Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan tolkes 3-gangers regelen på ditt lærested?

Er det slik at man har 3 forsøk på å bestå en eksamen eller har man (satt på spissen) 3 forsøk på å få karakteren A?

Jusstudenter må være de verste gjentaksstudentene som er. Hadde du giddet ta et fag om igjen både en og to ganger i håp om å få A?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I UiO så er det tre ordinære forsøk på eksamen.

Jeg har tatt ex.fac to ganger for å få A (eller datidens 2.1), var helt greit det.. Tok andre fag ved siden av.

Skrevet

Kanskje litt utenfor tema, men pleier det være en 3-gangers regel på høgskoler og universiteter? På min høgskole er denne regelen tatt bort, heldigvis.

Skrevet (endret)

Ja, på Høgskolen i Oslo er det slik. Man får 3 sjanser.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Skrevet
I UiO så er det tre ordinære forsøk på eksamen.

Jeg har tatt ex.fac to ganger for å få A (eller datidens 2.1), var helt greit det.. Tok andre fag ved siden av.

Var 2,1 virkelig en A?

Jøsses, jeg har en A fra universitetet! Hvem skulle trodd slikt?

Skrevet

Ved høgskolen I hedmark er det også slik at en har tre sjangser!

Skrevet
Var 2,1 virkelig en A?

Det varierer fra fag til fag, men dersom der er ex.phil. du snakker om så er det A ja.

Skrevet

på min høgskole har vi tre forsøk for å forbedre karakteren. går det dårlig så beholder man den beste karakteren :)

Skrevet

Du har tre gratis sjanser till å enten forbedre eller konte eksamen. Om du fortsatt ikke er fornøyd, kan du ta flere, men da må du betale sensor, vakt etc.

Skrevet

Hva? Kan man ta eksamen mer enn 3 ganger hvis man betaler? Har jeg aldri hørt om - gjelder dette ved uio også - noen som vet?

Du spør om det er noen som gidder å ta en eksamen flere ganger for en A. Personlig tar jeg psykologieksamen nå for andre gang, og planlegger en tredje til våren. Hva gjør man ikke for å oppfylle drømmen? Vet at det er veldig mange psykologi-studenter som både prøver to og tre ganger for sjansen til å bli psykolog.

Skrevet

Det var i hvertfall sånn på den gamle høyskolen min. Vet ikke hvordan det er her i Bergen. Eller i Oslo, for den slags skyld. Men regner med at dere har ett eksamenskontor på skolen, hvor de kan svare for deg?

Skrevet

Synes det høres veldig rart ut at 2.1 er A? Og at det varierer fra fag til fag...Er det slik at arbeidsgiver må drive å tolke karakterene utifra de ulike skolene og fagene?

Nei, dette har jeg aldir hørt om! Har nettopp tatt ex.phil og ex.fac sjøl, og selv om det er bokstavkarakterer i dag, så er nå det en gang slik at A er A, uansett fag!!!!

Skrevet

på skulen vår har en 3 forsøk på å stå.

så kan en søke om 4. gangen om en har god grunn..

Skrevet
Var 2,1 virkelig en A?

På samfunnsvitenskapelige fag var 2.1 en A, mens på mat.nat var samme tallkarakter kjempedårlig.. Det er vel noe av visjonen med bokstavkarakterer, lik vurdering i ulike fakultet.

Skrevet
Du har tre gratis sjanser till å enten forbedre eller konte eksamen. Om du fortsatt ikke er fornøyd, kan du ta flere, men da må du betale sensor, vakt etc.

:ler::ler: ...man må ha en egen vakt. Så i lokalet er det den ene studenten og en vakt.

Gjest ikkenikke
Skrevet
Synes det høres veldig rart ut at 2.1 er A? Og at det varierer fra fag til fag...Er det slik at arbeidsgiver må drive å tolke karakterene utifra de ulike skolene og fagene?

Nei, dette har jeg aldir hørt om! Har nettopp tatt ex.phil og ex.fac sjøl, og selv om det er bokstavkarakterer i dag, så er nå det en gang slik at A er A, uansett fag!!!!

Vel, du kan jo synes at det høres så rart ut som du bare vil, slik er det altså. Som en nevnte over her er f.eks. mat.nat. et av fakultetene der man fikk sinnssykt høye karakterer den gang det var tallkarakterer, og en 2,1 var altså dårlig der. På andre fakulteter var 2,1 knallbra, og oppimot det høyeste som ble gitt. Ved innføringen av bokstavkarakterer dette muligens mer utjevnet, men her var det altså snakk om hva en tallkarakter innen en viss fagkrets vil bli om den blir omgjort til bokstavkarakter, og dette varierer altså, like it or not.

Skrevet

Dette går ikke ved UiO.

Skrevet

På BI har du tre forsøk innen tre år på å ta en eksamen til et kurs. Det er en rettighet du har. Du har krav på tre forsøk. For å ta en eksamen du allerede har forsøkt på en gang må du betale kr 300 per studiepoeng (eller var det vekttall som vi brukte før?). Dersom du har prøvd tre ganger og ikke bestått eller vil forbedre deg ytterligere, må du betale for hele kurset på nytt. Om du tar en eksamen for å forbedre deg eller bare for å stå spiller ingen rolle.

Skrevet (endret)

Kan ta konte-eksamen ja. 2 stk. HiBU

Endret av Gitte
Skrevet
På samfunnsvitenskapelige fag var 2.1 en A, mens på mat.nat var samme tallkarakter kjempedårlig.. Det er vel noe av visjonen med bokstavkarakterer, lik vurdering i ulike fakultet.

Ja, slik er det hos oss også. Det er ulike standarder for hva som er en A, B osv...ved ulike fakultet.

Det er mye lettere å få A'er i teknologiske /matematiske/naturvitenskapelige fag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...