Bolla Piggsvin Skrevet 1. desember 2005 #1 Skrevet 1. desember 2005 Hei! Er det noen her som har klart å starte opp egen bedrift uten å ha hatt noe i egen kapital? Siden jeg sliter med å ha noen som sjefer over meg, så hadde dette vært den perfekte løsningen for meg, og hadde da fått jobbet med noe jeg trivdes med i mitt eget tempo på mitt eget sted. Noen som har noen gode råd eller vet om steder jeg bør henvende meg?
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #2 Skrevet 1. desember 2005 Sett deg ned og skriv en forretningsplan (få hjelp av noen som har litt peiling dersom du ikke aner noenting om det). Da ser du ganske raskt om du kan klare deg uten egenkapital. Generelt; har du minimale oppstartskostnader, og kan klare deg ett år eller to uten lønn (og du ikke har ansatte som trenger lønn), så kan det jo gå.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #3 Skrevet 1. desember 2005 Det er i hvert fall ikke alle selskapsformer som krever at du har egenkapital å putte inn i selskapet fra starten. Enkeltmannsforetak, feks. Ansvarlig selskap også? Men det du må tenke på er jo at du får et større personlig ansvar ved slike typer bedrift enn feks ved et aksjeselskap. Og du må vurdere hvor du skal få eventuelle penger til investeringer fra - lån, etableringsstøtte (da trenger du en plan..) osv. Og når er det sannsynlig at bedriften begynner å gå i pluss? En liten digresjon i forhold til det å jobbe i sitt eget tempo - jeg er enig i at det er en bra ting med å drive selvstendig. Jeg trives selv kjempegodt med å være min egen arbeidsgiver. Men man kan stort sett ikke regne med å tjene noe særlig om en ikke jobber MYE...
Bolla Piggsvin Skrevet 1. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2005 En liten digresjon i forhold til det å jobbe i sitt eget tempo - jeg er enig i at det er en bra ting med å drive selvstendig. Jeg trives selv kjempegodt med å være min egen arbeidsgiver. Men man kan stort sett ikke regne med å tjene noe særlig om en ikke jobber MYE... ← Det er jeg klar over, men er kjekt å kunne velge litt arbeids rutiner selv. Og om man har en litt dårlig dag så kan man kanskje jobbe mindre den dagen og heller mer neste... Osv...
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. desember 2005 #5 Skrevet 2. desember 2005 (endret) Du kan fint starte uten egenkapital, så lenge du vil begynne noe som ikke krever de store investeringene, og er klar for å ta en eventuelt støyt selv, med ett enkeltmannsforetak. Dersom du er kredittverdig kan du også få lån i banken dersom du legger fram en ide som er egnet for overskudd. Private investorer er det også mulig å få tak i. Ofte kan man også starte med å leie utstyr, for så å kjøpe etterhvert som man har opparbeidet ett overskudd. Dette er også noe som minsker risikoen din, ved at du vil se om det går rundt før du investerer en masse. Begynn med Brønnøysundregisteret, på sidene deres kan du bestille en startpakke for deg som vurderer å starte egen bedrift, som er nokså nyttig. Endret 2. desember 2005 av Varg-Menja
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #6 Skrevet 5. desember 2005 Det er jeg klar over, men er kjekt å kunne velge litt arbeids rutiner selv. Og om man har en litt dårlig dag så kan man kanskje jobbe mindre den dagen og heller mer neste... Osv... ← God tanke, men ikke alltid det funker sånn i praksis. Mannen min driver et ENK, han har kontorhjelp, men er alene om produktet. Han går på jobb med lungbetennelse og jeg har kjørt ham til kiropraktor som knekker opp ryggen hans og deretter kjørt ham til jobb. Hvorfor? Hvis han ikke er der er det ingen som gjør jobben. Inge jobb betyr ingen inntekt. Ingen inntekt betyr....... I perioder tjener han godt, og i januar skal vi ta en uke ferie med barna. Men disse pengene har han/vi også slitt for. Hvis du skal starte for deg selv er kompetanse om finanser og god økonomistyring et absolutt hvis du ønsker mer fleksibilitet i hverdagen. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå