Gå til innhold

Hvorfor får kvinner fortsatt livmorhalskreft?9

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv kvinner som følger screening-programmet? 

Jeg trodde at livmorhalskreft tok så lang tid på å utvikle seg at man garantert vil kunne stoppe celleforandringer før den tid. Men likevel dukker det av og til kreft opp på rutine celleprøver.

Er det kreften som i noen tilfeller kan utvikle seg svært raskt, eller er det ikke alltid celleprøver fanger opp forandringer?

Anonymkode: b0a83...0de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel en del som ikke tar celleprøver. Noen fordi de er unge, og tror de ikke trenger det. Andre som meg, som ble grovt seksuelt misbrukt som barn, og tanken på å ta GU gjør at jeg vil spy. Og tar jeg det, får jeg ganske kraftige reaksjoner i ettertid. Så derfor blir det utsatt i alt for mange år. Har bestemt meg for at jeg skal ta det innen 6 mnd, men vet ikke helt hvordan jeg skal klare det. Skulle ønske det fantes et tilbud, for oss utsatt for overgrep.

Anonymkode: 2305a...5cd

• Liker 3
  • Hjerte 7
Skrevet

Godt spørsmål... Det burde iallefall være kraftig nedgang. 

Anonymkode: e16c2...7d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er vel en del som ikke tar celleprøver. Noen fordi de er unge, og tror de ikke trenger det. Andre som meg, som ble grovt seksuelt misbrukt som barn, og tanken på å ta GU gjør at jeg vil spy. Og tar jeg det, får jeg ganske kraftige reaksjoner i ettertid. Så derfor blir det utsatt i alt for mange år. Har bestemt meg for at jeg skal ta det innen 6 mnd, men vet ikke helt hvordan jeg skal klare det. Skulle ønske det fantes et tilbud, for oss utsatt for overgrep.

Du kan få narkose. Fått det 4 ganger pga traumer etter gynekologiske undersøkelser...  

Skrevet

Jeg tror dette kommer av maaange forskjellige årsaker. Blant annet antall sexpartnere fordi hpv smitter seksuelt.  Kostholdet vårt og hva vi spiser må ha noe og si fordi det påvirker alle celler i kroppen. Miljøet et jo nokså tre ganger så mer forurenset og giftig enn det var for bare tredve år siden. Gener kan også ha noe og si. 

Og ikke minst fra mitt perspektiv så er vi blitt så avsosiale og umoralske om dagen at det kanskje ikke er rart at dette skjer.  Men dette er mitt syn. Hva angår dere alle andre der ute er deres sak og deres meninger. Dere kan ytre og argumentere mot meg men da bør dere åpne øya deres og kanskje se hvor uvanlig mye uro som oppstår i store deler av verden? 

Anonymkode: b07c7...e5d

Skrevet

Det jeg tror og mener og er veldig sikker på er at dette skjer fordi folk puler rundt... Sykdommer og forskjellig sperm inni der og derav forskjellig pH verdi... 

Jeg har hvert på vippet til l

Iivmorhalskreft... Måtte konissere 2 ganger. Var billig et års tid (deprimert og gav faen etter utroskapet av eksen som varte i 15 år) 

Jeg tror dette ligger i systemet lenge før det slår ut... Eller man kan få det hos en fast partner /kjæreste som kanskje lå med endel før deg.. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei det er ikke godt å si mor døde av det 58 år gammel høsten 2011 :( gleder meg til rosa sløyfe aksjonen og kan bidra med noen 1000 sånt er så viktig  

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
Rosagodis skrev (36 minutter siden):

Du kan få narkose. Fått det 4 ganger pga traumer etter gynekologiske undersøkelser...  

Jeg får verre reaksjoner etterpå ved narkose, enn uten. For da oppfatter kroppen min det som et verre overgrep, enn om jeg er helt tilstede.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg får verre reaksjoner etterpå ved narkose, enn uten. For da oppfatter kroppen min det som et verre overgrep, enn om jeg er helt tilstede.

Ååååja off da.  Faens angst dritt... Traume dritt ❤️❤️❤️

Skrevet

Fordi unge ikke blir lært at flere sexpartnere er risikosport som øker risikoen noe enormt. Ikke bare om man selv gjør det, men om man har en partner som har hatt mange partnere. 

