Gå til innhold

Fortvilet hundeeier...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Myrmica skrev (5 minutter siden):

Du har dessverre vært hos en dyrlege som kan veldig lite om hundeadferd. Det er ikke så veldig uvanlig, veterinærer skal lære seg å gi medisinsk behandling til en hel rekke ulike dyr, og adferd og trening er en forsvinnende liten del av pensum. Vedkommende har kanskje rett i at hunden har adferdsproblemer, men å ta den hardt løser ingenting, og eskalerer antagelig bare problemet ytterligere. Hunden utagerer heller ikke fordi den er "smart" eller "vil være sjef". Antagelig skjer det fordi den er usikker og det har blitt en tillært mestringsmekanisme, eller fordi den har smerter. 

Jeg stoler på veterinærer når det kommer til medisinske avgjørelser, men går til andre om jeg har spørsmål om adferd!

En god adferdskonsulent/hundetrener som er erfaren med usikre hunder vil kunne hjelpe. Om man ikke har råd eller anledning til privat hjelp kan et kurs hvor de bruker belønningsbaserte metoder være fint, eller bøker og YT-videoer om emnet. Forsøk å sette deg inn i hundens signaler, og Husbandry/fryktfri håndtering.

Jeg ville startet med å forsøke å unngå situasjonene hvor hunden glefser, se om du klarer å lese den i forkant, så du ser hvor grensene dens går. Og om du kommer i en situasjon hvor hunden glefser, ikke bli sint eller fortvilet, bare vær rolig og vis hunden at det ikke er farlig, MEN at den ikke kommer noen vei med oppførselen. Forsøk å gjennomføre det du startet på (løfte hunden, f.eks). Så merker du deg hva som utløste adferden, og forsøker å unngå å trigge det igjen om mulig. 

Masse lykke til ❤️  

Ja, jeg tenker jeg må oppsøke noen som faktisk er utdannet på atferd og få litt hjelp. Full tillit til veterinærer i forhold til det medisinske som du også beskriver, men atferd derimot - der er jeg ikke 110% trygg på at de alltid vet hva de snakker om.. 

Det som er så vanskelig er at det er så forskjellig.. Noen ganger går det HELT fint å løfte han, andre ganger sitter han i hånda mi og biter så hardt at jeg blør.. Derfor er jeg egentlig litt skeptisk til om det BARE er atferd, eller om han faktisk er veldig smertepåvirket... 

Tusen takk for hjelpen!💜

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke finn på å gå til denne dyrelegen igjen, belønning basert trening tror jeg vil gi et godt resultat men det krever  innsats og tålmodighet. 

Hund med smerter bruker det verktøyet han har for å være i fred, respekter grensen hunden setter. Avledning og trening.

Men jeg ville vurdert om hunden har mulighet for god helse i fremtiden, et liv i smerter er ikke et godt liv

Anonymkode: d5adf...1b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke finn på å gå til denne dyrelegen igjen, belønning basert trening tror jeg vil gi et godt resultat men det krever  innsats og tålmodighet. 

Hund med smerter bruker det verktøyet han har for å være i fred, respekter grensen hunden setter. Avledning og trening.

Men jeg ville vurdert om hunden har mulighet for god helse i fremtiden, et liv i smerter er ikke et godt liv

Jeg er villig til å gjøre alt for at hunden min og jeg skal spille sammen på lag, og ha det fint sammen!

Dette er noe jeg allerede har vurdert, og før jeg fikk hund bestemte jeg meg for at hunden min aldri skal leve et liv i smerter eller et liv med masse smertestillende hver eneste dag, bare fordi jeg elsker han og ønsker å ha han lengst mulig. Problemet er bare at jeg ikke vet hva som er hva, om det ene og alene er atferd, eller om han faktisk har veldig sterke smerter og glefser for å gi uttrykk for dette.. 

Skrevet

Er det lov å spør hva slags rase det er? Det har gjerne litt og si. Mange vil typisk komme med, "fordi de er små så skjønner ikke folk at de må oppdras", men så har de gjerne ikke anelse om hvilke spesielle utfordringer enkelte småhunderaser har.

Anonymkode: a415b...ec2

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det lov å spør hva slags rase det er? Det har gjerne litt og si. Mange vil typisk komme med, "fordi de er små så skjønner ikke folk at de må oppdras", men så har de gjerne ikke anelse om hvilke spesielle utfordringer enkelte småhunderaser har.

Anonymkode: a415b...ec2

Som sagt, det er en blanding. (Presiserer det VELDIG nøye for å ikke få passet påskrevet her inne!) Han er blanding av malteser og toypuddel, altså en maltipoo. (For å være ærlig så tviler jeg litt på at han er det da han ikke har de typiske trekkene, men......)

Skrevet

Idiot kom deg på kurs. Du skulle gått valpekurs når du fikk hunden du er jo åpenlyst ikke erfaren med hund. 

Anonymkode: 20908...371

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Idiot kom deg på kurs. Du skulle gått valpekurs når du fikk hunden du er jo åpenlyst ikke erfaren med hund. 

Anonymkode: 20908...371

Voksen, flott kommentar! 😃

• Liker 3
Skrevet

Jeg anbefaler hundeskolen Syd, de brukte jeg til min hund som var helt krakisk redd for alt og alle. Fikk en rolig og grei hund etter at de hadde vurdert hunden og fulgte opplegget deres. De jobber med hunder utfra et psykologisk synspunkt og vektlegger at hunden skal få ha sin personlighet bla. De vurderer også om hunden er aggressiv og hvorfor den evt er det.  Om du ikke bor i nærheten av Hundeskolen Syd så kan du ringe og få hjelp til å finne en god hundepsykolog der du bor.

Anonymkode: 88a70...7b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg anbefaler hundeskolen Syd, de brukte jeg til min hund som var helt krakisk redd for alt og alle. Fikk en rolig og grei hund etter at de hadde vurdert hunden og fulgte opplegget deres. De jobber med hunder utfra et psykologisk synspunkt og vektlegger at hunden skal få ha sin personlighet bla. De vurderer også om hunden er aggressiv og hvorfor den evt er det.  Om du ikke bor i nærheten av Hundeskolen Syd så kan du ringe og få hjelp til å finne en god hundepsykolog der du bor.

Oi, tusen takk!! Skal sjekke ut med èn gang!

• Nyttig 1
Skrevet

Først vil jeg bare si at du er flink som faktisk søker hjelp om det så er her, hvor man får fort mye dritt og ikke veldig mye konstruktiv ofte. Jeg vil også si at du ikke er alene, og jeg føler med deg. 

Jeg har selv ei lita med sine atferdsproblemer, vi jobber mye med de. Nå er våres mest ute i møte med andre hunder (Ikke alle, kun enkelte), og vi har kommet ekstremt langt fra der vi var. Det er alltid håp så lenge man aldri gir opp. Vår gikk fra å være en super sosial, glad, leken valp til å plutselig snu etter fysisk traume. 

Jeg vil nå tro hovedgrunnen til aggresjonen er smertene.  Min viser aggresjon når vi er borte i ubehagelige/vonde ting, f.eks når jeg skal tømme analkjertlene så må jeg være nøye og forsiktig med riktig teknikk og håndtering, da går det bra, men er jeg ikke det og går bare rett inn så prøver ho å bite for å vise at ho ikke liker det og vil bort. Det er jo også fult forståelig, tror alle kan være enige at det er normalt å si ifra. Jeg tenker at det er så ubehagelig for hunden at panikk slår inn og den eneste måten å reagere på er aggresjon. Min viser kun aggresjon pga redsel, er jeg flink til å få ho til å føle seg trygg og ivaretatt roer ho seg, men det er viktig å lære å lese, og lære seg hunden sin og gå derfra. 

Jeg ser du har fått noen gode tips. Jeg vil gjerne tipse om å bedre helsen først og fremst, hjelpe litt selv med fôr som hjelper helsa. Har du ikke prøvd collagen, så ville jeg absolutt testet det mtp stive ledd. Vi bruker den fra collagenhund.no for forebygging, men andre funker sikkert bra de og. Min slet mye med magevondt da ho reagerte på all ferdig fôr, ho glefset om vi kom uheldigvis for brått bort i magen hennes. Jeg byttet til å lage selv med riktig kosttilskudd og bra ingridienser (noe prøving måtte til). Ho gikk fra og ikke ville spise noe særlig, oppblåst og gretten til en matglad, god i magen og ikke lenger magegretten hund. Se på alt du kan forbedre selv. Jeg bruker mye ord fremfor fysisk handling, da bestemmer ho selv og føler seg ikke tvunget til alt. Positiv affirmasjon hele tiden, å straffe hjelper lite på en slik hund, du må gi mer skryt for det som er bra, og skal positive situasjoner. F.eks så er min reaktiv må mange hunder ute og ho har nå lært å se på meg og få godbit når ho ser noen komme mot oss fremfor å ta helt av og dra i båndet, det er ikke alltid perfekt, spesielt i situasjoner med andre eiere som ikke passer på sin egen hund i form av at de lar hunden gå løs og rett mot vår f.eks. man gjør sitt beste bare. Vi har fortsatt en hund som en knyttet til traume hennes som er omtrent umulig å få fikset, noen ting kan kanskje aldri fikses, og noen ganger må det være ok så lenge mesteparten kan fikses. 

Gjør alt du kan i alle ender, så kan du evt ta en helvurdering om hunden skal få slippe. Jeg håper det går bra, hold fokuset så går det seg nok til, sakte men sikkert. Masse lykke til, dette klarer dere nok ❤ 

Absolutt sjekk ut tipsene som er anbefalt. For Guds skyld bytt veterinær, det hørtes helt sykt ut faktisk, uff! Vi dropper  veterinærer for langt mindre enn det der, så fort jeg får en dårlig vibb så er det ut. Vært flere jeg har vært veldig glad jeg droppet  jeg uansett fant noen mye bedre for oss. 

Anonymkode: 88d50...960

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner godt det er fortvilende og vanskelig. Vi hadde noen tilsvarende uheldige opplevelser med Vetrinær da vår valp var liten. Da fikk den en øyeinfeksjon ca samtidig som vi skulle inn til revaksinering og det gikk ganske ille... Vi hadde i utgangspunktet problemer med en hyper, reaktiv og ikke-sovende valp, så overtrøtt valp og vondt øye helt galt hos dyrlegen. I tillegg hadde vel dyrlegen vår en litt dårlig dag selv, så ja.. Kombiner det med lyedråper i en uke, så ble en allerede krakilsk valp ganske mye verre. 🙈. Anyway, vi jobbet masse med galskapen og neste gang hos samme dyrlege gikk eksemplarisk. Fikk snakka litt med dyrlegen om siste besøk, så han er fortsatt dyrlegen vår. 

Vi måtte først ordne grunnproblemet, som var søvnmangel, før vi kunne trene mer effektivt på de andre problemene. Heldigvis løste søvn mye av den reaktive oppførselen og belønningsbasert trening ordna resten. Det er fortsatt ikke det kuleste å få sele/halsbånd over hodet, så vi bruker step-in sele og det funker fint. 

Jeg vil tro du må få en utredning og smertestillende hvis du tror at smerter kan være hovedårsak til adferden. Det er vanskelig å trene om hunden har vondt. 

Anonymkode: acb57...5aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og jeg anbefaler IKKE hundeskolen syd! De ødela min venninne border collie. Den ble bare enda mer nervøs og usikker etter å ha gått kurs der. Jeg anbefaler heller å ta kontakt med Agder Hundekostskole. Han som driver det er flink til å se hund og eier, og så legger han opp trening tilpasset den enkelte hund. Du får også en egen mappe, hvis du velger å la hunden være der. I mappen står det hva det er trent på osv. Vi synes det var et kjekt opplegg og det hjalp oss videre. (Har mellomstor puddel mix) 

Anonymkode: a09c7...765

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke mye moro dette kan jeg tenke meg. Som du selv sier har hunden smerter, sant? Ikke ulogisk at redsel og forsvar kommer som følge av det. Jeg ser du har fått nyttige tips. Har ingen som topper de.. Ønsker bare lykke til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 13.52):

Du må gå til noen med kunnskap og erfaring, som kan observere deg og hund.

Det at du legger så mye skyld på veterinæren er ikke bra. Hunder er ikke mennesker, og mye av problemet ligger nok her.

Anonymkode: ef116...f83

Legger skyld på veterinæren? Greit hunder ikke er mennesker, men de er levende individer og skal behandles deretter. Hadde jeg hatt en veterinær som trådstarter har så hadde jeg tatt med meg hunden og gått ut derifra tvert. Det er ikke grei behandling! 

Anonymkode: 89548...7c1

Skrevet

Uansett hvem du velger å gå til for kurs/privattimer, TS, så ville jeg forhørt meg med dem hvilken fremgangsmåte de bruker. Jeg ville forsikret meg om at de du går til bruker en form for gradvis tilvenning med motbetinging (assosiasjonsendring). Dvs at de jobber med å respektere hundens språk og grenser, samtidig som man går frem så sakte med håndtering at hunden aksepterer det og gjerne inkluderer godbiter for å gi hunden mer positive assosiasjoner til det å bli tatt på.

Skrevet

Tok over blandingshund selv, og trente av flere uvaner. Renraset eller blandings, spiller ingen rolle i mitt hode. Bare å ta hver hund som individ og lære å kjenne hvilken teknikk fungerer best på den man har foran seg.

Først om fremst sikre at hunden blir smertefri, så finne rett trenings metode. Velkjent problem at tenårings alder hos hund kan gjøre at all tidligere lærdom tar en pause 🤣

Skrevet

Jeg hadde aldri gått tilbake til den veterinæren, verken mer eller mindre. Det der er ingen grei måte å håndtere en hund på.

Så vil jeg si at jeg, hvis jeg var deg, ikke ville unnlatt å prøve å venne hunden til munnkurv (eller bånd rundt snuten). Selv om du tror det er uaktuelt fordi den ikke vil ha sele, er det slett ikke sikkert at hunden ser en forbindelse mellom sele og munnkurv. Gi godbit for at hunden ser på munnkurven, for at den lukter på den, er borti den med snuten, at den putter snuten gjennom for å få godbit, og helt til slutt for at du kan feste den. Dette kan du gjøre over flere uker med korte økter hver gang (og du kan også forsøke samme metode med sele). 

Anonymkode: 5ac5c...982

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...