Gå til innhold

Uhøflige nordmenn?

Fremhevede innlegg

Gjest Delilah
Skrevet

Mange nordmenn kan være svært uhøflige, frekke og totalt hjernedøde!

Selvsagt er mange hyggelige også, men man både opplever selv og hører om helt utrolige tilfeller noen ganger.

Selv har jeg en episode fra bensinstasjonen en gang: Jeg sto og ventet på ledig pumpe. Da bilen foran meg hadde fylt ferdig, kjørte han fram for å gå inn å betale. Jeg kjørte da fram til pumpen, og gjorde klart til å fylle. Jeg prøvde å fylle, men det kom ikke noe bensin. Jeg så inn på stasjonen at han som hadde vært før meg sto å betalte enda, så jeg regnet med at de ikke hadde fått nullet ut pumpen enda - men at det kom til å skje ganske raskt. Jeg setter bare slangen tilbake i pumpen, og venter ved bilen. Jeg regner jo med at det bare er noen sekunder om å gjøre så kan jeg få fylt, så jeg gidder ikke å flytte bilen bare for det.

Akkurat i det momentet, kommer ei dame kjørende opp på andre siden av pumpen. Hun går ut av bilen sin og spør om jeg står i kø. Jeg sier ja, og forklarer at de ikke har fått nullet ut enda, så jeg står og venter på å få fylt. Å, ja sier hun. Det går et par sekunder, og jeg skal akkurat til å prøve å fylle igjen, da det utrolig skjer: Dama tar slangen og fyller bensin på sin egen bil, uten å ense meg :evil: Følte meg som luft der jeg sto jeg... :x Hun visste jo at jeg sto der og ventet, og at jeg faktisk var før henne......Jeg ble så sjokkert at jeg mistet både munn og mæle. Gjett om jeg har angret på det siden!! :evil: Irriterende var det også at det funket akkurat da når hun prøvde...Grrrr.... NOE SÅ FREKT!!

Det er i sånne øyeblikk jeg lurer på om folk er blitt lobotomert eller noe :kul:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

Problemet er at nordmenn ikke er flinke til å si ifra...De smiler,som om de er glade og fornøyde selv om de ikke er det.Jeg er god på å si ifra,sier meg ikke enog i ting når jeg vet at jeg ikke er det bare fordi jeg ikke orker å si til vedkommende at jeg ikke er det...Det går jo an å si ifra uten å være frekk:)

Skrevet

Jaaaaa, jaaa, jeg henger meg på denne bølgen.

Ble spesielt oppmerksom etter opphold i USA jeg og, der sier de unnskyld når de går forbi deg i supermarkedgangen, fordi du kanskje allerede har flyttet deg bittelitt.

En ting er når man skumper borti uten vilje, men her til lands brøyter jo folk seg frem med vilje, i stedet for å si unnskyld og gi en et sekund å flytte seg på.

Utrolig :o

Og selv om vi satt på hver vår tue i gamle dager tror jeg ikke vi gjorde det lenge nok til at det kan ha påvirket genene våre noe særlig. Det kan ha ført til en "alle andre er sure og dytter og jeg har aldri opplevd noe annet så da gjør jeg også det kultur" kanskje?

Kanskje hvis vi her inne sier nok unnskyld og smiler så kan vi påvirke våre medmennesker bittelitt?

Lykke til med vår nye misjon :D

Skrevet

Ja, da var alle enige da. Nordmenn er uhøflige. Men er det noen som anser seg selv som det, eller som kan innrømme at de er blandt dem som bruker albuer, kanskje litt for ofte. Alle her inne sier jo at DE er høflige de, men alle andre, det er dem som ikke er det. Jeg tror at vi alle skal gå litt i oss selv, og bli litt mer imøtekommende og høflige. Da blir Norge kanskje litt bedre å leve i, selv om avgiftene er høye :blunke:

Synes også som en gjest sa, kanskje vi skal bli litt flinker til å si ifra. Men da må vi lære at det er ikke for å være frekk, og at det er mange måter å si ifra på. Hadde en episode på butikken for noen år siden.

Jeg skulle handle tre ting, barna var nokså små, og den dagen veldig sure, så de ble igjen i bilen utenfor. Hadde det med andre ord litt travelt, men det var lite folk. Stiller meg i kø, med mine tre varer, da det er min tur kommer det en dame, med en blomsterbukett og ber meg om å få gå forran meg, fordi hun skal være et sted klokka fem, og nå var den fem. Da svarte jeg at jeg ville helst ikke slippe henne forran meg, da jeg kun hadde tre varer, og forklarte at barna mine satt i bilen, og at jeg dermed måtte skynde meg selv.

Dette svarte jeg med et smil, og sa var aldeles ikke frekk. Da begynte damen å skjelle å smelle om uhøflig ungdom (jeg var iallefall 26 år), helt til en annen dame henvendte seg til henne, og sa at hun ikke syntes jeg var frekk i det hele tatt, og at når hun hadde en avtale klokken fem, så fikk hun heller gå hjemmefra litt tidligere. :hoho:

Så det å være uhøflig kommer og litt an på øyet som ser.

God helg, og vær høflig og smilende til 4 ekstra mennesker så få de og en god helg :blunke:

Skrevet

jeg opplevde å få mer hjelp med barnevogn, enn da jeg gikk høygravid med bekkenlåsning. Det var ikke ofte folk reiste seg på bussen. En av mine medsøstre på vanngymmen hadde stått i midtgangen på toget i rusjtiden, og sagt veldig høyt: Er det ingen som tenker å reise seg, ser dere ikke at jeg bærer tungt???

Nei, folk har nok med seg og sitt.

Nå sitter jeg og passer på om det kommer noen gravide på bussen. Da skal jeg sprette opp!! :D

Men jeg har selv gjort noe VELDIG frekt en gang. Sto ved siden av en dame som skulle putte penger på parkometeret. Hun visste ikke hvor mye hun skulle putte på osv. Sto og leste og snakket og lette frem penger.

Jeg skulle på jobben, var forsinket, kjempestressa, og hadde pengene klare. Og plutselig hadde jeg strukket frem hånden og puttet på penger rett foran nesa hennes. Hun ble rasende. Jeg mumlet at jeg hadde så dårlig tid (men vet egentlig ikke hva som gikk av meg!!) Og nå 11 år etter så husker jeg fremdeles episoden.

Skrevet

Fyy Diddi, fyyy.. :evil: :wink::lol:

Når det gjelder å reise seg på bussen, så blir jeg stadig like forundret over hvor slappe man kan være! Jeg satt en gang i midten av en full buss, og så kom det på en eldre on stivbent dame. Jeg sverger, det så ut som om ungdommene (En god del gymnaselever og høyskolestudenter) lot som om de ikke så henne! Jeg satt på et slikt lite ekstra-sete som sikkert ikke ville vært gunstig for henne (ingenting å holde seg fast i), men var akkurat på tur å reise meg da en annen dame overlot et skikkelig sete til henne. Dama som reiste seg var selv oppi åra, og hadde som meg tittet litt omkring for å se om noen ungsauer skulle reagere.

Skrevet

Mange nordmenn er uhøflige,- vet ikke om det gjelder spesielt nordmenn. Man kan finne uhøflighet overalt, men kanskje ikke i like stor grad ?

Jeg pleier å møte det meste med et smil, da jeg alltid har jobbet i serviceyrker. Det er det nødvenig å smile, både for seg selv og de man møter i jobbsammenheng.

-------

SITAT :

"Mange nordmenn er uhøffelige, men det er mange som er veldig hyggelige også. Det verste er de som sitter i kassa på butikken og formelig lyser "Denne jobben er noe dritt. Tjene penger, tjene penger"

--------

Har også jobbet i matbutikk i to år og har prøvd så godt jeg kan å være blid og hyggelig og være oppmerksom mot kundene. Hva har jeg fått tilbake ?

Masse utskjelling, fine fruer som aldri blir fornøyde, kjeft fra folk som forventer at jeg skal kunne ALLE prisene i butikken, folk som forventer at jeg med 10 personer i kø og underbemannet personale skal gå å hente varer til dem, kjeft fordi ting er feilpriset, kjeft fordi jeg må "knekke" flere myntruller og legge dem i kassa, gnål og truing med saksøking fordi jeg prøver å roe ned en hysterisk gal kunde som trakasserer resten av køen..... Kan gjerne gi flere eksempler.

Unnskyld meg, men mange kunder er også uhøflige og tror verden dreier seg om dem. Etter en tids erfaring i butikkyrket, er det matbutikk-ansatte det går utover hvis en kunde har en dårlig dag. Vi er liksom ikke verdt en dritt vi som sitter i kassa, tenkte jeg en stund. Jeg visste jo at det ikke var et faktum, men det føltes slik inniblandt. Vi er liksom nederst på rangstigen. Man kan være så overlegen man vil, man er jo bare i matbutikken og kassererne er jo bare dumme folk som ikke har annet å gjøre i livet fordi de ikke er smarte nok. (det var ihvertfall sånn vi følte det!)

Jeg hadde IKKE lyst til å bli ansatt på Kiwi, men jeg hadde ikke noe valg. Jeg søkte på 20 stillinger som ekstrahjelp og fikk bare svar fra den butikken. Men jeg angrer ikke, - kundene var stort sett et helvete, men det gode arbeidsmiljøet og gode kolleger reddet meg igjennom de to årene. Er jaggu glad jeg ikke trenger å jobbe i matbutikk mer jeg. Det var ikke et sekund å trekke pusten,- var det ikke kunder som krevde allverden, var det å fylle på røykskapet, rydde opp etter kunder, rydde i hyller, vaske kasseområdet osv.....

Har i allefall fått erfaringer på godt og vondt og det kan forhåpentlig hjelpe meg til å bli et bedre menneske.....

Misunner ikke de som er i kassa,- jeg pleier å slå av en prat og gi dem et smil. De er ofte studenter som må jobbe mye ved siden av studiene og de fleste jeg kjenner i den bransjen gjør så godt de kan!!!

Har dere som kunder prøvd å vise litt vennlighet da ?

Ting er ikke alltid som det ser ut til..........

Dog, reise seg på bussen / trikken når det er eldre som har mer nytte av plassen er en selvfølge, og hjelpe til med barnevogner.

Dette gjør jeg alltid, - (bortsett fra de ukene jeg gikk med krykker,- da var jeg ikke så super-rask selv med dårlig kne, skolesekk og hanleposer)

får dårlig samvittighet hvis ikke,- dessuten kan man prøve å tenke seg hvis man var i den andre sko,- da hadde man helst sett at folk tok hensyn.

Bottom line is : Alle må ta i et tak når det gjelder høflighet og vennlighet! Har man ikke prøvd å være vennlige selv, er det liten vits i å si at andre er uhøflige.

Skrevet
Har dere som kunder prøvd å vise litt vennlighet da ?  

Ting er ikke alltid som det ser ut til..........  

Å jada. Som regel har jeg et positivt inntrykk av de som sitter bak kassa også. Men, det er jo alltids noe, som praktisk talt oser at kunder er det verste som finnes..

He he, nå kom jeg til å tenke på den lille nærbutikken der jeg vokste opp.. De eneste som fikk en høflig behandling der, var de som hørte til de "rette" familiene.. M.a.o. ikke oss. :roll::ler:

Skrevet

Dette var noe av det første jeg reagerte på da jeg hadde jobba i Oslo en ukes tid. Hvor vannvittig uhøflige mennesker er her nede. For meg er det normal høflighet å si unnskyldt når jeg trenger hjelp til noe på butikk og da får man bare den sure mina tilbake.

Folk dytter deg unna når man skal inn på toget, står man og venter på toget på Oslo S kan man ta seg f### at noen kommer å tenner en røyk og står midt i trynet ditt.

På toget i går var det en mann som stod på en av disse kioskmaskinene og venta på det han hadde bestilt. Nå er det ikke sååååå stor plass på disse togene så mannen ble jo litt i veien for 2 gubber som kom bak. Da gauler den ene "kan du ikke for faen flytte ræva di innover i toget"

Herlighet hva feiler det folk??? Er det ingen som har blitt oppdratt til å være høflige??? Det skulle man jaggu ikke tro.

Skrevet

Oslo er et hel##### når det gjelder slike ting ja. Det er håpløst å reise med lokaltoget, t-banen eller trikken. Blir sur med engang jeg. Folk springer jo inn døra på t-banevognen FØR folk har kommet seg ut engang og bare brøyter på. Folk er rimelig giddalause med hjelp til eldre / folk med barnevogner. Det er en ego-tendens i Oslo jeg hater, har bodd der i 11 år og har endelig flyttet tilbake til Skien. Her er det en del bedre, men jeg ser klart samme tendenser her, bare i mye mindre grad.

Du skal være mot andre slik du vil andre skal være mot deg (håper jeg skrev den riktig nå da.....)

Det er i allefall mitt motto :)

Skrevet

Flere enn meg som pleier si "Hadet bra" til bussjåføren? (Vel å merke når jeg går av foran -ser lit teit ut å gaule det fra bakerst av bussen..)

Noen sjåfører virket nesten overrumplet, men de aller fleste hilser høflig tilbake. Et par på den ruta jeg tar mest er blitt veldig vant til det, nå hender det liketil de kommer meg i forkjøpet.. :hoho:

Èn sjåfør får ikke mer hilsner fra meg, da.. Jeg og ungen skulle rekke bussen hjem fra byen, og det var akkurat i den tiden bussen skulle gå. Det sto en buss klar, med døra åpen, omtrent der som min buss pleier å stå. Jeg gikk bort til døren, og rakk så vidt å se inn før det kom surt fra sjåføren: "Er det noen som har bedt deg komme hit eller?" Jeg ble så overrumplet, og ble bare stående og si "Neei...?" Så la han ut om at det sto en buss rett bak ham, det var den jeg skulle med (joda, hvis jeg ville motsatt vei av hjemme..). Jeg presiserte hvilken rute jeg skulle med, da vifta han med neven "Hvis du ser frempå her , så står det TURBUSS med tydelige bokstaver..Du skal dit bort." Akkurat i det han så lukket døren sa jeg at litt alminnelig høflighet hadde gjort seg (vet ikke om han hørte det). Også kom den bussen jeg skulle med, og plasserte seg rett foran bussen til den onde sjåføren... :roll:

Guttungen var helt betuttet, og sa etterpå i klare ord hva han mente on DEN oppførselen... :-?

Skrevet

Ser det er flere enn meg som har bodd utenlands og som virkelig ser forskjellen.

Så var det en som nevnte at man bør gå i seg selv litt, for alle her kan neppe være så høflige som de påstår.

Det er sikkert sant.

For min egen del er jeg nå mye mer ops på å si beklager, be om unnskyldning eller formulere spørsmåle høflig, enn jeg var før.

Men samtidig er jeg mye mer hissig på dem som IKKE oppfører deg på en høflig måte og har mer enn en gang sendt drepende blikk til noen som har slengt døra i ansiktet på meg.

Den første tiden jeg bodde hjemme sto jeg mer enn en gang målløs tilbake, men nå er det mer enn at jeg sier i fra om noen gjør noe som er helt bak mål.

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg kunne nok vært adskillig høfligere til folk enn d jeg er.....

Skrevet

Så hvorfor ikke være det da SexyS????

Jeg tror man kommer myyyyyye lengre i livet med å være blid, snill og imøtekommende. Kan ikke fatte hva enkelte mennesker kan få ut av å være sint og sur hele dagen. (og den var ikke ment på deg SexyS :wink: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...