Gå til innhold

Dårlig økonomi, hvor finner jeg rimelige dekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men sånn seriøst så "sparer" man ikke på dekk, det er det som holder deg i livet, gir deg bremselengde, veigrep og sikrer deg om du må stanse uansett føre. Man sparer andre steder og kjøper ordentlige dekk optimalisert for din bil, du trenger ikke gå all in og kjøpe de dyreste, det er ikke det jeg sier men å gå for noe billig rask er å gamble med livet sitt og andres. 

Anonymkode: 51e73...943

Man kan både spare og kjøpe gode dekk, man må bare være litt kritisk når man kjøper. Jeg kjøpte fire nye piggdekk fra Hakkapellita for kr 700 i 2020, og betalte like mye for å få lagt dem på mine felger. Dekkene hadde gått en halv sesong, og det skrev de i annonsen. Det er MYE å spare på dekk om man sjekker litt rundt før man går og betaler full pris. Man må bare aldri kjøpe dekk som er gamle, slitte, eller som man ikke vet alderen på, da særlig vinterdekk blir hardere og dårligere dess eldre de blir.
Og når du sier noe sånt så tror jeg ikke du har dårlig råd eller vet hva som finnes på bruktmarkedet. PCen som jeg skriver på f.ex, ga jeg 1000 kroner for på finn. Den er 10 år gammel, kostet 20-25000 da den var ny, og den kjører Win 10 som ingenting.
Dette er sånt som man finner ut når man er så fattig som jeg er, mens for "vanlige" nordmenn mistenker jeg at bruktmarkedet er et ukjent område.

Anonymkode: ad1ec...68c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dere som "kritiserer" at jeg beholder bilen jeg har ARVET, og som KUN hadde sommerdekk på felger, fordi min far døde før han fikk fingeren ut og skaffe seg vinterdekk.....Til dere vil jeg bare si: Skjerpings! Dere kjenner ikke min bakgrunn og har ingenting med å fortelle meg at jeg jeg bør selge bilen eller spørre om jeg i det hele tatt har lappen...Hva slags svar er det? For meg har det en viss betydning at dette er en bil jeg har arvet. Jeg ønsker ikke kvitte med meg med den og sier ikke at jeg har så skamdårlig råd at jeg IKKE kan kjøpe meg vinterdekk, jeg ber bare om hjelp til hvordan finne noen billige dekk? Er det så galt? Blir så oppgitt over slike svar. 

Jeg klarer nå fint å finne dekk jeg har råd til, har allerede noen i boks, med hjelp fra et par stykker her inne. Takk til dere som har svart meg høflig og pent og vært hjelpsomme som bare det. Og takk for meg. 

Anonymkode: e6b05...ca1

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/10/2022 at 12:59 PM, AnonymBruker said:

Det skal vel følge med to sett med felger?

Nei, da må man bestille det med hvis ikke så komme bilen på 1 felgsett

Anonymkode: 95b62...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg tror jeg så bladet Motor på biblioteket i min lille by. Da har de kanskje også tatt vare på 1-2 årganger. Tipper du vil finne test av dekk der og kan da ta et informert valg.

Anonymkode: 6189a...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 22.41):

Til dere som "kritiserer" at jeg beholder bilen jeg har ARVET, og som KUN hadde sommerdekk på felger, fordi min far døde før han fikk fingeren ut og skaffe seg vinterdekk.....Til dere vil jeg bare si: Skjerpings! Dere kjenner ikke min bakgrunn og har ingenting med å fortelle meg at jeg jeg bør selge bilen eller spørre om jeg i det hele tatt har lappen...Hva slags svar er det? For meg har det en viss betydning at dette er en bil jeg har arvet. Jeg ønsker ikke kvitte med meg med den og sier ikke at jeg har så skamdårlig råd at jeg IKKE kan kjøpe meg vinterdekk, jeg ber bare om hjelp til hvordan finne noen billige dekk? Er det så galt? Blir så oppgitt over slike svar. 

Jeg klarer nå fint å finne dekk jeg har råd til, har allerede noen i boks, med hjelp fra et par stykker her inne. Takk til dere som har svart meg høflig og pent og vært hjelpsomme som bare det. Og takk for meg. 

Anonymkode: e6b05...ca1

Har du ikke råd til å sko bilen skikkelig så har du heller ikke råd til å ha bil. Ferdig snakka. At du har arvet den er da revnende likegyldig. Dekk er for øvrig en ganske liten kostnad i den store sammenhengen, biler må vedlikeholdes også men det har du vel heller ikke lyst til å bruke penger på? Håper ikke du kjører rundt på en vei nær meg.

Anonymkode: b8ba0...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 5.47):

Har du ikke råd til å sko bilen skikkelig så har du heller ikke råd til å ha bil. Ferdig snakka. At du har arvet den er da revnende likegyldig. Dekk er for øvrig en ganske liten kostnad i den store sammenhengen, biler må vedlikeholdes også men det har du vel heller ikke lyst til å bruke penger på? Håper ikke du kjører rundt på en vei nær meg.

Jeg har dårlig råd, kjøper dekk på finn, men har fortsatt råd til å ha bil. Du har ikke dårlig råd så du vet ingenting om hvordan vi får det til og burde holde oppgulpet ditt for deg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har dårlig råd, kjøper dekk på finn, men har fortsatt råd til å ha bil. Du har ikke dårlig råd så du vet ingenting om hvordan vi får det til og burde holde oppgulpet ditt for deg selv.

Jo det har jeg, men jeg er jo klar over at jeg kjører rundt i en potensiell drapsmaskin så jeg prioriterer å holde bilen i tipp topp stand. Så får det heller være at jeg ikke har råd til å spise middag hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo det har jeg, men jeg er jo klar over at jeg kjører rundt i en potensiell drapsmaskin så jeg prioriterer å holde bilen i tipp topp stand. Så får det heller være at jeg ikke har råd til å spise middag hver dag.

Så kun nye Nokian Hakkpelitta 10 eller tilsvarende kostbare dekk på din bil? På originale felger, selv om du får uoriginale til langt lavere pris? Du sparer jo ikke penger på dekk og bildeler, tross alt.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Så kun nye Nokian Hakkpelitta 10 eller tilsvarende kostbare dekk på din bil? Du sparer jo ikke penger på dekk, tross alt.

Stemmer det, jeg har splitter nye Hakka 10 på min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt, du har ny bil fra 2022, men ikke råd til felger?

Anonymkode: 82abc...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som du bytter ut til neste sesong, fordi de da ikke er nye lengre?

Det er en så hinsides unødvendig prioritering om man ikke har råd til det. Da kjøper man selvsagt heller noe rimeligere og beholder bilen sin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønte ikke helt, du har ny bil fra 2022, men ikke råd til felger?

Anonymkode: 82abc...ff0

Ser da ut som du skjønte det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 time siden):

Som du bytter ut til neste sesong, fordi de da ikke er nye lengre?

Det er en så hinsides unødvendig prioritering om man ikke har råd til det. Da kjøper man selvsagt heller noe rimeligere og beholder bilen sin.

Nei jeg regner med de er like gode neste sesong, jeg kjører minst mulig om vinteren uansett. Er så mange slasker med dårlige dekk ute og skaper trafikkfarlige situasjoner da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei jeg regner med de er like gode neste sesong, jeg kjører minst mulig om vinteren uansett. Er så mange slasker med dårlige dekk ute og skaper trafikkfarlige situasjoner da.

Så du sparer altså på dekk du også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 3.20):

Hvem bryr seg om felger?

Anonymkode: 19a98...6d8

De som har greie på felgers innvirkning på bremser for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har du ikke dårlig råd. 

Vet du i det hele tatt noe om hva man kan finne brukt?  Jeg kjøpte 8-versjonen av disse dekkene på finn i 2018 for 700 kroner, de hadde gått en halv sesong. Brukte deler er ikke nødvendigvis dårlige deler. Alle delene på bilen din er brukt uansett. Jeg sitter også her og skriver på en maskin som er 11 år gammel og kjører Win 10, som jeg ga 1000 kroner for, og som kostet 20-25000 kroner da den var ny.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PetterKanin skrev (2 timer siden):

Så du sparer altså på dekk du også?

Jeg vet ikke, må jeg bytte de daglig for at du ikke skal definere det som "sparing" eller hvor går grensa?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg vet ikke, må jeg bytte de daglig for at du ikke skal definere det som "sparing" eller hvor går grensa?

Tja, du synes jo det er forferdelig farlig om de bytter eier, så det kan da ikke være noen forskjell der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Tja, du synes jo det er forferdelig farlig om de bytter eier, så det kan da ikke være noen forskjell der?

I utgangspunktet ikke, men det er så mye svindel og bedrag på bruktmarkedet at sjansen for å ende opp med noe søppel er for stor til at jeg tar sjansen på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet ikke, men det er så mye svindel og bedrag på bruktmarkedet at sjansen for å ende opp med noe søppel er for stor til at jeg tar sjansen på det.

Svindel og bedrag på dekk? Kanskje om man får dekkene tilsendt, men det gjør man jo ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...