Gå til innhold

Provoserende bursdagssituasjon med tvillinger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er to tvillingjenter i klassen til det mellomste barnet mitt. Det er avtalt at det skal brukes mellom 50-100kr per gave i klassen. Hver gang noen har bursdag så dukker de opp med én gave fra de to til 50kr. Og nei, de er på langt nær fattige. Nå har vi fått invitasjon til deres bursdagsselskap og det står presisert i kort at «Husk å gi en gave til hvert av bursdagsbarna». Altså ikke samlet. Moren er veldig på at de er enkeltindivider og ikke skal behandles som én enhet, noe jeg forsåvidt er enig i, men det gjelder jo bare når det ganger de og mor. Selv skal de komme og spise dobbelt opp med mat og kaker til prisen av én gave, men arrangere ett bursdagsselskap til prisen av to gaver. Blir helt matt. Hva er det rette her? Har lyst å presisere i invitasjonen neste gang at «husk å gi to gaver fra begge barna.» for dette blir for dumt.

Anonymkode: 44d29...433

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er av den oppfatning at bursdager IKKE er til for gavenes skyld. Jeg syns derfor det er unødvendig at tvillinger skal dukke opp med dobbelt gave. Når vi som er i familie dukker opp i bursdager, har vi med oss EN gave og ikke 4-5 gaver etter antall i familien. 

Men jeg er litt enig i tankegangen din at det er spesielt å skrive det på invitasjon. Når man tydeligvis ikke er så opptatt av det selv. 

De fleste ville vel uansett ikke dukket opp i bursdag med gave til kun EN av tvillingene. 

• Liker 38
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare begynt å gi de én gave på deling :) 

Anonymkode: 302a4...092

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i verden skrevet noe slikt. Da mine var små og hadde bursdager så fikk de alltid hver sine gave. Har aldri tenkt over at det er rart. Mulig de fra noen fikk halvparten hver, det husker jeg ikke, var aldri noe jeg tenkte på i hvert fall. De ga også hver sin gave til andre tvillingpar i bursdager. For meg så høres det mest naturlig ut. Nå er ikke gave det største ved bursdag, synes det er bare bra om man bestemmer seg for et lite beløp.

Anonymkode: 8b833...2f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er enkelt individer. Hva er det så vanskelig å skjønne at mor vil at de skal bli behandlet som det?

Anonymkode: 14b4f...ae8

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, de er enkelt individer. Hva er det så vanskelig å skjønne at mor vil at de skal bli behandlet som det?

Det gjør det jo vanskelig når de ikke gir en gave fra hver, til andre i klassen. Litt selektive enkeltindivider. 

• Liker 30
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så gir de gave for 25,- pp i steden for 50-100,-  Hadde du reagert tilsvarende om set hadde vært et annet barn som ga 25,-? 

Ja, det er hjerne smålig av denne familien hvis vi forutsetter at de faktisk har økonomi til å gi mer. Når det er sagt så er vel gaveverdien som er fastsatt bare veiledende, og ikke noe alle MÅ forholde seg til. Jeg hadde ikke brydd meg med dette, de om det rett og slett. Hvorfor bry seg?

Om du så absolutt vil markere noe så får du evt gi 25,- til hver av tvillingene når de feirer da. Selv om jeg synes det er smålig, og straffer barna for noe mor gjør. 

Anonymkode: d98c0...4a7

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde aldri i verden skrevet noe slikt. Da mine var små og hadde bursdager så fikk de alltid hver sine gave. Har aldri tenkt over at det er rart. Mulig de fra noen fikk halvparten hver, det husker jeg ikke, var aldri noe jeg tenkte på i hvert fall. De ga også hver sin gave til andre tvillingpar i bursdager. For meg så høres det mest naturlig ut. Nå er ikke gave det største ved bursdag, synes det er bare bra om man bestemmer seg for et lite beløp.

Anonymkode: 8b833...2f2

Jeg finner det naturlig å kjøpe én gave til hver av de, men reagerer når det presiseres på den måten i tillegg til at de ikke praktiserer det når de gir gave.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo poenget ditt, men akkurat denne saken hadde jeg ikke giddet å brukt energi på. Det finnes folk overalt som lager sine egne regler. Man kan ikke bry seg med alt.

Anonymkode: 02775...303

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Javel, så gir de gave for 25,- pp i steden for 50-100,-  Hadde du reagert tilsvarende om set hadde vært et annet barn som ga 25,-? 

Ja, det er hjerne smålig av denne familien hvis vi forutsetter at de faktisk har økonomi til å gi mer. Når det er sagt så er vel gaveverdien som er fastsatt bare veiledende, og ikke noe alle MÅ forholde seg til. Jeg hadde ikke brydd meg med dette, de om det rett og slett. Hvorfor bry seg?

Om du så absolutt vil markere noe så får du evt gi 25,- til hver av tvillingene når de feirer da. Selv om jeg synes det er smålig, og straffer barna for noe mor gjør. 

Anonymkode: d98c0...4a7

Det er prinsippet det står på. Jeg har selv med glede og selvfølge handlet inn en gave fra et annet barn til mitt barn da deres mor sa til meg at de ikke kunne komme fordi de ikke hadde råd til gave, så det er ikke det det står på.

• Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget og er enig i at det er sært å skrive «Husk å gi en gave til hver». Utover det er mitt råd til deg: La gå! 

Anonymkode: 12ad9...c8b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du lest hovedinnlegget? Da vil du skjønne problemstillingen 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjør det jo vanskelig når de ikke gir en gave fra hver, til andre i klassen. Litt selektive enkeltindivider. 

Nå har jeg ikke tvillinger, men noen av barna er født slik at de kommer i samme klassetrinn. Gir alltid en gave fra hver, de er jo egne individer så skjønner ikke tankegangen til denne moren.

Anonymkode: dd93a...aaf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel like gøy som å være desemberbarn og folk kombinerer bursdag og jul i en gave

Anonymkode: c619b...3aa

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er to tvillingjenter i klassen til det mellomste barnet mitt. Det er avtalt at det skal brukes mellom 50-100kr per gave i klassen. Hver gang noen har bursdag så dukker de opp med én gave fra de to til 50kr. Og nei, de er på langt nær fattige. Nå har vi fått invitasjon til deres bursdagsselskap og det står presisert i kort at «Husk å gi en gave til hvert av bursdagsbarna». Altså ikke samlet. Moren er veldig på at de er enkeltindivider og ikke skal behandles som én enhet, noe jeg forsåvidt er enig i, men det gjelder jo bare når det ganger de og mor. Selv skal de komme og spise dobbelt opp med mat og kaker til prisen av én gave, men arrangere ett bursdagsselskap til prisen av to gaver. Blir helt matt. Hva er det rette her? Har lyst å presisere i invitasjonen neste gang at «husk å gi to gaver fra begge barna.» for dette blir for dumt.

Jøss….mangt man henger seg opp i. To tvillingpar i datteren min sin klasse. Har faktisk aldri tenkt over denne problemstillingen. 

Anonymkode: e5062...516

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå har jeg ikke tvillinger, men noen av barna er født slik at de kommer i samme klassetrinn. Gir alltid en gave fra hver, de er jo egne individer så skjønner ikke tankegangen til denne moren.

Anonymkode: dd93a...aaf

Jeg har bursdag rett før jul og har flere ganger fått kombinert jul- og bursdagsgave i min barndom (altså ikke en dyrere gave, men givere syntes vel det ble enklere å heller kjøpe én gave enn to). Det er en helt rar ting å påpeke at man skal ha to gaver, men folk gjør også veldig mye rart. 

Husker at det ikke var helt stas å få en sko i bursdagsgave og den andre skoen i julegave med påskrevet kort om at resten av gaven kom i julegaven min 😅

Anonymkode: 58032...276

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt av mor å skrive det i invitasjonen, det er i overkant overbeskyttende. Det er ikke sånn at ungene aldri vil møte motgang i livet. Men unødvendig av deg å bli sur for at de gir én gave, altså, det er snakk om 50kr. Hadde ikke reagert på at de ga én gave.

Anonymkode: 1674b...420

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

De er enkeltindivider når de skal få gaver men når de gir så er de en enhet...fantastisk. 😄 

Dette opplever jeg ofte skjer med par når de skal gi gaver også. Gir en felles til meg, forventer en til hver tilbake. Eller tar bare halve regningen på taxi hvis vi tre deler, etc. 

Anonymkode: c2946...338

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...