AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #1 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg har to barn på 17 og 19 med en eks som jeg ikke har snakket med siden vi gikk fra hverandre pga han er voldelig og truende mot meg. Det er ikke mulig å planlegge noe sammen med ham, for han skal ha det som han vil, hvis ikke blir han truende og sint og manipulerer barna. I jula i fjor skulle egentlig barna være hos meg, men siden han manipulerte så voldsomt (grining og følelsesmessig utpressing) spiste den ene julemiddag der og den andre overnattet. Selve julefeiringen hjemme ble egentlig ødelagt. Barna gruer seg allerede til jul og det er sannsynlig at det samme skjer igjen. Har noen forslag til hva som kan være lurt å gjøre? Jeg forstår at de er voksne og bestemmer selv, men her har de en mor som sier at det går bra, jeg har det fint uansett på den ene siden og en far som gråter og sier at han er ensom og ikke orker en jul uten dem på den andre siden… Jeg vil ikke legge meg på hans nivå. Anonymkode: 10f4e...6ad
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #2 Skrevet 8. oktober 2022 Kanskje dere kan feire jul sammen? Hvis han er ensom så hadde han sikkert satt pris på det. Anonymkode: 5844f...e1f 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #3 Skrevet 8. oktober 2022 Vanskelig. Men du må jo fortsatt la barna vite at de ikke er ansvarlig for din lykke. Samtidig er det viktig å la dem vite at de ikke er ansvarlig for farens lykke heller, de kan fint velge annenhver jul. De er store nok til å få høre at faren manipulerer dem, de vet det nok allerede men det kan være viktig at de får høre at det rett og slett ikke er greit og at de bør stå imot så best de kan. Anonymkode: e3a9b...c67 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #4 Skrevet 8. oktober 2022 Her hadde vi to løsninger når jeg vokste opp (med foreldre som klarte å være venner). Enten hadde jeg morgen hos en forelder og middag hos den andre, eller så feiret vi rett og slett to julaftener, den ene på lille julaften. Jeg tror foreldrene mine likte det best, og jeg syns også det var veldig hyggelig og mindre stress. Barna er også så store at de kan si nei til si far, men jeg vet hvor vanskelig det er. Det må være opp til dem. Spør de hva de kan tenke seg, vil de ha formiddagen hos han? En egen dag? Anonymkode: 42456...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #5 Skrevet 8. oktober 2022 Barna kan ikke pålegges ansvaret for at far ikke har noen venner eller andre slektninger han kan være med på julaften. Barna bør feire med dere annenhver gang; altså en jul hos deg, så neste jul hos far osv. Ekstra komplisert blir det jo når de får seg partnere og skal feire jul hos partners familie annenhvert år i tillegg... Anonymkode: ac53f...000 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #6 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje dere kan feire jul sammen? Hvis han er ensom så hadde han sikkert satt pris på det. Anonymkode: 5844f...e1f Kanskje lese innlegget ordentlig før du svarer så dumt? Anonymkode: 6c632...d32 7 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #7 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje dere kan feire jul sammen? Hvis han er ensom så hadde han sikkert satt pris på det. Anonymkode: 5844f...e1f Ja, det er vel alles store drøm. Feire jul med sin voldelige eksmann, fordi han er ensom. Hvor mye skal vi damer la oss trampe på for at alle skal være fornøyd? Anonymkode: 3ab14...47f 9 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #8 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barna kan ikke pålegges ansvaret for at far ikke har noen venner eller andre slektninger han kan være med på julaften. Barna bør feire med dere annenhver gang; altså en jul hos deg, så neste jul hos far osv. Ekstra komplisert blir det jo når de får seg partnere og skal feire jul hos partners familie annenhvert år i tillegg... Anonymkode: ac53f...000 Barna kan ikke pålegges det ansvaret, men nå legger han altså det på dem, uansett. De ønsker ikke å være der i jula i det hele tatt og utsetter derfor beslutningen om hvor de skal være til siste sekund. Jeg tror de velger det stedet som gir minst drama om de velger det, altså han. Spørsmålet er jo mer hva kan vi gjøre med dette. Anonymkode: 10f4e...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #9 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kanskje dere kan feire jul sammen? Hvis han er ensom så hadde han sikkert satt pris på det. Anonymkode: 5844f...e1f Det er selvsagt ikke aktuelt. Barna blir skremte bare det nevnes, de er redde for min sikkerhet. Anonymkode: 10f4e...6ad 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #10 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Barna er også så store at de kan si nei til si far, men jeg vet hvor vanskelig det er. Det må være opp til dem. Spør de hva de kan tenke seg, vil de ha formiddagen hos han? En egen dag? De vil ikke være der i det hele tatt, men klarer ikke stå i manipuleringen hans. Anonymkode: 10f4e...6ad
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #11 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vanskelig. Men du må jo fortsatt la barna vite at de ikke er ansvarlig for din lykke. Samtidig er det viktig å la dem vite at de ikke er ansvarlig for farens lykke heller, de kan fint velge annenhver jul. De er store nok til å få høre at faren manipulerer dem, de vet det nok allerede men det kan være viktig at de får høre at det rett og slett ikke er greit og at de bør stå imot så best de kan. Anonymkode: e3a9b...c67 Ja, vi har snakket masse om dette og de kaller det selv manipulering. Men de tror at om de ikke gjør som han vil kommer han til å ringe de hele tiden, gråte på telefonen og hvis de ikke tar telefonen at han møter opp utenfor huset vårt og lager drama. Og det kunne han ha gjort. Jeg hadde selvsagt ringt politiet da, men det hjelper jo ikke, de vil bare ha minst mulig støy og konflikter. Anonymkode: 10f4e...6ad 1
Bøtteballetten Skrevet 8. oktober 2022 #12 Skrevet 8. oktober 2022 Bor dere langt fra hverandre ? Er det mulig for barna å fordele julaften mellom deg og faren ? Eller at en av dere velger å ha feiring på f.eks lille julaften og den andre på julaften ? Det er fornuftig av deg å vise utad til dine barn at det går bra, selv om du ikke føler det sånn. Ikke påfør barna dine dårlig samvittighet, det gjør det enda vanskeligere for dem. Noen burde fortelle far at det er lite smart å bedrive manipulering og sutring overfor sine barn. For på et eller annet tidspunkt kommer de ikke til å gidde å bruke tid på ham. 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #13 Skrevet 8. oktober 2022 Bøtteballetten skrev (Akkurat nå): Bor dere langt fra hverandre ? Er det mulig for barna å fordele julaften mellom deg og faren ? Eller at en av dere velger å ha feiring på f.eks lille julaften og den andre på julaften ? Vi bor i gåavstand. Barna ønsker ikke å fordele jula slik, de vil være her hjemme og slappe av. De har samvær med far maks en time i uka til vanlig. Anonymkode: 10f4e...6ad 1
Bøtteballetten Skrevet 8. oktober 2022 #14 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi bor i gåavstand. Barna ønsker ikke å fordele jula slik, de vil være her hjemme og slappe av. De har samvær med far maks en time i uka til vanlig. Anonymkode: 10f4e...6ad Mulighet for å reise bort i jula og feire et sted med "dårlig" dekning ? 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #15 Skrevet 8. oktober 2022 Bøtteballetten skrev (11 minutter siden): Mulighet for å reise bort i jula og feire et sted med "dårlig" dekning ? Har tenkt på det, men barna vil gjerne henge med venner… sitte på ei hytte i gokk med mamma i jula er kanskje ikke helt drømmen… Anonymkode: 10f4e...6ad
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #16 Skrevet 8. oktober 2022 Barna er store og kan bestemme selv. De skylder ikke foreldrene sine noe om de er ensomme eller ei. La barna feire hjemme hos deg om de ikke vil til far. Ikke la hans manipulering påvirke dere. Anonymkode: 586b3...de7
Bøtteballetten Skrevet 8. oktober 2022 #17 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har tenkt på det, men barna vil gjerne henge med venner… sitte på ei hytte i gokk med mamma i jula er kanskje ikke helt drømmen… Anonymkode: 10f4e...6ad Nei jeg ser den. Det blir vel ikke noen drømmejul ut av det. Da har jeg ikke noe annet forslag enn at barna må tøffe seg opp å si at de vil feire jul hos deg. Jeg tror ikke du skal ta den praten med ham. Det må komme fra ungene selv.
Bitten68 Skrevet 8. oktober 2022 #18 Skrevet 8. oktober 2022 Det høres ut som om dere må ta konflikten i år. Fortell far at barna feirer hos deg, og ikke ønsker kontakt på julaften. Jeg hadde blokkert far i alle digitale kanaler den dagen, og møter han opp, hadde jeg ringt politiet. Joda, det er ikke sikkert dere får en harmonisk julefeiring, men det ligger jo ikke an til det uansett. Det virker som om barna trenger hjelp til grensesetting selv om de er (nesten) voksne . 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #19 Skrevet 8. oktober 2022 Bøtteballetten skrev (20 minutter siden): Da har jeg ikke noe annet forslag enn at barna må tøffe seg opp å si at de vil feire jul hos deg. Jeg tror ikke du skal ta den praten med ham. Det må komme fra ungene selv. Det tør de ikke. Nei, det kan ikke komme fra meg, deg vil bare gjøre alt verre. Bitten68 skrev (18 minutter siden): Det høres ut som om dere må ta konflikten i år. Fortell far at barna feirer hos deg, og ikke ønsker kontakt på julaften. Jeg hadde blokkert far i alle digitale kanaler den dagen, og møter han opp, hadde jeg ringt politiet. Joda, det er ikke sikkert dere får en harmonisk julefeiring, men det ligger jo ikke an til det uansett. Det virker som om barna trenger hjelp til grensesetting selv om de er (nesten) voksne . Jeg tror kanskje heller jeg må si til barna at i år feirer dere hos meg og rett og slett være den som bestemmer det, for da blir det også min «skyld» og da kan de ikke så lett manipuleres. Anonymkode: 10f4e...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #20 Skrevet 8. oktober 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det tør de ikke. Nei, det kan ikke komme fra meg, deg vil bare gjøre alt verre. Jeg tror kanskje heller jeg må si til barna at i år feirer dere hos meg og rett og slett være den som bestemmer det, for da blir det også min «skyld» og da kan de ikke så lett manipuleres. Anonymkode: 10f4e...6ad De er fortsatt barn, dere er de voksne, det er dessverre du som må ta denne fighten med far. Fordelen er at de var hos ham forrige jul, ergo er det er enkelt argument at dette er din jul, og ungene ønsker å feire hos deg. Skru av alt og ring politiet om han dukker opp. Bedre å ta kampen nå enn å trekke det ut over flere år, han forandrer seg neppe. Jeg «pendlet» hver julaften som barn fordi jeg hadde dårlig samvittighet for den som ble sittende «alene», og det uten at noen egentlig manipulerte meg. Skulle ønske foreldrene mine hadde skjønt sammenhengen og bestemt at jeg skulle feire ett sted annethvert år. Hadde et dårlig forhold til jula helt til jeg selv fikk barn, forbandt den bare med dårlig samvittighet. Da bestemte jeg at vi feiret hjemme (mannen hadde ikke noe ønske om å reise han heller), så var «alle» velkomne til å feire sammen med oss. Vi er nå skilt, men feirer fortsatt sammen (forstår 100% at det ikke er aktuelt for dere, vi er heldige som er venner). Anonymkode: b3b17...1ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå