Gå til innhold

Jeg løy til venninnen min


Togpendler

Anbefalte innlegg

Og jeg sitter her med en rar følelse. Jeg har aldri løyet før og burde vel egentlig være skamfull men jeg er litt lettet.

Saken er den at min venninne har ikke førerkort men hun har bil. De bor et sted der det kun er en parkering pr husstand, til nød 2 hvis det er særlige grunner. ( bor i blokk med mest eldre) Hun fikk en jobb og siden hun trengte bil for å komme seg dit kjøpte hun en. Men så strøk hun på førerprøven og må vente. Og hun trengte hjelp til å komme seg på jobb, så en gang de var i middagsselskap  hos oss  spurte hun meg og jeg tenkte at jaja det kan ikke være så ille. Men det er det. Hun vi gjerne benytte tiden til øvelse kjøring og for å si det sånn, jeg trenger en valium før hun kjører. Det er så usikkerhet og utrygt å trene med henne og det er ingen fremgang. 

Men så har det blitt mer enn bare å kjøre til jobb, plutselig begynte mannen hennes i jobb igjen etter permisjon og nærmeste barnehage  er 20 min kjøring, og ingen buss. Så nå er det et evig mas om kjøring og henting, hjelpe til med handling. Og jeg har ikke htt hjerte til å si nei. Men for 2 dager siden var vi ute å kjørte og kom til en rundkjøring hvor hun feilberegner og vi kolliderer nesten med en lastebil. Da sa jeg at jeg kjører resten av veien, da det hadde vært en del små ting den dagen under kjøringen hennes. Det var ikke noe problem. Men i går kom det en mld om at jeg måtte hjelpe henne med å trene mer, samt hente barn i barnehagen og så kunne vi jo spise lunsj sammen. Og at vi kunne jo trene flere timer.

Dette var forhistorien.

I går kveld kjente jeg at jeg heller går til tannlegen å trekker tenner uten bedøvelse i stedet for å kjøre med henne, så jeg sa at jeg hadde vært uheldig å miste førerkortet mitt i en periode. For hvis jeg sier en dag at jeg er i dårlig form så sier hun at hun pleier bare å ta en paracet så blir alt bra, så vi kan jo bare kjøre om en times tid eller noe. Så jeg føler at jeg ikke hadde noe valg

 

Hva med meg da svarte hun? 

Men jeg kjente at jeg ble faktisk litt lettet. Og vi har jo ikke så mye kontakt utenom kjøringen lengre.  Men samtidig har jeg litt dprlig samvittighet. Hva hadde dere gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hottentått

Hæ...er det kødd? 🤣🤣🤣 du må bare lære deg å sette grenser for deg selv og si nei. Har du ikke egen jobb og eget liv? Du kan ikke kjøre dem til og fra jobb + levere og hente i bhg. Har aldri hørt på makan 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er en god grunn til at hun strøk på oppkjøringen og ikke fikk førerkortet...! Så ja, jeg skjønner deg godt. Men før eller siden må du bare kvinne deg opp til å si nei, det er fordi du ikke vil at du ikke vil kjøre mer med henne.

Det er utrolig frekt av henne å mase sånn på deg og at du skal koste på drivstoff og tid til all denne kjøringen av henne. Hun har selv valgt å bosette seg så langt fra alt, som barnehage osv. Det skal ikke du bruke tid og penger på, og i tillegg utsette liv og helse for fare ved å la henne "øve" i din bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er ikke komfortabel med å øvelseskjøre og ha det ansvaret, og jeg har desverre ikke kapasitet, ork eller økonomi til å kjøre/hente i tide og utide"

Men 'mista lappen' funker jo selvsagt det og... Selv om det sikkert ser veldig rart ut når du fortsetter å kjøre bil, da...?

Jeg hadde gått for det første (neste gang når du liksom har fått tilbake lappen), blir hun sur for det, så hadde jeg tenkt at det er helt ok. Da har du ikke akkurat mistet en god venninne uansett... 

Anonymkode: 5b200...500

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller vært ærlig. Hun må forstå selv st hun forlanger for mye. Det høres ikke ut som et vennskap verdt å beholde

Anonymkode: bc72c...067

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så synes jeg det bar dumt å lyve. Du kunne bare vært ærlig og fortalt henne slik det er, for da kan hun faktisk lære. Nå lærer hun ingenting, og tror du du har mistet lappen. Hun kommer bare til å fortsette i de gamle traktene sine fordi hun ikke skjønner hva hun gjør. Du burde holde henne på avstand 

Anonymkode: 1cb1f...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hottentått skrev (3 timer siden):

Hæ...er det kødd? 🤣🤣🤣 du må bare lære deg å sette grenser for deg selv og si nei. Har du ikke egen jobb og eget liv? Du kan ikke kjøre dem til og fra jobb + levere og hente i bhg. Har aldri hørt på makan 😅

Nei dessverre er det ikke tull. Jeg har tatt permisjon fra jobben min for å ta et år fri rett og slett før jeg starter på noe annet. Og hun har ikke så mange andre å spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (3 timer siden):

Høres ut som det er en god grunn til at hun strøk på oppkjøringen og ikke fikk førerkortet...! Så ja, jeg skjønner deg godt. Men før eller siden må du bare kvinne deg opp til å si nei, det er fordi du ikke vil at du ikke vil kjøre mer med henne.

Det er utrolig frekt av henne å mase sånn på deg og at du skal koste på drivstoff og tid til all denne kjøringen av henne. Hun har selv valgt å bosette seg så langt fra alt, som barnehage osv. Det skal ikke du bruke tid og penger på, og i tillegg utsette liv og helse for fare ved å la henne "øve" i din bil.

Det er hennes bil, så jeg har ikke kostnader på den, det står jo i HI at hun har bil. Jeg har prøvd på det men så appellerer hun til samvittigheten min og det at hun ikke har noen andre.

Når det gjelder det å bosette seg langt unna så er det jo slik at det er andre barnehager men de hadde ikke plass og ventelister så derfor utgår den, og hun flyttet jo til mannen sin bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Jeg er ikke komfortabel med å øvelseskjøre og ha det ansvaret, og jeg har desverre ikke kapasitet, ork eller økonomi til å kjøre/hente i tide og utide"

Men 'mista lappen' funker jo selvsagt det og... Selv om det sikkert ser veldig rart ut når du fortsetter å kjøre bil, da...?

Jeg hadde gått for det første (neste gang når du liksom har fått tilbake lappen), blir hun sur for det, så hadde jeg tenkt at det er helt ok. Da har du ikke akkurat mistet en god venninne uansett... 

Anonymkode: 5b200...500

Hun hadde fått en lang liste med ting hun måtte øve på av kjørelæreren sin og helt klart at hun trenger mengdetrening men ingen andre enn jeg kunne siden jeg er hjemme og hu har heller ikke noe stort nettverk. Jeg bor 20 min unna så hun vil ikke se meg kjøre heller. Og sant å si... jeg foretrekker faktisk å bruke beina mine eller sykkel når jeg skal noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Togpendler skrev (3 timer siden):

Og jeg sitter her med en rar følelse. Jeg har aldri løyet før og burde vel egentlig være skamfull men jeg er litt lettet.

Saken er den at min venninne har ikke førerkort men hun har bil. De bor et sted der det kun er en parkering pr husstand, til nød 2 hvis det er særlige grunner. ( bor i blokk med mest eldre) Hun fikk en jobb og siden hun trengte bil for å komme seg dit kjøpte hun en. Men så strøk hun på førerprøven og må vente. Og hun trengte hjelp til å komme seg på jobb, så en gang de var i middagsselskap  hos oss  spurte hun meg og jeg tenkte at jaja det kan ikke være så ille. Men det er det. Hun vi gjerne benytte tiden til øvelse kjøring og for å si det sånn, jeg trenger en valium før hun kjører. Det er så usikkerhet og utrygt å trene med henne og det er ingen fremgang. 

Men så har det blitt mer enn bare å kjøre til jobb, plutselig begynte mannen hennes i jobb igjen etter permisjon og nærmeste barnehage  er 20 min kjøring, og ingen buss. Så nå er det et evig mas om kjøring og henting, hjelpe til med handling. Og jeg har ikke htt hjerte til å si nei. Men for 2 dager siden var vi ute å kjørte og kom til en rundkjøring hvor hun feilberegner og vi kolliderer nesten med en lastebil. Da sa jeg at jeg kjører resten av veien, da det hadde vært en del små ting den dagen under kjøringen hennes. Det var ikke noe problem. Men i går kom det en mld om at jeg måtte hjelpe henne med å trene mer, samt hente barn i barnehagen og så kunne vi jo spise lunsj sammen. Og at vi kunne jo trene flere timer.

Dette var forhistorien.

I går kveld kjente jeg at jeg heller går til tannlegen å trekker tenner uten bedøvelse i stedet for å kjøre med henne, så jeg sa at jeg hadde vært uheldig å miste førerkortet mitt i en periode. For hvis jeg sier en dag at jeg er i dårlig form så sier hun at hun pleier bare å ta en paracet så blir alt bra, så vi kan jo bare kjøre om en times tid eller noe. Så jeg føler at jeg ikke hadde noe valg

 

Hva med meg da svarte hun? 

Men jeg kjente at jeg ble faktisk litt lettet. Og vi har jo ikke så mye kontakt utenom kjøringen lengre.  Men samtidig har jeg litt dprlig samvittighet. Hva hadde dere gjort.

Guri malla! Dette høres helt sprøtt ut! Og her sitter jeg og redd for å spørre en venninne én gang om å bli kjørt til lege, i en periode jeg er så dårlig til beins og ikke kommer meg ut.. Jeg turte å spørre, og fikk til svar at hun kunne kjøre meg til eller fra, og det var jeg takknemlig for, selv om det ble taxi den ene veien. Ellers bestiller jeg varer hjem til meg, for jeg har ingen som kan handle for meg. Og alt annet av ærend må bare vente. 
 

 

Anonymkode: 4799d...b51

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er straffbart å ta beroligende under kjøreopplæring. Både for passasjer og sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si at ting har endret seg og at du ikke har tid til å hente og bringe samt øvelseskjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er sant, er jo problemet at du i det hele tatt sa ja. 

Noen evner dessverre ikke å se andre enn seg selv, og glemmer at andre også har et liv. Bedre å gjøre henne oppmerksom på dette, enn å lyve.

Anonymkode: 37937...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er sikkert på KG og leser dette... Vil anta du snart er kvitt henne for lang tid framover.

Anonymkode: 3aa63...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Det er straffbart å ta beroligende under kjøreopplæring. Både for passasjer og sjåfør.

Jeg tror ganske enkelt at det er spissformulering at hun tar valium. Hun tar bokstavelig talt ikke valium. Det er bare en annen måte å si: jeg er så frustert at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Honey Dew skrev (1 time siden):

Det er straffbart å ta beroligende under kjøreopplæring. Både for passasjer og sjåfør.

Jeg trodde virkelig ikke at noen seriøst trodde at jeg ville ta valium før kjøring. Min feil at man ikke kan forstå at det var ment som illustrasjon for hvor ikke det er. Jeg har ikke så mye som en Paracet i huset en gang 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er sikkert på KG og leser dette... Vil anta du snart er kvitt henne for lang tid framover.

Anonymkode: 3aa63...f3d

Det går fint. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Togpendler skrev (8 timer siden):

Og jeg sitter her med en rar følelse. Jeg har aldri løyet før og burde vel egentlig være skamfull men jeg er litt lettet.

Saken er den at min venninne har ikke førerkort men hun har bil. De bor et sted der det kun er en parkering pr husstand, til nød 2 hvis det er særlige grunner. ( bor i blokk med mest eldre) Hun fikk en jobb og siden hun trengte bil for å komme seg dit kjøpte hun en. Men så strøk hun på førerprøven og må vente. Og hun trengte hjelp til å komme seg på jobb, så en gang de var i middagsselskap  hos oss  spurte hun meg og jeg tenkte at jaja det kan ikke være så ille. Men det er det. Hun vi gjerne benytte tiden til øvelse kjøring og for å si det sånn, jeg trenger en valium før hun kjører. Det er så usikkerhet og utrygt å trene med henne og det er ingen fremgang. 

Men så har det blitt mer enn bare å kjøre til jobb, plutselig begynte mannen hennes i jobb igjen etter permisjon og nærmeste barnehage  er 20 min kjøring, og ingen buss. Så nå er det et evig mas om kjøring og henting, hjelpe til med handling. Og jeg har ikke htt hjerte til å si nei. Men for 2 dager siden var vi ute å kjørte og kom til en rundkjøring hvor hun feilberegner og vi kolliderer nesten med en lastebil. Da sa jeg at jeg kjører resten av veien, da det hadde vært en del små ting den dagen under kjøringen hennes. Det var ikke noe problem. Men i går kom det en mld om at jeg måtte hjelpe henne med å trene mer, samt hente barn i barnehagen og så kunne vi jo spise lunsj sammen. Og at vi kunne jo trene flere timer.

Dette var forhistorien.

I går kveld kjente jeg at jeg heller går til tannlegen å trekker tenner uten bedøvelse i stedet for å kjøre med henne, så jeg sa at jeg hadde vært uheldig å miste førerkortet mitt i en periode. For hvis jeg sier en dag at jeg er i dårlig form så sier hun at hun pleier bare å ta en paracet så blir alt bra, så vi kan jo bare kjøre om en times tid eller noe. Så jeg føler at jeg ikke hadde noe valg

 

Hva med meg da svarte hun? 

Men jeg kjente at jeg ble faktisk litt lettet. Og vi har jo ikke så mye kontakt utenom kjøringen lengre.  Men samtidig har jeg litt dprlig samvittighet. Hva hadde dere gjort.

Sagt at hun er en fare I trafikken og trenger timer med en erfaren kjørelærer. At du ikke kan gjøre oppgaven lenger. Brutalt, men sant.

Skjønner ikke helt hvordan du har hatt tid til dette. Jeg hadde først brukt argumentet om tid, men det bortfaller litt når du har bevist at du har tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 timer siden):

Det er straffbart å ta beroligende under kjøreopplæring. Både for passasjer og sjåfør.

Er det mulig…

Også ser jeg virkelig ikke en eneste grunn til å lyve her. Herregud så konfliktskye folk er. Si til henne at du ikke vil lærekjøre med henne mer. Det er ikke ditt problem at hun strøk. Det er ikke ditt problem at hun har barn, de valgte hun å få selv. Det er ikke ditt problem at hun ikke får handla og det er ikke ditt problem at hun ikke har noen andre. 

Anonymkode: feed3...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...