AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #1 Skrevet 8. oktober 2022 I 13 år har jeg holdt på en hemmelighet. Det finnes dager da denne kvelden dukker opp i tankene. Jeg analyserer kvelden og kunne ønske jeg kunne gå tilbake for å gjøre ting annerledes. Nå må jeg bare få det ut, jeg tror jeg trenger det for å bli ferdig. På videregående var det en gutt i klassen min som jeg fikk god kontakt med. Det var god stemning, litt småkommentarer og klemming. Hele klassen var raus med hverandre, så det var mye klemming generelt. Skolen var et stykke unna hjemstedet mitt, og jeg bodde på hybel. Ei helg var det en konsert på hjemstedet mitt. Det gikk ingen busser etter konserten, så han spurte om å få overnatte. Jeg la meg med ei kosebukse i fleece - med en blåknute på buksa. Den var vanskelig å få på seg pga knuten. Sov også i singlet. Jeg følte at det ble litt kleint, som om det var en forventning fra hans side nå som han hadde meg aleine. Han begynte å kysse på meg. Ta meg på puppene. Forsøkte å dra av meg buksa. Kyssa mer på halsen min. Jeg lå stiv som en stokk, skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre. Klarte ikke få fram et ord. Han prøvde mer iherdig på å få av meg buksa. Jeg tok bort hånda hans et par ganger. Han prøvde på nytt å kle av meg. Det tok litt tid, men til slutt klarte han det. Jeg klarte ikke bevege meg. Klarte ikke få ut ett ord. Sjokka over at en god venn kunne gjøre sånt mot meg, sjokka over at han fortsatte selv om jeg ikke "var med". Da han var ferdig, sa han god natt. Morgenen etter hilste han på foreldrene mine som om ingenting hadde skjedd. Hjertet mitt blør for den 16årige meg. Hvorfor klarte jeg ikke si nei? Hvorfor lå jeg bare der? Jeg skulle ønske jeg kunne gå tilbake i tid 😭 Anonymkode: 10fe3...139 1 13
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #2 Skrevet 8. oktober 2022 Du hadde en ekstrem normal reaksjon. De fleste av oss reagerer slik, men å bli "stiv av skrekk" Anonymkode: 3a0de...ff3 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #3 Skrevet 8. oktober 2022 Ja han begikk en voldtekt mot deg. 7 av 10 som blir voldtatt reagerer med "frys" slik du gjorde, så ikke klandre deg selv for det! Det er en automatisk traumerespons på fare som vi ikke kan kontrollere eller styre, dyr har også den reaksjonen og spiller død når de er i fare. Det må være vondt å ha bært på dette i så mange år ❤️ Hvis du trenger profesjonelle å snakke med anbefaler jeg psykolog eller i det minste noen samtaler med Dixi ressurssenter. Ellers kan du alltids ringe Mental helse på 116123 anonymt hele døgnet. Er nok desverre ikke noe man kan gjøre for å få den vonde opplevelsen ugjort, men vi kan forhindre tilfeller i fremtiden ved å engasjere oss i feministiske organisasjoner og i politiske partier som vil ha samtykkelov. Kvinnefronten jobber med skolemateriell om overgrep, samtykke og grenser og skolene i dag har mye mer fokus på dette enn hva det har vært før heldigvis! Problemet er nemlig ikke at du frøs og ikke klarte å reagere, men at gutter og menn presser seg på og gjør seg til overgripere! Anonymkode: 5f2dc...722 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #4 Skrevet 8. oktober 2022 Sa du nei? Anonymkode: 08db6...569 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #5 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja han begikk en voldtekt mot deg. 7 av 10 som blir voldtatt reagerer med "frys" slik du gjorde, så ikke klandre deg selv for det! Det er en automatisk traumerespons på fare som vi ikke kan kontrollere eller styre, dyr har også den reaksjonen og spiller død når de er i fare. Det må være vondt å ha bært på dette i så mange år ❤️ Hvis du trenger profesjonelle å snakke med anbefaler jeg psykolog eller i det minste noen samtaler med Dixi ressurssenter. Ellers kan du alltids ringe Mental helse på 116123 anonymt hele døgnet. Er nok desverre ikke noe man kan gjøre for å få den vonde opplevelsen ugjort, men vi kan forhindre tilfeller i fremtiden ved å engasjere oss i feministiske organisasjoner og i politiske partier som vil ha samtykkelov. Kvinnefronten jobber med skolemateriell om overgrep, samtykke og grenser og skolene i dag har mye mer fokus på dette enn hva det har vært før heldigvis! Problemet er nemlig ikke at du frøs og ikke klarte å reagere, men at gutter og menn presser seg på og gjør seg til overgripere! Anonymkode: 5f2dc...722 Ts her. Svaret ditt betyr mer enn du aner. Takk. ❤ Det var godt å få det ut, selv om det ble mer ekte. Anonymkode: 10fe3...139 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #6 Skrevet 8. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Sa du nei? Anonymkode: 08db6...569 For et tåpelig spørsmål. Her var det ingen seksuelle indikasjoner på forhånd, null engasjement fra hennes side og hun fjernet hånden hans flere ganger. Anonymkode: 81cd4...a2c 21 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #7 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sa du nei? Anonymkode: 08db6...569 Alt annet enn et entusiastisk verbalt eller fysisk JA bør tas som et nei. Anonymkode: 792e4...192 14 9
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #8 Skrevet 8. oktober 2022 Ja det er voldtekt. Det er ikke slik at man må si nei for at det er voldtekt. Du tok vekk hånden hans og han fortsatte. Anbefaler deg å prosessere dette ved hjelp av profesjonelle. Anonymkode: b4793...38a 6 1
Maleficenta Skrevet 8. oktober 2022 #9 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): I 13 år har jeg holdt på en hemmelighet. Det finnes dager da denne kvelden dukker opp i tankene. Jeg analyserer kvelden og kunne ønske jeg kunne gå tilbake for å gjøre ting annerledes. Nå må jeg bare få det ut, jeg tror jeg trenger det for å bli ferdig. På videregående var det en gutt i klassen min som jeg fikk god kontakt med. Det var god stemning, litt småkommentarer og klemming. Hele klassen var raus med hverandre, så det var mye klemming generelt. Skolen var et stykke unna hjemstedet mitt, og jeg bodde på hybel. Ei helg var det en konsert på hjemstedet mitt. Det gikk ingen busser etter konserten, så han spurte om å få overnatte. Jeg la meg med ei kosebukse i fleece - med en blåknute på buksa. Den var vanskelig å få på seg pga knuten. Sov også i singlet. Jeg følte at det ble litt kleint, som om det var en forventning fra hans side nå som han hadde meg aleine. Han begynte å kysse på meg. Ta meg på puppene. Forsøkte å dra av meg buksa. Kyssa mer på halsen min. Jeg lå stiv som en stokk, skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre. Klarte ikke få fram et ord. Han prøvde mer iherdig på å få av meg buksa. Jeg tok bort hånda hans et par ganger. Han prøvde på nytt å kle av meg. Det tok litt tid, men til slutt klarte han det. Jeg klarte ikke bevege meg. Klarte ikke få ut ett ord. Sjokka over at en god venn kunne gjøre sånt mot meg, sjokka over at han fortsatte selv om jeg ikke "var med". Da han var ferdig, sa han god natt. Morgenen etter hilste han på foreldrene mine som om ingenting hadde skjedd. Hjertet mitt blør for den 16årige meg. Hvorfor klarte jeg ikke si nei? Hvorfor lå jeg bare der? Jeg skulle ønske jeg kunne gå tilbake i tid 😭 Anonymkode: 10fe3...139 det var en normal reaksjon du hadde. De fleste reagerer med frys i en slik situasjon faktisk. Du skal bare vite st ingenting av dette var din feil og du ble i aller høyeste grad voldtatt 2 2 1
Maleficenta Skrevet 8. oktober 2022 #10 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du stoppet han ikke. Hvordan skulle han vite at du ikke ville hvis du ikke sa noe? Anonymkode: 08db6...569 hun tok vekk hånda hans og var i frys. Hvorfor skulle han tro at hun ville når hun var stiv som en stokk og ikke med i det hele tatt? 2 5
Trolltunge Skrevet 8. oktober 2022 #11 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du stoppet han ikke. Hvordan skulle han vite at du ikke ville hvis du ikke sa noe? Anonymkode: 08db6...569 Alvorlig talt, man vet om en kvinne vil ha sex med deg eller ikke, og menn er ikke så dumme at de ikke forstår at dette ikke var samtykke. 13 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #12 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du stoppet han ikke. Hvordan skulle han vite at du ikke ville hvis du ikke sa noe? Anonymkode: 08db6...569 Jeg hadde sex med eksen da han plutselig stoppet og frøs til, det tok noen sekunder før jeg merket, og det satte meg helt ut. En person som bare ligger der som en stokk burde vekke stress og nervøsitet hos den andre, jeg synes det var ekkelt å skulle fortsette å ta på ham liksom. Han fikk kink i ryggen, viste det seg. Å ha sex med noen som bare ligger der helt livløs og stiv finnes ikke sexy og det er ikke sex, det er å ta for seg av noen, et overgrep Anonymkode: b96ed...3c3 4 12
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #13 Skrevet 8. oktober 2022 Alt annet enn et frivillig, aktivt og entusiastisk JA med ord og/eller kroppsspråk ER ET NEI, så det er veldig lett å vite om noen vil ha sex eller ikke. Han begikk et overgrep og forstod at du ikke ville, men tenkte på seg selv og på å få seg noe. Altfor mange menn og gutter mangler respekt for kvinners rett til å bestemme over egen kropp og presser seg på selvom jenta ikke vil. Jeg håper vi får samtykkelov asap så flere av disse voldtektsmennene havner bak lås og slå! Anonymkode: 5f2dc...722 3 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #14 Skrevet 8. oktober 2022 Opplevde det samme når jeg var 16, men det var kjæresten min. Jeg sa nei pga magesmerter, men det brydde han seg ikke om... Jeg ble også stiv som en stokk, var helt i sjokk. Tok veldig mange år før jeg forstod at det var voldtekt.. Trist at du måtte oppleve dette! ❤ Anonymkode: 5f749...44b 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #15 Skrevet 8. oktober 2022 Tenker at dette blir litt vel ensidig vinklet. Det er snakk om en 16 år gammel gutt, ikke en voksen mann. Når du ikke kommuniserte noe som helst i den ene eller andre retningen: hvordan skal en 16 år gammel gutt som ikke har noen erfaring med damer forstå at din respons ikke var en akseptabel respons? Jeg tror denne mannen fort vil blitt både sjokkert og veldig lei seg om du hadde kontaktet han og fortalt han at din opplevelse var at han voldtok deg da dere var 16. Dette var nok for all del en uheldig erfaring, men er det voldtekt at en kvinne lar en mann ha sex med henne uten at hun kommuniserer hverken ja eller nei? Lar det spørsmålet henge, fordi jeg tror ulike kvinner har ulik oppfatning der. Anonymkode: 15e2e...b2a 9 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #16 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker at dette blir litt vel ensidig vinklet. Det er snakk om en 16 år gammel gutt, ikke en voksen mann. Når du ikke kommuniserte noe som helst i den ene eller andre retningen: hvordan skal en 16 år gammel gutt som ikke har noen erfaring med damer forstå at din respons ikke var en akseptabel respons? Jeg tror denne mannen fort vil blitt både sjokkert og veldig lei seg om du hadde kontaktet han og fortalt han at din opplevelse var at han voldtok deg da dere var 16. Dette var nok for all del en uheldig erfaring, men er det voldtekt at en kvinne lar en mann ha sex med henne uten at hun kommuniserer hverken ja eller nei? Lar det spørsmålet henge, fordi jeg tror ulike kvinner har ulik oppfatning der. Anonymkode: 15e2e...b2a Ja det er voldtekt. En 16 år gammel gutt forstår det. Og i dag lærer man om samtykke og fravær av samtykke som 14 åringer i skolen så at du som voksen sitter her å forsvarer hendelsen illustrerer egentlig bare hvordan problemet ikke bare er voldtektsmenn, men også victimblamers og rape-apologists. Det er et samfunnsproblem og folkehelseproblem. Anonymkode: 5f2dc...722 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #17 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nesten lik min bare jeg ble dopet ned som 15åring . Sitter fortsatt i meg også, bråvåkner omtrent hver natt. Jeg våknet med kjolen opp mot ansiktet og trusa av. Han var 17 da . Aldri fått/spurt om hjelp.. Er 34 år nå .. Anonymkode: ab1ee...b28 ❤️ Uff Du kan alltids snakke med noen på Dixi om du vil. Og om du har navnet på han bør du anmelde han. Å bli dopet ned må være forferdelig traumatisk! Anonymkode: 5f2dc...722 3
Perelandra Skrevet 8. oktober 2022 #18 Skrevet 8. oktober 2022 Tråden er ryddet for krenkende og hatefullt innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #19 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg tenker det er 3 perspektiver her. Ditt, hans, lovens. Loven i dag krever vold/trusler/utnyttelse av tilstand som redusert bevissthet for å definere voldtekt som straffbar handling. Slik det ser ut for meg: Han brukte ikke maktmidler. Voldtektsforbrytere kysser vanligvis ikke offeret på halsen, sier godnatt, prater med foreldre. Han var 16 år, han oppfattet ikke seg selv som noe farlig, og har ikke skjønt at du ikke klarte å uttrykke på en sterk måte at du ikke ville. Du har en voldtektsopplevelse, fordi du i situasjonen ble maktesløs. Han brukte ikke fysisk overmakt, du ble felt av en lammende frykt i deg selv. Det er ikke din feil. Du var ung og umoden, og vi er alle vokst opp med å bli konfrontert med alle forbrytelsene som skjer mot jenter. Du hadde ikke erfaring med grensesetting og det er helt naturlig å være sårbar og amatør på den fronten som 16-åring. Og også mye senere i livet opplever mange kvinner å tape kontroll via de indre mekanismene mer enn at mannen bruker vold eller trusler. En frys-respons er naturlig ved en sterk opplevd trussel mot liv og helse. Du skriver ingen steder at du fryktet vold eller tvang. Det fremgår heller ikke av teksten hva du tror ville blitt utfallet om du ikke hadde frosset, om du hadde klart å si akkurat hva du mente, og/eller motsette deg mer fysisk. Jeg sitter ikke med følelsen av at det ville blitt vold og tvang fra hans side (ut fra den lille informasjonen som står). Jeg ser du skriver at det ble kleint, at du oppfattet det som en forventning fra hans side. Jeg tenker at kontrolltapet gjerne begynte der, med at du ikke visste hvordan du kunne hevde deg og uttrykke deg overfor en slik usagt forventning. Du var knapt mer enn en ungdomsskoleelev. Det er helt naturlig å ikke være proff grensesetter. Det er også naturlig at en gutt på 16 kan misforstå en jente som ikke sier nei og ikke reiser seg fra sengen. Vet han ikke om frys-respons, kan han tro du er med. Å føle kontrolltap i en ufrivillig seksuell situasjon er overveldende. Det skal ikke være en skam å ikke ha klart å handle "profesjonelt". Dette var et overgrep for deg, for det stod ikke i din makt å få deg selv til å aktivt handle for å verne om deg selv. Jeg tror kanskje, slik jeg tolker det du skriver, at det er et overgrep som ikke har en forbryter, men en amatør også i den andre enden. Som er overveldet på en annen måte og ikke ser hva som skjer emosjonelt med jenta han tror har sex med. Jeg synes det ser ut som mange svarer her ut fra at de selv har blitt erfarne på både å være entusiastisk med på sex, og å føle seg trygge på retten til å gi blaffen i andres forventninger, og at deres sexpartnere er voksne menn som leser kvinner bedre. Enten han var fullt klar over hva du følte eller ikke, så er det viktig at du anerkjenner at jenta i senga følte seg hjelpeløs og følte at hun ikke kunne hindre ufrivillig sex. Det må ikke ha en juridisk merkelapp, eller en bevisst ond motpart. Din egen dom er viktigst for din mestring. Klarer du å se at den 16-årige versjonen av deg var uerfaren og ble vippet av pinnen, og at det ikke er noe å skamme seg over, klarer du lettere å reparere skaden i selvbildet. Det er helt ok og rimelig at du, knapt kjønnsmoden, ikke klarte å yte så mye motstand, selv om motparten kanskje ikke var så ond og farlig. Eller kanskje var han det, og intuisjonen fanget opp at du hadde best sjanse ved å være passiv. Det er bare du som var der, og du var der som uerfaren og utrygg. Du har ikke gjort noe galt. Anonymkode: d4299...e28 8 2
Maleficenta Skrevet 9. oktober 2022 #20 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tenker at dette blir litt vel ensidig vinklet. Det er snakk om en 16 år gammel gutt, ikke en voksen mann. Når du ikke kommuniserte noe som helst i den ene eller andre retningen: hvordan skal en 16 år gammel gutt som ikke har noen erfaring med damer forstå at din respons ikke var en akseptabel respons? Jeg tror denne mannen fort vil blitt både sjokkert og veldig lei seg om du hadde kontaktet han og fortalt han at din opplevelse var at han voldtok deg da dere var 16. Dette var nok for all del en uheldig erfaring, men er det voldtekt at en kvinne lar en mann ha sex med henne uten at hun kommuniserer hverken ja eller nei? Lar det spørsmålet henge, fordi jeg tror ulike kvinner har ulik oppfatning der. Anonymkode: 15e2e...b2a kanskje han burde få vite det for å lære? Virker som seksualundervisningen har noen mangler her mtp å lære gutter hva som er innafor og ikke 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå