AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #1 Del Skrevet 8. oktober 2022 Hvordan var dette barnet som baby? Setter pris på om noen kan beskrive litt, takk😊 Anonymkode: 7d559...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #2 Del Skrevet 8. oktober 2022 Ett av barna mine er evnerik. Ble stadfestet med wisc-test da hun var 4 år og ny tatt da hun var 8 år. Hun var en rolig baby. Fornøyd og blid. Permisjonstiden med henne var som ferie😊 Anonymkode: 0d28d...454 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #3 Del Skrevet 8. oktober 2022 Sov veldig lite (pga lite behov, ikke noe annet), unngikk øyekontakt. Tenkte ææhhh autist 😑 haha men ikke noe sånt. Litt sær sosialt som eldre, men fungerer godt. Og veldig smart. Klassiske interesser som dinosaurer og arkeologi, sjakk og matte osv i bhg og barneskole. Forstatt matte og skole generelt, men veldig sportslig også(fotball) Anonymkode: f9aa9...d89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #4 Del Skrevet 8. oktober 2022 Min har aldri hatt evnetester og slikt, det er ikke på det nivået liksom. Men han tar vgs.matte nå på ungdomsskolen, og ligger framme liksom. selv begynte jeg å lese da jeg var 3.5 og kunne gangetabellen da jeg startet på skolen (fikk starte ett år før). Men ble ikke noe skolelys av den grunn 😂 Anonymkode: f9aa9...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #5 Del Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min har aldri hatt evnetester og slikt, det er ikke på det nivået liksom. Men han tar vgs.matte nå på ungdomsskolen, og ligger framme liksom. selv begynte jeg å lese da jeg var 3.5 og kunne gangetabellen da jeg startet på skolen (fikk starte ett år før). Men ble ikke noe skolelys av den grunn 😂 Anonymkode: f9aa9...d89 Hvordan var han som baby? Det første året? Anonymkode: 7d559...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 8. oktober 2022 #6 Del Skrevet 8. oktober 2022 Intelligent til tusen, og tar fagene lett. Syns der var kjedelig på skolen og var i klasse med 50 % av de som trenger ekstraundervisning, klagde til flere lærere om dette, hjalp ikke. I tillegg høy er, skjønner for mye dårlig stemning osv... og plages med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #7 Del Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sov veldig lite (pga lite behov, ikke noe annet), unngikk øyekontakt. Tenkte ææhhh autist 😑 haha men ikke noe sånt. Litt sær sosialt som eldre, men fungerer godt. Og veldig smart. Klassiske interesser som dinosaurer og arkeologi, sjakk og matte osv i bhg og barneskole. Forstatt matte og skole generelt, men veldig sportslig også(fotball) Anonymkode: f9aa9...d89 For en utrolig ekkel holdning du har! Kan jo hende barnet ditt er autist likevel. Det kan bli mer fremtredende etterhvert. Anonymkode: 008c6...6c0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #8 Del Skrevet 8. oktober 2022 makkapakka skrev (7 minutter siden): Intelligent til tusen, og tar fagene lett. Syns der var kjedelig på skolen og var i klasse med 50 % av de som trenger ekstraundervisning, klagde til flere lærere om dette, hjalp ikke. I tillegg høy er, skjønner for mye dårlig stemning osv... og plages med det. Spørsmålet var hvordan barnet var som baby?😊0-ca 1 år. Anonymkode: 7d559...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #9 Del Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan var han som baby? Det første året? Anonymkode: 7d559...68f Det var jeg som skrev det innlegget før. Lite søvnbehov. Sluttet med dagdupp da han var 7mnd. Bortsett fra det ganske vanlig. Ville ikke ha øyenkontakt var det eneste som jeg følte uvanlig. Anonymkode: f9aa9...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #10 Del Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For en utrolig ekkel holdning du har! Kan jo hende barnet ditt er autist likevel. Det kan bli mer fremtredende etterhvert. Anonymkode: 008c6...6c0 Når kommer det evt? Han er 13 nå. Anonymkode: f9aa9...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #11 Del Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når kommer det evt? Han er 13 nå. Anonymkode: f9aa9...d89 13-17 års alderen er en tid hvor sosialisering blir veldig komplekst og de med høytfungerende autisme begynner å falle av lasset. Du ser det gjerne i form av å sitte mer inne, spiseforstyrrelser eller depresjon. Anonymkode: 55c64...a6f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #12 Del Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 13-17 års alderen er en tid hvor sosialisering blir veldig komplekst og de med høytfungerende autisme begynner å falle av lasset. Du ser det gjerne i form av å sitte mer inne, spiseforstyrrelser eller depresjon. Anonymkode: 55c64...a6f Skjønner😊 Anonymkode: f9aa9...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #13 Del Skrevet 8. oktober 2022 Vi har en 13-åring som har Aspergers (nylig diagnostisert). Hun scorte skyhøyt på wisc-testene i forbindelse med diagnostiseringen. Hun ligger langt foran de andre og kjeder seg veldig på skolen. Men nå i det siste har de sosiale problemene hennes begynt å overskygge det meste… som baby gråt hun mye, hadde kolikk og var veldig urolig, sov veldig lite. Anonymkode: 172cb...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #14 Del Skrevet 9. oktober 2022 Han sov lite, var alltid veldig på, skulle få med seg alt. Roet seg dårlig ved nærkontakt. Foretrakk å sove selv. Snakket tidlig, hadde godt utviklet humor fra han var svært liten. Anonymkode: dc137...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #15 Del Skrevet 9. oktober 2022 Ekstremt sosialt interessert, våken og nysgjerrig. Festet blikket og smilte et par dager gammel, måtte ut og hilse på folk hver dag for ikke å bli sur. Anonymkode: 3cb9e...c99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #16 Del Skrevet 9. oktober 2022 Hun var veldig tidlig med alle milepæler helt fra starten. Tok puppen to minutter etter at hun ble lagt på meg, var veldig god på blikkontakt, smilte til meg for første gang bare en døgn etter fødselen. Sov veldig godt om nettene men sov lite på dagtid, kunne sove 15-20 min i flere omganger men ikke noe særlig mer enn det. Veldig interessert i andre barn (hadde storebror, vi hentet i barnehagen). Var egentlig veldig grei og lettvint baby sett bort fra gulping og barneeksem.. Anonymkode: 7f421...17e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #17 Del Skrevet 9. oktober 2022 Hadde kolikk og var ekstremt krevende som baby. Det gikk veldig fint å være hjemme i tosomhet, men vi kunne aldri gå på kafe, barselgrupper, baby sang eller åpen barnehage osv. Har som skolebarn fått påvist hyperakusi, noe som enkelt sagt vil si at hørselen er for god - vanlige lyder gjør fysisk vondt for barnet. Noe som også forklarer litt hvorfor det gikk så dårlig på barseltreff osv. Var sen motorisk - ikke så rart siden barnet konstant skrek av smerte (de er ofte litt forsinka i starten). Ingenting det første leveåret skulle tilsi at barnet ble testet til å være i den øverste prosenten på samlede evner og i den øverste promillen på enkelte områder. Men innen barnet var 1.5 år snakket det flytende, og rettet på vår grammatikk før det var fylt to.. Anonymkode: 4dee6...426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #18 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hadde kolikk og var ekstremt krevende som baby. Det gikk veldig fint å være hjemme i tosomhet, men vi kunne aldri gå på kafe, barselgrupper, baby sang eller åpen barnehage osv. Har som skolebarn fått påvist hyperakusi, noe som enkelt sagt vil si at hørselen er for god - vanlige lyder gjør fysisk vondt for barnet. Noe som også forklarer litt hvorfor det gikk så dårlig på barseltreff osv. Var sen motorisk - ikke så rart siden barnet konstant skrek av smerte (de er ofte litt forsinka i starten). Ingenting det første leveåret skulle tilsi at barnet ble testet til å være i den øverste prosenten på samlede evner og i den øverste promillen på enkelte områder. Men innen barnet var 1.5 år snakket det flytende, og rettet på vår grammatikk før det var fylt to.. Anonymkode: 4dee6...426 Når sa det sine første ord? Anonymkode: 7d559...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #19 Del Skrevet 9. oktober 2022 Sov lite, urolig, nysgjerrig og krevende. Fikk liksom aldri nok stimuli. Umulig å bare være hjemme en hel dag, da var det sutring fra ende til annen. Sa «mamma» og «vov vov» fra 9mnd, kunne 50+ ord ved året. Var litt treg motorisk, gikk ved 16mnd, aldri vært en typisk klatrebaby og generelt lite knall og fall. Anonymkode: 2e3e6...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #20 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når sa det sine første ord? Anonymkode: 7d559...68f Det husker jeg ikke. Det var ikke noe tidlig med noe som helst det første året. Men når det først skjedde, så gikk det fort. Vi har videoopptak av at det snakker i setninger da det var 15mnd. (Enkle, barnslige, setninger, type "nei, vil ikke ha rød ball, vil ha grønn ball"). Og ved 18mnd snakket det helt flytende med korrekt bøyning av verb. Husker at vi på toårskontrollen skulle fylle ut skjema og notere ned alle ord barnet kunne. Da måtte vi bare skrive, snakker flytende (og har gjort det siden i sommer). Anonymkode: 4dee6...426 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå