_ems Skrevet 8. oktober 2022 #1 Skrevet 8. oktober 2022 Hei, Jeg velger å poste dette uten å være anonym, fordi jeg er seriøs og virkelig ønsker hjelp. Jeg håper dere klarer å holde dere for god til stygge kommentarer, for hadde jeg ikke brydd meg om hunden min ville jeg heller ikke postet dette innlegget. Jeg har en liten klædd på 4 kg. Han er min første hund, og jeg elsker han virkelig overalt på jord. Da han var helt liten ble han holdt med makt hos dyrlegen og tvunget på en skjerm over hodet - og etter det brøt helvetet løs. Jeg får ikke på han sele (så må bruke halsbånd, noe jeg ikke er fan av), ikke får jeg klippet klør, klippet pels eller håndtert han noe særlig. Vi har jobbet masse med dette, og det gikk fint en periode, men nå går det overhodet ikke igjen. Han er livredd når vi er hos dyrlegen, og sist vi var hos dyrlegen (en ny dyrlege) sa hun at han har atferdsproblemer, og hun tok han skikkelig hardt. Hun strammet båndet skikkelig til rundt halsen hans, så når han prøvde å glefse etter henne, rykket hun til båndet og holdt på sånn lenge - han ble jo helt rød i øynene og jeg synes hele opplevelsen var jævlig. Hun sa at dette MÅ jeg jobbe med, og at han er en smart hund som vet hva han vil, så han har ikke forstått at han ikke er sjefen. Men nok om det, det er egentlig ikke poenget. Han er nå 1 år, og har begynt å glefse når det er ting han ikke vil, men han har også fått påvist patella og det virker som han har vondt grunnet dette. Jeg sier ikke at det er derfor han glefser, men det kom i sammenheng med at han ble stivere i hofter og knær. (Ja, han skal opereres). Han glefser mest på morgenen og kvelden, og da er han ekstremt stiv i hofter og knær stakkar. Han kan glefse til når jeg løfter han, men løfter jeg han et par timer senere er det null problem. Jeg lurer på om dere har noen tips til hvordan jeg kan jobbe med denne type atferd? Jeg vil gjerne kunne gjøre "alt jeg vil" uten at han glefser, og heller ikke havne i situasjoner hvor han plutselig glefser til og biter noen til blods, så han ender opp avlivet. Vi er verdens beste venner ellers, han oppsøker meg 24/7, sover inntil meg på natta og vi har et veldig sterkt bånd. Jeg er bare ekstremt bekymret for denne type atferd, og vil gjøre alt jeg kan for å lære han at dette ikke er greit, jeg er bare ikke erfaren nok til å vite hvordan jeg skal gå frem for å fikse dette..
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #2 Skrevet 8. oktober 2022 Du må gå til noen med kunnskap og erfaring, som kan observere deg og hund. Det at du legger så mye skyld på veterinæren er ikke bra. Hunder er ikke mennesker, og mye av problemet ligger nok her. Du har også fått en syk hund. Og jeg synes det er utrolig trist at den skal leve et helt liv i smerte. 1 år og allerede stiv og har vondt. Ingen operasjon vil gjøre dette helt bra. Regner med at dette er en rase som er disponert for mange sykdommer. Du kommer ikke få noen hjelp her på forum. Det du nevner som du mener ikke er poenget, er veldig mye av poenget. Det er ikke tvilsomt at du bryr deg om hunden, men du må gjøre det som er best for den. Anonymkode: ef116...f83 2 3
Tabris Skrevet 8. oktober 2022 #3 Skrevet 8. oktober 2022 Han bør utredes for om han har smerter og evt settes på smertestillende eller annen behandling, med tanke på patellaen. Ellers vil jeg anbefale et bra håndteringskurs, hvor du lærer å gå frem steg for steg på en måte som respekterer hundens grenser. Husbandry er en god fremgangsmåte og de har også onlinekurs. 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #4 Skrevet 8. oktober 2022 Det jeg ville gjort var å finne en alternativ behandler for hund, de tar alltid hensyn til hundene på en helt annen måte. Du har jo også møtt på veterinærene fra helvete, unnskyld meg. Jeg hadde ALDRI gått tilbake til et slikt menneske. Google Turid Løvøy Skogvold, min egen hund sluttet å halte når vi gikk til henne. Om hun ikke bor i ditt område, vet hun kanskje om noen som gjør. Hun er utdannet av dyrlege Are Thoresen, som har utdannet mange alternative behandlere landet rundt. Når det gjelder adferden, så sjekk ut belønningsbasert trening. Jeg hadde en hel haug av disse trenerne i hodet før...husker noen enda. Men du kan selvsagt ikke trene inn ting som gjør vondt, du må være veldig sensitiv på at hunden kan ha smerter. Det er mulig denne hunden har hatt vondt lenge, og at det er delvis derfor den har blitt reaktiv også. I tillegg til å ha blitt traumatisert av gale dyrleger selvsagt. Sophia Yin: Chirag Patel: Kikopup: Du trenger ikke bruke klikker, som hun bruker her, du kan erstatte med ordet "bra" f.ex., eller bare være superrask med å gi godbiten når hunden interesserer seg for selen: Her er en øyeåpnende bok: https://www.amazon.com/gp/product/B00A2XQ17Q/ref=dbs_a_def_rwt_hsch_vapi_tkin_p1_i1 Denne er også veldig fin når det gjelder å snu hvordan vi tenker på hunder og at man må "dominere" dem: Anonymkode: 7d7c8...7d1 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #5 Skrevet 8. oktober 2022 Er det en liten hunderase, typisk veskehund? Feilen mange eiere gjør her er å glemme at de er hunder siden de er så små og trenger grunnleggende lydighetstrening slik som andre hunder. Det er fort gjort å overse dårlig adferd og uvaner siden en liten hund så lett bare kan løftes vekk og fjernes fra situasjoner og lydighetstrening og valpekurs fremstår som unødvendig fordi hunden er "så snill(, så lenge den får det. som den vil..)". I stor grad må du nok rykke tilbake til start og begynne med miljøtrening, håndtering etc som om det var en valp. Anonymkode: acb57...5aa 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #6 Skrevet 8. oktober 2022 Det første du må gjøre er å bytte dyrlege igjen. Jeg er i prosessen med å bytte fast dyrlegeklinikk nå; ikke fordi de jeg har brukt før har vært dårlige på noe vis, men en av hundene mine er ikke lenger komfortabel der etter en operasjon, og de har det litt for travelt til å ta hensyn. Jeg har snakket med ny klinikk og forklart saken, og hos de er alle velkommen til å komme innom for litt miljøtrening og godbiter når som helst, så dyret har mulighet til å bli kjent med bygget og folkene som jobber der. Ring dyrleger i nærheten. Forklar saken. En god dyrlegeklinikk vil være behjelpelige og tilby at du kommer innom med hunden så den blir kjent med klinikken og får godbiter av de som jobber der. Kanskje kan de også ordne med resept for beroligende som hunden kan få før time? En god dyrlege rykker og river ikke i båndet på en svært redd, stressa hund. Da blir frykten verre. Hunden din har lært nå at det funker å glefse. Om jeg var deg, så ville jeg unngått å håndtere hunden med mindre det var høyst nødvendig. Ikke løft på den, ikke rør på den annet enn litt kos når den ligger ved deg (om den ønsker det). Hunden har akkurat nå en veldig lav toleranse for å reagere på håndtering, og den hopper over flere stressignaler og går rett til glefsing fordi den har lært at de andre signalene blir ignorert. Den toleransen må du øke. Den kjappeste måten å gjøre det på, er å få hunden til å føle seg hørt, respektert og trygg. Les deg opp om dempende signaler og stressignaler. Gjesping, slikke seg rundt munnen og/eller snu, blikket/hodet vekk, er signaler på at hunden er stresset/ukomfortabel. Ser du én eller flere av disse når du tar på hunden, så slutter du (selv om det bare er litt kos du gir). Jo mer hunden føler seg hørt og respektert, jo tryggere vil den føle seg, og jo mer vil den tolerere. Ikke la andre mennesker bort på hunden. Si nei om noen ønsker å hilse. Nå som du ikke lenger håndterer hunden, så er det på tide å trene hunden til å ønske/like kroppskontakt. Lær den "touch". Hold frem hånden. Er den borti med nesa, si "yes" og gi godbit. Etterhvert som den forstår, så kan du holde hånden lenger og lenger vekk/til siden så den må gå noen skritt for å ta nesa bortpå hånden din. Begynn deretter å trene counter-conditioning (motbetinging) for å bli håndtert. Her er to videoer om hvordan du trener motbetinging: Følg med på hundens signaler. Om han på et eller annet tidspunkt viser stressignaler, så har du gått for fort frem og må ta et steg tilbake. Her er en counter-conditioning og desensitization video om negleklipp. Denne metoden kan du også bruke for sele. Bruk god tid. Ikke bli utålmodig eller frustrert. Det kan ta noen dager eller flere uker før du faktisk får klipt en negl, men målet er at når du endelig får klipt en negl (uansett hvor lang tid det tar), så er hunden komfortabel. Etterhvert som du jobber med hunden, så vil han bli mer komfortabel og trygg. Da vil toleransen hans for å bli rørt også gå opp. Lykke til! Anonymkode: 2e76e...daf 3 4
_ems Skrevet 8. oktober 2022 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du må gå til noen med kunnskap og erfaring, som kan observere deg og hund. Det at du legger så mye skyld på veterinæren er ikke bra. Hunder er ikke mennesker, og mye av problemet ligger nok her. Du har også fått en syk hund. Og jeg synes det er utrolig trist at den skal leve et helt liv i smerte. 1 år og allerede stiv og har vondt. Ingen operasjon vil gjøre dette helt bra. Regner med at dette er en rase som er disponert for mange sykdommer. Du kommer ikke få noen hjelp her på forum. Det du nevner som du mener ikke er poenget, er veldig mye av poenget. Det er ikke tvilsomt at du bryr deg om hunden, men du må gjøre det som er best for den. Anonymkode: ef116...f83 Jeg legger ikke skylden på dyrlegen, men å håndtere en hund SÅ hardt er ikke greit. Hadde jeg lagt all skylden på veterinæren, hadde jeg jo ikke lagt ut innlegg her og bedt om hjelp som eier, for å hjelpe hunden min best mulig. Jeg kommer aldri til å la hunden min leve i masse smerter, den samtalen har jeg allerede hatt med dyrlegen - og er veldig klar på å ikke pine han fordi JEG ønsker å beholde han. Selvfølgelig skal jeg gjøre det som er best for han, og legge vekk mine ønsker og behov. 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #8 Skrevet 8. oktober 2022 Adferdsterapi, fysioterapi og unghundkurs. Alderen mellom ett og tre er røff innimellom. Anonymkode: e2bc8...b77
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #9 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Du må gå til noen med kunnskap og erfaring, som kan observere deg og hund. Det at du legger så mye skyld på veterinæren er ikke bra. Hunder er ikke mennesker, og mye av problemet ligger nok her. Du har også fått en syk hund. Og jeg synes det er utrolig trist at den skal leve et helt liv i smerte. 1 år og allerede stiv og har vondt. Ingen operasjon vil gjøre dette helt bra. Regner med at dette er en rase som er disponert for mange sykdommer. Du kommer ikke få noen hjelp her på forum. Det du nevner som du mener ikke er poenget, er veldig mye av poenget. Det er ikke tvilsomt at du bryr deg om hunden, men du må gjøre det som er best for den. Anonymkode: ef116...f83 Ærlig talt. Veterinærer skal ikke håndtere hunder på denne måten. Å rive og røske i redde hunder vil ikke gjøre de mindre redde. Hunden til ts var allerede sensitiv til berøring, og det er selvsagt noe ts må jobbe med. Men veterinærene har absolutt skyld i å gi hunden til ts ekstremt dårlig erfaring med dyrlegeklinikker og det å bli håndtert under undersøkelser. De har ikke gjort saken noe bedre. Ts, jobb med motbetinging og desensitivisering. Snakk med andre dyrlegeklinikker og finn noen som er villige til å jobbe MED deg og hunden, ikke mot dere. Smertelindring og eventuelt beroligende før time bør også vurderes. Anonymkode: 2e76e...daf 5
_ems Skrevet 8. oktober 2022 Forfatter #10 Skrevet 8. oktober 2022 Tabris skrev (1 time siden): Han bør utredes for om han har smerter og evt settes på smertestillende eller annen behandling, med tanke på patellaen. Ellers vil jeg anbefale et bra håndteringskurs, hvor du lærer å gå frem steg for steg på en måte som respekterer hundens grenser. Husbandry er en god fremgangsmåte og de har også onlinekurs. Han skal utredes heldigvis! Men jeg er jo selvfølgelig tankefull i forhold til om han noen gang vil få det helt bra - når han allerede er såpass stiv i hofter og er smertepåvirket….😭 Tusen takk - jeg tenker å oppsøke hjelp av profesjonelle, men tenkte kanskje jeg kunne få noen gode tips her også!
Tabris Skrevet 8. oktober 2022 #11 Skrevet 8. oktober 2022 19 minutter siden, _ems said: Tusen takk - jeg tenker å oppsøke hjelp av profesjonelle, men tenkte kanskje jeg kunne få noen gode tips her også! Generelt sett er det viktig at du respekterer hans grenser og signaler. Det betyr ikke at du skal håndtere ham, men at du heller skal lære ham at det er kjekt, eller i det minste ok, å bli håndtert. Det inkluderer to ting: 1. Han lærer at når han sier fra så blir hans språk og signaler respektert. 2. Han lærer at når du tar på ham så får han noe godt (gode godbiter) og han kan dermed begynne å assosisere det å bli tatt på og håndtert med noe positivt. Mer detaljert hvordan du går frem med dette er det jeg tenker du kan lære på kurs. 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #12 Skrevet 8. oktober 2022 _ems skrev (3 timer siden): Hei, Jeg velger å poste dette uten å være anonym, fordi jeg er seriøs og virkelig ønsker hjelp. Jeg håper dere klarer å holde dere for god til stygge kommentarer, for hadde jeg ikke brydd meg om hunden min ville jeg heller ikke postet dette innlegget. Jeg har en liten klædd på 4 kg. Han er min første hund, og jeg elsker han virkelig overalt på jord. Da han var helt liten ble han holdt med makt hos dyrlegen og tvunget på en skjerm over hodet - og etter det brøt helvetet løs. Jeg får ikke på han sele (så må bruke halsbånd, noe jeg ikke er fan av), ikke får jeg klippet klør, klippet pels eller håndtert han noe særlig. Vi har jobbet masse med dette, og det gikk fint en periode, men nå går det overhodet ikke igjen. Han er livredd når vi er hos dyrlegen, og sist vi var hos dyrlegen (en ny dyrlege) sa hun at han har atferdsproblemer, og hun tok han skikkelig hardt. Hun strammet båndet skikkelig til rundt halsen hans, så når han prøvde å glefse etter henne, rykket hun til båndet og holdt på sånn lenge - han ble jo helt rød i øynene og jeg synes hele opplevelsen var jævlig. Hun sa at dette MÅ jeg jobbe med, og at han er en smart hund som vet hva han vil, så han har ikke forstått at han ikke er sjefen. Men nok om det, det er egentlig ikke poenget. Han er nå 1 år, og har begynt å glefse når det er ting han ikke vil, men han har også fått påvist patella og det virker som han har vondt grunnet dette. Jeg sier ikke at det er derfor han glefser, men det kom i sammenheng med at han ble stivere i hofter og knær. (Ja, han skal opereres). Han glefser mest på morgenen og kvelden, og da er han ekstremt stiv i hofter og knær stakkar. Han kan glefse til når jeg løfter han, men løfter jeg han et par timer senere er det null problem. Jeg lurer på om dere har noen tips til hvordan jeg kan jobbe med denne type atferd? Jeg vil gjerne kunne gjøre "alt jeg vil" uten at han glefser, og heller ikke havne i situasjoner hvor han plutselig glefser til og biter noen til blods, så han ender opp avlivet. Vi er verdens beste venner ellers, han oppsøker meg 24/7, sover inntil meg på natta og vi har et veldig sterkt bånd. Jeg er bare ekstremt bekymret for denne type atferd, og vil gjøre alt jeg kan for å lære han at dette ikke er greit, jeg er bare ikke erfaren nok til å vite hvordan jeg skal gå frem for å fikse dette.. Det at han er oppsøkende og klengete 24/7 er ikke et tegn på sterkt bånd, men angst hos hunden. Han viser nervøse tendenser og dette må du jobbe med. kan råde deg til å oppsøke en hundetrener som jobber med atferdsproblemer Anonymkode: 863ea...f93 2
_ems Skrevet 8. oktober 2022 Forfatter #13 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det at han er oppsøkende og klengete 24/7 er ikke et tegn på sterkt bånd, men angst hos hunden. Han viser nervøse tendenser og dette må du jobbe med. kan råde deg til å oppsøke en hundetrener som jobber med atferdsproblemer Anonymkode: 863ea...f93 Han klarer fint å ligge i andre rom når jeg er hjemme, og er fint hjemme alene når jeg er på jobb (har kamera på han). Kjenner hunden min godt nok til å merke forskjell på kos og angst. men skal oppsøke hjelp ja 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #14 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg hadde vurdert å lære hunden å bruke munnkurv. Det beste er selvfølgelig at hunden får trening og hjelp til å bli mer komfortabel med håndtering osv. Men hvis det plutselig blir akutt en dag fordi hunden blir skadet eller har veldig vondt, så kan det hjelpe med å gjøre veterinærbesøk bedre. Dette fordi veterinær og kanskje eier også ikke vil være like stresset, irritert, nervøs, hardhendt osv å kan være mer rolig under besøket når de ikke er redd for at hunden skal bite eller skade noen Anonymkode: 4cde4...113 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #15 Skrevet 8. oktober 2022 Hvor bor du? Kanskje noen har anbefalinger på veterinær i nærheten? Anonymkode: 2aa97...341
Myrmica Skrevet 9. oktober 2022 #16 Skrevet 9. oktober 2022 _ems skrev (På 8.10.2022 den 12.54): Han er livredd når vi er hos dyrlegen, og sist vi var hos dyrlegen (en ny dyrlege) sa hun at han har atferdsproblemer, og hun tok han skikkelig hardt. Hun strammet båndet skikkelig til rundt halsen hans, så når han prøvde å glefse etter henne, rykket hun til båndet og holdt på sånn lenge - han ble jo helt rød i øynene og jeg synes hele opplevelsen var jævlig. Hun sa at dette MÅ jeg jobbe med, og at han er en smart hund som vet hva han vil, så han har ikke forstått at han ikke er sjefen. Du har dessverre vært hos en dyrlege som kan veldig lite om hundeadferd. Det er ikke så veldig uvanlig, veterinærer skal lære seg å gi medisinsk behandling til en hel rekke ulike dyr, og adferd og trening er en forsvinnende liten del av pensum. Vedkommende har kanskje rett i at hunden har adferdsproblemer, men å ta den hardt løser ingenting, og eskalerer antagelig bare problemet ytterligere. Hunden utagerer heller ikke fordi den er "smart" eller "vil være sjef". Antagelig skjer det fordi den er usikker og det har blitt en tillært mestringsmekanisme, eller fordi den har smerter. Jeg stoler på veterinærer når det kommer til medisinske avgjørelser, men går til andre om jeg har spørsmål om adferd! En god adferdskonsulent/hundetrener som er erfaren med usikre hunder vil kunne hjelpe. Om man ikke har råd eller anledning til privat hjelp kan et kurs hvor de bruker belønningsbaserte metoder være fint, eller bøker og YT-videoer om emnet. Forsøk å sette deg inn i hundens signaler, og Husbandry/fryktfri håndtering. Jeg ville startet med å forsøke å unngå situasjonene hvor hunden glefser, se om du klarer å lese den i forkant, så du ser hvor grensene dens går. Og om du kommer i en situasjon hvor hunden glefser, ikke bli sint eller fortvilet, bare vær rolig og vis hunden at det ikke er farlig, MEN at den ikke kommer noen vei med oppførselen. Forsøk å gjennomføre det du startet på (løfte hunden, f.eks). Så merker du deg hva som utløste adferden, og forsøker å unngå å trigge det igjen om mulig. Masse lykke til ❤️ 1
_ems Skrevet 9. oktober 2022 Forfatter #17 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 14.08): Det jeg ville gjort var å finne en alternativ behandler for hund, de tar alltid hensyn til hundene på en helt annen måte. Du har jo også møtt på veterinærene fra helvete, unnskyld meg. Jeg hadde ALDRI gått tilbake til et slikt menneske. Google Turid Løvøy Skogvold, min egen hund sluttet å halte når vi gikk til henne. Om hun ikke bor i ditt område, vet hun kanskje om noen som gjør. Hun er utdannet av dyrlege Are Thoresen, som har utdannet mange alternative behandlere landet rundt. Når det gjelder adferden, så sjekk ut belønningsbasert trening. Jeg hadde en hel haug av disse trenerne i hodet før...husker noen enda. Men du kan selvsagt ikke trene inn ting som gjør vondt, du må være veldig sensitiv på at hunden kan ha smerter. Det er mulig denne hunden har hatt vondt lenge, og at det er delvis derfor den har blitt reaktiv også. I tillegg til å ha blitt traumatisert av gale dyrleger selvsagt. Sophia Yin: Chirag Patel: Kikopup: Du trenger ikke bruke klikker, som hun bruker her, du kan erstatte med ordet "bra" f.ex., eller bare være superrask med å gi godbiten når hunden interesserer seg for selen: Her er en øyeåpnende bok: https://www.amazon.com/gp/product/B00A2XQ17Q/ref=dbs_a_def_rwt_hsch_vapi_tkin_p1_i1 Denne er også veldig fin når det gjelder å snu hvordan vi tenker på hunder og at man må "dominere" dem: Anonymkode: 7d7c8...7d1 Wow, virkelig - tusen hjertelig takk for at du tok deg så god tid til å gi meg et ordentlig og behjelpelig svar!! Skal virkelig sjekke ut videoene du anbefaler. Når det gjelder det med smerte er det så vanskelig å vite hva som er hva, så må få han grundig utredet.. AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 14.10): Er det en liten hunderase, typisk veskehund? Feilen mange eiere gjør her er å glemme at de er hunder siden de er så små og trenger grunnleggende lydighetstrening slik som andre hunder. Det er fort gjort å overse dårlig adferd og uvaner siden en liten hund så lett bare kan løftes vekk og fjernes fra situasjoner og lydighetstrening og valpekurs fremstår som unødvendig fordi hunden er "så snill(, så lenge den får det. som den vil..)". I stor grad må du nok rykke tilbake til start og begynne med miljøtrening, håndtering etc som om det var en valp. Anonymkode: acb57...5aa Det er en liten blanding ja, men ingen "veskehund". Har vært på valpekurs med god effekt, og vi trener en del sammen hver dag - så vil ikke si at jeg har oversett dårlig atferd altså. Men jeg er ingen ekspert og er helt fersk, så alle råd er gode råd - takk! 1
_ems Skrevet 9. oktober 2022 Forfatter #18 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 14.27): Det første du må gjøre er å bytte dyrlege igjen. Jeg er i prosessen med å bytte fast dyrlegeklinikk nå; ikke fordi de jeg har brukt før har vært dårlige på noe vis, men en av hundene mine er ikke lenger komfortabel der etter en operasjon, og de har det litt for travelt til å ta hensyn. Jeg har snakket med ny klinikk og forklart saken, og hos de er alle velkommen til å komme innom for litt miljøtrening og godbiter når som helst, så dyret har mulighet til å bli kjent med bygget og folkene som jobber der. Ring dyrleger i nærheten. Forklar saken. En god dyrlegeklinikk vil være behjelpelige og tilby at du kommer innom med hunden så den blir kjent med klinikken og får godbiter av de som jobber der. Kanskje kan de også ordne med resept for beroligende som hunden kan få før time? En god dyrlege rykker og river ikke i båndet på en svært redd, stressa hund. Da blir frykten verre. Hunden din har lært nå at det funker å glefse. Om jeg var deg, så ville jeg unngått å håndtere hunden med mindre det var høyst nødvendig. Ikke løft på den, ikke rør på den annet enn litt kos når den ligger ved deg (om den ønsker det). Hunden har akkurat nå en veldig lav toleranse for å reagere på håndtering, og den hopper over flere stressignaler og går rett til glefsing fordi den har lært at de andre signalene blir ignorert. Den toleransen må du øke. Den kjappeste måten å gjøre det på, er å få hunden til å føle seg hørt, respektert og trygg. Les deg opp om dempende signaler og stressignaler. Gjesping, slikke seg rundt munnen og/eller snu, blikket/hodet vekk, er signaler på at hunden er stresset/ukomfortabel. Ser du én eller flere av disse når du tar på hunden, så slutter du (selv om det bare er litt kos du gir). Jo mer hunden føler seg hørt og respektert, jo tryggere vil den føle seg, og jo mer vil den tolerere. Ikke la andre mennesker bort på hunden. Si nei om noen ønsker å hilse. Nå som du ikke lenger håndterer hunden, så er det på tide å trene hunden til å ønske/like kroppskontakt. Lær den "touch". Hold frem hånden. Er den borti med nesa, si "yes" og gi godbit. Etterhvert som den forstår, så kan du holde hånden lenger og lenger vekk/til siden så den må gå noen skritt for å ta nesa bortpå hånden din. Begynn deretter å trene counter-conditioning (motbetinging) for å bli håndtert. Her er to videoer om hvordan du trener motbetinging: Følg med på hundens signaler. Om han på et eller annet tidspunkt viser stressignaler, så har du gått for fort frem og må ta et steg tilbake. Her er en counter-conditioning og desensitization video om negleklipp. Denne metoden kan du også bruke for sele. Bruk god tid. Ikke bli utålmodig eller frustrert. Det kan ta noen dager eller flere uker før du faktisk får klipt en negl, men målet er at når du endelig får klipt en negl (uansett hvor lang tid det tar), så er hunden komfortabel. Etterhvert som du jobber med hunden, så vil han bli mer komfortabel og trygg. Da vil toleransen hans for å bli rørt også gå opp. Lykke til! Anonymkode: 2e76e...daf Tusen, tusen takk!! Blir helt på gråten av dere som orker å ta dere tid til å komme med gode tips og råd på veien. Skal virkelig jobbe med han fremover.
_ems Skrevet 9. oktober 2022 Forfatter #19 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 14.36): Adferdsterapi, fysioterapi og unghundkurs. Alderen mellom ett og tre er røff innimellom. Anonymkode: e2bc8...b77 Ja, må i alle fall gjøre noe annerledes - for det vi gjør nå fungerer jo ikke.. Alt jeg vil er jo å spille på lag MED hunden min, ikke mot. AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 14.51): Ærlig talt. Veterinærer skal ikke håndtere hunder på denne måten. Å rive og røske i redde hunder vil ikke gjøre de mindre redde. Hunden til ts var allerede sensitiv til berøring, og det er selvsagt noe ts må jobbe med. Men veterinærene har absolutt skyld i å gi hunden til ts ekstremt dårlig erfaring med dyrlegeklinikker og det å bli håndtert under undersøkelser. De har ikke gjort saken noe bedre. Ts, jobb med motbetinging og desensitivisering. Snakk med andre dyrlegeklinikker og finn noen som er villige til å jobbe MED deg og hunden, ikke mot dere. Smertelindring og eventuelt beroligende før time bør også vurderes. Anonymkode: 2e76e...daf Takk! Vi går egentlig til en dyrlege vi er veldig fornøyd med, og siste gangen fikk hun faktisk løfte han og holde han mens han ble sedert. Så ble vi henvist til en annen dyrlege grunnet utredning for diverse, og da skjedde den hendelsen som beskrevet i hovedinnlegget - og vi er nå tilbake på start (om ikke det er enda verre enn det var).... Tabris skrev (På 8.10.2022 den 15.21): Generelt sett er det viktig at du respekterer hans grenser og signaler. Det betyr ikke at du skal håndtere ham, men at du heller skal lære ham at det er kjekt, eller i det minste ok, å bli håndtert. Det inkluderer to ting: 1. Han lærer at når han sier fra så blir hans språk og signaler respektert. 2. Han lærer at når du tar på ham så får han noe godt (gode godbiter) og han kan dermed begynne å assosisere det å bli tatt på og håndtert med noe positivt. Mer detaljert hvordan du går frem med dette er det jeg tenker du kan lære på kurs. Tusen takk! 1
_ems Skrevet 9. oktober 2022 Forfatter #20 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg hadde vurdert å lære hunden å bruke munnkurv. Det beste er selvfølgelig at hunden får trening og hjelp til å bli mer komfortabel med håndtering osv. Men hvis det plutselig blir akutt en dag fordi hunden blir skadet eller har veldig vondt, så kan det hjelpe med å gjøre veterinærbesøk bedre. Dette fordi veterinær og kanskje eier også ikke vil være like stresset, irritert, nervøs, hardhendt osv å kan være mer rolig under besøket når de ikke er redd for at hunden skal bite eller skade noen Anonymkode: 4cde4...113 Det er sant, men får ikke en gang på han selen for å gå tur, så munnkurv er totalt uaktuelt.. Men det må jo jobbes med, takk for tips! AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvor bor du? Kanskje noen har anbefalinger på veterinær i nærheten? Anonymkode: 2aa97...341 Bor i Østfold!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå