Gå til innhold

Er det rart å spise kalkun på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hva som skal være rart med det. Om du skulle spise dritt hadde jeg skjønt spørsmålet.

Anonymkode: d9de8...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har alltid kalkun på julaften, ganske vanlig her vi bor.

Anonymkode: 5af98...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som er rart med det. Er da mange som spiser det julaften.

Anonymkode: 59b6f...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig her jeg bor også :) Vi spiser det selv på nyttårsaften, men jeg legger ofte inn ønske om å ha det på julaften også. Enn så lenge har jeg blitt nedstemt til fordel for ribbe, men jeg øyner et håp igjen i år 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor ikke? Liker dere bedre fet mat eller er klokketro mot tradisjoner?

Anonymkode: 92f2b...dd1

Hos oss er det viktig å holde på tradisjoner.

En gang i året kan en unne seg fet og god bondekost. Hva er vitsen å leve som en asket og aldri unne seg noe godt til middag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid kalkun på juleaften. Er vestlendinger. Ikkje alle liker pinnekjøtt. 

Anonymkode: 44eb4...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (34 minutter siden):

Hos oss er det viktig å holde på tradisjoner.

En gang i året kan en unne seg fet og god bondekost. Hva er vitsen å leve som en asket og aldri unne seg noe godt til middag?

Det er ikke alle som liker rent, rennende fett.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempeglad hvis jeg hadde fått kalkun på julaften, liker det mye bedre enn ribbe og pinnekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (10 minutter siden):

Det er ikke alle som liker rent, rennende fett.

Da får de holde seg hjemme. Hos oss gjelder regelen om at du spiser det som står på bordet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (15 minutter siden):

Da får de holde seg hjemme. Hos oss gjelder regelen om at du spiser det som står på bordet.

Den regelen applauderer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkun på julaften er helt innafor hvis det er det dere foretrekker.

Jeg, personlig, liker kalkun med stuffing. Ved siden av syns jeg det er godt med fløtesaus, mandelpoteter, waldorfsalat, rosenkål og babygulrøtter. Gjerne noen grønne erter også. 

Ellers er jeg enig med den som foreslo and over her. Helstekt and er også veldig god julemat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe rart. Det er heldigvis ikke noe julematpoliti her til lands, som kommer og arresterer de som ikke velger ribbe eller pinnekjøtt på julaften! 😄

Jeg er ikke glad i noen av delene, og kommer antageligvis ikke til å spise det på julaften i år heller. Får jeg viljen min, blir det kalvestek med tilbehør i stedet. Liker det mye bedre enn svinekjøtt og fårekjøtt (grøss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er helt innafor, kunne godt ha gjort det selv egentlig! I min familie er vi vant til reinsdyrstek på julaften, så det er jul for meg. Ribbe er ikke favoritten....

Mannen er vant med pinnekjøtt, så her varierer det hva vi har. Kalkun kunne godt vært en av dem!

Anonymkode: b50a3...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjoner er igrunn bare gruppe press fra døde mennesker.

Og det er såååå mange som har et forgudet forhold til tradisjoner i julen, ennda de egentlig virkelig ikke liker disse tradisjonene som f.eks hva en spiser.. 

Før eller seinere finner en sine egne tradisjoner, gjør sin egen greie.  Å skulle tvinge i seg en spesifikk matrett på julaften bare fordi "sånn har det alltid blitt gjort" er bare tøys og tull spør du meg. Nå elsker jeg pinnekjøtt, men jeg synes ikke det er rart med de som gjør sin egen greie, spiser noe helt annet på julaften, lager sine egne levende berikende og gode tradisjoner🙌🙌

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (30 minutter siden):

Tradisjoner er igrunn bare gruppe press fra døde mennesker.

...

Veldig godt sagt, og jeg kunne ikke vært mer enig! 😄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann spiser bare sjømat og kylling/kalkun, så vår tradisjon har vært kalkun på julaften. Kan ikke skjønne at det skal være noe rart med det?! 

Anonymkode: dd060...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (36 minutter siden):

Tradisjoner er igrunn bare gruppe press fra døde mennesker 🙌🙌

Så levende mennesker har ikke tradisjoner..?🤔

Anonymkode: 58eb8...b15

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkun er det beste du kan servere, og det er rart det ikke er flere som spiser det på julaften. Lettere mat for kropp og mage å ta imot også i forhold til ribbe eller pinnekjøtt. 

Ikke ofte vi har kalkun på julaften, men de få gangene det har skjedd så har hele familien møtt opp fordi alle vil ha det ;) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...