Gå til innhold

Hvorfor får kvinner fortsatt livmorhalskreft?9


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er en interessant sak da:

https://forskning.no/medisiner-kreft/p-piller-oker-risikoen-for-livmorhalskreft/1073629

Litt gammel artikkel men lell. At langvarig bruk av p-piller dobler risiko for livmorhalskreft. Man kan spørre seg om det på noen områder ikke er så gunstig å undertrykke den normale naturlige hormonelle syklusen. Eller kanskje det skyldes at kvinner på prevensjon ikke frykter graviditet og derfor har flere partnere og dermed øker risikoen?

Anonymkode: ce757...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om man tar livmorhalsprøve, så er det ingen garanti for at celleforandringer blir avdekket. Det er mennesker som analyserer prøvene, og mennesker tar innimellom feil. Er litt falsk trygghet i screeningprogrammer. Må følge med på symptomer uansett. 

Anonymkode: 40928...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her er en interessant sak da:

https://forskning.no/medisiner-kreft/p-piller-oker-risikoen-for-livmorhalskreft/1073629

Litt gammel artikkel men lell. At langvarig bruk av p-piller dobler risiko for livmorhalskreft. Man kan spørre seg om det på noen områder ikke er så gunstig å undertrykke den normale naturlige hormonelle syklusen. Eller kanskje det skyldes at kvinner på prevensjon ikke frykter graviditet og derfor har flere partnere og dermed øker risikoen?

Anonymkode: ce757...cd2

Og denne viser at kreftrisikoen samlet er redusert ved p-pillebruk 

https://tidsskriftet.no/2002/08/legemidler-i-praksis/bruk-av-p-piller-og-risiko-kreft

Og det er før man regner på alle helseproblemer aborter og graviditeter kan føre til. 

Anonymkode: d02da...a52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og denne viser at kreftrisikoen samlet er redusert ved p-pillebruk 

https://tidsskriftet.no/2002/08/legemidler-i-praksis/bruk-av-p-piller-og-risiko-kreft

Og det er før man regner på alle helseproblemer aborter og graviditeter kan føre til. 

Anonymkode: d02da...a52

Jada🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Men i tråden her er LIVMORHALSkreft som er tema. Man må kunne diskutere og trekke frem enkelte uheldige effekter av p-piller (som ja, det finnes en god del uønskede bivirkninger av) uten at det må bety at man mener p-piller er 100% et onde uten noen fordeler og burde vært avskaffet. Ikke sant? 

Anonymkode: ce757...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jada🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Men i tråden her er LIVMORHALSkreft som er tema. Man må kunne diskutere og trekke frem enkelte uheldige effekter av p-piller (som ja, det finnes en god del uønskede bivirkninger av) uten at det må bety at man mener p-piller er 100% et onde uten noen fordeler og burde vært avskaffet. Ikke sant? 

Anonymkode: ce757...cd2

Jeg gidder ikke lese ensidig propaganda uansett hva tema for tråden er. I verste fall kan du skremme unge kvinner bort fra å ta p-piller, som i det store og hele er det beste for de fleste. 

Anonymkode: d02da...a52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar prøver etter screeningprogrammet. For 4 år siden med det funnet grove forandringer av en sjelden type som jeg fjernet. Ble overrasket over at disse hadde tilkommet på 3 år. Men kan jo hende prøven før det hadde vært tolket feil for eks eller at det hadde vært noe feil ved prøvetaking. Er isåfall veldig takknemlig for screeningprogrammet. Ble også anbefalt Hpv vaksine etter operasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gidder ikke lese ensidig propaganda uansett hva tema for tråden er. I verste fall kan du skremme unge kvinner bort fra å ta p-piller, som i det store og hele er det beste for de fleste. 

Anonymkode: d02da...a52

Om du leste det første innlegget mitt som ensidig propaganda så er det du som har mistroiske briller på. Det var bare spekulering, selv forskerne i artikkelen vet ikke sikkert hvorfor p-piller øker risiko for livmorhalskreft! Vi kunne hatt en interessant diskusjon og snakket om mulige årsaker. Men neida. 

Du bør kanskje passe deg for å falle i motsatt grøft, ensidig propaganda FOR p-piller. Det er heller ikke så bra. Benekter du at p-piller kan ha uønskede bivirkninger og at unge kvinner i mange tilfeller får for dårlig informasjon om dette, slik at de han ingen mulighet til å ta egne velinformerte valg om egen helse?

Anonymkode: ce757...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min familie har mor hatt livmorhalskreft, så #sjekkdeg har vært implementert fra tidlig alder. Likevel fikk min niese beskjed om at det ikke var nødvendig å teste seg før hun fylte 25. Hun døde av livmorhalskreft uka etter at hun fylte 23... Tror ikke hun var spesielt løssluppen, hun var sammen med sin første kjæreste. Det er vondt å tenke på at det kanskje kunne vært unngått, om anbefalingene hadde vært annerledes...

I forrige måned døde min søster av det samme. Kreften var så aggressiv at det bare tok noen uker fra den var påvist, til hun døde. Hun har dessverre ikke tatt så godt vare på sin egen helse, men jeg tror hun levde i sølibat de siste 30 årene av livet sitt, så utsvevende kan ingen beskylde henne for å være.

Selv sjekket jeg meg da jeg var 22, mot legens anbefaling, og ganske riktig, det var celleforandringer. Jeg har konsert to ganger, før jeg noen år senere fjernet alt. 

 

Anonymkode: 14832...e7c

Det er tydeligvis stor forskjell på leger. Samtlige leger jeg har vært hos i forbindelse med prevensjon har oppfordret til celleprøve hvert 3. år, fra jeg ble seksuelt aktiv som 19-åring for over tjue år siden. Og om det bare har vært to år siden sist har tonen vært "det er bedre med en gang for mye, når du likevel er her, og da er det tre år til neste gang." siden de fleste p-pille resepter ol varer i tre år. Tenker at de som har dette i familien bør passe ekstra godt på, kanskje screene oftere, og fra ung alder. 

Anonymkode: ad555...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er jo ikke noe man kan styre på individnivå. Klart det har noe å si for samfunnet som helhet, statistisk sett, men feks han jeg er sammen med har hatt under fem partnere totalt, og fikk hpv av sin første sexpartner, og hun hadde også bare hatt en partner tidligere. Jeg derimot har vel hatt tett oppi hundre partnere, men alltid brukt kondom utenfor forhold, og jeg har ikke fått det, til tross for at de sier at "alle" i min aldersgruppe har det, og at det kan smitte selv med kondom. Flaks og uflaks bare. 

Heldigvis har det kommet en effektiv vaksine som stopper de vanligste variantene av dette viruset, og blant de yngre har den vært veldig effektiv, så får vi som er for gamle bare fortsette å screene oss som anbefalt. 

Anonymkode: ad555...b27

Likevel er mange partnere en stor risiko. Sex i seg selv er jo risiko. Å gjemme seg bak at man ikke skal "shame" kvinner for dette er tull, man må faktisk få informasjon om det uten at skam skal blandes inn. 

Anonymkode: ad5ac...280

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er svært stigmatiserende å tenke at alle som opplever celleforandringer ved celleprøve har hatt mange partnere. Det er HPV som skaper celleforandringene. Og HPV kan smitte seksuelt. Det skal likegjerne ikke mer enn en partner til for å bli smittet. Bare han har HPV i seg. 
 

Jeg hadde bare hatt 3 partnere da jeg tok celleprøven første gang. Jeg hadde likevel celleforandringer stadie 1. Turte ikke fortelle det til noen fordi jeg var redd for å bli feilaktig mistenkt som løssluppen.

Anonymkode: e78b9...ed3

Jeg hadde også hatt en partner da jeg tok celleprøve for første gang, fikk påvist hpv og celleforandringer grad 3. Hadde da hatt samme partner siden jeg var 16, og tok testen da jeg var 25. 

Anonymkode: e37d1...f16

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner som jobber med brystkreft screening sa de har tilfeller der det er ingenting å se på bildene på forige screening på noen (2 år mellom hver screening)  men store funn 2 år etter. 
 

så ja hvorfor de finner ut i screening program for helse at det er nok å ta annet hver år forstår jeg ikke . Jeg selv tar celleprøve hvert år, ingen leger har stoppet meg på det.  Jeg ønsker bare selv å være på den sikre siden 

Anonymkode: 36931...e8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde også hatt en partner da jeg tok celleprøve for første gang, fikk påvist hpv og celleforandringer grad 3. Hadde da hatt samme partner siden jeg var 16, og tok testen da jeg var 25. 

Anonymkode: e37d1...f16

Nettopp, derfor må man også snakke om gutta! Om din partner har hatt partnere før deg så hjelper det ikke hvor forsiktig du selv har vært.

Anonymkode: ce757...cd2

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ei jeg kjenner som jobber med brystkreft screening sa de har tilfeller der det er ingenting å se på bildene på forige screening på noen (2 år mellom hver screening)  men store funn 2 år etter. 
 

så ja hvorfor de finner ut i screening program for helse at det er nok å ta annet hver år forstår jeg ikke . Jeg selv tar celleprøve hvert år, ingen leger har stoppet meg på det.  Jeg ønsker bare selv å være på den sikre siden 

Anonymkode: 36931...e8d

Det er vel et samfunnsøkonomisk regnestykke på kostnader og sannsynlighet. Hvor mye koster screeningen vs. hvor mange tilfeller fanges opp.

Anonymkode: ce757...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er tydeligvis stor forskjell på leger. Samtlige leger jeg har vært hos i forbindelse med prevensjon har oppfordret til celleprøve hvert 3. år, fra jeg ble seksuelt aktiv som 19-åring for over tjue år siden. Og om det bare har vært to år siden sist har tonen vært "det er bedre med en gang for mye, når du likevel er her, og da er det tre år til neste gang." siden de fleste p-pille resepter ol varer i tre år. Tenker at de som har dette i familien bør passe ekstra godt på, kanskje screene oftere, og fra ung alder. 

Anonymkode: ad555...b27

Jeg og niesen min hadde forskjellig lege, men begge sa at det ikke var nødvendig med prøve før fylte 25. Kusinen min hadde ingen symptomer og presset derfor ikke på. Først da det hadde gått altfor langt ble det oppdaget. Man kan faktisk gå ganske lenge uten å merke noe selv.

Niesen min er et par år eldre enn meg, så på grunn av dette gikk jeg til legen da jeg hadde uregelmessige blødninger og blødde etter sex. Legen min mente det var helt normalt hos unge jenter. Jeg argumenterte med familiehistorikk, han mente jeg var hysterisk. Screeningprogrammet begynner ved 25 for en grunn, sa han. Og jeg slo meg til ro med det. Men så flyttet jeg i forbindelse med studier og fikk ny lege. Hun sendte meg til gynekolog, og det viste seg å være alvorlige celleforandringer. 

Da jeg noen år senere fikk celleforandringer igjen, valgte de å fjerne livmor på grunn av familiehistorikk. Det ble ikke funnet kreft i livmor, men det er deilig å slippe og bekymre seg. Jeg har foresten spandert vaksine på begge sønnene mine.

Anonymkode: 14832...e7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel for mye ubeskyttet sex med mange partnere. Sånn er det når man skal bli seksuelt "frigjort".

Anonymkode: c3e02...c0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo ikke noe man kan styre på individnivå. Klart det har noe å si for samfunnet som helhet, statistisk sett, men feks han jeg er sammen med har hatt under fem partnere totalt, og fikk hpv av sin første sexpartner, og hun hadde også bare hatt en partner tidligere. Jeg derimot har vel hatt tett oppi hundre partnere, men alltid brukt kondom utenfor forhold, og jeg har ikke fått det, til tross for at de sier at "alle" i min aldersgruppe har det, og at det kan smitte selv med kondom. Flaks og uflaks bare. 

Heldigvis har det kommet en effektiv vaksine som stopper de vanligste variantene av dette viruset, og blant de yngre har den vært veldig effektiv, så får vi som er for gamle bare fortsette å screene oss som anbefalt. 

Anonymkode: ad555...b27

Jeg har hatt 30-40 partnere, og kan vel egentlig telle på en hånd hvor mange ganger det er brukt kondom... (ja, jeg vet jeg har vært dum og uforsiktig) Jeg har ikke fått påvist HPV, og heller aldri hatt kjønnsykdommer. 
Venninner som har hatt langvarige faste forhold, og flink med beskyttelse har fått det. 
Så ja, det er flaks og uflaks. 

Det som er synd er at vaksinen er så himla dyr. Jeg kjenner ingen som er for gammel til vaksinasjonsprogrammet som vil ta seg råd til 4000,- for en vaksine... 

Anonymkode: 23304...112

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke bare det at de fortsatt får det, det øker fortsatt: https://abcnews.go.com/Health/late-stage-cervical-cancer-rise-ways-prevent-detect/story?id=88704185

Kreft generelt øker, selv om det har blitt pøst massivt av penger inn i forskningen i mange tiår. Man kan lure på hva de bruker de pengene til:
https://news.harvard.edu/gazette/story/2022/09/researchers-report-dramatic-rise-in-early-onset-cancers/

Anonymkode: 4fa5f...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Screening kan ikke fange alle, det ligger i sykdommens natur. Det er lang ifra alle som gjennomfører screening. Det anslås av 70% av tilfelle ne hindres ved screenkngprogramnet. https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/Stor-effekt-av-screening-mot-livmorhalskreft/

Anonymkode: 93cb9...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selv kvinner som følger screening-programmet? 

Jeg trodde at livmorhalskreft tok så lang tid på å utvikle seg at man garantert vil kunne stoppe celleforandringer før den tid. Men likevel dukker det av og til kreft opp på rutine celleprøver.

Er det kreften som i noen tilfeller kan utvikle seg svært raskt, eller er det ikke alltid celleprøver fanger opp forandringer?

Anonymkode: b0a83...0de

Ingenting er garantert, og spesielt ikke i helse. Men jeg vil tro nedgangen er svært kraftig blant dem som tar celleprøver regelmessig, for hvis ikke hadde de ikke anbefalt at alle gjorde det, og betalt for det. Det finnes andre sykdommer som kunne vært redusert ved å kjøre screeningprogram, men der er ikke givinsten så mye større enn kosten, så derfor gjøres ikke det. (Og du vil alltid finne falske negative prøvesvar.)

Anonymkode: 41f21...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror antallet vil gå mere ned etterhvert som guttene blir vaksinert. 

Det er ikke bare PIV man blir smittet av. Men også kyssing, fingring, oralsex og leketøy. 

Anonymkode: ebfdd...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...