AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #21 Skrevet 7. oktober 2022 Hvis dette skjedde på en skole i en bydel i Trondheim kommune, har det samme skjedd på den skolen der før. Anbefaler da å få flyttet barnet ditt til den andre skolen i den bydelen som ikke har problemer med mobbing og vold. Fryktelig trist at det skal være slik. Føler med barnet ditt. Anonymkode: 5f082...8cb 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #22 Skrevet 7. oktober 2022 Dette høres helt forferdelig ut. Jeg hadde klikket i vinkel om noe sånt hendte mitt barn og ingen tiltak ble satt i gang. Diagnose er ingen unnskyldning. Dette barnet må ha 1 til 1 kontakt eller slutte på SFO dersom det ikke er forsvarlig overfor de andre barna å ha han der. Ikke gi deg. Kontakt rektor, helsesøster, foreldre og barnevern. Anonymkode: e86eb...bb8 3
Olsen Skrevet 7. oktober 2022 #23 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg ser det skal være et møte med skolen etter høstferien. Det kan være lurt å ha en undrende tilnærming, iallfall i begynnelsen. Da er det lurt å ha noen spørsmål klare; hva var situasjonen som oppstod? Hvor lenge pågikk dette? Hvordan ble barnet ditt ivaretatt etter hendelsen? Informer om at dere har vært hos lege. Med konkrete spørsmål rundt hendelsen, kan du ut fra svarene danne deg et bilde av hvor mye av situasjonen sfo har informasjon om og hvor mye av denne informasjonen som har nådd andre på skolen- som har ansvar. Du kan jo informere om at du er kjent med at barnet har 1-1 på skolen, og undre deg over at dette ikke anses som nødvendig på sfo. Jeg synes også du skal ta opp hva dine forventninger til skolen/sfo er framover. "Jeg regner nå med at ......... Informer om at du framover kommer til å følge godt med. Du kan selvsagt ikke få masse opplysninger om et annet barn enn ditt eget. Derfor viktig at du har fokus på hva som gjøres for å beskytte ditt barn og de andre barna som har et såpass farlig barn blant seg. Barnet med barneautisme har vel like stor rett på sfo som andre barn. Men i den retten inngår ikke å ta kvelertak på andre barn. Jeg tror jeg ville gitt dette møte en sjanse, for så å vurdere hva du skal gjøre videre. Selvsagt ut fra hvor alvorlig situasjonen blir behandlet av skole/sfo. 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #24 Skrevet 7. oktober 2022 Du henvender deg til skolen og ber om et 9a-vedtak, setter statsforvalteren i kopi. Du omtaler saken som drapsforsøk, som det jo er, selv om man ikke kan bebreide det andre barnet. Bekymringsmelding til barnevernet er bare tull i en slik sak. Det er jo ikke noe galt i det andre barnets hjem som fører til dette, det er en svikt fra skoleledelsen. Skoleledelsen er ansvarlig for å gi et forsvarlig tilbud til både ditt barn og det voldsutøvende barnet både i skoletiden og på SFO. Du kan selvfølgelig også vurdere politanmeldelse av både den ene og andre, men det er lite sannsynlig at det vil medføre noe fornuftig. Sørg imidlertid for å ta ditt barn til lege for dokumentasjon av hendelsen og eventuelle synlige skader. Be også skolen om at skademelding fylles ut. Anonymkode: 77849...4cf 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #25 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har full forståelse for at dette barnet er diagnosert med autisme. At det må være vanskelig for foreldrene, skolen, og barnet selv. Men min aller største prioritet ville alltid vært barnet mitt. Og jeg hadde meldt fra til alle instanser. Både barnevernet og politi. Ikke for å straffe barnet på noe vis. Men for å tvinge frem en endring av situasjonen. Her må skolen bevilge større ressurser på dette barnet om det skal kunne fortsette i skole og sfo, for å beskytte de andre barna. Dette er ikke barnets feil, og ikke foreldre sin feil. Men bagatellisering og tilbakeholdelse av ressurser gjør dette til skolens feil. Anonymkode: b2621...8c6 Enig med deg helt til du kom til det siste. Skolen får ikke mer ressurser (vet det er på tryne) selv selvfølgelig om de får et barn som trenger 1:1. Så det er de som deler ut ressurser sin feil. Dette er en politisk sak, utenfor skolens myndighet. Anonymkode: 2bade...c11 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #26 Skrevet 7. oktober 2022 Ville også møtt skolen med en åpen, men fast tone. Etterspør kopi av avviksmelding og skademelding. Her er litt informasjon som kan komme til nytte.https://www.lillestrom.kommune.no/skole-og-utdanning/elevenes-velferd/hvis-en-elev-skader-seg/#melde_skade Etterspør videre tiltak og oppfølging. Ta notater etterhvert og skriv ned navnene på de som deltar, Etterspør referat, og hvis det ikke virker som skolen fører referat så gjør det selv. Send så referatet til de som deltar, husk dato, sted, deltakere og aksjonspunkter som kommer frem underveis. Be så om tilbakemeldinger og en arkivreferanse. Anonymkode: 82e59...d71 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #27 Skrevet 7. oktober 2022 Det er tydelig at dette barne utragere og trenger tett oppfølging på SFO. Vi har ekstra resurs på vårt barn, dette ser komunnen på som et avlastningstiltak. Noen barn i SFO alderenmed slike behov dra på avlastningsbolig i stede for SFO etter skolen. Synnes komunnen svikter dette barne og helt grusomt at dit barn skal oppleve dette. Jeg vil ha ringt statsforvaltern og drøfte saken. Får helt vondt i meg når jeg leste dette. Håper det går bra med barne dit. Kanskje snakke med helsesykepleier for oppfølging av dit barn, slike ting setter seg i kropp og sinn. Anonymkode: fabcd...dd4 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #28 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Etter hvilket straffebud? Anonymkode: 2a1a2...751 Her ville jeg forhørt meg med en advokat. Men det er skolen/sfo som anmeldes. Det skjer at skoler anmeldes i grove mobbesaker blant annet, da barn har lovfestet rett på en trygg hverdag. Om det kun er paragraf 9a som gjelder, eller evt flere, er usikker på. Anonymkode: 45005...155 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #29 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Drit i barnas arbeidsmiljø, liv ig helse liksom. Anonymkode: 18a90...697 Eller de ansattes, for den saks skyld... Anonymkode: c6c8d...f36 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #30 Skrevet 7. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Enig med deg helt til du kom til det siste. Skolen får ikke mer ressurser (vet det er på tryne) selv selvfølgelig om de får et barn som trenger 1:1. Så det er de som deler ut ressurser sin feil. Dette er en politisk sak, utenfor skolens myndighet. Anonymkode: 2bade...c11 Har samme erfaringer her. Det begynte en elev med behov for 1:1 oppfølging hos oss i høst. Ingen nye ressurser, bare ta fra de som allerede er til stede. En elev som har hatt assistent i mange år, mistet denne assistenten fordi den nye eleven ble vurdert til å ha større behov. Endte jo opp med truing med saks og litt forskjellig fra eleven som ikke fikk assistent. Så sånn er det. Det er politikerne som må på banen og høre hva som skjer i norske klasserom. Om den autistiske eleven som ts snakker om, får 1:1 fordi hun krever det, må den ressursen tas fra et annet sted. Fks at en annen voksen må få en større gruppe med barn. Jeg mener ikke at det er galt av ts å kreve det. Jeg synes også at sånt bør være en selvfølge!! Men sånn er realiteten, så ts er litt forberedt. Men det kan hende de får i stand noen andre tiltak, som å holde ts sitt barn unna denne eleven. Det hjelper så klart ikke de andre barna, men der roper foreldrene kanskje ikke like høyt. Det er mange foreldre der jeg jobber som "bare viser forståelse" når eleven med adhd raserer hele klasserommet og truer med å voldta alle i klassen. Anonymkode: 49973...39d 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #31 Skrevet 7. oktober 2022 Det er sykt at sånne barn skal "gå løs" Vi bør gå tilbake til spesialskolene hvor slike individer blir luket vekk Anonymkode: 38090...239 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #32 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er sykt at sånne barn skal "gå løs" Vi bør gå tilbake til spesialskolene hvor slike individer blir luket vekk Anonymkode: 38090...239 Du kan trøste deg med at i mine (og heldigvis mange andres øyne) så er det du som er det uønskede individet, ikke «sånne barn». Anonymkode: 2a1a2...751 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #33 Skrevet 22. oktober 2022 Hvordan gikk det videre? Anonymkode: 9583a...72b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå