AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Hei vi har en stor familie og et barn som snart har bursdag. Hun er ikke så mange år. Hun er ikke veldig kresen, men er aller mest glad i tomatbasert gryter og indisk. Vi inviterer til selskap for familien og det er mange barn som kommer. Mange av disse barna er ganske kresne. Normalt serveres det pølse. Vårt barn er ikke SÅ glad i pølse. Men hun foretrekker å spise det når hun ser de eldre barna i familien spise det. så til spørsmålet. Er lasagne ok å servere barn og voksne. Når vi vet det kommer ganske så kresne barn? Jeg har egentlig kun lyst å lage en rett til alle og vårt barn er veldig glad i lasagne … Andre forslag til gode retter som både passer for barn og voksne? Gjerne tomatbasert og som er enkelt til mange? Anonymkode: 1ab45...19a 1
Daisy-love Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 Lasagne burde være greit også for kresne barn. Om du lager den litt «enkel», så er det jo pasta med tomatsaus og kjøttdeig og ost. Jeg fikk servert en uten ost idag et sted. Kun tomatsaus, lasagneplater og kjøttdeig. Overraskende god, og er jo omtrent som kjøttdeig og spagetti, men litt mindre gris. Er også barnet ditt sin bursdag og liker det lasagne veldig godt, så kjør på. Enkelt, men godt brød til kan være fint for barna (og de voksne), samt en salat som sikkert noen av barna vil like.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 Mitt barn hadde ikke spist lasagne da hun var liten. Det mest safe foruten pølser er kanskje pizza margherita, altså bare tomatsaus og ost, og så kan man ha skinkebiter, salamibiter, pølsebiter etc i skåler ved siden av som de som vil kan legge på. De aller fleste barn spiser også tomatsuppe. Her kommer det jo litt an på hvor gamle de er og om de klarer å spise uten for mye søl. Tilbehør i skåler, f.eks stekt bacon, kjøttboller, makaroni, gulostbiter, eggebåter, gresk yoghurt, kanskje også en skvett melk for dem som "ikke liker". Og sånn ellers er det ikke spesielt vanskelig å ha noen pølser til barna i tillegg til lasagne som serveres til alle. da er du helt sikker på at alle får noe de liker. Du kan bare ha en kjele med wienerpølser på komfyren, det er null stress. Anonymkode: d6caa...399 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt barn hadde ikke spist lasagne da hun var liten. Det mest safe foruten pølser er kanskje pizza margherita, altså bare tomatsaus og ost, og så kan man ha skinkebiter, salamibiter, pølsebiter etc i skåler ved siden av som de som vil kan legge på. De aller fleste barn spiser også tomatsuppe. Her kommer det jo litt an på hvor gamle de er og om de klarer å spise uten for mye søl. Tilbehør i skåler, f.eks stekt bacon, kjøttboller, makaroni, gulostbiter, eggebåter, gresk yoghurt, kanskje også en skvett melk for dem som "ikke liker". Og sånn ellers er det ikke spesielt vanskelig å ha noen pølser til barna i tillegg til lasagne som serveres til alle. da er du helt sikker på at alle får noe de liker. Du kan bare ha en kjele med wienerpølser på komfyren, det er null stress. Anonymkode: d6caa...399 Men da spiser også mitt barn pølser. Fordi hun ser så veldig opp til de eldre kusinene og fetterne. Og det er selvsagt ikke krise. Men jeg ønsker å lære barnet å kose seg med annen mat enn pølse i selskap… og det er pølser i alle andre selskap med familien. Anonymkode: 1ab45...19a 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 Ditt barn sin bursdag, server mat hun liker. Om gjestene er så kresne at det står mellom pølser og tomatsuppe, hadde jeg ikke giddet å ta hensyn til de. Anonymkode: 23760...e31 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #6 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men da spiser også mitt barn pølser. Fordi hun ser så veldig opp til de eldre kusinene og fetterne. Og det er selvsagt ikke krise. Men jeg ønsker å lære barnet å kose seg med annen mat enn pølse i selskap… og det er pølser i alle andre selskap med familien. Anonymkode: 1ab45...19a Men det kan du jo lære barnet ditt hver eneste dag ellers. Men det er jo opp til deg. Jeg ville tatt hensyn til gjestene. Anonymkode: d6caa...399
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #7 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men det kan du jo lære barnet ditt hver eneste dag ellers. Men det er jo opp til deg. Jeg ville tatt hensyn til gjestene. Anonymkode: d6caa...399 Men selskap=pølse. Og det syns jeg er litt trist. Det gjøres selvsagt i ALLE andre settinger med familien være seg juleselskap, alle bursdager osv… det er så mye godt hun da går glipp av og ikke vil smake på. Fordi en har de evinnelige pølsene. Folk må servere det de vil. Men tenkte kanskje at vi kunne holde oss til en rett som i teorien passer voksne og barn.. Anonymkode: 1ab45...19a 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #8 Skrevet 8. oktober 2022 Lasagne er helt fint i barnebursdag. Barn som er så kresne at de bare spiser pølse får heller spise hjemme. Kan ikke ta hensyn til alt mulig Anonymkode: ccf1a...05d
Jytte Skrevet 8. oktober 2022 #9 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men selskap=pølse. Og det syns jeg er litt trist. Det gjøres selvsagt i ALLE andre settinger med familien være seg juleselskap, alle bursdager osv… det er så mye godt hun da går glipp av og ikke vil smake på. Fordi en har de evinnelige pølsene. Folk må servere det de vil. Men tenkte kanskje at vi kunne holde oss til en rett som i teorien passer voksne og barn.. Anonymkode: 1ab45...19a Hvor gammel er hun? Har fått servert alt fra pølser, pannekaker, pizza, fiskeboller i hvitsaus... husker ikke alt. Da har barnet selv fått bestemme. Liker hun indisk, noe mange barn kanskje ikke liker kan du ha pølser ved siden av? Eller gi barnet to til tre valg mht. maten.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #10 Skrevet 8. oktober 2022 Lasagne høres helt knall ut😎 så kjedelig med de evinnelige pølsene. Kanskje de andre ungene lærer å like noe «nytt»? Mine barn liker begge deler, men hadde syns det var mest stas med lasagne. Ser en skriver at hun ville tatt hensyn til gjestene. Jeg hadde tatt hensyn til bursdagsbarnet. Mine barn spiser det de får servert. Anonymkode: 02e93...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #11 Skrevet 8. oktober 2022 Lasagne er helt topp. Hjemmelaget pizza og paprikagryte var en slager hos oss når ungene var små. Anonymkode: e4a49...fa4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #12 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Lasagne er helt topp. Hjemmelaget pizza og paprikagryte var en slager hos oss når ungene var små. Anonymkode: e4a49...fa4 Paprika gryte hørtes spennende ut. Hva er i den? Anonymkode: 1ab45...19a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #13 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Paprika gryte hørtes spennende ut. Hva er i den? Anonymkode: 1ab45...19a Svinekjøtt i terninger, 2 pk bacon (klipper den i biter), stekes til det får gråfarge (ikke brunt). Har i løk og paprika i små biter (vi har to løk og tre paprika til fire personer). Surr litt lett i gryta før du har i ca 5 dl vann og buljong. Kok opp og ha i litt mere vann og brun maizena. La koke i 20-30 minutter og så kan du ha en boks med hermetiske erter og gulrøtter i. Vi serverer med potetstappe. Helt nydelig og har ennå ikke møtt noen som ikke liker det, har servert det på jobb i bhg også. Anonymkode: e4a49...fa4
Embla Othea Skrevet 8. oktober 2022 #14 Skrevet 8. oktober 2022 (endret) Gå for lasagne, du! Endret 8. oktober 2022 av Embla Othea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå