AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #1 Skrevet 5. oktober 2022 Har familiemedlemmer som går til lege minst en gang i måneden. Det er ikke noe spesielt, men føler selv at de vil sjekke som de sier. Det kan være måle blodtrykket, ta en blodprøve. Disse er også veldig raske til å gå til lege mellom disse timene hvis de har vondt et sted på kroppen, som i mage, arm, kne osv. Ting som oftest går over av seg selv. Et vennepar av oss har også veldig lav terskel for å oppsøke lege, som en flis i fingeren, utslett, eller andre ting som alltid går over av seg selv. Har virkelig folk så lav terskel for å oppsøke fastlegen eller legevakt? Da forstår jeg hvorfor vi andre må vente i mange uker på en ledig time. Jeg forstår jo at de som har kroniske sykdommer som trenger oppfølging må oppsøke lege ofte, men nå snakker jeg om de som ellers er friske men som altså løper avgårde for bagateller. Anonymkode: 45dd7...a86 3 2
Embla Othea Skrevet 5. oktober 2022 #2 Skrevet 5. oktober 2022 En gang i halvåret dersom jeg er frisk.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #3 Skrevet 5. oktober 2022 Et par ganger i året i gjennomsnitt vil jeg tro. Anonymkode: b9c85...110
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #4 Skrevet 5. oktober 2022 0-2 ganger i året. Fornyer resepter på nett. Nye resepter må jeg fysisk til legen for å få. Anonymkode: 07771...7ba
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #5 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg har ukentlig time, samt noe som gjør jeg innimellom må innom ekstra for å gjennomføre prosedyrer. For meg sitter det langt inne å ta opp nye symptomer på ting. Jeg ser ting veldig an og har alltid gjort det. Fastlegen ønsket selv etter skriv fra forrige lege at jeg skulle ha timer så ting kunne fanges opp. Er ikke snakk om å ta opp hva som helst bare fordi jeg har time. Nå har jeg f.eks hatt betent blemme på en finger. Jeg har bare behandlet den selv. Trenger ikke snakke med fastlegen om det. Jeg er alvorlig kronisk syk, og er inn og ut av sykehus, så det er mye å følge opp hos meg. En av tingene som er en utfordring for sånne som meg er at det sjeldent er tid til noe ekstra. Jeg har alltid vært syk, og det har aldri noe sted vært tid til hele meg, så å ta opp det jeg ser på som bagateller er da langt ned på listen. Jeg ser om det gir seg eller forverrer seg over lengre tid. Jeg har en fantastisk fastlegen, og er utrolig takknemlig for det. Anonymkode: 27910...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 Sist var for ganske nøyaktig 1 mnd siden, pådro meg isjas. Forferdelig! Ellers kanskje 0-2 ganger i året om jeg ikke teller blodprøvene på lab(stoffskifte). Anonymkode: b2de2...382
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 Det varierer. Prøver å gjøre mest på nett, men så får jeg beskjed om å komme til time først.🙄 0-3 ganger i året. Anonymkode: 22119...266
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #10 Skrevet 5. oktober 2022 Hvert 3 år ca. Anonymkode: a1062...c26 2
Meadow Skrevet 5. oktober 2022 #11 Skrevet 5. oktober 2022 Sjelden. 3 år siden jeg var der sist, kom på det da jeg fikk påminnelse om å ta celleprøve. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #12 Skrevet 5. oktober 2022 Embla Othea skrev (47 minutter siden): En gang i halvåret dersom jeg er frisk. Hvorfor går du til legen hvis fu er frisk? Anonymkode: 69072...504 5 2
Embla Othea Skrevet 5. oktober 2022 #13 Skrevet 5. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor går du til legen hvis fu er frisk? Anonymkode: 69072...504 Kontrollsjekk. Endret 5. oktober 2022 av Embla Othea
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #14 Skrevet 5. oktober 2022 Er hos fastlegen to-tre ganger i året for oppfølging av kronisk sykdom. Er innom legekontoret oftere enn det for å sette sprøyter jevnlig og ta blodprøver. Sitter langt inne å få timer for ting utenom det, og når jeg først gjør det er det gjerne noe jeg har vært plaget med i lang tid, men bare ikke husket å ta opp på de andre kontrollene. Jeg var kjappere å gå til legen før jeg ble ufør, siden jeg da måtte prøve å få fikset det som kunne fikses raskest mulig så jeg funket best mulig på jobb. Nå som jeg går hjemme lar jeg det heller skure og gå i håp om at det bare går over av seg selv (som det også ofte gjør). Anonymkode: 44405...e90 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #15 Skrevet 5. oktober 2022 Tok celleprøve forrige uke. Er vel to år siden jeg var der sist med vond rygg. Anonymkode: 9b2ec...c39
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #16 Skrevet 5. oktober 2022 Vi har ikke alltid lege i kommunen så jeg ender opp med å samle opp symptomer og vondter og så bestiller jeg time når jeg syns det begynner å gå på psyken løs. Var to mnd ventetid på time denne gangen. Går kanskje to ganger i året. Anonymkode: 652a6...4f8
Snok1 Skrevet 5. oktober 2022 #17 Skrevet 5. oktober 2022 Fra ca hvert 3 år til et par ganger i året. Har blitt mer under pandemien. Går til legen når jeg er så syk at jeg ikke kan jobbe fra hjemmekontor.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #18 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg er kronisk syk men hittil har jeg bare hatt en eneste time hos fastlegen min, og den ble på legevakten med heftig uvi. Eller, jeg hadde en legetime ved innskriving på rehabilitering, men det var egentlig bare blodtrykk og vekt og forventninger/ønsker om ukene som stod foran meg. Anonymkode: 887b1...50d
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #19 Skrevet 5. oktober 2022 Det varierer. Nå er jeg hos legen hver 3 uke pga oppstart av nye medisiner. Ellers er det time når legeerklæringer skal skrives. Da ønsker jeg å vite hva legen skriver før det sendes til NAV. Ellers er jeg «frisk» og klarer å behandle andre ting selv. Resepter som jeg bruker fast fornyer jeg via melding. Anonymkode: 27f4e...be7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #20 Skrevet 5. oktober 2022 I snitt ca. annethvert år Anonymkode: 64591...ac1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå