AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg står nå i en veldig vanskelig situasjon, hvor jeg er veldig usikker på hva jeg har lov å kreve av skolen og ikke. På skolen og sfo til barna våre, finnes det et barn med barneautisme som kan være noe uberegnelig. På skolen, har hen 1 til 1 fra hen kommer til skoledagen er over. Dessverre, så følger ikke dette over på sfo, og de ansatte må takle dette barnet i tillegg til alle de andre. Hen er ofte voldelig mot andre barn. Slår, sparker, dytter, legger seg oppå de mindre barna osv. Det er daglig kamper for de ansatte på sfo pga dette barnet. For noen dager siden, oppstod det en konflikt med dette barnet og mitt minste barn. Hen tok kvelertak på mitt barn, holdt fast relativt lenge og slapp ikke tak før de voksne fikk røsket barnet løst. (Mitt barn er en liten førsteklassing, hen er en stor og lang fjerdeklassing). Jeg fikk ikke beskjed om dette umiddelbart, ei heller ble skoleledelsen varslet fra sfo. Hva som hadde skjedd, ble jeg fortalt i grove trekk av de ansatte da jeg hentet barnet, resten ble jeg fortalt av barnet selv. Vi har vært hos lege, dokumentert det som har skjedd med bilder av den blå halsen osv, men barnet mitt er sterkt plaget av halsen i etterkant. De ansatte på sfo bagatelliserer saken med at dette har ikke skjedd før, hen er uregulert om dagen, hen har ikke forstått hva hen faktisk gjorde osv. JEG måtte kontakte skoleledelse (skal i møte neste uke da det er høstferie nå). Jeg forstår alle argumentene til de ansatte rent logisk, men det hjelper ikke når vi var sekunder fra å ha et barn mindre på grunn av dette! Jeg forstår ikke hvorfor dette barnet får være på sfo resten av høstferien heller, når mitt barn er for redd til å dra dit så lenge det barnet er der. Jeg har forstått det på regelverket som at reglene er like på skole og sfo. Men hva kan jeg kreve av skoleledelsen, hvor lang tid skal de ha til å rette på det osv før jeg kontakter statsforvalteren? Jeg synes overhodet ikke dette er greit, jeg er redd det IKKE kommer til å gå bra neste gang barnet utagerer på den måten, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få ting til å gå opp med jobb, når jeg ikke kan sende barnet på sfo. Anonymkode: 428b7...ac5 1 8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 I alle dager. Det er jo helt vilt! Drapsforsøk faktisk. Stakkars barnet ditt Anonymkode: 18a90...697 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 Politianmeld. Evt forhør deg med advokat. Vold som dette forekommer på skolen og jeg skal love deg at skoleledelsen gjør ALT den kan for å dysse dette ned. Barn med autisme har like mye rett på å være på sfo og vanlig skole, i Norge, som alle andre barn. Så da blir det sånn. Anonymkode: 45005...155 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Politianmeld. Evt forhør deg med advokat. Vold som dette forekommer på skolen og jeg skal love deg at skoleledelsen gjør ALT den kan for å dysse dette ned. Barn med autisme har like mye rett på å være på sfo og vanlig skole, i Norge, som alle andre barn. Så da blir det sånn. Anonymkode: 45005...155 Drit i barnas arbeidsmiljø, liv ig helse liksom. Anonymkode: 18a90...697 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg har full forståelse for at dette barnet er diagnosert med autisme. At det må være vanskelig for foreldrene, skolen, og barnet selv. Men min aller største prioritet ville alltid vært barnet mitt. Og jeg hadde meldt fra til alle instanser. Både barnevernet og politi. Ikke for å straffe barnet på noe vis. Men for å tvinge frem en endring av situasjonen. Her må skolen bevilge større ressurser på dette barnet om det skal kunne fortsette i skole og sfo, for å beskytte de andre barna. Dette er ikke barnets feil, og ikke foreldre sin feil. Men bagatellisering og tilbakeholdelse av ressurser gjør dette til skolens feil. Anonymkode: b2621...8c6 9 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har full forståelse for at dette barnet er diagnosert med autisme. At det må være vanskelig for foreldrene, skolen, og barnet selv. Men min aller største prioritet ville alltid vært barnet mitt. Og jeg hadde meldt fra til alle instanser. Både barnevernet og politi. Ikke for å straffe barnet på noe vis. Men for å tvinge frem en endring av situasjonen. Her må skolen bevilge større ressurser på dette barnet om det skal kunne fortsette i skole og sfo, for å beskytte de andre barna. Dette er ikke barnets feil, og ikke foreldre sin feil. Men bagatellisering og tilbakeholdelse av ressurser gjør dette til skolens feil. Anonymkode: b2621...8c6 Ja jeg fikk det kanskje ikke med meg. Men jeg forstår hvorfor hen utagerer, jeg bare mener at det er ikke en unnskyldning for å nesten ta livet av et annet barn. Det kan ikke unnskyldes uansett diagnose sånn jeg ser det. Jeg er ikke sint på hen, men likevel føler jeg at det er sånn det fremstår når jeg "går etter" barnet for å "bli kvitt det" Anonymkode: 428b7...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Politianmeld. Evt forhør deg med advokat. Vold som dette forekommer på skolen og jeg skal love deg at skoleledelsen gjør ALT den kan for å dysse dette ned. Barn med autisme har like mye rett på å være på sfo og vanlig skole, i Norge, som alle andre barn. Så da blir det sånn. Anonymkode: 45005...155 At man får være på sfo og vanlig skole med ulike diagnoser er jeg helt for. Enten det er adhd, autisme eller andre ting. Der det blir feil for meg, er når overgriperen forsvares og beskyttes på bakgrunn av diagnoser, når offeret ikke kan være på skole/sfo lenger. Anonymkode: 428b7...ac5 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): At man får være på sfo og vanlig skole med ulike diagnoser er jeg helt for. Enten det er adhd, autisme eller andre ting. Der det blir feil for meg, er når overgriperen forsvares og beskyttes på bakgrunn av diagnoser, når offeret ikke kan være på skole/sfo lenger. Anonymkode: 428b7...ac5 Jeg er helt enig med deg, bare forklarte hvordan systemet tenker. Men samtidig så har ditt barn krav på en trygg skolehverdag, det er lovfestet. Så jeg ville anmeldt. Anonymkode: 45005...155 1 1
Toyah Skrevet 7. oktober 2022 #9 Skrevet 7. oktober 2022 Ja, du kan kreve det. Jeg ville gitt de kort tid, siden hendelsen er så alvorlig. Alle barn har rett til å være på sfo, uavhengig av diagnose, men alle barn har også rett på å være trygge. Du trenger å vite, hva de skal gjøre, for å unngå at dette skjer igjen. Dette er også en situasjon som kan meldes til politiet. 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #10 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Drit i barnas arbeidsmiljø, liv ig helse liksom. Anonymkode: 18a90...697 Enig, de skal plassere farlige barn blandt normale ,ingen gidder å snakke med di uansett og de lærer ingenting, de bare sitter der og kanskje tegner i timen og ødelegger for vanlige Anonymkode: 84af0...156 6
Entern Skrevet 7. oktober 2022 #11 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Politianmeld. Evt forhør deg med advokat. Vold som dette forekommer på skolen og jeg skal love deg at skoleledelsen gjør ALT den kan for å dysse dette ned. Barn med autisme har like mye rett på å være på sfo og vanlig skole, i Norge, som alle andre barn. Så da blir det sånn. Anonymkode: 45005...155 Enig! 1
GammelKaktus Skrevet 7. oktober 2022 #12 Skrevet 7. oktober 2022 Her må du bare ta inn alt som kan tas inn. Bekymringsmelding, skriftlig brev til skole, kopi og klage til statsforvalter, gå for 9A og så gir du klar beskjed om at dette barnet ikke kan gå rundt alene. Jeg hadde nok pratet med de andre foreldrene på trinnet og om denne hendelsen, de fortjener å få en advarsel om at barnet deres kan risikere å ikke komme hjem for dette barnet går rundt uten tilsyn som hen tydeligvis trenger. Jeg hadde kjørt på nå i høstferien. 7
Rucula Skrevet 7. oktober 2022 #13 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg hadde kjørt på med mail til hele skoleststemet + en politianmeldelse! 1 1
stinatina Skrevet 7. oktober 2022 #14 Skrevet 7. oktober 2022 (endret) Dette er dessverre vanlig i den norske skolen i dag.. det er jo helt håpløst. Barnet ditt skal ha rett på en trygg skoledag. (Selvfølgelig inkludert tiden på SFO) De fleste kjenner til paragraf 9a i dag: § 9 A-3. Nulltoleranse og førebyggjande arbeid Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal førebyggje brot på retten til eit trygt og godt skolemiljø ved å arbeide kontinuerleg for å fremje helsa, trivselen og læringa til elevane. Endret 7. oktober 2022 av stinatina 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #15 Skrevet 7. oktober 2022 hvorvidt en unge har en diagnose eller ikke, burde være revnende likegyldig. Alle unger skal selvfølgelig oppleve en trygg skole-hverdag uansett. men jeg har dessverre vært vitne til at enkelte skoler egentlig ikke er særlig interessert i å rette opp i ting. Det er mye bedre å bare tvinne tommeltotter, og la ting skure og gå. På ett eller annet tidspunkt skal ungene gjøre seg ferdig med den skolen der uansetr (enten bytte skole, begynne ved ungdomsskolen / videregående, eller what ever) og VOILA så er hele problemet ute av verden for skolen sin del. Drit og dra i eventuelle konsekvenser denne tilværelsen kan innebære for ungen over tid, dette blir vel ikke skolen sitt problem lenger uansett. Anonymkode: 65997...e4b 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #16 Skrevet 7. oktober 2022 Stakkars barnet ditt, ts 😢 og stakkars dere foreldre! Det må være helt fryktelig for dere alle å oppleve. Anonymkode: 8719b...584
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #17 Skrevet 7. oktober 2022 Dette må du ta med skolen og skoleledelsen. Det har ingen hensikt å anmelde (barnet er alt for lite), og barnevernet har ingenting i denne saken å gjøre. Det er ingenting som tyder på at foreldrene er problemet, men derimot skolens bortprioritering av tilstrekkelig tilrettelegging på sfo. I sånne saker er barnevernet helt ubrukelige. Forslagene du får er grunnet i hevntanker, ikke i hva som er rasjonelt. Det eneste som hjelper er å presse rektor og skoleeier. Meld 9 a sak, og om du må så klager du til Statsforvalteren. Anonymkode: 2a1a2...751 1
Rucula Skrevet 7. oktober 2022 #18 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette må du ta med skolen og skoleledelsen. Det har ingen hensikt å anmelde (barnet er alt for lite), og barnevernet har ingenting i denne saken å gjøre. Det er ingenting som tyder på at foreldrene er problemet, men derimot skolens bortprioritering av tilstrekkelig tilrettelegging på sfo. I sånne saker er barnevernet helt ubrukelige. Forslagene du får er grunnet i hevntanker, ikke i hva som er rasjonelt. Det eneste som hjelper er å presse rektor og skoleeier. Meld 9 a sak, og om du må så klager du til Statsforvalteren. Anonymkode: 2a1a2...751 Man anmelder ikke barnet Man anmelder SFO! De har ansvaret for barnets trygghet og svikter grovt 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #20 Skrevet 7. oktober 2022 Rucula skrev (46 minutter siden): Man anmelder ikke barnet Man anmelder SFO! De har ansvaret for barnets trygghet og svikter grovt Etter hvilket straffebud? Anonymkode: 2a1a2...751
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå