Gå til innhold

Liten eller stor barnehage? Basic eller fancy?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du besøkt barnehagene? Lest foreldreundersøkelsene? Det er godt mulig den store kun er bra på papiret. 
lager de mat i den lille og? I vår er det varmmat hver dag til tross for bare 20 barn. De baker og styrer på.. små barnehager er ofte familiebarnehager der det i realiteten ikke er to avdelinger. Da får store og små barn gå sammen. Dette er en veldig naturlig måte å lære på for barn. Husk at fra gammelt av var det ikke 8 3 åringer på en gang. Det var søskenflokker med ulike aldre. De små lærer av de store og de store lærer å ta hensyn til de små. Det blir også mindre konkurranse mellom de store barna, og barna kan mer ta ting i eget tempo. Om en fire åring har lyst å leke med en toåring så går det fint liksom. 

Anonymkode: 4e885...869

Har ikke besøkt dem, har bare sett de fra utsiden :) Har googlet og styrt litt nå, men finner ikke noe om foreldreundersøkelser i kommunen...

Men du har absolutt et poeng! Er bare så fristende med naturbarnehage...

Anonymkode: 4e8cd...ea2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen fasit på om det er bedre med stor eller liten barnehage. Vet om både små barnehager og store barnehager som er veldig bra, og motsatt. 
Om du har mulighet, sjekk om det er stabilt personale i barnehagene. Er det mye gjennomtrekk av ansatte? Mye sykefravær? 
Har barnehagene gode referanser fra andre foreldre? 

Utover det så kommer det jo an på deres preferanser da. Er dere opptatt av friluftsliv så velger dere barnehagen som tilbyr det. Er dere opptatt av små og tryggere forhold, så velger dere den barnehagen osv. 

Sjekk litt rundt. 

Anonymkode: d384e...e51

• Liker 1
Skrevet

Jeg har barn i liten barnehage selv (og veldig fornøyd med det!), men i ditt tilfelle så høres den store mest attraktiv ut i første omgang pga egen kokk og buss (men husk at penger til egen kokk går jo på bekostning av noe annet). 
Men i ditt tilfelle ville jeg ha:

- Sjekket tilfredshet (barnehagefakta.no)

- Er det stabile ansatte der? Altså, har de vært ansatt lenge?

Stabile ansatte som trives på jobb vil jeg nesten påstå er det viktigste av alt. Det spiller ingen rolle hvor fancy alt er om barna ikke har trygge og dyktige personer til å ta vare på de.

Nesten alle barnehager kjører max pris foresten, så selve hovedprisen er som regel lik. Kostpengene varierer gjerne med noen få hundrelapper i måneden.

(må også legge til at barnet mitt spiste alt som liten, fikk skryt over å smake på alt. Nå er han så kresen til varmmat at det kan være en plage, så egen kokk med spennende retter hadde vært bortkasta hovedkriterie på han 😛 ).

Anonymkode: bb67b...f67

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke besøkt dem, har bare sett de fra utsiden :) Har googlet og styrt litt nå, men finner ikke noe om foreldreundersøkelser i kommunen...

Nb! Du kan ringe styrer i barnehagene og stille spørsmål. Du kan også be om en omvisning. 

Anonymkode: d384e...e51

Skrevet

Hadde valgt den lille. Både som mamma og pedleder. 

Anonymkode: 339c0...765

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gikk du på kommunen sin hjemmeside og søkte «foreldreundersøkelse»?

Anonymkode: 4e885...869

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo helt sykt. Man kjører da ikke bil om det tar 6 minutter å gå 🤯

Anonymkode: 7cd67...9fe

Hvis man likevel skal kjøre til jobb så gjør man jo selvfølgelig det 😂

Anonymkode: 50ef9...295

Skrevet

Vi har barn i liten bhg med 60 barn. Det er det du kaller stor, men det er liten her jeg bor. 

av de du har å velge mellom ville jeg valgt den store. Det er sannsynligvis 4 avdelinger så det vil ikke føles som så mange barn uansett. 

Anonymkode: 93154...e35

Skrevet

Jeg ville valgt friluftsbarnehagen med egen kokk.

Vi har/har hatt barna i både mellomstor (ca 50 barn) og liten (ca. 20 barn) barnehage. Vil si at barnehagens utforming/lokaler og de ansatte har mer å si enn antall barn og alder på bygningene. Den lille barnehagen tilhørte en stiftelse og hadde egne midler til å få litt høyere voksentetthet enn dagens minstenorm.

Anonymkode: aae5b...5c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...