Gå til innhold

Skilte foreldre som ikke samarbeider om barneoppdragelsen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er samboer med en mann som har en tenåring fra tidligere forhold.

Tenåringen har humørsvingninger, utprøving av grenser, lite initiativ til å hjelpe til osv, og jeg vet dette er normalt i denne alderen, og mener at det er viktig at hun har sine regler og vet hva hun har å forholde seg til når hun er hos oss.

Faren er veldig passiv og sier ikke noe til jenta før det koker over, mens jeg prøver å være pedagogisk og stille et par krav.

Har merket de siste månedene at hun har blitt mer hormonell, og det kommer sure kommentarer når jeg minner henne på at hun må rydde opp etter seg når hun har dusjet, istedenfor å kaste alt midt på gulvet slik at vi andre må skreve over det.

Da sier hun at hun ikke har tid eller gidder å gjøre det med en gang, men skal gjøre det senere etter at hun har vært på tiktok eller børstet håret.

De siste dagene har  dette blitt et irritasjonsmoment, og det har ført til krangel mellom far og datter. Grunnen er at jenta ikke er vant til å gjøre noe annet hjemme hos moren enn å rydde rommet sitt, og for det får hun 200 kr i uken.

Jeg spurte far i dag om han og moren samarbeider om å ha nogelunde lik barneoppdragelse og stiller de samme kravene, og da svarte han at de aldri har snakket om barneoppdragelse og krav de stiller til jenta.

Dette sjokkerer meg og er nok grunnen til at jenta føler at hun har mye krav hos oss, n(noe hun ikke har) men hos moren er det ganske avslappende.

Hva mener dere?

Er det ikke fornuftig at moren og faren snakker sammen slik at jenta får de samme reglene?

Anonymkode: 5632d...d7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville vært fornuftig å samarbeide om barneoppdragelse, men noen ganger er det faktisk ikke mulig. Det er en grunn til at par går fra hverandre; man er ulike. Og det utspiller seg gjerne i oppdragelse også.

Hvis tenåringsjenta ikke vil gjøre en dritt så får hun bo hos moren da, hun velger selv bosted.

Jeg sier ikke at du skal skremme henne bort, men forklare at sånn er det hos dere, hun må faktisk hjelpe til på lik linje som dere voksne.

Jeg er på en måte i samme situasjon som deg. Tenåringene bor hos en mor som ikke stiller noe krav til de, også bor de hos far som stiller mange krav. Tenåringene trives faktisk best hos far der det stilles krav til de.

Ikke gidd å bland deg inn i mor og fars samarbeid. De har sikkert snakket om oppdragelse før, men har ikke blitt enig, så de har gitt opp.

Anonymkode: bfdaa...9a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det ville vært fornuftig å samarbeide om barneoppdragelse, men noen ganger er det faktisk ikke mulig. Det er en grunn til at par går fra hverandre; man er ulike. Og det utspiller seg gjerne i oppdragelse også.

Hvis tenåringsjenta ikke vil gjøre en dritt så får hun bo hos moren da, hun velger selv bosted.

Jeg sier ikke at du skal skremme henne bort, men forklare at sånn er det hos dere, hun må faktisk hjelpe til på lik linje som dere voksne.

Jeg er på en måte i samme situasjon som deg. Tenåringene bor hos en mor som ikke stiller noe krav til de, også bor de hos far som stiller mange krav. Tenåringene trives faktisk best hos far der det stilles krav til de.

Ikke gidd å bland deg inn i mor og fars samarbeid. De har sikkert snakket om oppdragelse før, men har ikke blitt enig, så de har gitt opp.

Barnet er jo i mitt og farens hjem så da er det viktig at jenta trives best mulig hos oss, og føler seg trygg på regler vi har uten at hun lager ballade hver gang vi krever noe av henne.

Foreldrene har overhodet ikke snakket om dagligdagse ting som feks :

-hvor mye godteri hun får i løpet av uken

-leggetider

-skjermtid

-hvor mye jenta skal hjelpe til hjemme iløpet av en uke

-ukelønn

og være enige hva som blir konsekvensene når jenta banner og slenger dritt til foreldrene eller roter og ikke gidder å rydde opp.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Barnet er jo i mitt og farens hjem så da er det viktig at jenta trives best mulig hos oss, og føler seg trygg på regler vi har uten at hun lager ballade hver gang vi krever noe av henne.

-leggetider

-skjermtid

-ukelønn

og være enige hva som blir konsekvensene når jenta banner og slenger dritt til foreldrene eller roter og ikke gidder å rydde opp.

Ts

Ingen av de tingene du nevner trenger å være likt hos begge foreldre. 

• Liker 1
Skrevet

Dette kan ikke SU bestemme. Er jo helt sært at de i det heletatt tror at de kan bestemme dette. Hadde ikke brydd meg om dette, og bedt bare jentene. 

Anonymkode: dc93d...798

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

-leggetider

-skjermtid

-ukelønn

Ts

Var det ikke snakk om en tenåring, eller har jeg misforstått? 

Anonymkode: e09f0...bb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det ikke snakk om en tenåring, eller har jeg misforstått? 

Anonymkode: e09f0...bb1

En 13 åring

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kan ikke SU bestemme. Er jo helt sært at de i det heletatt tror at de kan bestemme dette. Hadde ikke brydd meg om dette, og bedt bare jentene. 

Anonymkode: dc93d...798

Hvem er SU?

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...