Gå til innhold

Er det rart å spise kalkun på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke rart, men det smaker jo høgg! Kalkun er den tristeste "festmiddagen" jeg vet.

Anonymkode: 8f80f...b10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Warrior

Nei det er ikke rart. Er jo julemat det også synes jeg, men selv ville jeg ikke spist kalkun på julaften for da er det pinnekjøtt jeg vil ha.

Så nei ikke rart i det hele tatt. Folk spiser det de vil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke at det er rart. Jeg foretrekker pinnekjøtt, men folk har ulike tradisjoner på julaften😊 

Anonymkode: 816fd...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så levende mennesker har ikke tradisjoner..?🤔

Anonymkode: 58eb8...b15

Vi er ofrene for presset fra de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ganske unormalt faktisk . Ribbe er det normale. 

Anonymkode: 92973...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er ganske unormalt faktisk . Ribbe er det normale. 

Norge er større enn østlandet faktisk, ribbe er ikke normalt overalt her i Norge nei

Anonymkode: 79193...417

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, skreppamedleppa said:

Tradisjoner er igrunn bare gruppe press fra døde mennesker.

Og det er såååå mange som har et forgudet forhold til tradisjoner i julen, ennda de egentlig virkelig ikke liker disse tradisjonene som f.eks hva en spiser.. 

Før eller seinere finner en sine egne tradisjoner, gjør sin egen greie.  Å skulle tvinge i seg en spesifikk matrett på julaften bare fordi "sånn har det alltid blitt gjort" er bare tøys og tull spør du meg. Nå elsker jeg pinnekjøtt, men jeg synes ikke det er rart med de som gjør sin egen greie, spiser noe helt annet på julaften, lager sine egne levende berikende og gode tradisjoner🙌🙌

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser det nyttårsaften, men arbeidskollega med stor familie spiser det julaften. Praktisk å lage når det er mange som skal spise. Vi har waldorfsalat, grønnsaksblanding, potet, rødkål og kokte epler/+svisker. Og saus, feks Bretagne kyllingsaus laget med fløte og kraft fra kalkunen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Tradisjoner er igrunn bare gruppe press fra døde mennesker.

Og det er såååå mange som har et forgudet forhold til tradisjoner i julen, ennda de egentlig virkelig ikke liker disse tradisjonene som f.eks hva en spiser.. 

Før eller seinere finner en sine egne tradisjoner, gjør sin egen greie.  Å skulle tvinge i seg en spesifikk matrett på julaften bare fordi "sånn har det alltid blitt gjort" er bare tøys og tull spør du meg. Nå elsker jeg pinnekjøtt, men jeg synes ikke det er rart med de som gjør sin egen greie, spiser noe helt annet på julaften, lager sine egne levende berikende og gode tradisjoner🙌🙌

Det er forska på at tradisjoner er en viktig del av vår identitet, tradisjoner er viktig for mange. Så har du motsatt forskning så si fra. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Norge er større enn østlandet faktisk, ribbe er ikke normalt overalt her i Norge nei

Anonymkode: 79193...417

hvorfor snakker du om Østlandet? Hva får deg til å tro at jeg er derfra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke rart, men det smaker jo høgg! Kalkun er den tristeste "festmiddagen" jeg vet.

Anonymkode: 8f80f...b10

Der er vi enige. Det smaker kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er forska på at tradisjoner er en viktig del av vår identitet, tradisjoner er viktig for mange. Så har du motsatt forskning så si fra. 

Det kan være viktig for mange som du selv sier også er det også slik at det føles påtvunget som en klam og ekkel tvangstrøye for mange, hvilken kategori av "de mange" en tilhører vet en selv.. Å tviholde på gamle tradisjoner når og der ingen får noe ut av det og der det slettes ikke er noe lønnsomt, behagelig eller godt som f.eks å lage mat ingen liker på julaften bare av tradisjon tro ser jeg på som noe sløvt ja. Da er det bedre å lage sine egne tradisjoner innad i den gruppen som lever og skal ha det koselig og godt her og nå. Men med en gang en setter et skråblikk på tradisjoner så blir "mange" fryktelig sure og skriker ut om identitetstyveri med engang, slapp helt av.. Det er ingen som sier at du må spise kalkun på julaften, men det er ikke alle tradisjoner som er like bra for alle. Verden har alltid beveget seg fremover der noen tradisjoner vokser en fra og/eller lager nye.

https://forskning.no/arkeologi-historie-innvandring/a-tviholde-pa-verdier-vaner-og-tradisjoner-kan-vaere-odeleggende-for-et-samfunn/1257589

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det er rart. Jeg vokste opp med kalkun på julaften, men foretrekker ribbe så som det er jeg som arrangerer jul 😅

Anonymkode: 9d676...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kalkun på julaften, kjempegodt. Med stuffing, rødkål, surkål, tyttebær, waldorf, rosenkål, poteter og litt forskjellige varianter av saus (lagd fra bunnen) fra år til år. 

Anonymkode: eae4b...6b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Jeg er veldig glad i lutefisk, for det vokste jeg opp med.   Ellers har jeg vært vant til både kalkun, ribbe og pinnekjøtt på julaften. Prøvde dansk juleand, også nydelig mat. Det er mye god mat i Danmark, men tradisjonen der er enten and, gås eller fleskestek, eller alt samtidig.  Masse tykk, brun saus, brune karamelliserte poteter, rødkål og noe surt.

Nå som jeg er alene så er det ikke så nøye. Jeg spiser det jeg får lyst på, og helst noe fra havet. Jeg tåler det også best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er rart å spise kalkun om det er det dere liker. Her i huset liker alle pinnekjøtt, derfor spiser vi det. Nyttårsaften spiser vi alltid kalkun, fordi alle liker det også. 

Det høres veldig merkelig ut om noen sitter og spiser mat ingen liker julaften, kun pga tradisjoner. Om noen her i huset ikke likte pinnekjøtt ville vi servert noe alle likte i stedet. 

Anonymkode: 73c8e...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Honey Dew skrev (På 8.10.2022 den 18.04):

Der er vi enige. Det smaker kylling.

Du må bli kjent med folk som kan tilberede stor fugl.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...