Baktus2024 Skrevet 11. oktober 2022 #21 Skrevet 11. oktober 2022 BLM med en svart mann som tema , ja da hadde de alle et sort bilde på instakontoene sine .. 4 2
Gab Skrevet 11. oktober 2022 #22 Skrevet 11. oktober 2022 Entern skrev (42 minutter siden): Norsk media vil helst at folk skal være minst mulig klar over hva som skjer der, og hvis de oppfatter hva som skjer der, glemme det fortest mulig. Og hva skulle grunnen være til at norsk media skulle konspirere på denne måten? 1
Entern Skrevet 12. oktober 2022 #23 Skrevet 12. oktober 2022 Gab skrev (13 timer siden): Og hva skulle grunnen være til at norsk media skulle konspirere på denne måten? De unngår konsekvent å trykke nyheter som sier noe ufordelaktig om islam. 5 3
Sciurus Skrevet 12. oktober 2022 #24 Skrevet 12. oktober 2022 Tråden er ryddet for nedsettende innlegg og brukerdebatt. Sciurus, mod
Dakia Skrevet 12. oktober 2022 #25 Skrevet 12. oktober 2022 Er det så vanskelig å forstå at det ikke handler om hijab? Det handler om kvinners rett til å velge selv. Og støtter man det (som er selvsagt) så må man ikke blande seg i hva individets valg er. 2
Lava Anne Skrevet 12. oktober 2022 #26 Skrevet 12. oktober 2022 Norsk media skriver om Iran. Og norsk media skriver om kvinner med hijab som blir hetset, noe mange av de opplever. Begge ting skjer. Ingen vits i å gjøre det om til whataboutisme. Det ødelegger norsk debatt. 4
Lava Anne Skrevet 12. oktober 2022 #27 Skrevet 12. oktober 2022 Drizzt skrev (På 11.10.2022 den 15.34): Det er ikke bare respektløst av norsk media, men også av muslimske kvinner med hijab i Norge. De har NULL empati og medfølelse med sine muslimske medsøstre i Iran. Jeg håper virkelig vi ser starten på en varig endring i Iran hvor landet går tilbake til sine sekulære tradisjoner. Det berømte bildet: Jeg vet om flere profilerte muslimer med hijab som heier på kvinnenes kamp i Iran. Hvorfor lyver du om folk du ikke kjenner? Ellers enig med deg i det siste. 3
Bag Skrevet 13. oktober 2022 #28 Skrevet 13. oktober 2022 23 hours ago, Entern said: De unngår konsekvent å trykke nyheter som sier noe ufordelaktig om islam. Dette høres veldig konspiratorisk ut. Hva slags motiv mener du media skulle ha for å gjøre noe slikt?
Entern Skrevet 13. oktober 2022 #29 Skrevet 13. oktober 2022 Bag skrev (2 minutter siden): Dette høres veldig konspiratorisk ut. Hva slags motiv mener du media skulle ha for å gjøre noe slikt? Det vet jeg ikke, jeg har ikke telepatiske evner. Men konspi er det slettes ikke. 5 1
Kapt.Chat Skrevet 13. oktober 2022 #30 Skrevet 13. oktober 2022 Om vi ser på hijabens historie i Iran så har kvinners rett eller rettere sagt plikt til å bruke hijab hatt tett sammenheng med deres rettigheter. Med plikten til å bære hijab så mistet de samtidig mange rettigheter, og dette er ikke tilfeldig. Det er patriarkalske styresett som innfører hijab påbud og håndehever det, og det burde jo være en tankevekker for feministene som absolutt skal forsvare dette plagget. At dette plagget skal symbolisere kvinners rettigheter til å kle seg som de vil, det må jeg påstå er historieløst. For plagget er tett knytt opp mot kvinners manglende rettigheter, både i dag og i et historisk perspektiv. Og i Norge så blir problemstillingen et paradoks, for vi hegner om friheten til å bestemme selv, så visst noen sier at de ønsker retten til å bestemme selv, så blir vi satt i sjakk matt. Da kan vi også glatt overse at det også er mange i Norge som føler en tvang til å gå med hijab. For de som føler seg presset til å gå med hijab har også mistet mange av sine rettigheter, og de kan ikke snakke om tvangen de føler. Men de som faktisk bærer hijab helt frivillig, ja de står fritt til å snakke, for de er allerede fri. Men i solidaritetens navn så mener jeg de burde de nesten burde brent hijaben sin, eller kanskje brukt hijab med politiske slagord som sa at ingen kvinner i verden skal tvinges til å gå med hijab. 4 4
Gab Skrevet 13. oktober 2022 #31 Skrevet 13. oktober 2022 Kapt.Chat skrev (5 timer siden): Om vi ser på hijabens historie i Iran så har kvinners rett eller rettere sagt plikt til å bruke hijab hatt tett sammenheng med deres rettigheter. Med plikten til å bære hijab så mistet de samtidig mange rettigheter, og dette er ikke tilfeldig. Det er patriarkalske styresett som innfører hijab påbud og håndehever det, og det burde jo være en tankevekker for feministene som absolutt skal forsvare dette plagget. At dette plagget skal symbolisere kvinners rettigheter til å kle seg som de vil, det må jeg påstå er historieløst. For plagget er tett knytt opp mot kvinners manglende rettigheter, både i dag og i et historisk perspektiv. Og i Norge så blir problemstillingen et paradoks, for vi hegner om friheten til å bestemme selv, så visst noen sier at de ønsker retten til å bestemme selv, så blir vi satt i sjakk matt. Da kan vi også glatt overse at det også er mange i Norge som føler en tvang til å gå med hijab. For de som føler seg presset til å gå med hijab har også mistet mange av sine rettigheter, og de kan ikke snakke om tvangen de føler. Men de som faktisk bærer hijab helt frivillig, ja de står fritt til å snakke, for de er allerede fri. Men i solidaritetens navn så mener jeg de burde de nesten burde brent hijaben sin, eller kanskje brukt hijab med politiske slagord som sa at ingen kvinner i verden skal tvinges til å gå med hijab. Det er forskjell på Iran og Norge og hva som gjelder der gjelder ikke her. Hvorfor kan ikke de som blir presset til å bruke hijab i Norge snakke om det? Hvis det er slik må vi heller legge forholdene til rette for at de skal kunne snakke om det enn å tvinge de til å ta den av. Vi må bidra til å gi de frihet men de må ta valget selv og gjøre det selv. Alt annet er et overgrep. "Jeg vet bedre enn deg hva som er best for deg" blir fort et overgrep uansett hvilken vei og av hvem det brukes. 2
Kapt.Chat Skrevet 13. oktober 2022 #32 Skrevet 13. oktober 2022 Gab skrev (2 timer siden): Det er forskjell på Iran og Norge og hva som gjelder der gjelder ikke her. Hvorfor kan ikke de som blir presset til å bruke hijab i Norge snakke om det? Hvis det er slik må vi heller legge forholdene til rette for at de skal kunne snakke om det enn å tvinge de til å ta den av. Vi må bidra til å gi de frihet men de må ta valget selv og gjøre det selv. Alt annet er et overgrep. "Jeg vet bedre enn deg hva som er best for deg" blir fort et overgrep uansett hvilken vei og av hvem det brukes. Ja det er absolutt forskjell på Iran og Norge, men det grunnleggende i Islam er det samme begge plasser. At vi skal få de som er tvunget/presset til å bruke hijab i Norge til å snakke om det, er nok lettere sagt en gjort. Det kan sammenlignes med familievold, hvor den som blir utsatt for det kan leve med det i årevis uten at omverden får vite om det, eller at omverden har berøringsangst for å blande seg inn i den private sfære. Og mange rister på hodet når hva som har skjedd kommer frem, kan ikke skjønne hvorfor de valgte å bli værende under slike forhold. Og det er klart når alle snakker så positivt om hijab så blir det ekstra vanskelig for de som er tvunget til å bruke hijab å stå frem, eller konfrontere de de som står bak presset/tvangen. Og for dem er det ikke så enkelt og ta valget selv som du sier. Du er for friheten som du sier og mot all bruk av tvang, men det er akkurat pardokset som jeg skrev om. 3 1 3
Drizzt Skrevet 15. oktober 2022 #33 Skrevet 15. oktober 2022 (endret) Dakia skrev (På 12.10.2022 den 18.21): Er det så vanskelig å forstå at det ikke handler om hijab? Det handler om kvinners rett til å velge selv. Og støtter man det (som er selvsagt) så må man ikke blande seg i hva individets valg er. Det handler om hijab og tvangen muslimske kvinner opplever å bruke den. Lava Anne skrev (På 12.10.2022 den 18.36): Jeg vet om flere profilerte muslimer med hijab som heier på kvinnenes kamp i Iran. Hvorfor lyver du om folk du ikke kjenner? Ellers enig med deg i det siste. Jeg lyver ikke. Du gir et paradoks-unntak som eksempel for en regel og det blir feil. Endret 15. oktober 2022 av Drizzt 3 2 1
kraftwerk Skrevet 15. oktober 2022 #34 Skrevet 15. oktober 2022 (endret) Jeg så nettopp et innslag på Tv2 nyheter - «ærlig talt», hvor en norsk-afrikansk(?) aktivist med hijab ble intervjuet i studio. Journalisten sa flere ganger «men, hadde ikke saken din blitt talt bedre - hvis du også kastet hijaben slik som kvinnene i Iran?». Aktivisten mente ene og alene at dette handler om at kvinner skal gå med det de vil, hun refererte derfor til kvinner med kort skjørt - og voldtekt. Hun mente IKKE at kvinner kaster hijab pga tvang, vold og undertrykkelse - det handler visst ene og alene om å velge selv. Jeg er til dels enig, men dette handler mest om undertrykkelse av kvinner og at de nå står sammen - kaster det religiøse symbolet. For de vil ikke lenger la seg bestemme over, undertrykkes. Dette handler faktisk ikke om at kvinner velger selv hva de går med, så enkelt er det faktisk ikke. Det handler om mye mer enn det. Endret 15. oktober 2022 av kraftwerk 4
kraftwerk Skrevet 15. oktober 2022 #35 Skrevet 15. oktober 2022 Dakia skrev (På 12.10.2022 den 18.21): Er det så vanskelig å forstå at det ikke handler om hijab? Det handler om kvinners rett til å velge selv. Og støtter man det (som er selvsagt) så må man ikke blande seg i hva individets valg er. Dette er jo ikke riktig. Kvinner i f.eks Iran kaster hijaben sin fordi regimet og hijaben som symbol påregner de tvang. Ja, det handler OGSÅ om at kvinner skal kunne gå med det de vil, men dette handler mest om den tvangen, volden og undertrykkelsen kvinner med hijab protesterer mot. 3
Drizzt Skrevet 15. oktober 2022 #36 Skrevet 15. oktober 2022 kraftwerk skrev (8 minutter siden): Jeg så nettopp et innslag på Tv2 nyheter - «ærlig talt», hvor en norsk-afrikansk(?) aktivist med hijab ble intervjuet i studio. Journalisten sa flere ganger «men, hadde ikke saken din blitt talt bedre - hvis du også kastet hijaben slik som kvinnene i Iran?». Aktivisten mente ene og alene at dette handler om at kvinner skal gå med det de vil, hun refererte derfor til kvinner med kort skjørt - og voldtekt. Hun mente IKKE at kvinner kaster hijab pga tvang, vold og undertrykkelse - det handler visst ene og alene om å velge selv. Jeg er til dels enig, men dette handler mest om undertrykkelse av kvinner og at de nå står sammen - kaster det religiøse symbolet. For de vil ikke lenger la seg bestemme over, undertrykkes. Dette handler faktisk ikke om at kvinner velger selv hva de går med, så enkelt er det faktisk ikke. Det handler om mye mer enn det. Dette er bortforklaring og tåkelegging på nivå med Støres evner. Opptøyene i Iran er protest mot hijab, tvangen å gå med hijab og hva hijab representerer. 3 2 1
Kapt.Chat Skrevet 15. oktober 2022 #37 Skrevet 15. oktober 2022 kraftwerk skrev (2 timer siden): Jeg så nettopp et innslag på Tv2 nyheter - «ærlig talt», hvor en norsk-afrikansk(?) aktivist med hijab ble intervjuet i studio. Journalisten sa flere ganger «men, hadde ikke saken din blitt talt bedre - hvis du også kastet hijaben slik som kvinnene i Iran?». Aktivisten mente ene og alene at dette handler om at kvinner skal gå med det de vil, hun refererte derfor til kvinner med kort skjørt - og voldtekt. Hun mente IKKE at kvinner kaster hijab pga tvang, vold og undertrykkelse - det handler visst ene og alene om å velge selv. Synes sammenligningen med korte skjørt er litt søkt, med minde familien eller samfunnet rundt presser noen til å gå med korte skjørt. Da er det mer sammenlignbart med korte shortser i sandvolleyball, hvor det patriarkalske styret i forbundet har bestemt hva jentene skal ha på seg. Og her fikk sandvolleyballjentene unison støtte når de nektet å spille med korte shortser. Irans håndballlag som deltok i VM var tvunget til å gå med hijab, knebukser og vide overdeler, men igjen så var det mange som mente at det var positivt, de fikk ihvertfall delta i håndball EM, igjen så var det retten til å bære plagget frivillig som ble fremmet, mens det ikke ble fokusert like mye på tvangen det innebærer for mange. 2
kraftwerk Skrevet 15. oktober 2022 #38 Skrevet 15. oktober 2022 Kapt.Chat skrev (5 timer siden): Synes sammenligningen med korte skjørt er litt søkt, med minde familien eller samfunnet rundt presser noen til å gå med korte skjørt. Da er det mer sammenlignbart med korte shortser i sandvolleyball, hvor det patriarkalske styret i forbundet har bestemt hva jentene skal ha på seg. Og her fikk sandvolleyballjentene unison støtte når de nektet å spille med korte shortser. Irans håndballlag som deltok i VM var tvunget til å gå med hijab, knebukser og vide overdeler, men igjen så var det mange som mente at det var positivt, de fikk ihvertfall delta i håndball EM, igjen så var det retten til å bære plagget frivillig som ble fremmet, mens det ikke ble fokusert like mye på tvangen det innebærer for mange. Jeg er helt enig. Utgangspunktet til denne aktivisten i intervjuet (i studio) - var jo at dette handler om at kvinner skal få gå med det de vil selv. Prøv å søk opp episoden eller klipp, det ligger på tv2 Play - man hører og ser at hun er ganske usikker og skjelver i stemmen, for journalisten er åpenbart ikke enig med hun. 2
Bacteria Skrevet 16. oktober 2022 #39 Skrevet 16. oktober 2022 kraftwerk skrev (23 timer siden): Jeg så nettopp et innslag på Tv2 nyheter - «ærlig talt», hvor en norsk-afrikansk(?) aktivist med hijab ble intervjuet i studio. Journalisten sa flere ganger «men, hadde ikke saken din blitt talt bedre - hvis du også kastet hijaben slik som kvinnene i Iran?». Aktivisten mente ene og alene at dette handler om at kvinner skal gå med det de vil, hun refererte derfor til kvinner med kort skjørt - og voldtekt. Hun mente IKKE at kvinner kaster hijab pga tvang, vold og undertrykkelse - det handler visst ene og alene om å velge selv. Jeg er til dels enig, men dette handler mest om undertrykkelse av kvinner og at de nå står sammen - kaster det religiøse symbolet. For de vil ikke lenger la seg bestemme over, undertrykkes. Dette handler faktisk ikke om at kvinner velger selv hva de går med, så enkelt er det faktisk ikke. Det handler om mye mer enn det. Enig. Det blir for enkelt. Hijab er et symbol på ting, bla undertrykkelse av kvinner! Hvis det er den modellen jeg tror det er, er hun rimelig selvsentrert. Stiller seg opp på IG og klager over diskriminering «i det siste» på bakgrunn av det som skjer i Iran?! Når ble HUN offeret her, og ikke de som blir DREPT i Iran?! Hun er nok helst sur fordi varemerket hennes er kommet i diskreditt. 1 1
Gorgonzola Skrevet 16. oktober 2022 #40 Skrevet 16. oktober 2022 (endret) Jo nærmere en konflikt er (geografisk og kulturelt) jo mer oppmerksomhet får den. Hva med Jemen? En forferdelig borgerkrig og sultkatastrofe vi knapt får noe informasjon om via norske medier. Eller alle konfliktene i Afrika? Topic: Jeg tror tilgangen på informasjon (inkludert mediehusenes egen tilstedeværelse eller ikke) også preger hvor mye dekning en sak gis. Det er nok lettere å rapportere om elendigheter i Ukraina, der de største medieaktørene er bra representert (i tillegg til masse info fra samarbeidspartnere i bransjen) kontra Iran, der media (også utenlandske) er underlagt svært strenge regler og restriksjoner. I tillegg, rent storpolitisk, er vel Iran kjent for å ha sterkere bånd til Russland enn samtlige andre Europeiske nasjoner til sammen så det betyr kanskje også noe? Dessuten startet opptøyene med en svært spisset vinkling om at denne unge kvinnen som døde er gnisten som, fyrer av krutt tønna i et kvinneopprør. Om det hadde vært sant er det ikke mye som slår kamper mot kvinneundertrykking, patriarkalsk (teokratisk) brutalt prestestyre og all retorikk som ensidig fokuser på nettopp kvinneundertrykking. En story om at nå stormer kvinner gatene for sine rettigheter (målt etter vestlig målestokk) og drepes i hopetall for dette ville gitt førstesideplass også i norske medier i lang tid. Men det er ikke helt sånn. At drapet på Mahsa Amini var utløsende for et opprør er vel ikke særlig diskutabelt. Men opprøret handler om mye, ikke minst rettigheter for kvinner men også effekten av i mange år og ha vært underlagt et brutalt regime der svært mange, kvinner og menn, ikke har rettigheter, folk er møkk lei av sanksjoner fra omverdenen som har resultert i svært høy arbeidsledighet, økonomisk kollaps og lagt mange hindre for utdanning, internasjonal samhandling osv. Folk som ikke kan brødfø egen familie blir til slutt desperate og det kombinert med reell urettferdighet er krutt. Det stemmer også at det (for en gangs skyld) er mange kvinner som tar til gatene, VG hevder sågar at de får i spissen. Mulig det men frontlinje-tap domineres også denne gang, og som alltid, av menn, greit dokumentert av nettstedet Iran Human Rights , de opererer med 10 prosent av de drepte var barn (altså under 18 år) og 15 prosent av de drepte var kvinner, "resten" var menn . Nå skal ikke jeg forsøke å gjøre det til en anti-kvinne-kamp for det er definitivt en kamp for kvinners rett og rettigheter som burde fått mye mer oppmerksomhet enn den gjør. Men det er et større bilde enn som så. Et annet aspekt som ikke er særlig belyst men bør være interessant i et politisk perspektiv; Amini var kurder, altså ikke perser. I seg selv noe å dvele ved. Jeg kjenner ikke forholdene godt nok men står iranere flest last og brast med hvordan kurdere behandles? Usikker på det gitt. Uansett - Irans borgere fortjener noe helt annet enn det styresettet de er belemret med i dag, la oss støtte dem i den kampen. Problemet i dag er at de som organiserer opptøyene/kampen mot det sittende regimet selv åpent innrømmer at de ikke har strukturer for å kunne etablere et nytt styresett i eget land. Bare der ligger det kanskje en trist realisme i at svært mange menn, ganske mange kvinner og noen barn mister livet helt meningsløst. God søndag allikevel Endret 16. oktober 2022 av Gorgonzola
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå