Gå til innhold

Kvinner kaster hijaben i Iran

Anbefalte innlegg

Gjest Hipparchia
Skrevet

I mens det norske media publiserer leserinnlegg på leserinnlegg fra jenter med hijab som føler seg hetset i Norge pga hodeplagget. Jeg syns det er fryktelig feigt og respektløst av norsk media. Virkelig feil tid og sted. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hipparchia skrev (2 minutter siden):

I mens det norske media publiserer leserinnlegg på leserinnlegg fra jenter med hijab som føler seg hetset i Norge pga hodeplagget. Jeg syns det er fryktelig feigt og respektløst av norsk media. Virkelig feil tid og sted. 

"Norsk media" er jo ikke kjent for å lage bølger akkurat....  De føler straUmen de, lizm. 

Det er ikke bare sånn at noen kaster jaaAAaben... De blir satt i fengsel og/eller mishandlet/drept for å gjøre det...  :sprettoy: Måå ikkje sjenere deg, evt fremstå som "kulturelt usensitiv", vettu :sukk:

:nisselue:

• Liker 5
  • Hjerte 1
Gjest Hipparchia
Skrevet
AnonymBruker 42 skrev (10 minutter siden):

"Norsk media" er jo ikke kjent for å lage bølger akkurat....  De føler straUmen de, lizm. 

Det er ikke bare sånn at noen kaster jaaAAaben... De blir satt i fengsel og/eller mishandlet/drept for å gjøre det...  :sprettoy: Måå ikkje sjenere deg, evt fremstå som "kulturelt usensitiv", vettu :sukk:

:nisselue:

Nei, ikke sant🙄 Mye verre med stakkars jenter som føler de blir beglodd når de går med hijab på aker brygge. 

Skrevet (endret)
Hipparchia skrev (8 minutter siden):

Nei, ikke sant🙄 Mye verre med stakkars jenter som føler de blir beglodd når de går med hijab på aker brygge. 

Nå vet jeg ikke om Brygga akkurat er et problemområde, og jeg synes jo damer skal få gå med jhaaaaben sin om de selv ønsker, men det er jo påfallende, og en "tankevekker" hvor stille det er om dette i Norge, mtp. at damer setter livet på spill for å slippe andre steder , lizm 🤪

Edit : Tror bare personlig det ligger "litt mer" i dette enn "hodeplagg"....

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Rystende hvor lite mediadekkning det er i Norge over hva som foregår i Iran akkurat nå.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
20 hours ago, Hipparchia said:

Hva mener du med det? Fordi noen har det verre enn andre så skal ikke andre kunne klage over mindre problener? Er det slik at fordi det er krig i Ukraina så skal ikke vi kunne klage på strømprisen i Norge? Når det gjelder hijab er svaret selvfølgelig at det må kvinnene få velge selv. De som ikke vil, skal få slippe, og de som vil skal få lov. Og ingen av de skal bli trakassert for sitt valg.

• Liker 2
Gjest Hipparchia
Skrevet
Brutex skrev (8 minutter siden):

Hva mener du med det? Fordi noen har det verre enn andre så skal ikke andre kunne klage over mindre problener? Er det slik at fordi det er krig i Ukraina så skal ikke vi kunne klage på strømprisen i Norge? Når det gjelder hijab er svaret selvfølgelig at det må kvinnene få velge selv. De som ikke vil, skal få slippe, og de som vil skal få lov. Og ingen av de skal bli trakassert for sitt valg.

Fordi kvinner blir drept i Iran for å få lov til å velge og media og hijab-aktivistene er helt tause. I stedet velger media å poste flere leserinnlegg fra de som bruker hijab og rasismen de føler. Du ser virkelig ikke problemet med det? 

Skrevet
Brutex skrev (18 minutter siden):

Dårlig sammenligning. Fordi det er krig i Ukrainia har nesten alle kritiske stemmer angående Nato stilnet. Rett og slett fordi det er tonedøvt og moralsk forkastelig å begynne å nøre opp under en slags forståelse for angrepskrigen til Russland.

Media burde kjenne på tidsånden og brutaliteten i Iran for den som går uten hijap og ikke kjøre sine vanlige antirasistiske kjepphester som de vanligvis gjør 24/7

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
8 minutter siden, Hipparchia said:

Fordi kvinner blir drept i Iran for å få lov til å velge og media og hijab-aktivistene er helt tause. I stedet velger media å poste flere leserinnlegg fra de som bruker hijab og rasismen de føler. Du ser virkelig ikke problemet med det? 

De to sakene har ikke noe med hverandre å gjøre. Dessuten har da virkelig media skrevet om kvinnene i Iran.

• Liker 4
Skrevet
Hipparchia skrev (20 timer siden):

det er vanskelig for norske å forstå det som er livet der, for norske lever sitt eget liv på berge, kald og nøytral og later som de bryr seg, men finnes ikke interesse, for norske er norske.

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Jeg har ingenting imot de muslimene som bor her. De har ikke plaget meg på noen måte, men den hijaben… den får meg til å tenke på tvang og undertrykking, slik vi ser i Iran og Afghanistan,

og jeg klarer ikke å koble den sammen med frivillighet og frihet.  Det er som at de kler på seg religionen sin som et skjold mot oss andre. Jeg vil gjerne oppfatte menneskene, men uten å bli nødt til å møte på religionen deres før mennesket.

unnskyld, muslimske damer. Dere har lov å gjøre som dere ønsker og jeg har ingenting imot dere. Bare forteller hvorfor jeg heller henvender meg til mennesker uten religiøs uniform.

Endret av Adobyen
Skrevet

Er enig i at det som skjer i Iran og iransk diaspora over hele verden nå får forbausende lite dekning i norsk media. Utenriksnyheter er kanskje ikke så interessant når det ikke gjelder Putin eller Trump? Som vanlig har heller ikke tafatte norske myndigheter tenkt å innføre sanksjoner eller gjøre noe som helst, før EU og helst alle andre land i verden har gjort noe først.

Dette handler for øvrig om mer enn frihet til å slippe å gå i hijab. Det handler om titusenvis av modige iranske kvinner og menn, på tvers av befolkningsgrupper og religiøs tilhørighet, som med livet som innsats står opp mot et teokratisk, brutalt og voldelig terrorregime som slakter uskyldige barn og sivile. 

De fortjener vår støtte og oppmerksomhet, og de fortjener å bli hørt. 

mahsa.jpg

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Oppfordrer alle til å se dokumentaren «No country for women», på Tv2.

Vi kan faktisk ikke fortsette å tro at det går an å snakke vett inn i disse ekstremistene. De sier det vestlige land vil høre, så de får hjelp og pengestøtte, og så gjør de det motsatte av det de sier.

Kvinner i Iran og Afganistan har ikke mer å tape, de kan like gjerne dø hvis de må fortsette å bare eksistere som de gjør nå. Leve gjør de jo ikke. Derfor gir de nå faen i konsekvensene. 
Håper dette er starten på slutten på galskapen og at vi andre land slutter å være så naive.

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (På 8.10.2022 den 22.43):

Håper dette er starten på slutten på galskapen og at vi andre land slutter å være så naive.

Må bare si at jeg er lite overbevist om at land som Norge, Canada, Frankrike, USA etc.... for å nevne noen, er "naive". Regjeringene vet godt hva de holder på med og hva de (på kort sikt) vinner på det. Nå har i det minste Canada tatt grep mot noe av sin ukultur, får se om flere følger. Det vil i hvert fall være å gjøre noe for å bryte ned det apartheidsystemet kvinner i Iran og Afghanistan lever under.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
Hipparchia skrev (På 8.10.2022 den 1.05):

Det er ikke bare respektløst av norsk media, men også av muslimske kvinner med hijab i Norge. De har NULL empati og medfølelse med sine muslimske medsøstre i Iran. 

Jeg håper virkelig vi ser starten på en varig endring i Iran hvor landet går tilbake til sine sekulære tradisjoner.

Det berømte bildet:

Iranian students pictured in the Seventies – demonstrators taking to the streets pose questions about their country’s direction

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Hipparchia skrev (På 8.10.2022 den 21.47):

Det er ikke rasisme de opplever, men kritikk mot et kvinneundertrykkende hodeplagg som deres medsøstre i Iran betaler med livet for.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Drizzt skrev (31 minutter siden):

Det er ikke bare respektløst av norsk media, men også av muslimske kvinner med hijab i Norge. De har NULL empati og medfølelse med sine muslimske medsøstre i Iran. 

Det respektløse er at noen skal bestemme hvordan andre skal være kledd, både å tvinge noen til å bruke hijab og det å forby noen å gjøre det. Det er også respektløst å mene at man vet bedre enn kvinnene selv hva som er deres motiv for å bære/ikke bære hijab.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Gab skrev (4 minutter siden):

Det respektløse er at noen skal bestemme hvordan andre skal være kledd, både å tvinge noen til å bruke hijab og det å forby noen å gjøre det. Det er også respektløst å mene at man vet bedre enn kvinnene selv hva som er deres motiv for å bære/ikke bære hijab.

Jeg kan godt være enig med deg under premisset at alle skal gå kledd slik de vil uten at det får noen som helst konsekvenser for dem. Enten det er snakk om nazi-uniform, eller KKK-drakt, eller annet som noen kan bli provosert og krenket over.

Eller så kan vi bli enige om at det finnes visse kulturelle, etiske og moralske grenser som er knyttet til verdier som er viktige i vår sivilisasjon.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Drizzt skrev (27 minutter siden):

Jeg kan godt være enig med deg under premisset at alle skal gå kledd slik de vil uten at det får noen som helst konsekvenser for dem. Enten det er snakk om nazi-uniform, eller KKK-drakt, eller annet som noen kan bli provosert og krenket over.

Eller så kan vi bli enige om at det finnes visse kulturelle, etiske og moralske grenser som er knyttet til verdier som er viktige i vår sivilisasjon.

Jeg vet at noen prøver å sette  likhetstrekk mellom muslimske klær og nazi-uniformer/KK-drakter og synes det er et knakende god sammenligning. Hvis du spør personer som bruker Nazi-uniformer eller KKK-uniformer så er det stort samsvar mellom hva de mener og hva drakten signalerer. Men det er ikke slik at de fleste som bruker muslimske plagg i Norge står for de kvinneligfiendtlige holdningene lederne har i Iran. Det er kvinnene selv som vet hvorfor de kler seg slik de gjør.

En viktig verdi i vår sivilisasjon bør være at folk i størst mulig grad får bestemme selv.

• Liker 1
Skrevet

Norsk media vil helst at folk skal være minst mulig klar over hva som skjer der, og hvis de oppfatter hva som skjer der, glemme det fortest mulig.

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...