Anonymkode: ad5ac...280

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv kvinner som følger screening-programmet? 

Jeg trodde at livmorhalskreft tok så lang tid på å utvikle seg at man garantert vil kunne stoppe celleforandringer før den tid. Men likevel dukker det av og til kreft opp på rutine celleprøver.

Er det kreften som i noen tilfeller kan utvikle seg svært raskt, eller er det ikke alltid celleprøver fanger opp forandringer?

Anonymkode: b0a83...0de

Oi, dette visste jeg ikke. Altså at de fikk det på tross av å ta celleprøvene som anbefalt hvert tredje år. Har du link til hvor det står noe om dette?

Det er derimot en kjent sak at folk dropper celleprøver. På samme måte som mange kvinner dropper mammografi og dermed får brystkreft selv om de kunne unngått det.

Begge deler er en undersøkelse som er intim og ubehagelig. Mange fortrenger dem og tenker at ‘dette skjer ikke meg’. 

Det er bare 5-6 år siden Thea Steen startet ‘Sjekkdeg’ kampanjen.

Selv fikk hun kreft til tross for at hun fulgte anbefalingene om celleprøver selv. I hennes tilfelle hadde de tolket celleprøvene feil de siste gangene. Dermed hadde hun allerede spredning da hun tok tredje prøven og det var dermed for sent.

Så dette kan altså også skje, men regner med det er svært sjeldent.

Anonymkode: e78b9...ed3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi unge ikke blir lært at flere sexpartnere er risikosport som øker risikoen noe enormt. Ikke bare om man selv gjør det, men om man har en partner som har hatt mange partnere. 

Det er svært stigmatiserende å tenke at alle som opplever celleforandringer ved celleprøve har hatt mange partnere. Det er HPV som skaper celleforandringene. Og HPV kan smitte seksuelt. Det skal likegjerne ikke mer enn en partner til for å bli smittet. Bare han har HPV i seg. 

Jeg hadde bare hatt 3 partnere da jeg tok celleprøven første gang. Jeg hadde likevel celleforandringer stadie 1. Turte ikke fortelle det til noen fordi jeg var redd for å bli feilaktig mistenkt som løssluppen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er svært stigmatiserende å tenke at alle som opplever celleforandringer ved celleprøve har hatt mange partnere. Det er HPV som skaper celleforandringene. Og HPV kan smitte seksuelt. Det skal likegjerne ikke mer enn en partner til for å bli smittet. Bare han har HPV i seg. 

Jeg hadde bare hatt 3 partnere da jeg tok celleprøven første gang. Jeg hadde likevel celleforandringer stadie 1. Turte ikke fortelle det til noen fordi jeg var redd for å bli feilaktig mistenkt som løssluppen.

Selvfølgelig, men risikoen går fremdeles opp ved økt antall partnere. Husker ikke tallene, men de er høye. 

Moren min hadde få partnere, men døde likevel av livmorhalskreft, mest sannsynlig pga en utro og utsvermende partner. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo det som er poenget. Og det store problemet, at folk er så opptatt av å shame kvinner for deres seksualhistorie, mens menn får ikke høre det samme. Faktisk stikk motsatt, han blir kanskje sett opp til fordi han har sånn suksess med damene. Men hans adferd øker jo risikoen. Og selv hvis han blir sammen med en jomfru så arver hun all hans seksuelle historie sånn sett når det kommer til HPV.

Anonymkode: ce757...cd2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er jo ikke noe man kan styre på individnivå. Klart det har noe å si for samfunnet som helhet, statistisk sett, men feks han jeg er sammen med har hatt under fem partnere totalt, og fikk hpv av sin første sexpartner, og hun hadde også bare hatt en partner tidligere. Jeg derimot har vel hatt tett oppi hundre partnere, men alltid brukt kondom utenfor forhold, og jeg har ikke fått det, til tross for at de sier at "alle" i min aldersgruppe har det, og at det kan smitte selv med kondom. Flaks og uflaks bare. 

Heldigvis har det kommet en effektiv vaksine som stopper de vanligste variantene av dette viruset, og blant de yngre har den vært veldig effektiv, så får vi som er for gamle bare fortsette å screene oss som anbefalt. 

Anonymkode: ad555...b27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I min familie har mor hatt livmorhalskreft, så #sjekkdeg har vært implementert fra tidlig alder. Likevel fikk min niese beskjed om at det ikke var nødvendig å teste seg før hun fylte 25. Hun døde av livmorhalskreft uka etter at hun fylte 23... Tror ikke hun var spesielt løssluppen, hun var sammen med sin første kjæreste. Det er vondt å tenke på at det kanskje kunne vært unngått, om anbefalingene hadde vært annerledes...

I forrige måned døde min søster av det samme. Kreften var så aggressiv at det bare tok noen uker fra den var påvist, til hun døde. Hun har dessverre ikke tatt så godt vare på sin egen helse, men jeg tror hun levde i sølibat de siste 30 årene av livet sitt, så utsvevende kan ingen beskylde henne for å være.

Selv sjekket jeg meg da jeg var 22, mot legens anbefaling, og ganske riktig, det var celleforandringer. Jeg har konsert to ganger, før jeg noen år senere fjernet alt. 

Anonymkode: 14832...e7c

• Hjerte 7
Skrevet

Jeg kjenner flere som har fått påvist celleforandringer - ingen av dem har vært spesielt løsslupne.

Jeg har også fått påvist celleforandringer for noen år siden. Jeg har ikke hatt mange sexpartnere - de siste 25 årene har jeg bortimot levd i sølibat.

Anonymkode: 27b17...b10

• Hjerte 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror dette kommer av maaange forskjellige årsaker. Blant annet antall sexpartnere fordi hpv smitter seksuelt.  Kostholdet vårt og hva vi spiser må ha noe og si fordi det påvirker alle celler i kroppen. Miljøet et jo nokså tre ganger så mer forurenset og giftig enn det var for bare tredve år siden. Gener kan også ha noe og si. 

Og ikke minst fra mitt perspektiv så er vi blitt så avsosiale og umoralske om dagen at det kanskje ikke er rart at dette skjer.  Men dette er mitt syn. Hva angår dere alle andre der ute er deres sak og deres meninger. Dere kan ytre og argumentere mot meg men da bør dere åpne øya deres og kanskje se hvor uvanlig mye uro som oppstår i store deler av verden? 

Anonymkode: b07c7...e5d

I 99% av tilfellene er livmorhalskreft forårsaket av HPV-virus.

8 hours ago, Rosagodis said:

Det jeg tror og mener og er veldig sikker på er at dette skjer fordi folk puler rundt... Sykdommer og forskjellig sperm inni der og derav forskjellig pH verdi... 

Jeg har hvert på vippet til l

Iivmorhalskreft... Måtte konissere 2 ganger. Var billig et års tid (deprimert og gav faen etter utroskapet av eksen som varte i 15 år) 

Jeg tror dette ligger i systemet lenge før det slår ut... Eller man kan få det hos en fast partner /kjæreste som kanskje lå med endel før deg.. 

Les det jeg skriver over. Årsaken er så å si alltid HPV-virus, og ikke kosthold, miljø, gener, sperm eller forskjellig pH-verdi.

Når det gjelder livmorhalskreft, er årsaken i over 99 prosent av tilfellene langvarig infeksjon med HPV (Humant Papillomavirus). Studier viser god effekt av screening mot livmorhalskreft, og det aller viktigste for å minske risikoen er å følge Livmorhalsprogrammet.

https://www.helsenorge.no/sykdom/kreft/livmorhalskreft/

Anonymkode: 78eba...df8

• Liker 2
Skrevet
Rosagodis skrev (8 timer siden):

Narkose under GU vil i mange tilfeller gjøre det enda mer traumatisk for jenter/kvinner med overgrepsbakgrunn. Det er på ingen måte løsningen for alle. 

Anonymkode: c8d63...cf4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosagodis skrev (9 timer siden):

Jeg fikk narkose i forbindelse med et inngrep en gang. Og det var helt forferdelig, å vite at noen (visste ikke en gang hvem og hvor mange) hadde tilgang "der nede" mens jeg var helt borte.

Og jeg har ikke traumer en gang. 

Anonymkode: d02da...a52

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...