naturlig kontekst - vaske hendene før mat, når de kommer inn etter lek ute etc. (Jeg er nok litt yrkesskadet og mangelfull hygiene hadde nok gjort at det blinket noen varsellamper hos meg og jeg hadde nok hatt et ekstra øye på gutten) Anonymkode: 47eba...213 9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #18 Skrevet 9. oktober 2022 Dusjer meg og barna så lite som overhodet mulig om dagen. Og mindre skal det helt sikkert bli utover vinteren med kaldt bad og dyr strøm. Anonymkode: 040bf...75a 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #19 Skrevet 9. oktober 2022 Om små barn ikke dusjer hver dag,må de lære seg å vaske seg hver dag. Det er da normal hygiene! Barn løper og leker ute i all slags vær. Mine barn badet til kvelden hver dag. Nå er de tenåringer og dusjer hver dag,noen ganger 2 ganger om dagen. De trener omtrent hver dag. Det er jo ikke vannet som tørker ut huden,men dårlig, billig såpe. Anonymkode: aec9b...68a 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #20 Skrevet 9. oktober 2022 En gang i uken holder, spe på med fotvask en gang eller to og litt klutvask samt se til at klærne er rene og ikke lukter. Anonymkode: 6d0f2...42a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå