Gå til innhold

Barn som er svært sjeldent syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de dårlig immunforsvar på sikt?

Man hører jo st det er "bra" at barn er syke for da bygger de opp immunforsvaret sitt.

Vårt barn er svært sjeldent syk. Og det er jo bra det. Men vil det på sikt få dårligere immunforsvar?

Anonymkode: 0fbe7...44b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn er sjeldent syke. Vi har hold 6 åringen hjemme 1 gang, og det var under korona. 

Selv som barn har jeg hørt at jeg aldri har vært syk. Verken spysyken, forkjølelse, magesjau, barnesykdommer o.l. I voksen alder blir jeg kun litt tett i nesen ved skrifte mellom sommer/vinter. Så tror ikke det skal ha så mye å si, men skal sies at jeg ikke er noen lege😄 

• Liker 1
Skrevet

Om barnet er eksponert for bakterier og virus, men likevel holder seg frisk, så tyder det på godt immunforsvar.

Anonymkode: d070f...d29

• Liker 6
Skrevet

Eldste her er sjeldent syk. Og med yngre søsken i bhg, og som kommer hjem med allverdens virus, så har han blitt eksponert. Tror rett å slett han har ett godt immunsystem. 

Anonymkode: db959...f23

• Liker 1
Skrevet

Mine gutter er aldri syke. Mulig litt pjusk.

dei har ikke vert hos legen på over 14år 😄

Anonymkode: 88818...04d

• Liker 2
Skrevet

Har to barn. Eldste blir lett forkjølet, det setter seg i luftveiene og utvikler hoste. Får lett høy feber også. Selv som 15-åring har han hatt 40 i feber 3 ganger i år (covid, influensa og noe annet virus) Blitt fortalt at lungene og luftrøret ikke har blitt fullt utviklet da han var liten (trodde lenge hsn hadde astma også) 

Yngste derimot, ytterst sjelden syk og har knapt hatt feber hele livet. Mens eldste lå 4 dager med høy feber 40+ med covid i våres så hadde yngste nesten 39 i feber i kun noen timer, dagen etter bare litt grums i halsen og så frisk. Fikk ikke influensaen som eldste fikk et par måneder senere eller annen sykdom. Har i snitt 1 dags fravær pga sykdom i året de siste 8 årene.

Noen har bare bedre immunforsvar og kropp som fungerer. 

Anonymkode: 0b29c...0da

Skrevet

Eldstemann hadde sine første fraværsdager fra barnehage/skole etter jul i sjetteklasse. Bestevennen har 2-3 fraværsdager i måneden året rundt. Sistnevnte har et dårligere immunforsvar enn førstnevnte.

Anonymkode: 7e829...87c

Skrevet

Jeg var nesten aldri syk som barn. Ikke som voksen heller (bank i bordet). Mitt barn er lik, var vel borte fem dager totalt fra barnehagen og ingenting fra skolen (3.klasse). 

Noen er født med godt immunforsvar. Både jeg og mitt barn er vokst opp med dyr og kanskje litt dårlig hygiene. Mulig det kan ha bidratt?

Anonymkode: 4e09b...e27

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror det der med "får trent immunforsvaret" er bare noe vi sier for å trøste oss som har syke barn hele jævla tiden. En fattig trøst, riktignok.

Anonymkode: 18c51...0f1

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Har de dårlig immunforsvar på sikt?

Man hører jo st det er "bra" at barn er syke for da bygger de opp immunforsvaret sitt.

Vårt barn er svært sjeldent syk. Og det er jo bra det. Men vil det på sikt få dårligere immunforsvar?

Anonymkode: 0fbe7...44b

Jeg har sjeldent vært syk som barn. Litt tett nese og av og til feber som har gått over veldig fort. Aldri antibiotika. Mine barn har også vært sjeldent syke. Mellomste fikk antibiotika en gang og han er 11 år. 

Det med eksponering av virus kam gjelde de barna som har dårligere immunforsvar allerede.

Anonymkode: ca032...b21

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eldstemann hadde sine første fraværsdager fra barnehage/skole etter jul i sjetteklasse. Bestevennen har 2-3 fraværsdager i måneden året rundt. Sistnevnte har et dårligere immunforsvar enn førstnevnte.

Anonymkode: 7e829...87c

Eventuelt at bestevennen holdes hjemme ved smalere symptomer, og dere sender barnet på skolen med smitte (slik at hen smitter andre).

Anonymkode: e0f0a...e5d

Skrevet

Jeg tviler på at det er noen sammenheng. Barna våre er sjelden syke og jeg er ikke det minste bekymret for immunforsvaret deres som voksen. Selv var både jeg og broren min sjelden syke som barn og er fremdeles sjelden syke som voksne. 

Skrevet

Da jeg trente barneskolebarn virket det nesten som om alle veldig treningsvillige barn alltid var friske og de som var litt mindre aktive oftere var syke, ikke minst fikk jeg høre hvor mye de som aldri trente var borte. Hadde en del barn som fra de var 7-8 trente opptil 4-5 økter i uka (ikke bare det jeg trente de i) og disse barna var bare aldri syke, ikke engang snufsing på trening…  Ja, det regnes som en generalisering utfra liten gruppe, men det var tanker som slo meg da.

Skrevet

Mamma sier jeg aldri var syk som barn (med unntak av eksem, astma, allergi, men de var jeg ikke borte fra skole/bhg med). Har f.eks aldri hatt ørebetennelse, som det høres ut som alle har hatt flere ganger. 
4 åringen slekter på meg. Har hatt kun noen få sykedager fra bhg, og har holdt seg frisk gjennom utallige runder med omgangssyke, vannkopper, 4.barnesykdom, hånd og fot sykdom og forkjølelser. 

Anonymkode: 3a199...6bf

Skrevet

Høres ut som om det er gener som spiller inn, ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Da jeg trente barneskolebarn virket det nesten som om alle veldig treningsvillige barn alltid var friske og de som var litt mindre aktive oftere var syke, ikke minst fikk jeg høre hvor mye de som aldri trente var borte. Hadde en del barn som fra de var 7-8 trente opptil 4-5 økter i uka (ikke bare det jeg trente de i) og disse barna var bare aldri syke, ikke engang snufsing på trening…  Ja, det regnes som en generalisering utfra liten gruppe, men det var tanker som slo meg da.

Intressant mine 2 eldste trener Takwoondo men bare 2 ganger i uken. De trener også litt hver dag også enten i form av joggetur med min mann på lørdager de ikke har treninger. De andre dagene enten litt arhevinger eller vekter er aldri syke

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men ja, selvsagt, jeg skjønte ikke poenget ditt? Tror du de som er borte er late/skulker/har vondt i viljen?  Jeg har et barn med dårlig immunforsvar (har en kronisk autoimmun sykdom), han er mye mer sliten enn andre barn, og mye oftere syk enn andre. Han er ofte svært lite «treningsvillig». Mitt barn nr 2 er svært treningsglad (og veldig frisk og sterk). Barn 2 blir mer energisk av lange økter. Barn 1 må ta det rolig i dagevis etter en lengre økt (og har dermed selvfølgelig slutta med aktiv idrett). 
Mener du at småpjuske barn er slitne og syke med vilje, det er treningsviljen det går på? 
Vi diskuterer syke barn og immunforsvaret her. 

Anonymkode: c789c...4c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...